• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. بررسی کارایی یک برنامه آموزش ادغام یافته مبتنی بر مورد، در آموزش پاتولوژی به دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قزوین

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

بررسی کارایی یک برنامه آموزش ادغام یافته مبتنی بر مورد، در آموزش پاتولوژی به دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قزوین

    نویسندگان

    • فاطمه سمیعی راد 1
    • رامین سرچمی 2
    • محمد صوفی آبادی 3

    1 دانشیار گروه پاتوبیولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، ایران.

    2 استادیار مدیریت آموزش عالی گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی،دانشگاه علوم پزشکی قزوین، ایران

    3 دانشیار فیزیولوژی، گروه فیزیولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، ایران

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2020.49772.1040
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: مطالعات نشان داده اند که شیوه های دانشجو محور و ادغام دروس مرتبط، باعث افزایش کیفیت آموزش و یادگیری می گردد. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر شیوه آموزش مبتنی بر مساله برای ارائه درس پاتولوژی ، انجام شد.
روش کار: در این مطالعه مداخله ای و از نوع نیمه تجربی، بخشی از آموزش درس آسیب شناسی به روش سنتی و بخش از آن در قالب مساله های بالینی و با روش مسئله محور برای 75 نفر از دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قزوین اجراء گردید. در  هر دو روش ابتدا یک پیش آزمون اخذ گردید. در پایان آموزش و نیز دو هفته پس از اجرا، دانشجویان با آزمون مجدد مورد ارزیابی قرار گرفتند. تفاوت میانگین این نمرات این دو روش، توسط آزمون ها ی آماری مورد مقایسه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: از 75 نفر دانشجو،37 نفر 3/49٪ دانشجویان پسر و بقیه دختر بودند. نمرات به دست آمده از دو روش نشان داد که میانگین نمرات دانشجویان در پس آزمون و آزمون دو هفته بعد از آن در روش مسئله محور با روش سنتی تفاوت آماری معنی داری داشت (0001 / 0 > P). همچنین این روش موجب افزایش رضایت دانشجویان از آموزش شد.
نتیجه گیری: این نتایج حاکی از آن است که آموزش درس آسیب شناسی در قالب مساله های بالینی و با روش مسئله محور، میانگین نمرات کسب شده و میزان رضایت مندی دانشجویان را بهبود می بخشد.

کلیدواژه‌ها

  • ادغام
  • آسیب شناسی
  • آموزش مبتنی بر مسئله
  • XML
  • اصل مقاله 1.69 M
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
1 .Zare ME, Meshkani R, Abbasi M, Shaveisi
Zadeh F, Nasir Kansestani A. Medical
Laboratory Director Competencies: State of
the Basic Medical Sciences and Global
Perspective. Tehran University of Paramedical
Sciences (Payavard Salamat). 2017;
11(1):112-125.
2 .Zare-Khormizi MR, Dehghan M, Pourrajab
F, Moghimi M, Farahmand-Rad R, Vakili-
Zarch A. Medical students Attitudes towards
integration of pharmacology and pathology
programs in Shahid Sadoughi University of
Medical Sciences. Research in Medical
Education. 2016; 8 (1):57-64.
3 .Babaei P. Comparing Traditional Lecture
and Combination of Case and Lecture in
Teaching Endocrine Physiology for Medical
Students. Research in Medical Education.
2012; 4 (1):1-8.
4 .Koh GC, Khoo HE, Wong ML, Koh D. The
effects of problem-based learning during
medical school on physician competency: a
systematic review. Canadian Medical
Association Journal, 2008; 178(1): 34-41.
5 .Ciraj AM, Vinod P, Ramnarayan K.
Enhancing active learning in microbiology
through case based learning: Experiences from
an Indian medical school. Indian Journal of
Pathology and Microbiology. 2010; 53(4):
729-733.
6 .Joshi BK, Nilawar AN, Thorat AP. Effect of
case based learning in understanding clinical
biochemistry. IJBAR. 2014; 5 (10):516-518.
7 .Uma SV, Shankar N. Students’ perceptions
about the use of case based learning during
dissections in an Indian medical college.
European Journal of Anatomy. 2017; 21 (1):
219-223.
8 .Sriratanaviriyakul N, El-Den J. Motivational
Factors for Knowledge Sharing using
Pedagogical Discussion Cases: Students,
Educators, and Environmental Factors .
Procedia Computer Science. 2017; 124: 287–
299.
9 .Darling-Hammond L, Cook-Harvey C,
Barron BD. Implications for educational
practice of the science of learning and
development. Journal of Applied
Developmental Science Published online: 17
Feb 2019.
10 .Nair SP, Shah T, Seth S, Pandit N, Shah
GV. Case Based Learning: A Method for
Better Understanding of Biochemistry in
Medical Students. Journal of Clinical and
Diagnostic Research. 2013; 7(8): 1576-1578.
11 .Allami A, Javadi A. Evaluation of
Medical Students Pre-Internship Exam Score
in Pathology before and after Integration
Program of Physiopathology Level in Qazvin.
Research in Medical Education. 2013; 5
(1):32-36.
12 .Gorghiua G, Mihaela Drăghicescub L,
Cristeac S, Petrescub AM, Gorghiud LM.
Problem-Based Learning – An Efficient
Learning Strategy in the Science Lessons
Context. Science Direct, Procedia – Social and
Behavioral Sciences. 2015; 191: 1865 – 1870.
13 .Vora MB, Shah CJ. Case-based learning in
pharmacology: Moving from teaching to
learning. International Journal of Applied
Basic Medical Research. 2015; 5(Suppl 1):
S21–S23.
14 .Niwa M, Saiki T, Fujisaki K, Suzuki Y,
Evans P. The Effects of Problem-Based-
Learning on the Academic Achievements of
Medical Students in One Japanese Medical
School over a Twenty-Year Period, Science
Direct, Health Professions Education. 2016; 2:
3–9.
15 .Qin Y, Wang Y, Floden RE. The Effect of
Problem-Based Learning on Improvement of
the Medical Educational Environment: A
Systematic Review and Meta-Analysis,
Medical Principles and Practice. 2016; 25:
525-532.
16 .Fortun J, Morales AC, Tempest HG.
Learning in the first foundational course of an
undergraduate medical curriculum. Journal of
Biological Education. 2017; 51(3): 295-304.
17 .Bhattacharya SN, Malgaonkar AA,
Kartikeyan S. Effect of case-based learning in
reproductive physiology on cognitive domain
scores of first-year medical students in
Western India, International Journal of
Reproduction, Contraception, Obstetrics and
Gynecology. 2017; 6(6):2559-2564.
18 .Cao BL, Shi XQ, Qi YH, Hui Y, Yang HJ,
Shi SP, et al. Combined Application of Study
Design and Case-based Learning:
Comprehensive Model in Epidemiology
Teaching. Journal of Curriculum and
Teaching. 2017; 6(2): 52-58.
19 .Bandyopadhyay R, Biswas R. Students’
Perception and Attitude on Methods of
Anatomy Teaching in a Medical College of
West Bengal. India. J Clin Diagn Res. 2017
Sep; 11(9): AC10–AC14.
20 .Cindy Hmelo-Silver.Problem-Based
Learning: What and How Do Students Learn?
Educational Psychology Review. January
2004; 16(3):235-266.
21 .Sheeba Sardar Ali. Problem Based
Learning: A Student-Centered Approach.
English Language Teaching. April 2019;
12(5):73.
22. Silva ABD, Bispo ACKdA, Rodriguez DG
and Vasquez FIF. "Problem-based learning: A
proposal for structuring PBL and its
implications for learning among students in an
undergraduate management degree program",
Revista de Gestão, 2018; 25(2):160-177
    • تعداد مشاهده مقاله: 6,232
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,270
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 11، شماره 2
مهر 1399
صفحه 42-53
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.69 M
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 6,232
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,270

APA

سمیعی راد, فاطمه , سرچمی, رامین و صوفی آبادی, محمد . (1399). بررسی کارایی یک برنامه آموزش ادغام یافته مبتنی بر مورد، در آموزش پاتولوژی به دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قزوین. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 11(2), 42-53. doi: 10.22038/hmed.2020.49772.1040

MLA

سمیعی راد, فاطمه , , سرچمی, رامین , و صوفی آبادی, محمد . "بررسی کارایی یک برنامه آموزش ادغام یافته مبتنی بر مورد، در آموزش پاتولوژی به دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قزوین", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 11, 2, 1399, 42-53. doi: 10.22038/hmed.2020.49772.1040

HARVARD

سمیعی راد, فاطمه, سرچمی, رامین, صوفی آبادی, محمد. (1399). 'بررسی کارایی یک برنامه آموزش ادغام یافته مبتنی بر مورد، در آموزش پاتولوژی به دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قزوین', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 11(2), pp. 42-53. doi: 10.22038/hmed.2020.49772.1040

CHICAGO

فاطمه سمیعی راد , رامین سرچمی و محمد صوفی آبادی, "بررسی کارایی یک برنامه آموزش ادغام یافته مبتنی بر مورد، در آموزش پاتولوژی به دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قزوین," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 11 2 (1399): 42-53, doi: 10.22038/hmed.2020.49772.1040

VANCOUVER

سمیعی راد, فاطمه, سرچمی, رامین, صوفی آبادی, محمد. بررسی کارایی یک برنامه آموزش ادغام یافته مبتنی بر مورد، در آموزش پاتولوژی به دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قزوین. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1399; 11(2): 42-53. doi: 10.22038/hmed.2020.49772.1040

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25
  • فراخوان ویژه نامه هوش مصنوعی 1403-01-18
  • رتبه علمی-پژوهشی 1402-11-04

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب