• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. بررسی عوامل استرس زا در آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی مشهد

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

بررسی عوامل استرس زا در آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی مشهد

    نویسندگان

    • فاطمه دربان 1
    • مریم باقری 2
    • حمید رضا بهنام وشانی 3
    • فاطمه حاجی آبادی 4

    1 مربی، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر، ایرانشهر، ایران.

    2 مربی گروه فوریتهای پزشکی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

    3 مربی گروه پرستاری، مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

    4 استادیار گروه پرستاری، مرکز تحقیقات مراقبت پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2020.50395.1058
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: آموزش بالینی تجربه ای پر استرس است خصوصا در حرفه پرستاری که با جان انسان ها سر و کار دارند. لذا شناسایی عوامل استرس زا آموزش بالینی یک ضرورت است. هدف از این مطالعه بررسی  عوامل استرس زای آموزش بالینی دانشجویان ترم های مختلف پرستاری است.
روش کار: در  این مطالعه توصیفی- مقطعی، واحدهای پژوهش شامل 131 نفر از دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 1395 بودند که به شیوه سرشماری انتخاب شدند. ابزارگردآوری داده ها، پرسشنامه پژوهشگر ساخته بود که عوامل استرس زای آموزش بالینی را در شش حیطه عوامل مربوط به ماهیت رشته (4 عبارت)، مربی (9 عبارت)، محیط بالین (9 عبارت)، بیمار (12 عبارت)، دانشجو (16 عبارت) و سیستم آموزشی(4 عبارت) بررسی می کرد
نتایج: بر اساس یافته های این مطالعه، بیشترین استرس واحدهای پژوهش مربوط به حیطه مربی (6/20±2/15)، محیط بالین (9/5±9/12)  و دانشجو (8/6±1/12) بود. در حیطه ماهیت رشته تفاوت آماری معنی داری بین دانشجویان ترم های مختلف وجود نداشت اما این تفاوت در سایر حیطه های  دیگر معنی دار بود (001/0>p).
نتیجه گیری: از آنجایی که عوامل استرس زا تأثیر منفی در عملکرد تحصیلی، سلامت جسمی و روانی دانشجویان دارد؛ لذا ضروری به نظر می رسد مسئولان با درک عوامل استرس زا در اموزش بالین، جهت کاهش آن تدابیری از جمله: آشنایی دانشجویان با مفهوم استرس و راههای مقابله با استرس نظیر آرام سازی، ورزش و موسیقی از ابتدای دوره تحصیل از طریق برنامه های آموزشی، مشاوره های تحصیلی و روانشناختی، تغییرساختار کار تیمی، اصلاحات مدیریتی، افزایش حمایت اجتماعی و ...را اتخاذ نمایند

کلیدواژه‌ها

  • عوامل استرس زا
  • آموزش بالینی
  • دانشجوی پرستاری
  • XML
  • اصل مقاله 1.94 M
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
1. Pazargadi M, Ashktorab T, Khosravi S. Nursing
students` experiences and perspectives on the
clinical characteristics of instructors` in clinical
evaluation. 2 Journal of Nursing Education.
2012;1(1):1-13.
2. Seyedamini B, Mahmoudifar Y, Esmaeillou Y.
Effective stressors in clinical education.
International Archives of Health Sciences.
2018;5(3):104-9.
3. Henderson A, Cooke M, Creedy DK, Walker R.
Nursing students' perceptions of learning in
practice environments: A review. Nurse education
today. 2012;32(3):299-302.
4. Nazari R BZ, Arzani A, Haj Hoseini F, Saat saz
S and Bijani A. Stressful factors in clinical
education of nursing students of Amol School of
Midwifery Nursing. Journal of Babol University Of
Medical Sciences. 2007;9(2):45-50.
5. Sadeghi M, Bakhshi H. The viewpoints of
general dentists of Rafsanjan and Kerman toward
continuing education program of restorative
dentistry. Iranian journal of medical education.
2008;8(1):63-70.
6. Rezaei B, Beheshtizadeh R, Falahati J. The Rate
and Resources of Stress in Clinical Education and
its Relationship with Some Characteristics of
Students, Instructors and Clinical Environment.
Bimonthly of Education Strategies in Medical
Sciences. 2018;11(2):48-56.
7. Abazeri F AA, Arab M, Rashidinejad M. J,
Yazd University Stressors in nursing university in
Rasht, Mashhad, Shirazproveniences. ournal of
ShaheedSadoughi University of Medical sciences.
2002;;10(3):92-8[Persian]. .
8. Mahat G, editor Stress and coping: junior
baccalaureate nursing students in clinical settings.
Nursing forum; 1998: Wiley Online Library.
9. Zaighami R, .Faseleh M, Jahanmiri S, Ghodsbin
F. Nursing students’ viewpoints about the problems
of clinical teaching. The Journal of Qazvin
University of Medical Sciences. 2004;8(1):51-5.
10. Jahanpour F, Zarei A, Ravanipour M, Razazan
N, Hoseini S. Nursing students’ views on problems
in clinical education in the pediatric ward in
Bushehr University of Medical Sciences. 2 Journal
of Nursing Education. 2014;2(4):72-9.
11. Saleh AbadiI S, Golafrooz Shahri M, Nasrollahi
S, Akbarzadeh M, Mirchouli N. Clinical
education problems and ways of enhancing its
quality from the perspective of clinical instructors
and students of nursing and midwifery at sabzevar
university medical sciences in 2008. Journal of
sabzevar university of medical sciences.
2014;20(4): 539 - 546
12. Moridi G, Valiee S, Khaledi S, Fathi M,
Shafiean M, Gharibi F. Clinical Education
Stressors from the Perspective of Students of
Nursing, Midwifery, and Operating Room: A Study
in Kurdistan University of Medical Sciences.
Iranian Journal of Medical Education.
2012;11(7):675-84.
13. Haresabadi M, Tabatabaeichehr M, Rezaeian
SM, Mehrabi Bardar M, Khakshor fariman S.
Stress sources and its related factors in clinical
training of midwifery students in North Khorasan
University of Medical Sciences in 2011. Journal of
North Khorasan University of Medical Sciences.
2014;5(5):969-76.
14. Ahangarzadeh Rezaei S, Esmaeili r, habibzadeh
H. ASSESSMENT FREQUENCY OF
STRESSORS IN CLINICAL EDUCATION OF
STUDENTS IN NURSING & MIDWIFERY
FACULTY. Nursing and Midwifery Journal.
2015;13(1):1-8.
15. Mohebbi Z, Rambod M, Hashemi F,
Mohammadi HR, Setoudeh G, Najafi Dolatabad S.
View point of the nursing students on challenges in
clinical training, shiraz, iran. Hormozgan medical
journal. 2012;16(5):416-521
16. Haresabadi M, Tabatabaeichehr M, Rezaeian S,
Mehrabi Bardar M, Khakshor fariman S. Stress
sources and its related factors in clinical training of
midwifery students in North Khorasan University
of Medical Sciences in 2011. JNKUMS. 2014; 5
(5) :969-976.
17. Mazahery A, Mohammadi R, Naseri R. Assess
of clinical educational effective behaviors in
educators from the perspective of nursing students
of Ardebil university medical of sciences. journal
of health and care. 2011;12(3):57-63.
18. Alavi M, Abedi H. Nursing Students'
Experiences and Perceptions of Effective Instructor
in Clinical Education. Iranian Journal of Medical
Education. 2008;7(2):325-34.
19. Jokar F, Haghani F. Nursing clinical
education,the challenges facing: A Review Article.
Iranian Journal of Medical Education.
2011;10(5):1153-60
    • تعداد مشاهده مقاله: 6,508
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,067
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 11، شماره 1
مرداد 1399
صفحه 64-78
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.94 M
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 6,508
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,067

APA

دربان, فاطمه , باقری, مریم , بهنام وشانی, حمید رضا و حاجی آبادی, فاطمه . (1399). بررسی عوامل استرس زا در آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی مشهد. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 11(1), 64-78. doi: 10.22038/hmed.2020.50395.1058

MLA

دربان, فاطمه , , باقری, مریم , , بهنام وشانی, حمید رضا , و حاجی آبادی, فاطمه . "بررسی عوامل استرس زا در آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی مشهد", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 11, 1, 1399, 64-78. doi: 10.22038/hmed.2020.50395.1058

HARVARD

دربان, فاطمه, باقری, مریم, بهنام وشانی, حمید رضا, حاجی آبادی, فاطمه. (1399). 'بررسی عوامل استرس زا در آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی مشهد', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 11(1), pp. 64-78. doi: 10.22038/hmed.2020.50395.1058

CHICAGO

فاطمه دربان , مریم باقری , حمید رضا بهنام وشانی و فاطمه حاجی آبادی, "بررسی عوامل استرس زا در آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی مشهد," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 11 1 (1399): 64-78, doi: 10.22038/hmed.2020.50395.1058

VANCOUVER

دربان, فاطمه, باقری, مریم, بهنام وشانی, حمید رضا, حاجی آبادی, فاطمه. بررسی عوامل استرس زا در آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی مشهد. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1399; 11(1): 64-78. doi: 10.22038/hmed.2020.50395.1058

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25
  • فراخوان ویژه نامه هوش مصنوعی 1403-01-18
  • رتبه علمی-پژوهشی 1402-11-04

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب