• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. بررسی تجربیات دانشجویان پرستاری از خطاهای بالینی و چگونگی تعامل با آن

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

بررسی تجربیات دانشجویان پرستاری از خطاهای بالینی و چگونگی تعامل با آن

    نویسندگان

    • اکرم ثناگو 1
    • محمدزمان مجنونی 2
    • لیلا مهستی جویباری 3

    1 استادیار گروه پرستاری بهداشت جامعه و روان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران

    2 دانشجوی پرستاری، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران

    3 استادیار گروه پرستاری کودک و خانواده، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2016.13668
  • مشخصات مقاله
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

زمینه و هدف: خطاهای بالینی تهدید جدی در امنیت بیمار هستند . مراکز آموزشی درمانی به دلیل برخورداری از دانشجویانی که درحال یادگیرندبه شدت در معرض بروزطیفی از خطاهای پزشکی می باشند .هدف از این مطالعه بررسی تجربیاتدانشجویان پرستاری ازخطاهای بالینی و چگونگی تعامل با آنها بوده است.
موادوروش ها:در این مطالعه که بارویکرد کیفی درسال 1389انجام شده است ابزارجمع آوری ده ها مصاحبه های نیمه ساختار،متعال و نیمه عمیق بوده است. براساس نمونه گیری مبتنی برهدف با 50دانشجوی دخترو پسرپرستاری ازترم های مختلف تحصیلی مصاحبه بعمل آمد .مصاحبه ضبط،دست نویس و داه هامطابق روش تحلیل محتوای مورس آنالیز شد
یافته ها:دانشجویان مفهوم خطا در بالین را مترادف با به خطر افتادن جان بیمار و صدمه به بیمار میدانستند.عمده خطاهای رخ داده"دارویی و رو یه های مراقبتی درمانی "و تجربه مقابله ای کارآموزان در برابر خطاهای مراقبتی "پنهان کردن"بوده است.آشکار شدن خطای مراقبتی با عصبانیت کادردرمانی مراقبتی،همراهان بیمار و مربی ،ترس وعذاب وجدان فراگیران می شده است. شرکت کنندگان در" مطالعه"عدم درخواست برای راهنمایی،آگاه نبودن،نظارت نداشتن مربی "را از عوامل مرتبط با بروز خطاهای بالینی کارورزی یا کارآموزی می دانستند.بیشترین شرایط خطا در زمانی بوده است که به کارآموز دستورات شفاهی دستور داده شده می شد.
نتیجه گیری:به دلیل پیچیدگی محیط بالین می بایست قبل ورود دانشجویان به بالین،فرصت های آموزشی را با استفاده از گزارش مورد ،شبیه سازی کامپیوتری از بیماران واقعی و غیره فراهم نمود.ضروری است دانشجویان شیوه های اخلاقی و قانونی مدیریت خطای بالینی را بیاموزند.ضرورت وجود برنامه های گزارش دهی خطاهای بالینی بسیار مهم می نماید.
کلمات کلیدی:خطای بالین.دانشجوی پرستاری ،حقوق بیمار،ایمنی بیمار

کلیدواژه‌ها

  • خطای بالین.دانشجوی پرستاری
  • حقوق بیمار
  • ایمنی بیمار
  • XML
  • اصل مقاله 676.29 K
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
    • تعداد مشاهده مقاله: 6,184
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,532
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 5، شماره 1
آذر 1390
صفحه 1-1
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 676.29 K
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 6,184
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,532

APA

ثناگو, اکرم , مجنونی, محمدزمان و مهستی جویباری, لیلا . (1390). بررسی تجربیات دانشجویان پرستاری از خطاهای بالینی و چگونگی تعامل با آن. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 5(1), 1-1. doi: 10.22038/hmed.2016.13668

MLA

ثناگو, اکرم , , مجنونی, محمدزمان , و مهستی جویباری, لیلا . "بررسی تجربیات دانشجویان پرستاری از خطاهای بالینی و چگونگی تعامل با آن", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 5, 1, 1390, 1-1. doi: 10.22038/hmed.2016.13668

HARVARD

ثناگو, اکرم, مجنونی, محمدزمان, مهستی جویباری, لیلا. (1390). 'بررسی تجربیات دانشجویان پرستاری از خطاهای بالینی و چگونگی تعامل با آن', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 5(1), pp. 1-1. doi: 10.22038/hmed.2016.13668

CHICAGO

اکرم ثناگو , محمدزمان مجنونی و لیلا مهستی جویباری, "بررسی تجربیات دانشجویان پرستاری از خطاهای بالینی و چگونگی تعامل با آن," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 5 1 (1390): 1-1, doi: 10.22038/hmed.2016.13668

VANCOUVER

ثناگو, اکرم, مجنونی, محمدزمان, مهستی جویباری, لیلا. بررسی تجربیات دانشجویان پرستاری از خطاهای بالینی و چگونگی تعامل با آن. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1390; 5(1): 1-1. doi: 10.22038/hmed.2016.13668

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25
  • فراخوان ویژه نامه هوش مصنوعی 1403-01-18
  • رتبه علمی-پژوهشی 1402-11-04

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب