چکیده
زمینه و هدف: آزمون صلاحیت بالینی، به عنوان دروازه نهایی قبل از دانشآموختگی در دوره پزشکی عمومی است. با توجه به اهمیت شناخت اثرات پاندمی کووید19 بر آموزش بالینی، هدف این مطالعه، بررسی و مقایسه عملکرد دانشجویان در آزمون صلاحیت بالینی قبل و حین پاندمی بود.
روش بررسی: این مطالعه در دانشکده پزشکی اصفهان درسال 1401 با استفاده از دادههای ثانویه نتایج آزمونهای OSCE 1400(حین پاندمی) و 1398قبل پاندمی) اجرا شد. تجزیهوتحلیل دادهها با نرمافزار SPSSنسخه16و آزمونهای توصیفی وتحلیلی جهت مقایسه میانگین نمرات در دوگروه انجام شد. همچنین دیدگاه دانشجویان در موردکیفیت آموزش بالینی در دوره پاندمی با پرسشنامه بررسی گردید.
یافته ها: میانگین نمره کل آزمون در قبل وحین پاندمی کرونا با t=1.73 و p=0.08 از نظر آماری تفاوت معنیداری نداشت. میانگین نمرات ایستگاههای جراحی، بیهوشی و اطفال در دانشجویانی که کارآموزی یا کارورزی را درپاندمی گذرانده بودند در مقایسه با قبل از پاندمی بطورمعناداری کمتر بود. فراوانی نمره کمتراز12 قبل و حین پاندمی در ایستگاه ارولوژی به ترتیب 1.4% در مقابل صفر و ایستکاه اطفال 7/0 در مقابل 1/57%.بود. از منظر معدل کل، قبل وحین پاندمی 5/0% در مقابل 2.9% از دانشجویان معدل کمتراز12 داشتند.
نتیجه گیری: با توجه به نوپا بودن آزمون صلاحیت بالینی درکشور ایران، بررسی و مقایسه نتایج آزمون صلاحیت، به شناخت اثرات آموزشی ناشی از تغییرات درپاندمی و آشکارسازی ضرورت طراحی برنامههای آموزشی تکمیلی کمک نمود. همچینن نتایج این مطالعه می تواند در بهبود کیفیت آموزش بالینی در شرایط بحرانی مفید باشد.