• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. جایگاه ادغام در برنامه درسی رشته فناوری اطلاعات سلامت از نگاه ذی نفعان: یک مطالعه کیفی در راستای پاسخگویی

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

جایگاه ادغام در برنامه درسی رشته فناوری اطلاعات سلامت از نگاه ذی نفعان: یک مطالعه کیفی در راستای پاسخگویی

    نویسندگان

    • مریم آویژگان 1
    • آزیتا بالاغفاری 2
    • نبکو یمانی 3

    1 مرکز تحقیقات آموزش پزشکی/ دانشگاه عاوم پزشکی اصفهان/ اصفهان

    2 مربی، گروه فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران.

    3 استاد) گروه آموزش پزشکی، مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

,
مقالات آماده انتشار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2025.88553.1532
  • مشخصات مقاله
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

سابقه و اهداف: روش ادغام به‌عنوان یک استراتژی مهم و کاربردی آموزشی، جهت برقراری ارتباط مؤثر بین اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان در فرایند یاددهی – یادگیری می باشد. این مطالعه با هدف بررسی جایگاه ادغام در برنامه درسی رشته کارشناسی فناوری اطلاعات سلامت از نگاه ذی نفعان انجام شد.
روش‌ بررسی: مطالعه کیفی اکتشافی با رویکرد تحلیل محتوا در دانشکده پیراپزشکی ساری در دانشگاه علوم پزشکی مازندران انجام ‌شد. مشارکت‌کنندگان را مدیران، اعضای هیئت علمی، دانش آموختگان و دانشجویان تشکیل می‌دادند که بصورت هدف‌مند انتخاب شدند و تا رسیدن به اشباع ادامه یافت. داده‌ها از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته جمع‌آوری، با روش ژانگ و ویلدموث تحلیل‌ و برای اطمینان از صحت داده‌ها از معیارهای لینکلن و گوبا استفاده شد.
یافته‌ها: کدهای استخراج شده از 17مصاحبه در 9زیرطبقه و 4طبقه اصلی قرار گرفتند. طبقه تصویر فعلی در دو زیرطبقه«شکاف برنامه درسی و بخش روشن برنامه درسی»، دیدگاه نسبت به ادغام در دو زیرطبقه «مزایا و معایب»، چالش ها در سه زیرطبقه «استادان، دانشجویان و چالش‌های آموزشی»، تدابیر پیشنهادی در دو زیرطبقه «طراحی و ارائه دروس» دسته‌بندی شد. تحلیل مصاحبه‌ها با ذی‌نفعان بر لزوم برنامه‌ریزی ادغام دروس آناتومی و فیزیولوژی و دروس اصطلاحات پزشکی 1 و 2 تأکید شد.
نتیجه‌گیری: جهت اجرای موفقیت‌آمیز ادغام، به‌کارگیری روش‌های تدریس و ارزشیابی مناسب تکوینی و پایانی، به‌کارگیری نظرات استادان به‌منظور تسهیل و اجرای موفقیت‌آمیز و توانمندسازی ایشان، آموزش کارکنان به‌موازات آموزش استادان و دانشجویان، تدوین قوانین و مقررات مرتبط و اجرا نمودن آن‌ها، فرهنگ‌سازی و فرهنگ‌سازمانی متناسب و تخصیص زمان و فضای مناسب ضروری می‌باشد.

کلیدواژه‌ها

  • فناوری اطلاعات سلامت
  • ادغام
  • برنامه‌ درسی
  • XML
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
    • تعداد مشاهده مقاله: 4
افق توسعه آموزش علوم پزشکی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 03 تیر 1404
فایل ها
  • XML
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 4

APA

آویژگان, مریم , بالاغفاری, آزیتا و یمانی, نبکو . (1404). جایگاه ادغام در برنامه درسی رشته فناوری اطلاعات سلامت از نگاه ذی نفعان: یک مطالعه کیفی در راستای پاسخگویی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (), -. doi: 10.22038/hmed.2025.88553.1532

MLA

آویژگان, مریم , , بالاغفاری, آزیتا , و یمانی, نبکو . "جایگاه ادغام در برنامه درسی رشته فناوری اطلاعات سلامت از نگاه ذی نفعان: یک مطالعه کیفی در راستای پاسخگویی", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, , , 1404, -. doi: 10.22038/hmed.2025.88553.1532

HARVARD

آویژگان, مریم, بالاغفاری, آزیتا, یمانی, نبکو. (1404). 'جایگاه ادغام در برنامه درسی رشته فناوری اطلاعات سلامت از نگاه ذی نفعان: یک مطالعه کیفی در راستای پاسخگویی', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (), pp. -. doi: 10.22038/hmed.2025.88553.1532

CHICAGO

مریم آویژگان , آزیتا بالاغفاری و نبکو یمانی, "جایگاه ادغام در برنامه درسی رشته فناوری اطلاعات سلامت از نگاه ذی نفعان: یک مطالعه کیفی در راستای پاسخگویی," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (1404): -, doi: 10.22038/hmed.2025.88553.1532

VANCOUVER

آویژگان, مریم, بالاغفاری, آزیتا, یمانی, نبکو. جایگاه ادغام در برنامه درسی رشته فناوری اطلاعات سلامت از نگاه ذی نفعان: یک مطالعه کیفی در راستای پاسخگویی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1404; (): -. doi: 10.22038/hmed.2025.88553.1532

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • جلسه همکاری و بررسی پیشرفت‌های مجله «افق توسعه آموزش علوم ... 1404-02-29
  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب