• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. (E-Delphi) روشی رو به آینده

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

(E-Delphi) روشی رو به آینده

    نویسندگان

    • حمید قر ه باغی 1
    • حمید رضا عبداللهی 2
    • رضا شامی 3

    1 معاونت توسعه و مدیریت منابع ، کمیته اقتصاد سلامت ، دانشگاه علوم پزشکی زنجان ، ، زنجان ، ایران

    2 معاونت توسعه و مدیریت منابع، مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران

    3 گروه مدیریت دولتی ، دانشگاه آزاد اسلامی (واحد تهران مرکزی ) ، تهران ، ایران

,

نوع مقاله : نامه به سردبیر

10.22038/hmed.2020.50717.1065
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

 مقدمه: با گسترش دسترسی به اینترنت و فراهم شدن زمینه ارتباط محققان با یکدیگر ، تقاضا برای روش های پژوهشی مبتنی بر این ساختار رو به ازدیاد است . با توسعه اینترنت از محدودیت های بسیاری از روش های پژوهشی همانند دلفی - که اغلب محدود به مرز های جغرافیایی است- کاسته شده و زمینه ساز ظهور شیوه های پیاده سازی جدیدی است . E-Delphi روشی است کیفی و آنلاین برای پاسخ به نیاز های روز افزون علم به توافق خبرگان. این روش با وجود تمامی مزایای خود ، محققین در بسیاری از رشته ها همانند آموزش پزشکی و سلامت با آن بیگانه هستند. که بخش بزرگی از آن مربوط به ناشناختگی این روش به طور عام و بخش دیگر به مباحث روش شناختی و ذات کیفی این روش است. محققانی که قصد استفاده از این روش را داشته باشند با چالش های چندی مواجه خواهند شد که عبارتند از محدودیت منابع آموزشی در اجرا و پیاده سازی این روش ، نبود توافق عمومی در خصوص کیفیت و چهارچوب راند های پژوهش ، مشکل تعمیم پذیری نتایج ، نبود وب سایت های تخصصی و رایگان در این زمینه ، چالش دسترس تمامی محققان یا خبرگان به اینترنت ، اشکالات تکنیکی مرسوم ، بحث مبادی ورود اطلاعات به کامپیوتر جهت تحلیل ، مشکلات سنجش توافق ، موضوع اشباع نظری و خطر اشباع نظری کاذب ، تداخل این روش با برخی تکنیک ها دیگر همانند پیمایش در اجرا ، لزوم اشرافیت نسبی محقق به موضوع مورد نظر . اما صرفنظر از تمامی این کاستی ها ، مزیت منحصر به فرد E-Delphi این است که قادر به پیش بینی آینده و سرنوشت یک مسئله یا موضوع همانند آینده یک تکنولوژی ، یک روش آموزشی یا یک پروتکل درمانی طی چند سال یا چند دهه آینده است.

کلیدواژه‌ها

  • "دلفی"
  • "الکترونیک دلفی"
  • "گام های دلفی"
  • XML
  • اصل مقاله 1.42 M
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
1. Chou C. Developing the e-Delphi system: A
web-based forecasting tool for educational
research. British Journal of Educational
Technology. 2002;33(2):233-6.
2. Felix S. An E-Delphi Proactive Approach to
Meeting the Needs of Struggling Students in the
General Education Classroom: Northcentral
University; 2018.
3. Donohoe H, Stellefson M, Tennant B.
Advantages and limitations of the e-Delphi
technique: Implications for health education
researchers. American Journal of Health Education.
2012;43(1):38-46.
4. Rezaeian M. Getting to Know the Delphi
Method. Journal of Rafsanjan University of
Medical Sciences. 2019;17(12):1093-4.
5. Salihu HM, Dongarwar D, Malmberg ED, Harris
TB, Christner JG, Thomson WA. Curriculum
Enrichment Across the Medical Education
Continuum Using e-Delphi and the Community
Priority Index. Southern medical journal.
2019;112(11):571-80.
6. Hall DA, Smith H, Heffernan E, Fackrell K, for
the Core Outcome Measures in Tinnitus
International Delphi Research Steering G.
Recruiting and retaining participants in e-Delphi
surveys for core outcome set development:
Evaluating the COMiT'ID study. PLOS ONE.
2018;13(7):e0201378.
    • تعداد مشاهده مقاله: 6,293
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,201
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 11، شماره 2
مهر 1399
صفحه 1-6
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.42 M
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 6,293
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,201

APA

قر ه باغی, حمید , عبداللهی, حمید رضا و شامی, رضا . (1399). (E-Delphi) روشی رو به آینده. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 11(2), 1-6. doi: 10.22038/hmed.2020.50717.1065

MLA

قر ه باغی, حمید , , عبداللهی, حمید رضا , و شامی, رضا . "(E-Delphi) روشی رو به آینده", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 11, 2, 1399, 1-6. doi: 10.22038/hmed.2020.50717.1065

HARVARD

قر ه باغی, حمید, عبداللهی, حمید رضا, شامی, رضا. (1399). '(E-Delphi) روشی رو به آینده', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 11(2), pp. 1-6. doi: 10.22038/hmed.2020.50717.1065

CHICAGO

حمید قر ه باغی , حمید رضا عبداللهی و رضا شامی, "(E-Delphi) روشی رو به آینده," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 11 2 (1399): 1-6, doi: 10.22038/hmed.2020.50717.1065

VANCOUVER

قر ه باغی, حمید, عبداللهی, حمید رضا, شامی, رضا. (E-Delphi) روشی رو به آینده. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1399; 11(2): 1-6. doi: 10.22038/hmed.2020.50717.1065

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25
  • فراخوان ویژه نامه هوش مصنوعی 1403-01-18
  • رتبه علمی-پژوهشی 1402-11-04

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب