• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. بررسی نحوه اجرای کوریکولوم آموزشی رشته تخصصی طب اورژانس در دانشگاه های علوم پزشکی کشور

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

بررسی نحوه اجرای کوریکولوم آموزشی رشته تخصصی طب اورژانس در دانشگاه های علوم پزشکی کشور

    نویسندگان

    • سید رضا حبیب زاده 1
    • حمید رضا ریحانی 1
    • امیر رحمانیان شریف آباد 1
    • حسین کریمی مونقی 2، 3
    • مهدی فروغیان 4

    1 گروه طب اورژانس، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

    2 استاد،مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

    3 استاد،گروه داخلی و جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی و گروه آموزش پزشکی دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

    4 گروه طب اورژانس، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران (نویسنده مسئول)

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2020.49660.1035
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: آموزش دستیاری طب اورژانس با مشکلات زیادی روبرو می باشد، اما اجرای دقیق و رسیدن به اهداف تعیین شده تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. این پژوهش به  بررسی نحوه اجرای کوریکولوم آموزشی رشته تخصصی طب اورژانس در دانشگاه های علوم پزشکی کشور و میزان تطابق آن با کوریکولوم رسمی تصویب شده در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی پرداخته است.
روش کار: مطالعه  توصیفی مقطعی حاضر برروی جامعه مورد مطالعه که در این پژوهش 38 نفر از گروه های طب اورژانس سراسر کشور(مدیران گروه و دستیاران ارشد) بوده اند، انجام پذیرفت. در این مطالعه پرسشنامه ای بر اساس موارد موجود در کوریکولوم رسمی طب اورژانس تهیه و برای مدیران گروه و دستیاران ارشد طب اورژانس دانشگاه های علوم پزشکی کشور فرستاده شد و پس از تکمیل و استخراج اطلاعات داده ها با استفاده از نرم افزار اماری SPSS 23  تجزیه و تحلیل شد.
نتایج: 92/38 درصد از برنامه‌های ارائه شده در گروه‌های آموزشی طب اورژانس سراسر کشور، با محتوای کوریکولوم رسمی مصوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تطابق نداشتند. تنها 46/29 درصد از برنامه‌های ارائه شده با محتوای کوریکولوم رسمی مصوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تطابق در سطح زیاد داشتند. میزان انطباق برنامه‌های آموزشی ارائه شده گروه‌های آموزشی طب اورژانس سراسر کشور با محتوای کوریکولوم رسمی براساس نظرات دستیاران ومدیران گروه ها با استفاده از ضریب کاپا 411/0 بدست آمد که نشان دهنده میزان توافق متوسط می باشد. نتایج نظرسنجی از مدیران گروه و دستیاران ارشد طب اورژانس نشان داد که در برنامه‌های آموزشی بالای 50 درصد دارای تطابق با برنامه‌های وزارت بهداشت، عملیات احیاء قلبی ریوی پیشرفته ارائه شده در گروه‌های آموزشی طب اورژانس سراسر کشور با تطابق 90 درصد انجام می‌شود. نتایج نظرسنجی نشان داد که آزمونه‌ای ایستگاهی (OSCE) ارائه شده در تمام گروه‌های آموزشی طب اورژانس سراسر کشور اصلاً انجام نشده است. آزمون PMP در 50 درصد از گروه‌های آموزشی اصلاً انجام نشده و در 50 به‌طور متوسط انجام شده است.
نتیجه­ گیری: براساس نتایج حاصل از مطالعه حاضر درصد کمی از  برنامه‌های ارائه شده با محتوای کوریکولوم رسمی مصوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تطابق داشتند..

کلیدواژه‌ها

  • کوریکولوم
  • آموزش
  • طب اورژانس
  • XML
  • اصل مقاله 1.68 M
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
1 -Scott IM, Abu-Laban RB, Gowans MC, Wright
BJ, Brenneis FR. Emergency medicine as a career
choice: a descriptive study of Canadian medical
students. CJEM 2009; 11: 196–206 .-
2-Jouriles N. Work hard. Have fun. Overachieve.
Ann Emerg Med 2008; 52(4):314-6.
3-Hosein Nejad H, Bagherabadi M, Sistani A,
Dargahi H. Effectiveness of resident as teacher
curriculum in preparing emergency medicine
residents for their teaching role. J Adv Med Educ
Prof. 2017; 5(1):21-5 .
4-Iran Medical Education Assessment Center;
[cited 2019Sep7]. Available from:
http://www.sanjeshp.ir/PDF.aspx?newsid=50921&t
ype=application/pdf
5 -Farahmand S. Dr. Shervin Farahmand: Head of
Emergency Medicine Department at Tehran
University of Medical Sciences. Advanced Journal
of Emergency Medicine. 2017; 1(1):e11.
6 .Delva MD, Kirby J, Schultz K, Godwin M.
Assessing the relationship of learning approaches
to workplace climate in clerkship and residency.
Academic Medicine. 2004; 79(11):1120-6.
7 .Celenza A, Rogers I. Qualitative evaluation of a
formal bedside clinical teaching programme in an
emergency department. Emergency medicine
journal. 2006; 23(10):769-73.
8.Atzema C, Bandiera G, Schull MJ, Coon TP,
Milling TJ. Emergency department crowding: the
effect on resident education. Annals of emergency
medicine. 2005; 45(3):276-81.
9 -Grossman MD. The role of emergency medicine
physicians in trauma care in North America:
evolution of a specialty. Scandinavian Journal of
Trauma, Resuscitation and Emergency Medicine
2009; 17(1): 37. Doi: 10.1186/1757-7241-17-37
10-Hall KN, Wakeman MA, Levy RC, Khoury J.
Factors associated with career longevity in
residency-trained emergency physicians. Ann
Emerg Med 1992; 21: 291–297.
11-Nejati A, Khalaj S, Shakori A, Khademhosseini
P. Occupational hazards of emergency medicine in
Iran. Ann Emerg Med 2008; 51: 500.
12 .Bandiera G, Lee S, Tiberius R. Creating
effective learning in today's emergency
departments: how accomplished teachers get it
done. Annals of emergency medicine. 2005;
45(3):253-61.
13 .West CP, Shanafelt TD. The influence of
personal and environmental factors on
professionalism in medical education. BMC
medical education. 2007; 7(1):29.
14 .Martini S, Arfken CL, Churchill A, Balon R.
Burnout comparison among residents in different
medical specialties. Academic Psychiatry. 2004;
28(3):240-2.
15 .Mann KV, Ruedy J, Millar N, Andreou P.
Achievement of non‐cognitive goals of
undergraduate medical education: perceptions of
medical students, residents, faculty and other health
professionals. Medical Education. 2005; 39(1):40-
8.
16 .Collier VU, McCue JD, Markus A, Smith L.
Stress in medical residency: status quo after a
decade of reform? Annals of Internal Medicine.
2002; 136(5):384.
17 .Shanafelt TD, Sloan JA, Habermann TM. The
well-being of physicians. The American journal of
medicine. 2003; 114(6):513-9.
18 .Gabbe SG, Melville J, Mandel L, Walker E.
Burnout in chairs of obstetrics and gynecology:
Diagnosis, treatment, and prevention: Presidential
address. American journal of obstetrics and
gynecology. 2002; 186(4):601-12.
19 .Jalili M, Sadeghipour Roodsari G, Bassir Nia
A. Burnout and Associated Factors among Iranian
Emergency Medicine Practitioners. Iranian Journal
of Public Health. 2013; 42(9):1034-42.
20 .Borimnejad L, Rasouli M, Nikbakht A,
Mohammadi H, Kheirati L. EFFECT OF
TRAINED CARDIOPULMONARY
RESUSCITATION TEAM ON THE OUTCOMES
OF CARDIOPULMONARY RESUSCITATION.
Journal of Babol University of Medical Sciences
2008; 10(3): 55-61
21.Fernandez-Frackelton M, Peterson M, Lewis RJ,
Perez JE, Coastes WC. A Bedside Ultrasound
Curriculum for Medical Students: Prospective
Evaluation of Skill Acquisition. Teach Learn Med
2007; 19(1):14-
    • تعداد مشاهده مقاله: 7,773
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5,763
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 11، شماره 2
مهر 1399
صفحه 28-41
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.68 M
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 7,773
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5,763

APA

حبیب زاده, سید رضا , ریحانی, حمید رضا , رحمانیان شریف آباد, امیر , کریمی مونقی, حسین و فروغیان, مهدی . (1399). بررسی نحوه اجرای کوریکولوم آموزشی رشته تخصصی طب اورژانس در دانشگاه های علوم پزشکی کشور. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 11(2), 28-41. doi: 10.22038/hmed.2020.49660.1035

MLA

حبیب زاده, سید رضا , , ریحانی, حمید رضا , , رحمانیان شریف آباد, امیر , , کریمی مونقی, حسین , و فروغیان, مهدی . "بررسی نحوه اجرای کوریکولوم آموزشی رشته تخصصی طب اورژانس در دانشگاه های علوم پزشکی کشور", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 11, 2, 1399, 28-41. doi: 10.22038/hmed.2020.49660.1035

HARVARD

حبیب زاده, سید رضا, ریحانی, حمید رضا, رحمانیان شریف آباد, امیر, کریمی مونقی, حسین, فروغیان, مهدی. (1399). 'بررسی نحوه اجرای کوریکولوم آموزشی رشته تخصصی طب اورژانس در دانشگاه های علوم پزشکی کشور', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 11(2), pp. 28-41. doi: 10.22038/hmed.2020.49660.1035

CHICAGO

سید رضا حبیب زاده , حمید رضا ریحانی , امیر رحمانیان شریف آباد , حسین کریمی مونقی و مهدی فروغیان, "بررسی نحوه اجرای کوریکولوم آموزشی رشته تخصصی طب اورژانس در دانشگاه های علوم پزشکی کشور," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 11 2 (1399): 28-41, doi: 10.22038/hmed.2020.49660.1035

VANCOUVER

حبیب زاده, سید رضا, ریحانی, حمید رضا, رحمانیان شریف آباد, امیر, کریمی مونقی, حسین, فروغیان, مهدی. بررسی نحوه اجرای کوریکولوم آموزشی رشته تخصصی طب اورژانس در دانشگاه های علوم پزشکی کشور. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1399; 11(2): 28-41. doi: 10.22038/hmed.2020.49660.1035

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25
  • فراخوان ویژه نامه هوش مصنوعی 1403-01-18
  • رتبه علمی-پژوهشی 1402-11-04

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب