• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. بررسی میزان استرس ادراک شده دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد حین پاندمی بیماری کوئید 19 در سال 99-1398

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

بررسی میزان استرس ادراک شده دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد حین پاندمی بیماری کوئید 19 در سال 99-1398

    نویسندگان

    • پریسا پورفرخ 1
    • معین کرمانی 1
    • جمشید جمالی 2

    1 کمیته تحقیقات دانشجویی، گروه علوم آزمایشگاهی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

    2 گروه آمارزیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2020.49975.1050
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه : بیماری همه گیر COVID-19 و پیامدهای ناشی از آن، منجر به طیف گسترده ای از افکار، احساسات و واکنشها در افراد مختلف می گردد. دانشجویان علوم پزشکی همواره در مواجهه با ناقلین یا مبتلایان COVID-19 هستند و به طور طبیعی نگران سلامتی و ایمنی خود و عزیزانشان هستند. لذا در این مطالعه برآن بودیم تا با بررسی سطح استرس ادراک شده دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهر مشهد حین پاندمی بیماری COVID-19، گامی موثر در جهت بهبود عملکرد تحصیلی و بالینی آنان در آینده و کمک به بهداشت روانی و عمومی جامعه در این زمینه برداریم.
روش کار: مطالعه حاضر، یک مطالعه توصیفی- تحلیلی که به صورت مقطعی در نیمسال دوم سال تحصیلی 99-1398 بر روی 463 دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی مشهد صورت گرفت. از نمونه‎گیری غیراحتمالی، مبتنی بر وب (فرم طراحی شده در GoogleDoc) برای جمعآوری اطلاعات مورد نیاز در این مطالعه استفاده شد. ابزار جمع‎آوری اطلاعات در این مطالعه، چک لیست اطلاعات جمعیت شناختی و پرسشنامه استرس ادراک شده کوهن نسخه ۱۴ سوالی (PSS-14) بود.
نتایج: در حدود 1/69% شرکت کنندگان در مطالعه زن، 4/84% مجرد و 6/54% از رشته‎های بالینی بودند. میانگین میزان استرس ادراک شده در دانشجویان 71/7±06/25 (از 56) بود. میزان استرس ادراک شده در دانشجویان با جنسیت، رشته تحصیلی، سنوات تحصیل، سابقه مصرف داروهای خاصی و رخ دادن اتفاق ناگوار به تازگی رابطه معنادار آماری دارد (p-value)
نتیجه گیری: میانگین میزان استرس ادراک شده در دانشجویان متوسط ارزیابی شد. از آنجا که استرس در دراز مدت می تواند سبب تضعیف سیستم ایمنی، پیدایش اختلالات روانی و کاهش کارایی دانشجویان شود لذا مدیریت استرس در مواجه با مبتلایان برای دانشجویان توصیه می شود.

کلیدواژه‌ها

  • استرس ادراک شده
  • بیماری کوئید 19
  • دانشجو
  • دانشگاه علوم پزشکی مشهد
  • XML
  • اصل مقاله 1.58 M
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
1. Park SE. Epidemiology, virology, and clinical
features of severe acute respiratory syndrome-
coronavirus-2 (SARS-CoV-2; Coronavirus
Disease-19). Clinical and experimental pediatrics.
2020;63(4):119.
2. Cevik M, Bamford CGG, Ho A. COVID-19
pandemic-a focused review for clinicians. Clinical
microbiology and infection : the official publication
of the European Society of Clinical Microbiology
and Infectious Diseases. 2020;26(7):842-7.
3. Naser AY, Dahmash EZ, Al-Rousan R, Alwafi
H, Alrawashdeh HM, Ghoul I, et al. Mental health
status of the general population, healthcare
professionals, and university students during 2019
coronavirus disease outbreak in Jordan: A cross-
sectional study. Brain and behavior. 2020:e01730.
4. Huang X, Wei F, Hu L, Wen L, Chen K.
Epidemiology and Clinical Characteristics of
COVID-19. Archives of Iranian medicine.
2020;23(4):268-71.
5. worldometers.info. COVID-19
CORONAVIRUS PANDEMIC 2020. Available
from: https://www.worldometers.info/coronavirus /.
6. Cao W, Fang Z, Hou G, Han M, Xu X, Dong J,
et al. The psychological impact of the COVID-19
epidemic on college students in China. Psychiatry
research. 2020;287:112934.
7. Li HY, Cao H, Leung DYP, Mak YW. The
Psychological Impacts of a COVID-19 Outbreak on
College Students in China: A Longitudinal Study.
International journal of environmental research and
public health. 2020;17 (11.)
8. Taghrir MH, Borazjani R. COVID-19 and
Iranian Medical Students; A Survey on Their
Related-Knowledge, Preventive Behaviors and
Risk Perception. 2020;23(4):249-54.
9. Wang C, Zhao H. The Impact of COVID-19 on
Anxiety in Chinese University Students. Frontiers
in Psychology. 2020;11 (1168.)
10. Yang L, Wu D, Hou Y, Wang X, Dai N, Wang
G, et al. Analysis of psychological state and clinical
psychological intervention model of patients with
COVID-19. medRxiv. 2020:2020.03.22.20040899.
11. Dong L, Bouey J. Public Mental Health Crisis
during COVID-19 Pandemic, China. Emerging
infectious diseases. 2020;26(7):1616-8.
12. Elbay RY, Kurtulmuş A, Arpacıoğlu S,
Karadere E. Depression, anxiety, stress levels of
physicians and associated factors in Covid-19
pandemics. Psychiatry research. 2020;290:113130.
13. shahyad s, Mohammadi MT. Psychological
Impacts of Covid-19 Outbreak on Mental Health
Status of Society Individuals: A Narrative Review.
Journal of Military Medicine. 2020;22(2):184-92.
14. Chiu HF, Lam LC, Li SW, Chiu E. SARS and
psychogeriatrics: perspective and lessons from
Hong Kong. International journal of geriatric
psychiatry. 2003;18(10):871-3.
15. Mak IW, Chu CM, Pan PC, Yiu MG, Chan VL.
Long-term psychiatric morbidities among SARS
survivors. General hospital psychiatry.
2009;31(4):318-26.
16. Tsang HW, Scudds RJ, Chan EY. Psychosocial
impact of SARS. Emerging infectious diseases.
2004;10(7):1326-7.
17. Wu KK, Chan SK, Ma TM. Posttraumatic
stress, anxiety, and depression in survivors of
severe acute respiratory syndrome (SARS). Journal
of traumatic stress. 2005;18(1):39-42.
18. Constitution of the world health organization:
World Health Organization. Available from:
http://whqlibdoc.who.int/hist/official_records/const
itution.pdf.
19. Lazarus RS, Folkman S. Stress, appraisal, and
coping. New York, USA: Springer publishing
company; 1984.
20. Tedesco LA. A psychosocial perspective on the
dental educational experience and student
performance. Journal of dental education.
1986;50(10):601-5.
21. Sheu S, Lin H-S, Hwang S-L. Perceived stress
and physio-psycho-social status of nursing students
during their initial period of clinical practice: the
effect of coping behaviors. International journal of
nursing studies. 2002;39(2):165-75.
22. Kozier B. Fundamentals of nursing: The nature
of nursing practice in Canada: Prentice Hall; 2004.
23. Huang F, Wang H, Wang Z, Zhang J, Du W, Su
C, et al. Psychometric properties of the perceived
stress scale in a community sample of Chinese.
BMC psychiatry. 2020;20(1):1-7.
24. Maroufizadeh S, Zareiyan A, Sigari N.
Psychometric properties of the 14, 10 and 4-item
“Perceived Stress Scale” among asthmatic patients
in Iran. Payesh (Health Monitor). 2014;13(4):457-
65.
25. Anderson RM, Heesterbeek H, Klinkenberg D,
Hollingsworth TD. How will country-based
mitigation measures influence the course of the
COVID-19 epidemic? The Lancet.
2020;395(10228):931-4.
26. Qiu J, Shen B, Zhao M, Wang Z, Xie B, Xu Y.
A nationwide survey of psychological distress
among Chinese people in the COVID-19 epidemic:
implications and policy recommendations. General
psychiatry. 2020;33 (2.)
27. Roberts T, Esponda GM, Krupchanka D,
Shidhaye R, Patel V, Rathod S. Factors associated
with health service utilisation for common mental
disorders: a systematic review. BMC psychiatry.
2018;18(1):262.
28. Stavosky JM, Borkovec TD. The phenomenon
of worry: Theory, research, treatment and its
implications for women. Women & Therapy.
1987;6(3):77-95.
29. Lin Y, Hu Z, Alias H, Wong LP. Knowledge,
Attitudes, Impact, and Anxiety Regarding COVID-
19 Infection Among the Public in China. Frontiers
in Public Health. 2020;8 (236.)
30. Lai J, Ma S, Wang Y, Cai Z, Hu J, Wei N, et al.
Factors associated with mental health outcomes
among health care workers exposed to coronavirus
disease 2019. JAMA network open.
2020;3(3):e203976-e.
31. Wang W, Tang J, Wei F. Updated
understanding of the outbreak of 2019 novel
coronavirus (2019-nCoV) in Wuhan, China.
Journal of medical virology. 2020;92(4):441-7.
32. Wong TW, Yau JK, Chan CL, Kwong RS, Ho
SM, Lau CC, et al. The psychological impact of
severe acute respiratory syndrome outbreak on
healthcare workers in emergency departments and
how they cope. European Journal of Emergency
Medicine. 2005;12(1):13-8.
33. Nemati M, Ebrahimi B, Nemati F. Assessment
of Iranian Nurses’ Knowledge and Anxiety Toward
COVID-19 During the Current Outbreak in Iran.
Archives of Clinical Infectious Diseases.
2020;15(COVID-19):e102848
    • تعداد مشاهده مقاله: 6,714
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,746
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 11، شماره 2
مهر 1399
صفحه 66-76
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.58 M
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 6,714
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,746

APA

پورفرخ, پریسا , کرمانی, معین و جمالی, جمشید . (1399). بررسی میزان استرس ادراک شده دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد حین پاندمی بیماری کوئید 19 در سال 99-1398. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 11(2), 66-76. doi: 10.22038/hmed.2020.49975.1050

MLA

پورفرخ, پریسا , , کرمانی, معین , و جمالی, جمشید . "بررسی میزان استرس ادراک شده دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد حین پاندمی بیماری کوئید 19 در سال 99-1398", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 11, 2, 1399, 66-76. doi: 10.22038/hmed.2020.49975.1050

HARVARD

پورفرخ, پریسا, کرمانی, معین, جمالی, جمشید. (1399). 'بررسی میزان استرس ادراک شده دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد حین پاندمی بیماری کوئید 19 در سال 99-1398', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 11(2), pp. 66-76. doi: 10.22038/hmed.2020.49975.1050

CHICAGO

پریسا پورفرخ , معین کرمانی و جمشید جمالی, "بررسی میزان استرس ادراک شده دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد حین پاندمی بیماری کوئید 19 در سال 99-1398," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 11 2 (1399): 66-76, doi: 10.22038/hmed.2020.49975.1050

VANCOUVER

پورفرخ, پریسا, کرمانی, معین, جمالی, جمشید. بررسی میزان استرس ادراک شده دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد حین پاندمی بیماری کوئید 19 در سال 99-1398. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1399; 11(2): 66-76. doi: 10.22038/hmed.2020.49975.1050

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25
  • فراخوان ویژه نامه هوش مصنوعی 1403-01-18
  • رتبه علمی-پژوهشی 1402-11-04

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب