• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامه جامعه‌پذیری سازمانی اعضای هیات علمی براساس چرخه دمینگ با استفاده از مدل ADDIE

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اسامی داوران

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامه جامعه‌پذیری سازمانی اعضای هیات علمی براساس چرخه دمینگ با استفاده از مدل ADDIE

    نویسندگان

    • سمیرا علیرضائی 1
    • سیده ندا موسوی 2

    1 استادیار دانشگاه علوم پزشکی زنجان. مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت دانشکده علوم پزشکی ساوه.

    2 استادیار علوم تغذیه، گروه تغذیه، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران.

,
مقالات آماده انتشار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2025.76640.1301
  • مشخصات مقاله
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

زمینه و هدف: جامعه‌پذیری سازمانی، فرایندی حیاتی در ادغام مؤثر اعضای جدید با ارزش‌ها، هنجارها و رفتارهای مورد نیاز سازمان است.هدف این مطالعه طراحی و اجرای برنامه جامعه پذیری سازمانی اعضای هیات علمی جدید در دانشگاه علوم پزشکی زنجان براساس چرخه مدیریتی دمینگ بود.
مواد و روش ها: این مطالعه کمی کیفی در سال 1400-1401، برنامه‌ی جامعه‌پذیری اعضای هیئت علمی دانشگاه (جاهد) با بهره‌گیری از چرخه دمینگ و اصول مدل ADDIE در دانشگاه علوم پزشکی زنجان طراحی و اجرا گردید. برای ارزشیابی پیامدها از مدل کرک پاتریک استفاده شد. جمع‌آوری داده‌ها از طریق پرسشنامه‌های خودگزارشی صورت پذیرفت که پایایی آن‌ها با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب 0.86 (برای مدیران) و 0.89 (برای اعضای هیئت علمی) و روایی آن‌ها با نظرات متخصصین سنجش شد. نمونه‌ی پژوهش شامل 73 نفر از اعضای هیئت علمی جدید و مدیران حوزه آموزش دانشگاه بود که به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. تحلیل داده‌ها با نرم‌افزار SPSS نسخه 21 انجام گرفت.
یافته‌ها: برنامه‌ی “جاهد” با هدف جامعه‌پذیری اعضای هیئت علمی جدید تدوین و اجرا شد. این برنامه شامل بخش‌های آشنایی با ساختار دانشگاه، قوانین و آیین‌نامه‌ها، طرح تحول و نوآوری در علوم پزشکی، و فرآیندهای اداری بود. همچنین، کارگاه‌های آموزشی آنلاین و آفلاین بخشی از این برنامه بودند. نتایج ارزشیابی برنامه “جاهد” از دیدگاه اعضای هیئت علمی جدید و مدیران حوزه آموزش، نشان‌دهنده‌ی رضایت بالاتر از حد متوسط در هر دو گروه بود.
نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش بر اهمیت و کارآمدی برنامه‌های هدفمند جامعه‌پذیری سازمانی در محیط‌های آکادمیک، به‌ویژه دانشگاه‌های علوم پزشکی، تأکید دارد. اجرای چنین برنامه‌هایی منجر به افزایش رضایت و بهره‌وری اعضای هیئت علمی جدید، تقویت ساختار سازمانی و ارتقای کیفیت فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه می‌شود. این مطالعه می‌تواند به عنوان الگویی برای سایر دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در جهت طراحی و پیاده‌سازی برنامه‌های مشابه مورد استفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

  • جامعه پذیری سازمانی
  • اجتماعی سازی
  • اعضا هیات علمی
  • XML
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
    • تعداد مشاهده مقاله: 14
افق توسعه آموزش علوم پزشکی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 02 مهر 1404
فایل ها
  • XML
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 14

APA

علیرضائی, سمیرا و موسوی, سیده ندا . (1404). طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامه جامعه‌پذیری سازمانی اعضای هیات علمی براساس چرخه دمینگ با استفاده از مدل ADDIE. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (), -. doi: 10.22038/hmed.2025.76640.1301

MLA

علیرضائی, سمیرا , و موسوی, سیده ندا . "طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامه جامعه‌پذیری سازمانی اعضای هیات علمی براساس چرخه دمینگ با استفاده از مدل ADDIE", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, , , 1404, -. doi: 10.22038/hmed.2025.76640.1301

HARVARD

علیرضائی, سمیرا, موسوی, سیده ندا. (1404). 'طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامه جامعه‌پذیری سازمانی اعضای هیات علمی براساس چرخه دمینگ با استفاده از مدل ADDIE', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (), pp. -. doi: 10.22038/hmed.2025.76640.1301

CHICAGO

سمیرا علیرضائی و سیده ندا موسوی, "طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامه جامعه‌پذیری سازمانی اعضای هیات علمی براساس چرخه دمینگ با استفاده از مدل ADDIE," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (1404): -, doi: 10.22038/hmed.2025.76640.1301

VANCOUVER

علیرضائی, سمیرا, موسوی, سیده ندا. طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامه جامعه‌پذیری سازمانی اعضای هیات علمی براساس چرخه دمینگ با استفاده از مدل ADDIE. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1404; (): -. doi: 10.22038/hmed.2025.76640.1301

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • انتشار مقالات ویژه‌نامه شماره ۱ با محوریت هوش مصنوعی 1404-05-27
  • جلسه همکاری و بررسی پیشرفت‌های مجله «افق توسعه آموزش علوم ... 1404-02-29
  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب