• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. کاربرد بالینی سرفصل های درس بیوشیمی از دیدگاه دانشجویان پرستاری

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

کاربرد بالینی سرفصل های درس بیوشیمی از دیدگاه دانشجویان پرستاری

    نویسندگان

    • لیلا شجاع قلعه دختر 1
    • طیبه کیانوش 2
    • فرناز زاهدی اول 3

    1 بیوشیمی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

    2 2 گروه بیوشیمی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

    3 3 گروه بیوشیمی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2016.13646
  • مشخصات مقاله
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده


 مقدمه: برنامه ها و سرفصلهای درسی یکی از عوامل مهم ارتقای کیفیت آموزش عالی و ایجاد تناسب بین نگرش، دانش، و مهارت دانش آموختگان با آخرین دستاوردهای علمی و نیاز بازار کار هستند. مطالعات گذشته بیانگر عدم تناسب اهداف آموزشی با نیازهای حرفه ای دانش آموختگان پرستاری هستند که به عوامل متعددی از جمله سرفصل دروس، امکانات و تجهیزات مرتبط بوده اند.
روش­کار: این مطالعه به صورت توصیفی روی تمامی دانشجویان پرستاری شاغل به تحصیل در سال تحصیلی 92-1391 در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد و تعداد 60 نفر از دانشجویان در پژوهش شرکت کردند. گردآوری داده ها به صورت حضوری و با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته صورت گرفت. روایی محتوای پرسشنامه با بررسی افراد صاحبنظر مورد ارزیابی قرار گرفت و پایایی آن نیز از طریق آزمون مجدد (ضریب پایایی 85/0) تعیین شد.
یافته­ها: 40% دانشجویان درس بیوشیمی را به طور زیاد با اهمیت می دانند و 50% پاسخ دهندگان بیان داشتند که میزان ارتباط بیوشیمی با نیازهای آینده حرفه ای و با دیگر دروس برنامه درسی آموزش پرستاری به طور متوسط مورد توجه قرار گرفته است. 43% دانشجویان به طور خیلی زیاد و 6/36% دانشجویان به طور زیاد بیان داشتند که موافق بازنگری سرفصلها در جهت کاربردی کردن مباحث می باشند. 40% دانشجویان به طور خیلی زیاد و 3/33% به طور زیاد در سرفصلهای بیوشیمی بالینی در دوره کارآموزی احساس کمبود می کنند.
نتیجه­گیری: بطور کلی اهمیت درس بیوشیمی از نظر دانشجویان نسبتا قابل توجه ارزیابی شده است، اگرچه طبق یافته های این پژوهش دانشجویان پرستاری از سر فصلهای درس بیوشیمی راضی نیستند و ارتباط کمی بین سرفصلها و نیازهای حرفه ای خود احساس می کنند. این مطالعه ضرورت بازنگری سرفصلها در راستای کاربردی و بالینی تر کردن مباحث را مطرح می سازد.
واژه­های کلیدی: آموزش، پرستاری، بیوشیمی



 

کلیدواژه‌ها

  • آموزش
  • پرستاری
  • بیوشیمی
  • XML
  • اصل مقاله 698.44 K
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
    • تعداد مشاهده مقاله: 7,419
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5,244
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 6، شماره 2
اسفند 1394
صفحه 11-13
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 698.44 K
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 7,419
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5,244

APA

شجاع قلعه دختر, لیلا , کیانوش, طیبه و زاهدی اول, فرناز . (1394). کاربرد بالینی سرفصل های درس بیوشیمی از دیدگاه دانشجویان پرستاری. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 6(2), 11-13. doi: 10.22038/hmed.2016.13646

MLA

شجاع قلعه دختر, لیلا , , کیانوش, طیبه , و زاهدی اول, فرناز . "کاربرد بالینی سرفصل های درس بیوشیمی از دیدگاه دانشجویان پرستاری", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 6, 2, 1394, 11-13. doi: 10.22038/hmed.2016.13646

HARVARD

شجاع قلعه دختر, لیلا, کیانوش, طیبه, زاهدی اول, فرناز. (1394). 'کاربرد بالینی سرفصل های درس بیوشیمی از دیدگاه دانشجویان پرستاری', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 6(2), pp. 11-13. doi: 10.22038/hmed.2016.13646

CHICAGO

لیلا شجاع قلعه دختر , طیبه کیانوش و فرناز زاهدی اول, "کاربرد بالینی سرفصل های درس بیوشیمی از دیدگاه دانشجویان پرستاری," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 6 2 (1394): 11-13, doi: 10.22038/hmed.2016.13646

VANCOUVER

شجاع قلعه دختر, لیلا, کیانوش, طیبه, زاهدی اول, فرناز. کاربرد بالینی سرفصل های درس بیوشیمی از دیدگاه دانشجویان پرستاری. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1394; 6(2): 11-13. doi: 10.22038/hmed.2016.13646

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25
  • فراخوان ویژه نامه هوش مصنوعی 1403-01-18
  • رتبه علمی-پژوهشی 1402-11-04

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب