چکیده
مقدمه: مطالعۀ حاضر با هدف بررسی وضعیت ارزشیابی بالینی دانشجویان پزشکی عمومی در مقطع کارآموزی از دیدگاه دانشجویان و اساتید انجام گرفت.
روش کار: در این مطالعه توصیفی- مقطعی 287 دانشجوی رشته پزشکی عمومی در مقطع کارآموزی و 130 استاددانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به روش نمونه گیری در دسترس، انتخاب شد. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه دو قسمتی شامل اطلاعات دموگرافیک دانشجویان و اساتید و سؤالات مربوط به وضعیت ارزشیابی بالینی دانشجویان پزشکی عمومی بود. سپس اطلاعات وارد نرم افزار SPSS نسخۀ 26 شد و مورد تحلیل قرار گرفت.
نتایج: اکثریت دانشجویان وضعیت ارزشیابی بالینی را نامناسب دانسته و با آن مخالف هستند. میانگین نمرۀ نظر دانشجویان، کمتر از میانگین کل پرسشنامه و معادل 0.83 2 بود. اساتید نیز نسبت به نحوۀ ارزشیابی بالینی فعلی (استفاده از لاگ بوک)، نظر مخالف داشته و آن را مناسب نمی دانستند به گونه ای که میانگین نمرات آنها در پرسشنامۀ نظرسنجی 0.86 2.3 بود. همچنین، بین سن و سابقۀ کار اساتید با بررسی وضعیت ارزشیابی بالینی، ارتباط معکوس و معناداری مشاهده شد و(). بعلاوه، اساتید با مدرک تحصیلی تخصص، دارای بیشترین میزان رضایت از وضعیت ارزشیابی بالینی بودند و اساتید با مدرک فوق تخصص، کمترین میزان رضایت را داشتند که از نظر آماری معنادار بود (). میزان رضایت از وضعیت ارزشیابی بالینی در بین دانشجویان با سن کمتر، به طور معناداری، بیشتر از دانشجویان با سن بالاتر بود () بین مقطع تحصیلی دانشجویان و بررسی وضعیت ارزشیابی بالینی نیز ارتباط معناداری وجود داشت ().
نتیجه گیری: با توجه به یافته ها، استفاده از روش فعلی ارزشیابی وضعیت بالینی از مقبولیت لازم بین اساتید و دانشجویان برخوردار نیست؛ بنابراین، ضروری است با اعمال تغییرات اساسی در این روش و به کمک سایر روشهای ارزشیابی بالینی، به قضاوت دقیق تر و درست تری از عملکرد بالینی دانشجویان دست یافت.
کلیدواژهها