چکیده
سابقه و هدف: آموزش تغذیه نقش کلیدی در آمادهسازی پزشکان آینده برای ترویج الگوهای غذایی سالم و مدیریت بیماریهای مرتبط با رژیم غذایی دارد. با این حال، شواهد نشان میدهد که دانشجویان پزشکی، بهویژه در کشورهای در حال توسعه، اغلب از نظر دانش، نگرش و عملکرد تغذیهای (KAP) در سطح مطلوبی قرار ندارند. این مطالعه با هدف بررسی سطح دانش، نگرش و عملکرد تغذیهای کارورزان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان و شناسایی عوامل دموگرافیک و فردی مرتبط با این شاخصها انجام شد.
روشها: این مطالعه توصیفی- تحلیلی به صورت مقطعی در سال ۱۴۰۳ بر روی ۱۲۷ کارورز پزشکی بیمارستان شهید بهشتی کاشان انجام شد. شرکتکنندگان با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای با روایی و پایایی (آلفای کرونباخ 0/7) قابل قبول و شامل ۱۵ سؤال مربوط به دانش، ۸ سؤال نگرشی و ۷ سؤال عملکردی بود. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه ۲۷ و آزمونهای آماری t مستقل، ANOVA و ضریب همبستگی پیرسون تحلیل شدند.
یافتهها: میانگین نمره دانش تغذیهای 2/4± 6/9 از 15، نمره نگرش 3/6 ± 28/5 از 40 و عملکرد 3/5 ± 20/9 از 28 ، گزارش شدند. بین سه حیطه دانش، نگرش و عملکرد همبستگی معنی داری یافت نشد .(p > 0.05) نمره دانش پسران بهطور معنی داری از دختران بالاتر بود .(p = 0.015) همچنین، تحصیلات و شغل سرپرست خانواده، ابتلا به بیماری زمینهای و مصرف دارو با نمرات دانش یا عملکرد ارتباط معنی دار داشتند (p < 0.05) .
نتیجهگیری:یافتهها نشان داد که نگرش کارورزان پزشکی نسبت به اهمیت تغذیه لزوماً به تغییر رفتار و عملکرد آنان منجر نشد. این فاصله، کاستیهایی در برنامه آموزشی فعلی را آشکار میکند و نشاندهنده نیاز به ارتقای دانش، نگرش و عملکرد تغذیهای کارورزان پزشکی است.
کلیدواژهها