• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. مقایسه دیدگاه اعضای هیئت علمی، دستیاران، کارورزان و کارآموزان گروه اطفال دانشگاه علوم پزشکی مشهد درخصوص گراند راند های برگزار شده در این گروه آموزشی

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

مقایسه دیدگاه اعضای هیئت علمی، دستیاران، کارورزان و کارآموزان گروه اطفال دانشگاه علوم پزشکی مشهد درخصوص گراند راند های برگزار شده در این گروه آموزشی

    نویسندگان

    • الهه حیدری 1
    • فائزه احسنی 2
    • فروغ رخشانی زاده 1
    • مریم عمادزاده 3
    • راحله فرامرزی گرمرودی 1
    • علیرضا پیوندی نجار 2

    1 استادیار، گروه اطفال، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

    2 دکتری پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

    3 استادیار ، واحد توسعه تحقیقات بالینی، بیمارستان قائم، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2020.49684.1041
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: گراندراند آموزشی یک روش آموزش بالینی متداول است که در اکثر بخش‌های بیمارستان‌های آموزشی درحال اجرا است و هدف آن فراهم آوردن فرصتی برای دانشجویان است تا اطلاعات نظری را به واقعیات عملی پیوند بزنند. هدف این مطالعه بررسی نظرات و دیدگاه‌های دانشجو و عضو هیئت‌علمی بود تا بتوان نواقص موجود در آموزش بالینی گراندراند را پیدا کرده و با بهبود روند آموزشی گامی مؤثر در تربیت پزشکان کارآمد برداشته‌شود.
روش کار: این مطالعه به صورت مقطعی در گروه اطفال دانشگاه علوم پزشکی مشهد صورت گرفته‌است. این تحقیق با نظرسنجی از افراد حاضر در جلسات گراند‌راند در قالب پرسشنامه استاندارد صورت گرفت. در مجموع 250 پرسشنامه از دی ماه 1397 لغایت پایان خردادماه 1398 بین شرکت کنندگان حاضر در گراندهای بخش‌ها توزیع شد که از این تعداد، 235 پرسشنامه تکمیل گردید. اطلاعات پس از جمع‌آوری با استفاده از نرم افزار SPSS v.24 آنالیز گردید.
نتایج: بیشترین میزان رضایت از کیفیت گرند‌راندهای هفتگی در گروه اعضای هیئت علمی با ۶۳.۱۵٪ و کمترین میزان در گروه کارورزان با ۴.۳۴٪ که وضعیت گرند راند ها را خیلی خوب ارزیابی کردند وجود دارد.  در حالی‌که تمامی اعضای هیئت علمی و اکثریت دستیاران (۷۰.۷۳٪) معتقد بودند حضور کارورز در گراند راند مفید است با این حال در حدود نیمی از کارورزان (۵۳.۶۲٪) به مفید بودن گراند‌راند اذعان داشتند. استراتژی مد نظر اعضای هیئت علمی بیشتر  تأکید بر درمان (۴۲.۱۰٪) و گزارش های پزشکی مبتنی بر شواهد (۳۶.۸۴٪) بود اما دستیاران بیشتر در مورد تشخیص های افتراقی (۴۶.۳۴٪) و گزارش های پزشکی مبتنی بر شواهد (۳۴.۱۴٪) تأکید داشتند؛ کارورزان (۶۳.۷۶٪) و کارآموزان (۶۳.۲۰٪) نیز بر بحث در مورد تشخیص‌های افتراقی تأکید داشتند.
نتیجه گیری: در مجموع دیدگاه کارآموزان و کارورزان در مقایسه با اعضای هیئت علمی و دستیاران در خصوص کیفیت برگزاری گرند‌راندهای آموزشی منفی‌تر است. همچنین دیدگاه آنان در بخش های مهمی همانند استراتژی معرفی بیمار نیز متفاوت می باشد. از این رو به نظر می رسد، انجام مطالعات بعدی با هدف تعیین استانداردهای مناسب گراند‌راند های آموزشی برای هریک از گروه های کارآموز، کارورز و دستیار اهمیت داشته‌باشد.

کلیدواژه‌ها

  • گراند راند
  • گروه اطفال
  • دانشجویان
  • عضو هیئت علمی
  • دستیار
  • XML
  • اصل مقاله 1.53 M
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
1. Cantillon P, Wood DF, Yardley S. ABC of
learning and teaching in medicine: John Wiley &
Sons; 2017.
2. Rahimi A, Ahmadi FJIJoME. The obstacles and
improving strategies of clinical education from the
viewpoints of clinical instructors in Tehran’s
Nursing Schools. 2005;5(2):73-80.
3. Yablon CM, Wu JS, Slanetz PJ, Eisenberg RL. A
Report on the Current Status of Grand Rounds in
Radiology Residency Programs in the United
States. Academic Radiology. 2011;18(12):1593-7.
4. Sh A, Khoshbaten M, Hatami FJIJoME.
Assessment of Basic clinical skills of vision of the
Internet of Tabriz University of Medical Sciences.
2002;8(30):4-9.
5. Gonzalo JD, Masters PA, Simons RJ, Chuang
CHJT, medicine li. Attending rounds and bedside
case presentations: medical student and medicine
resident experiences and attitudes. 2009;21(2):105-
10.
6. Rohani M, Baradaran HRB, Sanagoo A, Sarani
M, Yazdani S, Alizadeh HR. Attitudes of Medical
Students , Interns, Residents and Attending
Professors Toward Morning Report %J Razi
Journal of Medical Sciences. 2016;23(147):115-24.
7. Alaa Maryam KP, Hamidreza brothers, Larijani
Baqer, Mr. Meybodi Hamidreza. . Factors affecting
the quality of the educational grand round of
endocrinology from the perspective of trainees,
interns, specialized and sub-specialized assistants. .
1391;12 (2)-.
8. Kay D, Berry A, Coles NA. What Experiences in
Medical School Trigger Professional Identity
Development? Teaching and learning in medicine.
2019;31(1):17-25.
9. Tolsgaard MG, Kulasegaram KM, Ringsted C.
Practical trials in medical education: linking theory,
practice and decision making. 2017;51(1):22-30.
10. Moghadam SGMJRD. Assessment score
comparison of knowledge and clinical reasoning of
medical students educated by bedside or conference
room teaching in internal medicine ward.
2017;6(2):87-93.
11. Landry M-A, Lafrenaye S, Roy M-C, Cyr C. A
Randomized, Controlled Trial of Bedside Versus
Conference-Room Case Presentation in a Pediatric
Intensive Care Unit. 2007;120(2):275-80.
12. Manthey DE. Teaching Medical Students.
Practical Teaching in Emergency Medicine2012. p.
187-202.
13. Minasyan E, editor Speech-Making Skills:
Innate or Nurtured 2016
    • تعداد مشاهده مقاله: 7,580
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,892
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 11، شماره 3
دی 1399
صفحه 32-20
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.53 M
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 7,580
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,892

APA

حیدری, الهه , احسنی, فائزه , رخشانی زاده, فروغ , عمادزاده, مریم , فرامرزی گرمرودی, راحله و پیوندی نجار, علیرضا . (1399). مقایسه دیدگاه اعضای هیئت علمی، دستیاران، کارورزان و کارآموزان گروه اطفال دانشگاه علوم پزشکی مشهد درخصوص گراند راند های برگزار شده در این گروه آموزشی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 11(3), 32-20. doi: 10.22038/hmed.2020.49684.1041

MLA

حیدری, الهه , , احسنی, فائزه , , رخشانی زاده, فروغ , , عمادزاده, مریم , , فرامرزی گرمرودی, راحله , و پیوندی نجار, علیرضا . "مقایسه دیدگاه اعضای هیئت علمی، دستیاران، کارورزان و کارآموزان گروه اطفال دانشگاه علوم پزشکی مشهد درخصوص گراند راند های برگزار شده در این گروه آموزشی", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 11, 3, 1399, 32-20. doi: 10.22038/hmed.2020.49684.1041

HARVARD

حیدری, الهه, احسنی, فائزه, رخشانی زاده, فروغ, عمادزاده, مریم, فرامرزی گرمرودی, راحله, پیوندی نجار, علیرضا. (1399). 'مقایسه دیدگاه اعضای هیئت علمی، دستیاران، کارورزان و کارآموزان گروه اطفال دانشگاه علوم پزشکی مشهد درخصوص گراند راند های برگزار شده در این گروه آموزشی', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 11(3), pp. 32-20. doi: 10.22038/hmed.2020.49684.1041

CHICAGO

الهه حیدری , فائزه احسنی , فروغ رخشانی زاده , مریم عمادزاده , راحله فرامرزی گرمرودی و علیرضا پیوندی نجار, "مقایسه دیدگاه اعضای هیئت علمی، دستیاران، کارورزان و کارآموزان گروه اطفال دانشگاه علوم پزشکی مشهد درخصوص گراند راند های برگزار شده در این گروه آموزشی," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 11 3 (1399): 32-20, doi: 10.22038/hmed.2020.49684.1041

VANCOUVER

حیدری, الهه, احسنی, فائزه, رخشانی زاده, فروغ, عمادزاده, مریم, فرامرزی گرمرودی, راحله, پیوندی نجار, علیرضا. مقایسه دیدگاه اعضای هیئت علمی، دستیاران، کارورزان و کارآموزان گروه اطفال دانشگاه علوم پزشکی مشهد درخصوص گراند راند های برگزار شده در این گروه آموزشی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1399; 11(3): 32-20. doi: 10.22038/hmed.2020.49684.1041

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25
  • فراخوان ویژه نامه هوش مصنوعی 1403-01-18
  • رتبه علمی-پژوهشی 1402-11-04

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب