• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. بازنگری برنامه درسی کارشناسی پرستاری مبتنی بر مفهوم مراقبت در آموزش: یک مطالعه کیفی

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

بازنگری برنامه درسی کارشناسی پرستاری مبتنی بر مفهوم مراقبت در آموزش: یک مطالعه کیفی

    نویسندگان

    • مریم صالحیان 1
    • عباس حیدری 2
    • حسین کریمی 3
    • ناهید عاقبتی 4

    1 اتاق عمل ، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی .مشهد ، ایران

    2 استاد ، گروه داخلی جراحی ، مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

    3 استاد، گروه داخلی جراحی ، مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

    4 استادیار ، گروه داخلی جراحی ، مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2020.49854.1045
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: تلاش های زیادی برای طراحی برنامه های درسی مبتنی بر چارچوب های مفهومی صورت پذیرفته است. هدف از مطالعه حاضر بازنگری برنامه درسی کارشناسی پرستای مبتنی بر مفهوم مراقبت در آموزش است.
روش کار: مطالعه در 5 مرحله بر اساس الگوی لینا وایز انجام گردید: 1- طراحی چارچوب و زمینه برنامه درسی که شامل دو گام است: در گام اول و در طراحی چارچوب، مفهوم مراقبت در آموزش پرستاری با استفاده از روش تحلیل مفهوم مبتنی بر اصول فلسفی هاپسی و پنراد 2005 مورد تحلیل قرار گرفت. سپس تجارب مراقبتی اساتید و دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری مشهد با کمک روش تحلیل محتوی (هدایت شده) مورد تحلیل قرار گرفت. در نهایت با استفاده از روش شناسی مقایسه الگوی هاپسی و پنراد یافته های دو مطالعه (تحلیل مفهوم و تحلیل محتوی) ادغام و تعریف نظری منسجم و توسعه یافته ای از مفهوم مراقبت در آموزش پرستاری معرفی گردید. در گام دوم یعنی طراحی زمینه، موقعیت دانشکده پرستاری مشهد تحلیل گردید، 2- تعریف رسالت و دورنمای برنامه درسی بر اساس مفهوم مراقبت در آموزش پرستاری، 3- طراحی برنامه درسی کلان و پیامد ها، 4- طراحی برنامه درسی جزیی. 5- برنامه ریزی جهت ارزشیابی برنامه درسی
نتایج: تعریف منسجم و توسعه یافته ای از مفهوم مراقبت در آموزش پرستاری ارائه گردید. در بخش خرد و کلان برنامه، دوره های دروسی پیشنهادی و تطبیقی پیشنهاد و توصیف گردید و روش ارزیابی درونی و بیرونی جهت ارزشیابی برنامه پیشنهاد شد.
نتیجه گیری: برنامه درسی پرستاری کارشناسی بر مبنای مفهوم مراقبت در آموزش پرستاری و بر اساس نتایج حاصل از تحلیل مفهوم و تحلیل موقعیت طراحی و بازنگری شد. تلفیق مفهوم مراقبت در آموزش برای طراحی و بازنگری تمامی دروس و مقاطع پرستاری توصیه می گردد.

کلیدواژه‌ها

  • مراقبت در آموزش
  • آموزش پرستاری
  • طراحی برنامه درسی
  • کارشناسی پرستاری
  • XML
  • اصل مقاله 1.59 M
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
1. http://www.behdasht.gov.ir.
2. MacNeil MS, Evans M. The Pedagogy of Caring
in Nursing Education. International Journal for
Human Caring. 2005;9(4):45-51.
3. Nikfarid L, Rasouli M. Caring curriculum: a new
paradigm in nursing education. Iran Journal of
Nursing. 2011;24(7):61-71.
4. Hanifi N, Parvizy S, Joolaee S. The role of
clinical instructor in clinical training motivation of
nursing students: a qualitative study. Iranian
Journal of Nursing Research. 2012;7(24):22-33.
5. Wade GH. Nursing students' perceptions of
instructor caring: An instrument based on Watson's
theory of transpersonal caring. Journal of Nursing
Education. 2006;45(5):162-8.
6. Watson J. Nursing: the philosophy and science
of caring/Jean Watson. ed R, editor. Colorado
(USA): Published by the University Press of
Colorado2008.
7. Cohen JA. Caring perspectives in nursing
education: liberation, transformation and meaning.
Journal of Advanced Nursing. 1993;18(4):621-6.
8. Noddings N. The Challenge to Care in Schools,
2nd Editon: Teachers College Press; 2015.
9. Beck CT. Caring within nursing education: A
metasynthesis. Journal of Nursing Education.
2001;40(3):101-9.
10. Begum S, Slavin H. Perceptions of “caring” in
nursing education by Pakistani nursing students:
An exploratory study. Nurse education today.
2012;32(3):332-6.
11. Evans BC. Application of the caring curriculum
to education of Hispanic/Latino and American
Indian nursing students. Journal of Nursing
Education. 2004;43(5):219-28.
12. Ghafari S, Mohammadi F. Concept analysis of
nursing care: a hybrid model. Journal of
Mazandaran University of Medical Sciences.
2012;21(1):153-64.
13. Parsa YZ, AR NN. Caring: a concept analysis.
Modares a journal of medical sciences.
2005;7(2):31-9.
14. Adib HM. Comparison of philosophy, goals
and curriculum of graduate level of nursing
education in Iran and other countries. Iranian
Journal of Medical Education. 2002;2((8
suuplememnt)):8.
15. Khazaei T, Salehi F. Evaluation of the
Complementary Educational Needs in the view of
the Nursing Students of the University of Medical
sciences of Brigand. Modern Care Journal.
2007;4(1):47-52.
16. Salehi S. Effective Teaching. J Shahrekord Med
Sci. 2001;3(2):12-21.
17. Aghebati N. Developing a holistic nursing
conceptual framework : designing the nursing
education curriculum(masters of critical care ).
Tehran: Tarbiat Modares University Faculty of
Medical Sciences; 2013.
18. Sadat Hosseini AS, Alhani F, Khosroawpanah
A, Behjat Pour A. Explanation of meta paradigm
of human in Isalamic sources and nursing therories.
Iranian Journal of Nursing and Midwifery
Research. 2012;9(2):48-36.
19. Taleghani F, Alimohammadi N, Mohammadi E,
Akbarian R. Nursing in Islamic thought: Reflection
on application nursing metaparadigm concept: A
philosophical inquiry. Iranian journal of nursing
and midwifery research. 2013;18(4):272.
20. Uys L, Gwele N. Curriculum development in
nursing: Process and innovation: Routledge; 2004.
21. Hupcey JE, Penrod J. Concept advancement:
Enhancing inductive validity. Research and theory
for nursing practice. 2003;17(1):19.
22. Hupcey JE, Penrod J, Morse JM, Mitcham C.
An exploration and advancement of the concept of
trust. Journal of advanced nursing. 2001;36(2):282-
93.
23. Morse J. Exploring pragmatic utility: concept
analysis by critically appraising the litterature.
Concept Development n Nursing. WB Saunders
Company, Philadelphia. 2000;2:333-53.
24. Morse JM, Hupcey JE, Mitcham C, Lenz ER.
Concept analysis in nursing research: a critical
appraisal. Research and Theory for Nursing
Practice. 1996;10(3):253-77.
25. Penrod J, Hupcey JE. Enhancing
methodological clarity: principle‐based concept
analysis. Journal of advanced nursing.
2005;50(4):403-9.
26. Adamski M, Parsons V, Hooper C.
Internalizing the concept of caring: An examination
of student perceptions when nurses share their
stories. Nursing Education Perspectives.
2009;30(6):358-61.
27. Bankert EG, Kozel VV. Transforming
pedagogy in nursing education: A caring learning
environment for adult students. Nursing Education
Perspectives. 2005;26(4):227-9.
28. Barolia R, editor Caring in nursing from an
Islamic perspective: a gounded theory approach.
16th International Nursing Research Congress;
2005.
29. Birx E, Wagstaff M, Van Patten SR.
Cultivating caring through caring group and ropes
course experiences. Nurse educator. 2008;33(2):67-
70.
30. Boykin A. Nursing as caring: A model for
transforming practice: Jones & Bartlett Learning;
2001.
31. Brown LP. Revisiting our roots: Caring in
nursing curriculum design. Nurse Education in
Practice. 2011;11(6):360-4.
32. Burger KG, Kramlich D, Malitas M, Page-
Cutrara K, Whitfield-Harris L. Application of the
symphonological approach to faculty-to-faculty
incivility in nursing education. Journal of Nursing
Education. 2014;53(10):563-8.
33. Burke LL, Williams MG. Celebrating a
commitment to care: building concernful practices
among practitioners. Journal of Nursing Education.
2011;50(1):51-4.
34. Cagle CS. Student understanding of culturally
and ethically responsive care: Implications for
nursing curricula. Nursing Education Perspectives.
2006;27(6):308-14.
35. Costello J, Haggart M. The nature of nursing:
can we teach students how to care. Care.
2008;2(2):44-58.
36. Coyle-Rogers P, Cramer M. The phenomenon
of caring: the perspectives of nurse educators.
Journal for Nurses in Professional Development.
2005;21(4):160-70.
37. Drumm J, Chase SK. Learning caring: the
student's experience. International Journal for
Human Caring. 2010;14(4):31.
38. Dyess S, Boykin A, Rigg C. Integrating caring
theory with nursing practice and education:
connecting with what matters. Journal of Nursing
Administration. 2010;40(11):498-503.
39. Fahrenwald NL, Bassett SD, Tschetter L,
Carson PP, White L, Winterboer VJ. Teaching core
nursing values. Journal of Professional Nursing.
2005;21(1):46-51.
40. Finfgeld‐Connett D. Meta‐synthesis of caring in
nursing. Journal of Clinical Nursing.
2008;17(2):196-204.
41. Guo Y, Shen J, Ye X, Chen H, Jiang A. The
design and testing of a caring teaching model based
on the theoretical framework of caring in the
Chinese Context: A mixed-method study. Nurse
education today. 2013;33(8):912-8.
42. Hojat ZH, Moradbeygi K, Elhami S,
Shayestehfard M, Cheraghian B, Hatefi Moadab
N. Impact of a Caring Behavior Educational
Program Based on Human Care Theory on Nursing
Students’ Perception of the Care. Iranian Journal of
Medical Education. Iranian Journal of Medical
Education. 2015;14(10):833-42.
43. Hsu LL. An analysis of clinical teacher
behaviour in a nursing practicum in Taiwan.
Journal of clinical nursing. 2006;15(5):619-28.
44. Jane Lee-Hsieh MSN R, Chien-Lin Kuo MS R.
Application and evaluation of a caring code in
clinical nursing education. Journal of Nursing
Education. 2005;44(4):177.
45. Karaöz S. Turkish nursing students’ perception
of caring. Nurse education today. 2005;25(1):31-
40.
46. Lasiter S, Marchiondo L, Marchiondo K.
Student narratives of faculty incivility. Nursing
outlook. 2012;60(3):121-6. e1.
47. Lee-Hsieh J, Kuo C-L, Tseng H-F, Turton MA.
Development of an instrument to measure caring
behaviors in nursing students in Taiwan.
International Journal of Nursing Studies.
2005;42(5):579-88.
48. Lee-Hsieh J, Kuo C-L, Turton MA, Hsu C-L,
Chu H-C. Action research on the development of a
caring curriculum in Taiwan: Part II. Journal of
Nursing Education. 2007;46(12):553-61.
49. Lewis S, Rogers M, Naef R. Caring-Human
Science Philosophy in Nursing Education: Beyond
the Curriculum Revolution. International Journal
for Human Caring. 2006;10(4):31-7.
50. Ma F, Li J, Liang H, Bai Y, Song J.
Baccalaureate nursing Students’ perspectives on
learning about caring in China: a qualitative
descriptive study. BMC medical education.
2014;14(1):42.
51. Mixer SJ, McFarland MR, Andrews MM,
Strang CW. Exploring faculty health and
wellbeing: Creating a caring scholarly community.
Nurse education today. 2013;33(12):1471-6.
52. Mlinar S. First-and third-year student nurses’
perceptions of caring behaviours. Nursing Ethics.
2010;17(4):491-500.
53. Murphy F, Jones S, Edwards M, James J,
Mayer A. The impact of nurse education on the
caring behaviours of nursing students. Nurse
Education Today. 2009;29(2):254-64.
54. Paldanius A, Määttä K. What are students’
views of (loving) caring in nursing education in
Finland. International Journal of Caring Sciences.
2011;4(2):81-9.
55. Porr C, Egan R. How does the nurse educator
measure caring? International journal of nursing
education scholarship. 2013;10(1):35-43.
56. Sawatzky J-AV, Enns CL, Ashcroft TJ, Davis
PL, Harder BN. Teaching excellence in nursing
education: a caring framework. Journal of
Professional Nursing. 2009;25(5):260-6.
57. Solvoll B-A, Heggen KM. Teaching and
learning care–Exploring nursing students’ clinical
practice. Nurse Education Today. 2010;30(1):73-7.
58. Story L, Butts JB. Compelling teaching with
the four Cs: caring, comedy, creativity, and
challenging. Journal of Nursing Education.
2010;49(5):291-4.
59. Stowe AC. Exploring the concept of caring:
novel strategies for a diverse student group. Nurse
educator. 2006;31(3):124-8.
60. Vanlaere L, Gastmans C. Ethics in nursing
education: learning to reflect on care practices.
Nursing Ethics. 2007;14(6):758-66.
61. Wafaa G A. Caring and effective teaching
behavior of clinical nursing instructors in clinical
area as perceived by their students. Caring.
2012;3(7):15-25.
62. Wagner DJ, Whaite B. An exploration of the
nature of caring relationships in the writings of
Florence Nightingale. Journal of Holistic Nursing.
2010;28(4):225-34.
63. Wiklund Gustin L, Wagner L. The butterfly
effect of caring–clinical nursing teachers’
understanding of self‐compassion as a source to
compassionate care. Scandinavian Journal of
Caring Sciences. 2013;27(1):175-83.
64. Forbes MO, Hickey MT. Curriculum reform in
baccalaureate nursing education: Review of the
literature. International Journal of Nursing
Education Scholarship. 2009;6(1).
65. Redmond G, Sorrell J. Creating a caring
learning environment. Nursing Forum.
1996;31(4):21-7.
66. Simmons PR, Cavanaugh S. Relationships
among childhood parental care, professional school
climate, and nursing student caring ability. Journal
of Professional Nursing. 1996;12(6):373-81.
67. Stark MA, Manning-Walsh J, Vliem S. Caring
for self while learning to care for others: A
challenge for nursing students. Journal of Nursing
Education. 2005;44(6):266.
68. Waterman A. A Case study of caring in
nursing education: The Ohio State University;
2007
    • تعداد مشاهده مقاله: 5,928
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,381
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 11، شماره 1
مرداد 1399
صفحه 52-63
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.59 M
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 5,928
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,381

APA

صالحیان, مریم , حیدری, عباس , کریمی, حسین و عاقبتی, ناهید . (1399). بازنگری برنامه درسی کارشناسی پرستاری مبتنی بر مفهوم مراقبت در آموزش: یک مطالعه کیفی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 11(1), 52-63. doi: 10.22038/hmed.2020.49854.1045

MLA

صالحیان, مریم , , حیدری, عباس , , کریمی, حسین , و عاقبتی, ناهید . "بازنگری برنامه درسی کارشناسی پرستاری مبتنی بر مفهوم مراقبت در آموزش: یک مطالعه کیفی", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 11, 1, 1399, 52-63. doi: 10.22038/hmed.2020.49854.1045

HARVARD

صالحیان, مریم, حیدری, عباس, کریمی, حسین, عاقبتی, ناهید. (1399). 'بازنگری برنامه درسی کارشناسی پرستاری مبتنی بر مفهوم مراقبت در آموزش: یک مطالعه کیفی', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 11(1), pp. 52-63. doi: 10.22038/hmed.2020.49854.1045

CHICAGO

مریم صالحیان , عباس حیدری , حسین کریمی و ناهید عاقبتی, "بازنگری برنامه درسی کارشناسی پرستاری مبتنی بر مفهوم مراقبت در آموزش: یک مطالعه کیفی," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 11 1 (1399): 52-63, doi: 10.22038/hmed.2020.49854.1045

VANCOUVER

صالحیان, مریم, حیدری, عباس, کریمی, حسین, عاقبتی, ناهید. بازنگری برنامه درسی کارشناسی پرستاری مبتنی بر مفهوم مراقبت در آموزش: یک مطالعه کیفی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1399; 11(1): 52-63. doi: 10.22038/hmed.2020.49854.1045

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25
  • فراخوان ویژه نامه هوش مصنوعی 1403-01-18
  • رتبه علمی-پژوهشی 1402-11-04

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب