• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. پیش بینی راهبردهای خودتنظیمی از مولفه‌های کنترل تفکر

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

پیش بینی راهبردهای خودتنظیمی از مولفه‌های کنترل تفکر

    نویسندگان

    • حسین زارع 1
    • سمیه رجب زاده 2
    • نجمه مقدمی 3

    1 استاد، دکتری روانشناسی عمومی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

    2 کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، کارشناس مدیریت امور هیات علمی، دانشگاه علوم پزشکی، مشهد، ایران.

    3 کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2016.13609
  • مشخصات مقاله
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

چکیده
مقدمه: با رشد و گسترش نظام شناختی، مجموعه­ای از فرآیندهای فراشناختی شکل می گیرد که موجب  یادگیری هدفمند شده و تنظیم و کنترل، فرآیندهای فکری فرد را در موقعیت یادگیری هدایت می­کند. لذا، پژوهش حاضر با هدف، پیش بینی خودتنظیمی در مولفه­های کنترل تفکر صورت گرفت.
روش کار: پژوهش توصیفی، از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان مشغول به تحصیل دانشگاه فردوسی مشهد، در سال تحصیلی 93-92 بود. 145 نفر به روش تصادفی ساده، به عنوان نمونه انتخاب و پرسشنامه کنترل تفکر ولز و دیویس و پرسشنامه خودتنظیمی بوفارد را تکمیل کردند.
یافته ها: نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که از بین مولفه های پنج­گانه کنترل تفکر، مولفه­ی پرت کردن حواس، ارزیابی مجدد، تنبیه و کنترل اجتماعی با خودتنظیمی همبستگی مثبت و  معناداری  دارد. با این حال، بین مولفه­ی نگرانی با خودتنظیمی همبستگی منفی مشاهده شد. در واقع، یافته مذکور حاکی از این است که خودتنظیمی منجر به پرت کردن حواس و تغییر عمدی توجه از فکر ناراحت کننده به افکار دیگری می گردد (05/0>p).
نتیجهگیری: در مجموع با توجه به یافته حاصل، می توان گفت که سازه خودتنظیمی افراد را قادر می‌کند جهت‌گیری هدفهای خود را در فرآیند یادگیری رشد داده و فرصت‌هایی را برای آنها فراهم می‌کند تا به طور فعال، فرآیندهای فکری خود را مورد  ارزشیابی و  نظارت قرار دهند. 
کلید واژه ها: کنترل تفکر، خودتنظیمی، آموزش، راهبردهای تفکر

 
 

کلیدواژه‌ها

  • کلید واژه ها: کنترل تفکر
  • خودتنظیمی
  • آموزش
  • راهبردهای تفکر
  • XML
  • اصل مقاله 938.41 K
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
    • تعداد مشاهده مقاله: 6,974
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5,590
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 7، شماره 2
شهریور 1395
صفحه 14-20
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 938.41 K
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 6,974
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5,590

APA

زارع, حسین , رجب زاده, سمیه و مقدمی, نجمه . (1395). پیش بینی راهبردهای خودتنظیمی از مولفه‌های کنترل تفکر. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 7(2), 14-20. doi: 10.22038/hmed.2016.13609

MLA

زارع, حسین , , رجب زاده, سمیه , و مقدمی, نجمه . "پیش بینی راهبردهای خودتنظیمی از مولفه‌های کنترل تفکر", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 7, 2, 1395, 14-20. doi: 10.22038/hmed.2016.13609

HARVARD

زارع, حسین, رجب زاده, سمیه, مقدمی, نجمه. (1395). 'پیش بینی راهبردهای خودتنظیمی از مولفه‌های کنترل تفکر', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 7(2), pp. 14-20. doi: 10.22038/hmed.2016.13609

CHICAGO

حسین زارع , سمیه رجب زاده و نجمه مقدمی, "پیش بینی راهبردهای خودتنظیمی از مولفه‌های کنترل تفکر," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 7 2 (1395): 14-20, doi: 10.22038/hmed.2016.13609

VANCOUVER

زارع, حسین, رجب زاده, سمیه, مقدمی, نجمه. پیش بینی راهبردهای خودتنظیمی از مولفه‌های کنترل تفکر. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1395; 7(2): 14-20. doi: 10.22038/hmed.2016.13609

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25
  • فراخوان ویژه نامه هوش مصنوعی 1403-01-18
  • رتبه علمی-پژوهشی 1402-11-04

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب