• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. ارزیابی لاگ بوک بخش ترمیمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل از دیدگاه دانشجویان در سال 1398

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

ارزیابی لاگ بوک بخش ترمیمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل از دیدگاه دانشجویان در سال 1398

    نویسندگان

    • هاله ولی زاده حقی 1
    • حامد زندیان 2
    • شادیه مولایی 1
    • فرزانه آذری پور 3

    1 استادیار بخش ترمیمی دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران.

    2 استادیار مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر یر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران.

    3 دانشجوی دندانپزشکی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران.

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2020.49839.1044
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: ابزارهای متنوعی برای ارزیابی تحقق اهداف آموزشی وجود دارد.یکی از این ابزارها لاگ بوک می باشد. مطالعه حاضر با هدف بررسی دیدگاه دانشجویان دندانپزشکی نسبت به لاگ بوک طراحی شده در بخش ترمیمی انجام گرفت.
روش کار: در این مطالعه توصیفی مقطعی 60 نفر از دانشجویان دندانپزشکی در سال تحصیلی 1398 به روش سرشماری وارد مطالعه شدند. اطلاعات از طریق پرسشنامه پژوهشگر ساخته در سه بخش ویژگی های فردی ، سوالات مربوط به ارزیابی لاگ بوک و یک سوال باز در خصوص پیشنهادات جمع آوری گردید. روایی پرسشنامه توسط اعضای هیآت علمی تایید گردید. پایایی پرسشنامه با آزمون  Cronbach´s alpha با ضریب 0/8 تایید شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی  انجام شد..
نتایج: میانگین نمره ارزیابی کلی لاگ بوک 77/5±98/28 بود. 7/71 درصد از دانشجویان تاثیر لاگ بوک در آشنایی با نحوه ی ارزشیابی و نمره دهی را زیاد و خیلی زیاد ذکر کردند. در خصوص ضرورت استفاده از لاگ بوک 7/51 درصد از دانشجویان گزینه زیاد و خیلی زیاد را انتخاب کردند. با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون بین معدل ترم و نمره ارزیابی کلی لاگ بوک ارتباط معنی دار و مثبت وجود داشت. بین نمره ارزیابی لاگ بوک و تجربه عدم استفاده از لاگ بوک نیز ارتباط وجود داشت.
نتیجه گیری: براساس یافته ها، در مجموع دیدگاه دانشجویان در خصوص استفاده از لاگ بوک متوسط بود و از انجایی که لاگ بوک باید برطرف کننده نیازهای آموزشی دانشجویان باشد ، بازنگری در محتوای آن امری ضروری است.

کلیدواژه‌ها

  • لاگ بوک
  • دندانپزشکی ترمیمی
  • ارزیابی
  • دانشجو
  • XML
  • اصل مقاله 1.56 M
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
1. Fattahi H, Bazrafkan L, HasanLi E, Rad AB. The
Viewpoints of Dental Students of Shiraz toward the
Amount of Their Achievement to Learning
Objectives in Different Courses of Orthodontics.
Iranian Journal of Medical Education. 2009;9 (3.)
2. MatlabNejad M, Madani Z, Ahmady A. Self
assessment of dental students’ professional
competence. Iranian Journal of medical education.
2005:135-46.
3. Roshangar F, Lotfi M, Zamanzadeh v,
Abdollahzadeh F, Davoodi A. The Effect of Using
Logbook on Nursing Students' Learning. Iranian
Journal of Medical Education. 2010;10(1):64-70.
eng.
4. Dent J, Harden RM, Hunt D. A practical guide
for medical teachers: Elsevier health sciences;
2017.
5. Blake K. The daily grind--use of log books and
portfolios for documenting undergraduate
activities. Medical education. 2001;35(12):1097.
6. Watters DA, Green AJ, Van Rij A. Requirements
for trainee logbooks. ANZ journal of surgery.
2006;76(3):181-4.
7. Cornwall PL, Doubtfire A. The use of the Royal
College of Psychiatrists' trainee's log book: a cross-
sectional survey of trainees and trainers.
Psychiatric Bulletin. 2001;25(6):234-6.
8. Murray E, Alderman P, Coppola W, Grol R,
Bouhuijs P, Van Der Vleuten C. What do students
actually do on an internal medicine clerkship? A
log diary study. Medical Education.
2001;35(12):1101-7.
9. Mazareie E, Momeni Danaei S, Hosseininezhad
S, Nili M. Evaluating the effect of logbook as
viewed by the juniors and seniors at Shiraz school
of dentistry. Strides in Development of Medical
Education. 2016;13(4):395-402.
10. TORABI K, BAZRAFKAN L, SEPEHRI S,
HASHEMI M. The effect of logbook as a study
guide in dentistry training. Journal of Advances in
Medical Education & Professionalism.
2013;1(3):81-4.
11. Seif AA. Educational measurement, assessment
and evaluation. Tehran: Doran Publications.
2004;128.
12. Thomson P, Boyle C. Auditing clinical teaching
in oral surgery: the use of a student log book.
Dental update. 1996;23(7):283-6.
13. Dolmans DH, Wolfhagen IH, Essed GG,
Scherpbier AJ, van der Vleuten CP. The impacts of
supervision, patient mix, and numbers of students
on the effectiveness of clinical rotations. Academic
Medicine. 2002;77(4):332-5.
14. Raghoebar-Krieger H, Sleijfer D, Bender W,
Stewart R, Popping R. The reliability of logbook
data of medical students: an estimation of
interobserver agreement, sensitivity and specificity.
Medical Education-Oxford. 2001;35(7):624-31.
15. Khogali S, Laidlaw J, Harden R. Erratum:
Study guides: A study of different formats. Medical
Teacher 28 (4), pp. 375-377. Medical Teacher.
2006;28(6):583 -.
16. Abdolmaleki M, Ashoorioun V, Momeni S,
Zarezadeh Y, Rokhzadi M. The influence of study
guide on clinical education of nursery students.
Iranian Journal of Medical Education. 2011;10 (5.)
17. Jafari A, Shirazi M, Ahmadi H, Safarnavadeh
M, Soroush M. Lecturers and Students Perception
of Using a Study Guide. Strides in Development of
Medical Education. 2014;11(3):313-20.
18. Dahllof G, Tsilingaridis G, Hindbeck H. A
logbook for continuous self-assessment during 1
year in paediatric dentistry. European Journal of
Paediatric Dentistry. 2004;5:163-9.
19. Khorashadizadeh F, Alavinia S. Students'
perception about logbooks: advantages, limitation
and recommendation-a qualitative study. J Pak
Med Assoc. 2012;62(11):1186-4.
20. Paice E, Moss F, West G, Grant J. Association
of use of a log book and experience as a
preregistration house officer: interview survey.
BMJ. 1997;314(7075):213.
21. Wimmers PF, Schmidt HG, Splinter TA.
Influence of clerkship experiences on clinical
competence. Medical education. 2006;40(5):450-8.
22. Coates WC, Gendy MS, Gill AM. Emergency
medicine subinternship: can we provide a standard
clinical experience? Academic emergency
medicine. 2003;10(10):1138-41.
23. Dickson KL, Miller MD, Devoley MS. Effect
of textbook study guides on student performance in
introductory psychology. Teaching of Psychology.
2005;32(1):34-9.
24. Golmakani N, Yousefzadeh S. The midwifery
students’ perspective about clinical evaluation
based on log book. Journal of Research
Development in Nursing & Midwifery.
2012;9(1):103-11.
25. Kamali S, Jafari E. Evaluation of midwifery
clinical teachers and students viewpoints towards
logbook. Journal of Medical Education
Development. 2009;1(1):1-8.
26. Dennick R. Case study 2: Use of logbooks.
Medical Education. 2000;34:66-8.
27. Yu T-CW, Wheeler BR, Hill AG. Effectiveness
of standardized clerkship teaching across multiple
sites. Journal of Surgical Research.
2011;168(1):e17-e23.
28. Shakurnia A, Torabpour M, Elhampour H.
Correlation between student evaluation of teaching
and students’ grades. Iranian journal of medical
education. 2006;6(1):51-8.
29. McAlister B. Using All Your Legs: How
Student Evaluations Can Fit Into a Holistic
Teaching Assessment Program.[Cited 2012 Aril 3]
    • تعداد مشاهده مقاله: 7,374
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5,130
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 11، شماره 3
دی 1399
صفحه 58-45
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.56 M
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 7,374
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5,130

APA

ولی زاده حقی, هاله , زندیان, حامد , مولایی, شادیه و آذری پور, فرزانه . (1399). ارزیابی لاگ بوک بخش ترمیمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل از دیدگاه دانشجویان در سال 1398. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 11(3), 58-45. doi: 10.22038/hmed.2020.49839.1044

MLA

ولی زاده حقی, هاله , , زندیان, حامد , , مولایی, شادیه , و آذری پور, فرزانه . "ارزیابی لاگ بوک بخش ترمیمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل از دیدگاه دانشجویان در سال 1398", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 11, 3, 1399, 58-45. doi: 10.22038/hmed.2020.49839.1044

HARVARD

ولی زاده حقی, هاله, زندیان, حامد, مولایی, شادیه, آذری پور, فرزانه. (1399). 'ارزیابی لاگ بوک بخش ترمیمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل از دیدگاه دانشجویان در سال 1398', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 11(3), pp. 58-45. doi: 10.22038/hmed.2020.49839.1044

CHICAGO

هاله ولی زاده حقی , حامد زندیان , شادیه مولایی و فرزانه آذری پور, "ارزیابی لاگ بوک بخش ترمیمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل از دیدگاه دانشجویان در سال 1398," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 11 3 (1399): 58-45, doi: 10.22038/hmed.2020.49839.1044

VANCOUVER

ولی زاده حقی, هاله, زندیان, حامد, مولایی, شادیه, آذری پور, فرزانه. ارزیابی لاگ بوک بخش ترمیمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل از دیدگاه دانشجویان در سال 1398. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1399; 11(3): 58-45. doi: 10.22038/hmed.2020.49839.1044

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • جلسه همکاری و بررسی پیشرفت‌های مجله «افق توسعه آموزش علوم ... 1404-02-29
  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب