• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. بررسی‌ وضعیت‌ ارزشیابی‌ بالینی‌ دانشجویان پزشکی عمومی در مقطع کارآموزی از دیدگاه دانشجویان و اساتید

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اسامی داوران

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

بررسی‌ وضعیت‌ ارزشیابی‌ بالینی‌ دانشجویان پزشکی عمومی در مقطع کارآموزی از دیدگاه دانشجویان و اساتید

    نویسندگان

    • مصطفی امیری 1
    • محراب کلاتیان 2
    • آزاده سلطانی فر 3
    • حسن قوامی 4

    1 گروه دروس عمومی و زبان انگلیسی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

    2 کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

    3 گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

    4 گروه دروس عمومی و زبان انگلیسی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

,
مقالات آماده انتشار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2025.89829.1547
  • مشخصات مقاله
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: مطالعۀ حاضر با هدف بررسی وضعیت ارزشیابی بالینی دانشجویان پزشکی عمومی در مقطع کارآموزی از دیدگاه دانشجویان و ‌اساتید انجام گرفت.
روش کار: در این مطالعه توصیفی- مقطعی 287 دانشجوی رشته پزشکی عمومی در مقطع کارآموزی و 130 استاددانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به روش نمونه ‌گیری در دسترس، انتخاب شد. ابزار جمع ‌آوری داده ‌ها، پرسشنامه دو قسمتی شامل اطلاعات دموگرافیک دانشجویان و ‌اساتید و سؤالات مربوط به وضعیت ارزشیابی بالینی دانشجویان پزشکی عمومی بود. سپس اطلاعات وارد نرم ‌افزار SPSS نسخۀ 26 شد و مورد تحلیل قرار گرفت.
نتایج: اکثریت دانشجویان وضعیت ارزشیابی بالینی را نامناسب دانسته و با آن مخالف هستند. میانگین نمرۀ نظر دانشجویان، کمتر از میانگین کل پرسشنامه و معادل 0.83 2 بود. اساتید نیز نسبت به نحوۀ ارزشیابی بالینی فعلی (استفاده از لاگ بوک)، نظر مخالف داشته و آن را مناسب نمی ‌دانستند به ‌گونه ‌ای که میانگین نمرات آن‌ها در پرسشنامۀ نظرسنجی 0.86 2.3 بود. همچنین، بین سن و سابقۀ کار ‌اساتید با بررسی وضعیت ارزشیابی بالینی، ارتباط معکوس و معناداری مشاهده شد و(). بعلاوه، ‌اساتید با مدرک تحصیلی تخصص، دارای بیشترین میزان رضایت از وضعیت ارزشیابی بالینی بودند و ‌اساتید با مدرک فوق تخصص، کمترین میزان رضایت را داشتند که از نظر آماری معنادار بود (). میزان رضایت از وضعیت ارزشیابی بالینی در بین دانشجویان با سن کمتر، به ‌طور معناداری، بیشتر از دانشجویان با سن بالاتر بود () بین مقطع تحصیلی دانشجویان و بررسی وضعیت ارزشیابی بالینی نیز ارتباط معناداری وجود داشت ().
نتیجه گیری: با توجه به یافته ‌ها، استفاده از روش فعلی ارزشیابی وضعیت بالینی از مقبولیت لازم بین ‌اساتید و دانشجویان برخوردار نیست؛ ‌بنابراین، ضروری است با اعمال تغییرات اساسی در این روش و به کمک سایر روش‌های ارزشیابی بالینی، به قضاوت دقیق ‌تر و درست ‌تری از عملکرد بالینی دانشجویان دست ‌یافت.

کلیدواژه‌ها

  • ارزشیابی بالینی
  • کارآموزی
  • پزشکی عمومی
  • XML
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
    • تعداد مشاهده مقاله: 10
افق توسعه آموزش علوم پزشکی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 29 مرداد 1404
فایل ها
  • XML
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 10

APA

امیری, مصطفی , کلاتیان, محراب , سلطانی فر, آزاده و قوامی, حسن . (1404). بررسی‌ وضعیت‌ ارزشیابی‌ بالینی‌ دانشجویان پزشکی عمومی در مقطع کارآموزی از دیدگاه دانشجویان و اساتید. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (), -. doi: 10.22038/hmed.2025.89829.1547

MLA

امیری, مصطفی , , کلاتیان, محراب , , سلطانی فر, آزاده , و قوامی, حسن . "بررسی‌ وضعیت‌ ارزشیابی‌ بالینی‌ دانشجویان پزشکی عمومی در مقطع کارآموزی از دیدگاه دانشجویان و اساتید", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, , , 1404, -. doi: 10.22038/hmed.2025.89829.1547

HARVARD

امیری, مصطفی, کلاتیان, محراب, سلطانی فر, آزاده, قوامی, حسن. (1404). 'بررسی‌ وضعیت‌ ارزشیابی‌ بالینی‌ دانشجویان پزشکی عمومی در مقطع کارآموزی از دیدگاه دانشجویان و اساتید', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (), pp. -. doi: 10.22038/hmed.2025.89829.1547

CHICAGO

مصطفی امیری , محراب کلاتیان , آزاده سلطانی فر و حسن قوامی, "بررسی‌ وضعیت‌ ارزشیابی‌ بالینی‌ دانشجویان پزشکی عمومی در مقطع کارآموزی از دیدگاه دانشجویان و اساتید," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (1404): -, doi: 10.22038/hmed.2025.89829.1547

VANCOUVER

امیری, مصطفی, کلاتیان, محراب, سلطانی فر, آزاده, قوامی, حسن. بررسی‌ وضعیت‌ ارزشیابی‌ بالینی‌ دانشجویان پزشکی عمومی در مقطع کارآموزی از دیدگاه دانشجویان و اساتید. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1404; (): -. doi: 10.22038/hmed.2025.89829.1547

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • انتشار مقالات ویژه‌نامه شماره ۱ با محوریت هوش مصنوعی 1404-05-27
  • جلسه همکاری و بررسی پیشرفت‌های مجله «افق توسعه آموزش علوم ... 1404-02-29
  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب