نویسندگان
            
                        
            
                                                    
                                                                    1
                                                                معاونت توسعه و مدیریت منابع ، کمیته اقتصاد سلامت ، دانشگاه علوم پزشکی زنجان ، ، زنجان ، ایران                            
                                                    
                                                                    2
                                                                معاونت توسعه و مدیریت منابع، مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران                            
                                                    
                                                                    3
                                                                گروه مدیریت دولتی ، دانشگاه آزاد اسلامی (واحد تهران مرکزی ) ، تهران ، ایران                            
                                    
                    
            
   
            
                 
            ,
            
                
                 
                
    
                                    نوع مقاله : نامه به سردبیر
                    
                    
                        
            
         
                  
  
        
     
    
        
        
            
                                    چکیده
                     مقدمه: با گسترش دسترسی به اینترنت و فراهم شدن زمینه ارتباط محققان با یکدیگر ، تقاضا برای روش های پژوهشی مبتنی بر این ساختار رو به ازدیاد است . با توسعه اینترنت از محدودیت های بسیاری از روش های پژوهشی همانند دلفی - که اغلب محدود به مرز های جغرافیایی است- کاسته شده و زمینه ساز ظهور شیوه های پیاده سازی جدیدی است . E-Delphi روشی است کیفی و آنلاین برای پاسخ به نیاز های روز افزون علم به توافق خبرگان. این روش با وجود تمامی مزایای خود ، محققین در بسیاری از رشته ها همانند آموزش پزشکی و سلامت با آن بیگانه هستند. که بخش بزرگی از آن مربوط به ناشناختگی این روش به طور عام و بخش دیگر به مباحث روش شناختی و ذات کیفی این روش است. محققانی که قصد استفاده از این روش را داشته باشند با چالش های چندی مواجه خواهند شد که عبارتند از محدودیت منابع آموزشی در اجرا و پیاده سازی این روش ، نبود توافق عمومی در خصوص کیفیت و چهارچوب راند های پژوهش ، مشکل تعمیم پذیری نتایج ، نبود وب سایت های تخصصی و رایگان در این زمینه ، چالش دسترس تمامی محققان یا خبرگان به اینترنت ، اشکالات تکنیکی مرسوم ، بحث مبادی ورود اطلاعات به کامپیوتر جهت تحلیل ، مشکلات سنجش توافق ، موضوع اشباع نظری و خطر اشباع نظری کاذب ، تداخل این روش با برخی تکنیک ها دیگر همانند پیمایش در اجرا ، لزوم اشرافیت نسبی محقق به موضوع مورد نظر . اما صرفنظر از تمامی این کاستی ها ، مزیت منحصر به فرد E-Delphi این است که قادر به پیش بینی آینده و سرنوشت یک مسئله یا موضوع همانند آینده یک تکنولوژی ، یک روش آموزشی یا یک پروتکل درمانی طی چند سال یا چند دهه آینده است.
                                
                
                
                
               
                
                
                
                
             
            
            
                      
            
                
            
                                
                    
                    
                    
                            
                                
                                
                                    
                                    
                                                                            1. Chou C. Developing the e-Delphi system: A
web-based forecasting tool for educational
research. British Journal of Educational
Technology. 2002;33(2):233-6.
2. Felix S. An E-Delphi Proactive Approach to
Meeting the Needs of Struggling Students in the
General Education Classroom: Northcentral
University; 2018.
3. Donohoe H, Stellefson M, Tennant B.
Advantages and limitations of the e-Delphi
technique: Implications for health education
researchers. American Journal of Health Education.
2012;43(1):38-46.
4. Rezaeian M. Getting to Know the Delphi
Method. Journal of Rafsanjan University of
Medical Sciences. 2019;17(12):1093-4.
5. Salihu HM, Dongarwar D, Malmberg ED, Harris
TB, Christner JG, Thomson WA. Curriculum
Enrichment Across the Medical Education
Continuum Using e-Delphi and the Community
Priority Index. Southern medical journal.
2019;112(11):571-80.
6. Hall DA, Smith H, Heffernan E, Fackrell K, for
the Core Outcome Measures in Tinnitus
International Delphi Research Steering G.
Recruiting and retaining participants in e-Delphi
surveys for core outcome set development:
Evaluating the COMiT'ID study. PLOS ONE.
2018;13(7):e0201378.