• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. مقایسه ازمون ها دو و سه گزینه ای در ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانشجویان در درس فیزیک پزشکی

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

مقایسه ازمون ها دو و سه گزینه ای در ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانشجویان در درس فیزیک پزشکی

    نویسنده

    • محسن حاجی زاده

    گروه فیزیک پزشکی .دانشکده پزشکی،دانشگاه علوم پزشکی

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2008.13725
  • مشخصات مقاله
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانشجویان در دروس علوم پایه اغلب توسط آزمون های ص-غ و یا چندگزینه ای انجام می شود. مقایسه این دو نوع آزمون از جهات مختلف با یکدیگر، مى تواند کمک مؤثرى به اساتید در طراحى سؤالات امتحانى و اطمینان از نحوه ارزشیابى پیشرفت تحصیلى دانشجویان در هر یک از موضوعات درسى باشد. برای تحلیل سؤالات و ارزشیابی آزمون می توان از شاخص های ضریب دشواری (و یا واریانس نمرات) و ضریب تمیز سؤالات و همچنین ضریب پایائى آزمون استفاده نمود.
روش کار: به منظور مقایسه دو شیوه آزمون 4 و 2 گزینه ای (ص-غ) درارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانشجویان در درس فیزیک پزشکی، از تحلیل سؤالات و نمرات در امتحان پایان ترم دو گروه دانشجویان پزشکی، 76 نفر، و دندانپزشکی، 74 نفر، که در ترم دوم سال تحصیلی 86 - 85 این درس را انتخاب نموده اند؛ استفاده شد. برای دانشجویان پزشکی 40 سؤال 4 گزینه ای از مباحث مشخصى طراحى شد. با استفاده از عبارات استفاده شده در گزینه هاى هر یک از سؤالات، یک تا 2 سؤال 2 گزینه ای (ص-غ)، جمعا 60 سؤال برای دانشجویان دندانپزشکی طراحی شد.
نتایج: نمرات امتحانى دانشجویان و نیز درصد نمرات مکتسبه آنان از هرسؤال برحسب شماره سؤا لها به همراه ضرائب سختی، واریانس نمرات و ضرائب تمیز سؤالات و نیز ضریب پایائى آزمون با دو روش دو نیمه کردن اسپیرمن-براون و روش KR20 کودر-ریچاردسون محاسبه و ارائه شده است. به منظور مقایسه هر یک از ضرائب فوق با مقادیر بهینه آن ها، درصد ضرائب بهینه نیز نشان داده شده است.
نتیجه گیری: در درس فیزیک پزشکى سؤالات امتحانى 4 و 2 گزینه اى ص-غ مى تواند از نظر سختى یکسان طراحى گردد، ولى در شرایط یکسان سؤالات 4 گزینه اى تا حدود 40 ٪ داراى ضریب تمیز بالاترى بوده و بهتر از سؤالات 2 گزینه اى ص-غ مى تواند دانشجویان را ارزیابى نماید. همچنین ضریب پایایى به روش KR20 کودر- ریچاردسون در امتحان با سؤالات 4 گزینه اى به میزان 7/ 13 ٪ بیشتر از امتحان با سؤالات 2 گزینه اى مى باشد. با این وجود ضرورى است که در هر یک از سؤالات 4 گزینه اى، گزینه هاى مختلف با دقت طراحى شده و از انتخاب گزینه هایئ که سبب اشتباه اغلب دانشجویان مى گردد پرهیز شود.
 

  • XML
  • اصل مقاله 796.6 K
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
    • تعداد مشاهده مقاله: 6,196
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,971
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 2، شماره 3
خرداد 1387
صفحه 3-6
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 796.6 K
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 6,196
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,971

APA

حاجی زاده, محسن . (1387). مقایسه ازمون ها دو و سه گزینه ای در ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانشجویان در درس فیزیک پزشکی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 2(3), 3-6. doi: 10.22038/hmed.2008.13725

MLA

حاجی زاده, محسن . "مقایسه ازمون ها دو و سه گزینه ای در ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانشجویان در درس فیزیک پزشکی", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 2, 3, 1387, 3-6. doi: 10.22038/hmed.2008.13725

HARVARD

حاجی زاده, محسن. (1387). 'مقایسه ازمون ها دو و سه گزینه ای در ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانشجویان در درس فیزیک پزشکی', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 2(3), pp. 3-6. doi: 10.22038/hmed.2008.13725

CHICAGO

محسن حاجی زاده, "مقایسه ازمون ها دو و سه گزینه ای در ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانشجویان در درس فیزیک پزشکی," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 2 3 (1387): 3-6, doi: 10.22038/hmed.2008.13725

VANCOUVER

حاجی زاده, محسن. مقایسه ازمون ها دو و سه گزینه ای در ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانشجویان در درس فیزیک پزشکی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1387; 2(3): 3-6. doi: 10.22038/hmed.2008.13725

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • جلسه همکاری و بررسی پیشرفت‌های مجله «افق توسعه آموزش علوم ... 1404-02-29
  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب