• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. ارزیابی محیط بالینی از دیدگاه فراگیران پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان بر اساس مدل DREEM در سال 1397

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

ارزیابی محیط بالینی از دیدگاه فراگیران پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان بر اساس مدل DREEM در سال 1397

    نویسندگان

    • سعیده دریازاده 1
    • مریم یاوری 2
    • محمد رضا شریف 3
    • محمد جواد ازادچهر 4
    • عاطفه رضوانی 5
    • حسین اکبری 6

    1 دکترای تخصصی، مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.

    2 دانشجوی دکترای تخصصی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران.

    3 استاد، گروه اطفال، مرکز تحقیقات عفونی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران.

    4 کارشناسی ارشد، گروه آمار زیستی، مرکز تحقیقات عوامل مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران.

    5 دکترای پزشکی عمومی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران.

    6 استادیار، گروه آمار زیستی، مرکز تحقیقات عوامل مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران.

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2020.49838.1043
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: محیط یادگیری یک تعیین کننده رفتاری است و درک دانشجو از محیط در امر یادگیری بسیار موثر است و در آموزش بالینی اهمیت زیادی دارد. استفاده از الگـوی DREEM بـه عنـوان ابـزار تشخیصـی بـرای شناسایی تفاوت محیط واقعی با محیط مطلوب بکـار مـی رود. هدف این مطالعه، بررسی نظرات فراگیران پزشکی در مورد محیط آموزشی بود.
روش کار: این پژوهش توصیفی- مقطعی در سال 1397 و دیدگاه 143 نفر از فراگیران پزشکی (دستیاران، کارورزان و کارآموزان) با استفاده از پرسشنامه DREEM در پنج حیطه ادراک دانشجو از یادگیری، استادان، جو آموزشی، توانایی علمی و شرایط اجتماعی خود و در بیمارستان شهید بهشتی کاشان انجام شد. به منظور تحلیل داده ها از نرم افزار آماری 16SPSS  و آزمونهای ANOVA و t test استفاده شد.
نتایج: در بین سطوح مختلف مدل DREEM، ادراک دانشجو از شرایط اجتماعی بالاترین و ادراک دانشجو از استاد کمترین نمره میانگین را داشت. درک دانشجویان از محیط آموزشی در تمامی حیطه ها نامطلوب بود. از نظر سن ، مقطع تحصیلی و سال دستیاری در هیچ یک از 5 حیطه ارزیابی محیط بالینی تفاوتی بین گروه های مورد مطالعه دیده نشد (05/0<P). از نظر جنسیت ، حیطه های ادراک دانشجو از استاد، جو آموزشی خود و همچنین بررسی کل حیطه ها دارای اختلاف معنادار (05/0>P) و حیطه های ادراک دانشجو از توانایی علمی و شرایط اجتماعی خود فاقد اختلاف معناداری بودند (05/0<P).
نتیجه­گیری: محیط آموزشی بخشهای بالینی دانشگاه در تمام حیطه­ها نامطلوب ارزیابی شد. بنابراین توجه بیشتر استادان به رعایت اصول طراحی آموزشـی و ایجـاد فضـای مناسـب آموزشـی بـه منظـور یادگیری بهتر دانشجویان، ضروری است. از الگوی DREEM برای پایش و سنجش اصلاح و تغییر در برنامه آموزش بالینی می­توان استفاده کرد.

کلیدواژه‌ها

  • مدل DREEM
  • ارزیابی
  • فراگیران
  • پزشکی
  • XML
  • اصل مقاله 1.69 M
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
1-Varma R, Tiyagi E, Gupta JK. Determining the
quality of educational climate across multiple
undergraduate teaching sites using the DREEM
inventory. BMC medical education. 2005;5(1):8.
2-Mansorian A. Views of learners on learning
environment based on the model DREEM in
Golestan Universit. Journal of Medical Education
Development. 2013;6(12):43-50.
3-Genn J. AMEE Medical Education Guide No. 23
(Part 1): Curriculum, environment, climate, quality
and change in medical education–a unifying
perspective. Medical teacher. 2001;23(4):337-44.
4 -Andalib MM, Malekzadeh MM, Agharahimi Z,
Daryabeigi M, Yaghmaei B, Ashrafi MR, Rabbani
A, Rezaei N. Evaluation of educational
environment for medical students of a tertiary
pediatric hospital in Tehran, using DREEM
questionnaire. Iranian journal of pediatrics.
2015;25 (5.)
5-Cleary TS. Indicators of quality. Planning for
Higher Education 2001; 29(3): 19-28.
6-Hutchinson L. Educational environment. BMJ
2003 Apr 12; 326(7393): 810-2.
7-The Learning Climate Questionnaire (LCQ). [6
Sept 2008]. Available from: http://
www.psych.rochester.edu
/SDT/measures/auton_learn.html
8-Dunn SV, Burnett P. The development of clinical
learning environment scale. J Adv Nursing 1997;
22: 1166-73.
9-Soltani Arabshahi K, Kouhpayezadeh J, Sobuti
B. The educational environment ofmain clinical
wards in educational hospitals affiliated to Iran
University of Medical Sciences: learners'
viewpoints based on DREEM Model. Iran J Med
Educ. 2008; 8(1): 43-51. [Persian]
10-Hassan Zahraei R, Atash Sokhan G, Salehi S,
Ehsanpour S, Hassanzadeh A. Comparing the
factors related to theeffective clinical teaching from
faculty members' and students' points of view.
2008; 7(2): 249-55. [Persian]
11 -Bassaw B, Roff S, McAleer S,
Roopnarinesingh S, De Lisle J, Teelucksingh S,
Gopaul S. Students' perspectives on the educational
environment, Faculty of Medical Sciences,
Trinidad. Medical teacher. 2003 Jan 1;25(5):522-6.
12-Al-Naggar RA, Mahfoudh Abdulghani MT, Al-
Kubaisy W, Daher AM, Aripin KN, Assabri A, Al-
Hidabi DA, Ibrahim MI, Al-Rofaai A, Ibrahim HS,
Al-Talib H. The Malaysia DREEM: perceptions of
medical students about the learning environment in
a medical school in Malaysia. Advances in medical
education and practice. 2014;5:177.
13-Vatankhah R, Sabzevari S, Baneshi M. Clinical
Environment Assessment Based on DREEM Model
from the Viewpoint of Interns and Residents of
Hospitals Affiliated with Kerman University of
Medical Sciences, Iran. Strides in Development of
Medical Education. 2015;12(1):281-7.
14-Managheb SI, Rezaeian Jahromi F. Evaluation
of the clinical training environment based on
DREEM Model from viewpoint of nursing students
of Jahrom University of Medicalsciences in the
year 2011.Education and Ethics in Nursing.
2014;3(4):41-7.
15-Hamid B FA, Mohammadhosein B. Nursing
Students' Perceptions of their Educational
Environment Based on DREEM Model in an
Iranian University.Malays J Med Sci.
2013;20(4):56-63.
16-TILL H. Identifying the perceived weaknesses
of a new curriculum by means of the Dundee
Ready Education Environment Measure (DREEM)
Inventory. Medical Teacher. 2004(26):39-45.
17 -Fallah kheiri Langroudi SA, Badsar AR,
Hosseini Z, Rouhi M. Validation of the Persian
version of the Dundee Ready Educational
Environment Measure (DREEM). Research in
Medical Education. 2012 Oct 10;4(2):24-33.
.18 Edgren G, Haffling AC, Jakobsson U, McAleer
S, Danielsen N. Comparing the education
environment (as measured by DREEM) at two
different stages of curriculum reform. Med Teach
2010; 32(6): e233-8.
19-Abraham R, Ramnarayan K, Vinod P, Torke
SH. Students’ perceptions of learning environment
in an Indian medical School. BMC Med Educ
2008;8: 20.
20 -Al-Hazimi A, Al-Hyiani A, Roff S. Perceptions
of the educational environment of the medical
school in King Abdul Aziz University, Saudi
Arabia. Med Teach 2004 Sep; 26(6): 570-3.
سعیده دریازادهو همکاران44
مجلة افق توسعه آموزش علوم پزشکی، دوره11، شماره3زمستان99http://hmed.mums.ac.ir
21-McAleer S, Roff S. A practical guide to using
the Dundee Ready Education Environment
Measure (DREEM). AMEE Medical Education
Guide 2001; 23: 29–33.
22 -SoltaniArabshahi K, Kouhpayezadeh J.
Teachers' views about the educational atmosphere
of the main clinical teaching hospitals University of
DREEM model based on a modified. Iran J Med
Educ 2009; 6(1): 29-33. [In Persian]
23 -Carmody DF, Jacques A, Denz-Penhey H,
Puddey I, Newnham JP. Perceptions by medical
students of their educational environment for
obstetrics and gynecology in metropolitan and rural
teaching sites. Med Teach 2009;31(12):e596-602.
24 -Soemantri D, Herrera C, Riquelme A.
Measuring the educational environment in health
professions studies: a systematic review. Med
Teach 2010; 32 (12): 947-52.
25 -Lokuhetty MDS, Warnakulasuriya SP, Perera1
RIR, Silva H, TR De, Wijesinghe HD. Students’
perception of the educational environment in a
Medical Faculty with an innovative curriculum in
Sri Lanka. South‐East Asian J Med Educ 2010;
4(1):9- 16 .
26 -Montazari H, Beigzadeh A, Shokoohi M,
Bazrafshan A, Esmaili M. Perceptions of students
and clinical fieldwork training instructors of
academic learning environments at Yazd
University of Medical Sciences. Res Dev Med
Educ 2012; 1(2): 65- 70 .
27 -Sean M Hammond, Margaret O'Rourke,
Martina Kelly, Deirdre Bennett, Siun O'Flynn. A
psychometric appraisal of the DREEM. BMC Med
Educ 2012; 12:2.
28-Jakobsson U, Danielsen N, Edgren G.
Psychometric evaluation of the Dundee Ready
Educational Environment Measure: Swedish
Version. Med Teach 2011; 33(5):e267-74.
29-Miles S, Swift L, Leinster SJ. The Dundee
Ready Education Environment Measure (DREEM):
A review of its adoption and use. Med Teach
2012;34(9):e620-34.
30-Brown T, Williams B, Lynch M. The Australian
DREEM: evaluating student perceptions of
academic learning environments within eight health
science courses. Int J Med Educ 2011;2:94-101.
31 -Bennett D, Kelly M, O’Flynn S. Are the bigger
hospitals better: DREEM on? Ir J Med Sci
2010;179(4):515-9.
32 -Education reforms and students at risk: a
review of the current state of the art. Chapter 3:
School Environment. [6 Sept 2008].
33 -vatankhah, R., sabzevari, S., banshi, M. Quality
of Hospitals Clinical Learning Environment:
Teachers’ Viewpoints. Horizons of Medical
Education Development, 2016; 6(2): 28-32. doi:
10.22038/hmed.2016.13649
34-Hiemstra R. Aspects of effective learning
environment. In: Hiemstra R. Creating
environments for effective adult learning. 1st ed.
New York: Jossey-Bass Inc. 2011.
35-Sisco BR. Setting the climate for effective
teaching and learning. Chapter 5. In: Hiemstra R.
Creating environment for effective adult learning.
1st ed. New York: Jossey-Bass Inc. 2011
    • تعداد مشاهده مقاله: 7,293
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5,108
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 11، شماره 3
دی 1399
صفحه 44-33
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.69 M
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 7,293
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5,108

APA

دریازاده, سعیده , یاوری, مریم , شریف, محمد رضا , ازادچهر, محمد جواد , رضوانی, عاطفه و اکبری, حسین . (1399). ارزیابی محیط بالینی از دیدگاه فراگیران پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان بر اساس مدل DREEM در سال 1397. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 11(3), 44-33. doi: 10.22038/hmed.2020.49838.1043

MLA

دریازاده, سعیده , , یاوری, مریم , , شریف, محمد رضا , , ازادچهر, محمد جواد , , رضوانی, عاطفه , و اکبری, حسین . "ارزیابی محیط بالینی از دیدگاه فراگیران پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان بر اساس مدل DREEM در سال 1397", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 11, 3, 1399, 44-33. doi: 10.22038/hmed.2020.49838.1043

HARVARD

دریازاده, سعیده, یاوری, مریم, شریف, محمد رضا, ازادچهر, محمد جواد, رضوانی, عاطفه, اکبری, حسین. (1399). 'ارزیابی محیط بالینی از دیدگاه فراگیران پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان بر اساس مدل DREEM در سال 1397', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 11(3), pp. 44-33. doi: 10.22038/hmed.2020.49838.1043

CHICAGO

سعیده دریازاده , مریم یاوری , محمد رضا شریف , محمد جواد ازادچهر , عاطفه رضوانی و حسین اکبری, "ارزیابی محیط بالینی از دیدگاه فراگیران پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان بر اساس مدل DREEM در سال 1397," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 11 3 (1399): 44-33, doi: 10.22038/hmed.2020.49838.1043

VANCOUVER

دریازاده, سعیده, یاوری, مریم, شریف, محمد رضا, ازادچهر, محمد جواد, رضوانی, عاطفه, اکبری, حسین. ارزیابی محیط بالینی از دیدگاه فراگیران پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان بر اساس مدل DREEM در سال 1397. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1399; 11(3): 44-33. doi: 10.22038/hmed.2020.49838.1043

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25
  • فراخوان ویژه نامه هوش مصنوعی 1403-01-18
  • رتبه علمی-پژوهشی 1402-11-04

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب