• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. آموزش ترکیبی: رهیافتی نوین جهت کاربست در آموزش الکترونیکی

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

آموزش ترکیبی: رهیافتی نوین جهت کاربست در آموزش الکترونیکی

    نویسندگان

    • مرضیه سعید پور 1
    • سیده زکیه طبسی 2

    1 دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه (علامه طباطبائی )ره

    2 دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه الزهرا )س(

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2010.13698
  • مشخصات مقاله
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

 
با ورود به عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات، حوزه آموزش از نخستین نهاد هایی است که دستخوش تحولات اساسی شده است. کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش سبب شده است تا محیط های آموزشی به سوی مجازی شدن سوق داده شوند. این امر با وجود فرصت های بی شماری که به وجود می آورد، یک مشکل عمده در آموزش به طور اعم و آموزش الکترونیکی به طور اخص ایجاد می کند و آن؛ عدم ارتباط و تعامل حضوری بین یاد دهنده و یاد گیرنده است. از آنجایی که وجود تعامل حضوری در آموزش الکترونیکی به ویژه در بعضی دروس عملی که به طورجدی به آزمایشگاه ها و رسانه های مختلف متکی هستند، از ضروریات می باشد، این مشکل بیش از پیش جلوه گر می شود. راه حلی که آموزش الکترونیکی برای مواجهه با این مشکل اتخاذ نموده است «رویکرد آموزش ترکیبی» است. آموزش ترکیبی به طور کلی به معنای بهکارگیری بیش از یک روش، راهبرد، تکنیک یا رسانه در امر آموزش، جهت ارائه محتوا و مطالب آموزشی است. این شیوه از آموزش به عنوان موج دوم آموزش های مجازی، توسط مارش و دیگران درسال ۲۰۰۳مطرح شده است و به عنوان رویکرد جدیدی در برنامه ریزی آموزشی مطرح می باشد که در آن برای آموزش، از ترکیبی از تجهیزات الکترونیکی و حضوری و نیز ترکیبی از شیوه های دانشجو محور و استاد محور استفاده می شود. به عبارتی این رویکرد قادر به ایجاد ساختارهای چند وجهی مجزا با هماهنگی کلیه فاکتور های مجموعه آموزشی در کنار بکارگیری تئوری ها و تکنیک های نوین آموزشی، نرم افزار های آموزشی، وب و... درراستای خلق مجموعه های آموزشی- یادگیری مشارکتی از راه دور می باشد. این رویکرد سعی دارد اصول یادگیری شناختی و ساختن گرایی اجتماعی را با هم تلفیق نموده و عناصر سه نظام آموزشی آگاهی دهنده، توانایی دهنده و خلاق را یک جا گرد هم آورد. بکارگیری این شیوه آموزشی درسیستم آموزش الکترونیکی مزایایی همچون دستیابی به کیفیت بالای یادگیری با تلفیق تکنولوژیهای ارتباطی– اطلاعاتی در درون مجموعه های یادگیری متنوع درجهت حمایت ازآموزش حضوری و مجازی، کاهش هزینه های دستیابی به اطلاعات بنیادی و پر هزینه مورد نیاز در پژوهش های تخصصی، منعطف نمودن فرآیند سازماند هی و ارائه مواد آموزشی توسط اساتید، قرار دادن فراگیر به عنوان محور فرآیند یادگیری آن هم با ایجاد یک سری چالشهای ذهنی، دخالت دادن فراگیران در سازماندهی امور آموزشی، تشریح واضح محتوی دروس، ارزشیابی و ملاکهای آن، کوتاه تر شدن منحنی یادگیری برای کل فراگیران، تقویت فعالیت های فراگیران با بهره گیری از روش حل مسئله و پرسش گری با استفاده از تعاملات گروهی و رقابت سالم در ساختاری پویا و... را به همراه خواهد داشت. با عنایت به ضرورت مبحث عنوان شده و لزوم بکارگیری این شیوه از آموزش درسیستم آموزش الکترونیکی، در این مقاله تلاش شده است مفاهیم، مبانی، روش ها و نیز مزایای کاربرد آموزش ترکیبی در آموزش الکترونیکی مورد بحث قرار گیرد.
 آموزش سنتی، آموزش مجازی، آموزش ترکیبی

کلیدواژه‌ها

  • آموزش سنتی
  • آموزش مجازی
  • آموزش ترکیبی
  • XML
  • اصل مقاله 524.79 K
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
    • تعداد مشاهده مقاله: 6,811
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 7,085
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 4، شماره 1
شهریور 1389
صفحه 55-63
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 524.79 K
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 6,811
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 7,085

APA

سعید پور, مرضیه و طبسی, سیده زکیه . (1389). آموزش ترکیبی: رهیافتی نوین جهت کاربست در آموزش الکترونیکی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 4(1), 55-63. doi: 10.22038/hmed.2010.13698

MLA

سعید پور, مرضیه , و طبسی, سیده زکیه . "آموزش ترکیبی: رهیافتی نوین جهت کاربست در آموزش الکترونیکی", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 4, 1, 1389, 55-63. doi: 10.22038/hmed.2010.13698

HARVARD

سعید پور, مرضیه, طبسی, سیده زکیه. (1389). 'آموزش ترکیبی: رهیافتی نوین جهت کاربست در آموزش الکترونیکی', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 4(1), pp. 55-63. doi: 10.22038/hmed.2010.13698

CHICAGO

مرضیه سعید پور و سیده زکیه طبسی, "آموزش ترکیبی: رهیافتی نوین جهت کاربست در آموزش الکترونیکی," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 4 1 (1389): 55-63, doi: 10.22038/hmed.2010.13698

VANCOUVER

سعید پور, مرضیه, طبسی, سیده زکیه. آموزش ترکیبی: رهیافتی نوین جهت کاربست در آموزش الکترونیکی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1389; 4(1): 55-63. doi: 10.22038/hmed.2010.13698

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • جلسه همکاری و بررسی پیشرفت‌های مجله «افق توسعه آموزش علوم ... 1404-02-29
  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب