• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. بررسی مهارت های تفکر نقادانه در دانشجویان دانشکده دندانپزشکی زاهدان

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اسامی داوران

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

بررسی مهارت های تفکر نقادانه در دانشجویان دانشکده دندانپزشکی زاهدان

    نویسندگان

    • فاطمه اربابی کلاتی 1
    • ابوالفضل پاینده 2
    • محمد بی غم 2
    • علیرضا آتش پنجه 2

    1 بیماریهای دهان ،دانشکده دندانپزشکی،دانشگاه علوم پزشکی ایران

    2 دانشگاه علوم پزشکی زاهدان

,
مقالات آماده انتشار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2025.89620.1549
  • مشخصات مقاله
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

تفکر انتقادی یک جنبه مهم در آموزش متخصصان مراقبت‌های سلامت شناخته شده است، اما به نظر می رسد در آموزش دندانپزشکی مورد غفلت واقع شده است. با توجه به فقدان پژوهش‌های جامع در این زمینه در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، این مطالعه با هدف بررسی مهارت‌ها و گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان دندانپزشکی این دانشگاه طراحی و اجرا شد.
روش کار:
در یک مطالعه مقطعی، تمامی دانشجویان علوم پایه و سال آخر دانشکده دندانپزشکی زاهدان در سال ۱۴۰۳ (تعداد ۲۱۴ نفر) به روش سرشماری مورد بررسی قرار گرفتند. داده‌ها از طریق پرسشنامه استاندارد تفکر انتقادی کالیفرنیا به صورت حضوری و آنلاین جمع‌آوری شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS نسخه 24 و آزمون‌های T مستقل، مجذور کای و ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید. سطح معنی‌داری آزمون‌ها ۰/۰۵ در نظر گرفته شد.
نتایج:
میانگین سنی دانشجویان 2/3 ±4/22 سال (دامنه ۱۸ تا ۳۲ سال) بود. میانگین کل نمره تفکر انتقادی 3/3 ±05/9 با دامنه ۳ تا ۲۰ به‌دست آمد. بر اساس تقسیم‌بندی نمرات، ۹۳/۹٪ دانشجویان سطح تفکر انتقادی ضعیف داشتند. هرچند تفکر انتقادی در دانشجویان دختر، سال‌های بالاتر و با معدل بالای ۱۷ نسبت به سایرین بیشتر بود، اما این اختلافات از نظر آماری معنی‌دار نبود(P=0.11 و P=0.8 و P=0.2).
نتیجه‌گیری:
نتایج این مطالعه حاکی از پایین بودن سطح تفکر انتقادی در میان دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان است و این ضعف ارتباط معناداری با جنسیت، مقطع تحصیلی یا معدل ندارد. این موضوع لزوم بازنگری در روش‌های آموزشی و توجه ویژه به آموزش مهارت‌های تفکر انتقادی و مفهومی را در برنامه‌های آموزشی نشان می‌دهد

کلیدواژه‌ها

  • تفکر انتقادی
  • دانشجویان
  • دندانپزشکی
  • XML
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
    • تعداد مشاهده مقاله: 11
افق توسعه آموزش علوم پزشکی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 02 مهر 1404
فایل ها
  • XML
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 11

APA

اربابی کلاتی, فاطمه , پاینده, ابوالفضل , بی غم, محمد و آتش پنجه, علیرضا . (1404). بررسی مهارت های تفکر نقادانه در دانشجویان دانشکده دندانپزشکی زاهدان. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (), -. doi: 10.22038/hmed.2025.89620.1549

MLA

اربابی کلاتی, فاطمه , , پاینده, ابوالفضل , , بی غم, محمد , و آتش پنجه, علیرضا . "بررسی مهارت های تفکر نقادانه در دانشجویان دانشکده دندانپزشکی زاهدان", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, , , 1404, -. doi: 10.22038/hmed.2025.89620.1549

HARVARD

اربابی کلاتی, فاطمه, پاینده, ابوالفضل, بی غم, محمد, آتش پنجه, علیرضا. (1404). 'بررسی مهارت های تفکر نقادانه در دانشجویان دانشکده دندانپزشکی زاهدان', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (), pp. -. doi: 10.22038/hmed.2025.89620.1549

CHICAGO

فاطمه اربابی کلاتی , ابوالفضل پاینده , محمد بی غم و علیرضا آتش پنجه, "بررسی مهارت های تفکر نقادانه در دانشجویان دانشکده دندانپزشکی زاهدان," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (1404): -, doi: 10.22038/hmed.2025.89620.1549

VANCOUVER

اربابی کلاتی, فاطمه, پاینده, ابوالفضل, بی غم, محمد, آتش پنجه, علیرضا. بررسی مهارت های تفکر نقادانه در دانشجویان دانشکده دندانپزشکی زاهدان. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1404; (): -. doi: 10.22038/hmed.2025.89620.1549

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • انتشار مقالات ویژه‌نامه شماره ۱ با محوریت هوش مصنوعی 1404-05-27
  • جلسه همکاری و بررسی پیشرفت‌های مجله «افق توسعه آموزش علوم ... 1404-02-29
  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب