• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. بررسی تاثیر پاندمی کووید19 برعملکرد دانشجویان در آزمون پایان دوره پزشکی عمومی

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

بررسی تاثیر پاندمی کووید19 برعملکرد دانشجویان در آزمون پایان دوره پزشکی عمومی

    نویسنده

    • مریم آویژگان

    مرکز تحقیقات آموزش پزشکی/ دانشگاه عاوم پزشکی اصفهان/ اصفهان

,
مقالات آماده انتشار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2025.86689.1500
  • مشخصات مقاله
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

زمینه و هدف: آزمون صلاحیت بالینی، به عنوان دروازه نهایی قبل از دانش‌آموختگی در دوره پزشکی عمومی است. با توجه به اهمیت شناخت اثرات پاندمی کووید19 بر آموزش بالینی، هدف این مطالعه، بررسی و مقایسه عملکرد دانشجویان در آزمون صلاحیت بالینی قبل و حین پاندمی بود.
روش بررسی: این مطالعه در دانشکده پزشکی اصفهان درسال 1401 با استفاده از داده‌های ثانویه نتایج آزمونهای OSCE 1400(حین پاندمی) و 1398قبل پاندمی) اجرا شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با نرم‌افزار SPSSنسخه16و آزمون‌های توصیفی وتحلیلی جهت مقایسه میانگین نمرات در دوگروه انجام شد. همچنین دیدگاه دانشجویان در موردکیفیت آموزش بالینی در دوره پاندمی با پرسشنامه بررسی گردید.
یافته ها: میانگین نمره کل آزمون در قبل وحین پاندمی کرونا با t=1.73 و p=0.08 از نظر آماری تفاوت معنی‌داری نداشت. میانگین نمرات ایستگاههای جراحی، بیهوشی و اطفال در دانشجویانی که کارآموزی یا کارورزی را درپاندمی گذرانده بودند در مقایسه با قبل از پاندمی بطورمعناداری کمتر بود. فراوانی نمره کمتراز12 قبل و حین پاندمی در ایستگاه ارولوژی به ترتیب 1.4% در مقابل صفر و ایستکاه اطفال 7/0 در مقابل 1/57%.بود. از منظر معدل کل، قبل وحین پاندمی 5/0% در مقابل 2.9% از دانشجویان معدل کمتراز12 داشتند.
نتیجه گیری: با توجه به نوپا بودن آزمون صلاحیت بالینی درکشور ایران، بررسی و مقایسه نتایج آزمون صلاحیت، به شناخت اثرات آموزشی ناشی از تغییرات درپاندمی و آشکارسازی ضرورت طراحی برنامه‌های آموزشی تکمیلی کمک نمود. همچینن نتایج این مطالعه می تواند در بهبود کیفیت آموزش بالینی در شرایط بحرانی مفید باشد.

کلیدواژه‌ها

  • آزمون صلاحیت بالینی
  • آزمون پایان دوره پزشکی
  • آموزش بالینی در دوران کووید19
  • XML
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
    • تعداد مشاهده مقاله: 7
افق توسعه آموزش علوم پزشکی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 07 خرداد 1404
فایل ها
  • XML
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 7

APA

آویژگان, مریم . (1404). بررسی تاثیر پاندمی کووید19 برعملکرد دانشجویان در آزمون پایان دوره پزشکی عمومی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (), -. doi: 10.22038/hmed.2025.86689.1500

MLA

آویژگان, مریم . "بررسی تاثیر پاندمی کووید19 برعملکرد دانشجویان در آزمون پایان دوره پزشکی عمومی", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, , , 1404, -. doi: 10.22038/hmed.2025.86689.1500

HARVARD

آویژگان, مریم. (1404). 'بررسی تاثیر پاندمی کووید19 برعملکرد دانشجویان در آزمون پایان دوره پزشکی عمومی', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (), pp. -. doi: 10.22038/hmed.2025.86689.1500

CHICAGO

مریم آویژگان, "بررسی تاثیر پاندمی کووید19 برعملکرد دانشجویان در آزمون پایان دوره پزشکی عمومی," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (1404): -, doi: 10.22038/hmed.2025.86689.1500

VANCOUVER

آویژگان, مریم. بررسی تاثیر پاندمی کووید19 برعملکرد دانشجویان در آزمون پایان دوره پزشکی عمومی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1404; (): -. doi: 10.22038/hmed.2025.86689.1500

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • جلسه همکاری و بررسی پیشرفت‌های مجله «افق توسعه آموزش علوم ... 1404-02-29
  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب