• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. طراحی الگوی برنامه درسی با رویکرد برنامه درسی پنهان ومغفول با نظر به بسته های طرح تحول و نوآوری نظام سلامت

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

طراحی الگوی برنامه درسی با رویکرد برنامه درسی پنهان ومغفول با نظر به بسته های طرح تحول و نوآوری نظام سلامت

    نویسندگان

    • سارا صبوری 1
    • علا الدین اعتماد اهری 2
    • بدیع الزمان مکی ال اقا 3
    • علی عمادزاده 4

    1 دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی،گروه علوم تریبتی، دانشکده علوم تربیتی و مشاوره، دانشگاه آزاد رودهن، ایران

    2 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و مشاوره دانشگاه آزاد رودهن ، ایران.

    3 دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و مشاوره، دانشگاه آزاد رودهن، ایران.

    4 استادیار گروه آموزش پزشکی،دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ایران.

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2020.49858.1046
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: هدف از پژوهش حاضر واکاوی برنامه درسی پنهان و مغفول در علوم پزشکی درجهت طراحی الگوی کاربردی با توجه به بسته های طرح تحول و نوآوری"مطالعه موردی دانشگاه علوم پزشکی مشهد"بوده است.
روش کار: این پژوهش با روش کیفی تحلیل محتوا و با استفاده از روش گرانهایم و لاندمن در سه مرحله انجام شد 1- مصاحبه فردی نیمه ساختاریافته با اساتید،کارشناسان آموزشی و دانشجویان مقاطع مختلف پایه و بالینی رشته پزشکی،2-  اجرای دو مصاحبه گروهی3- بررسی و تحلیل محتوای لاگ بوک دانشجویان پزشکی، در قسمت بیان تجارب، انتقادات و پیشنهادات از حضور در بخشهای مختلف بیمارستان و آموزش های بالینی.
نتایج: پس از تحلیل مصاحبه های انفرادی از اساتید و کارشناسان آموزشی، نتایج نشان داد که ابعاد پنهان در برنامه درسی پزشکی شامل 17طبقه و 79 کد اصلی و ابعاد مغفول آن، شامل 9 طبقه و 43 کد اصلی و از واکاوی تجارب زیسته دانشجویان در قالب مصاحبه های فردی، گروهی و تحلیل کارنوشت پزشکی، ابعاد پنهان و مغفول برنامه درسی، برمبنای شاخص های طرح در دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز11طبقه و80 کداصلی به دست آمد،که بر اساس آن، الگوی برنامه درسی شامل 4 مضمون کلی و 24 طبقه طراحی شد که اعتبار الگوی پیشنهادی براساس نظر نخبگان تأیید شد.
نتیجه گیری: در این مطالعه به واکاوی برنامه درسی پنهان و مغفول در علوم پزشکی درجهت طراحی الگوی کاربردی با توجه به بسته های طرح تحول و نوآوری" پرداختیم که در نهایت الگوی پیشنهادی با 4 مضمون کلی و 24 طبقه طراحی و ارائه شد.

کلیدواژه‌ها

  • برنامه درسی پنهان
  • برنامه درسی مغفول
  • دانشکده پزشکی
  • تجارب زیسته
  • بسته های طرح تحول و نوآوری
  • XML
  • اصل مقاله 1.93 M
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
1. Lisa T, Kathryn H, Janine D, & Bonnie Amelia
D. A vision of You-topia: Personalising
professional development of teaching in a diverse
academic workforce. Teaching & Learning
Practice. [Internet].2016; 13(4). [cited 2019 Aug
12];Available from:
http://ro.uow.edu.au/jutlp/vol13/iss4
2. Department of Labor, Employment & Training
Administration. ONET Resource Centre, viewed
[Internet].2015; Available from:
https://www.onetcenter.org/
3. Bikbulatovaa V, Orlovaa I, Rabadanovaa Rt,
Shishova S, Yulina G. On Anticipatory
Development of Dual Education Based on the
Systemic Approach. IJESE.2016; (11)15:8599-
8605.
4. Neutens JJ. What are you teaching? The
Association of Professors of Gynecology and
Obstetrics (APGO) .2008
5. Dent J, Harden RM, Hunt D. A practical guide
for medical teachers. Elsevier health sciences; 2017
6. Harelkin Bishopm, ME. Soul to Soul
Deconstructing Deficit Thinking in the Classroom
[dissertation].[Dublin]: University of
Saskatchewan, Saskatoon, Canada.2013
7. MehrMohammadi M, et al. Curriculum
Perspectives Approaches and Perspectives. Tehran:
Samt Publications;2008.[Persian]
8. Nami Y, Marsooli H, & Ashouri M. Hidden
Curriculum Effects on University Students’
Achievement. Procedia-SBS.2014; 114: 798-
801.[Persian]
9. Sharif Jafari M, Yazdankhah Fard MR,
Ravanipour M, Motamed N, Pouladi. Sh,
Ahmadloo J. Bushehr Medical Students'
Perspectives on the Role of Hidden Curriculum in
Transferring Professional
Characteristics.JMED.2016; 11(1): 90-76.[Persian]
10. Yamani N, Liaqatdar MJ, Changiz T, Adibi P.
How do medical students learn professionalism in
bedside? A qualitative study of the experiences of
professors and externs. Ijme.2010; 9(4):396-383
.[Persian]
11. Saif M. A Study of the Role of Hidden
Curriculum in Educational Policies from a Critical
Perspective [dissertation].[Dublin]: Payame Noor
University of Hamadan.IRAN.[Persian]
12. Iraqiye AR, Fathi Vajargah K, Foroughi Abri.
AA, Fazeli A. Thank God. A Study of Ethnicity in
Hidden Curriculum.ICSQ.2011; 6(23): 75-
56.[Persian]
13. Choobqloo M, Majlul A, Tamashid Tash E.
Investigating and analyzing the role of hidden
curriculum components in strengthening students'
scientific identity (Case study of Islamic Azad
University, Bonab Branch), SRQ EP.2011; 2(4): 52
-66.[Persian]
14. MohammadiMehr M. Hidden Curriculum and
Its Role in Higher Education. Nema AJA.
2012;1(2):15-16.[Persian]
15. Amini M, Rahimi H. Investigating the Hidden
Dimensions of Curriculum in Engineering in
Kashan University, IJEE. 2013;15(60): 27-
45.[Persian]
16. Taqvaee Yazdali Z. Analysis of the hidden
curriculum of Kashan University of Medical
Sciences and Kashan University and its relationship
with students' emotional intelligence[dissertation].
[Dublin]: Kashan University, IRAN.2013.[Persian]
17. Keramati E. Explaining the Hidden Curriculum
in the Iranian Higher Education System: Origin,
Assumptions, Experiences and
Consequences[dissertation].[Dublin]: Ferdowsi
University,IRAN.2013.[Persian]
18. Safaei Movahed S, Bavafa D. Towards Another
Observatory for Understanding the Hidden
Curriculum, JSRE, 2013;10(2): 96-76.[Persian]
19. Jalalvandi M, Sohrabi MR, Jamali A,
TaghiPourzahir A. The relationship of patient-
centeredness in the hidden curriculum with
communication skills of medical students.
IJME.2013;13(11):920-930 .[Persian]
20. Bozorg H, Khakbaz AS. Curriculum resulting
from the interaction of the supervisor and the
student in the master's theses; (Case study of
educational sciences), JSRE.2013; 10(36): 50-
38.[Persian]
21. Shekari A, Rahimi H, Gharba M. Pathology of
Moral Education from the Perspective of Hidden
Curriculum, (Research Case: Kashan University),
JHECS. 2014;5(9):143-124.[Persian]
22. Sharifzadeh A. Behavioral Consequences of
Hidden Curriculum in Agricultural Higher
Education, AEMR.2014; 6(29): 33-48.[Persian]
23. Robati FS, Bagheri M, MohammadHassani F.
Analysis of the hidden curriculum in the doctoral
research course, SDME.2015;12(1): 75-
64.[Persian]
24. Mirkhanduzi AS, MirArabRazi R. Investigating
the Relationship between Hidden Curriculum and
Academic Progress from the Perspective of Girl
Students in Ramyan Secondary School in 2015-
2016. 3rd National Conference on Sustainable
Development in Educational Sciences and
Psychology, Social and Cultural Studies, 2016
january5;Tehran,Iran Soroush Mortazavi Islamic
Research Center, Achievement Strategies Center
Sustainable Development,2016;Tehran.[Persian]
25. SharifJafari M, YazdankhahFard MR,
Ravanipour M, Motamed N, Pouladi Sh, Ahmadlou
J. Bushehr Medical Sciences Students' Perspective
on the Role of Hidden Curriculum in Transferring
Professional Characteristics, jmed. 2016.11(1): 76-
90.[Persian]
26. Javadipour M, Rahimi B. Ranking of
Components of the Curriculum Hidden from the
Perspective of Students of the Faculty of
Educational Sciences and Psychology” Shahid
Beheshti University”, JHECS. 2016;7(14):131-135
.[Persian]
27. Omaraie, A. Saadipour I. Asadzadeh H.The
relationship between hidden curriculum and
academic failure in fifth grade elementary school
girls, SOECE.2016; 1) 4(: 35-53.[Persian ]
28. Rezaei M, Ahmadi GHA. ImamJomeh SMR,
Nasri S. Comparative view on habit in Plato and
Aristotle's thought: A challenge on concept and
application, EDU.2018;24 (2) : 49-68.[Persian]
29. Rahnama A, AliFat A. Omidi M. Attainment
the roles and components of the hidden curriculum
in the educational self-efficacy of son students
from view of the Abdanan city teachers,
psyedu.2016; 8(1):95-108.[Persian]
30. Samadi P, Heidari R. The Effect of Hidden
Curriculum on the Behavior of Students in Physical
Education. CRTLS.2017;17(6) :203-216.[Persian]
31. SamieeZafarGhandi M. Investigation of the
Relationship between Hidden Curriculum and
Students’ Emotional Intelligence. QJFR. 2018; 15
(1) :119-136.[Persian]
32 .Glicken AD, Merenstein GB. Addressing the
hidden Curriculum: Understanding educator
professionalism. Med Teach 2007; 29(1):54 – 7.
33. Nami Y, Marsooli H, Ashouri M. Hidden
Curriculum Effects on University Students’
Achievement. Procedia -SBS,2014; 114: 798-801
34. Redish EF. The hidden curriculum: what do we
really want our students to learn? [Internet].2009;
Available from:http://www.sociology-index.com
35. Ministry of Health and Medical Education.
Medical Curriculum (General Doctoral
Curriculum),Tehran: Ministry of Health and
Medical Education; ; 2017.[Persian]
    • تعداد مشاهده مقاله: 7,253
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,790
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 11، شماره 3
دی 1399
صفحه 84-59
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.93 M
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 7,253
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,790

APA

صبوری, سارا , اعتماد اهری, علا الدین , مکی ال اقا, بدیع الزمان و عمادزاده, علی . (1399). طراحی الگوی برنامه درسی با رویکرد برنامه درسی پنهان ومغفول با نظر به بسته های طرح تحول و نوآوری نظام سلامت. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 11(3), 84-59. doi: 10.22038/hmed.2020.49858.1046

MLA

صبوری, سارا , , اعتماد اهری, علا الدین , , مکی ال اقا, بدیع الزمان , و عمادزاده, علی . "طراحی الگوی برنامه درسی با رویکرد برنامه درسی پنهان ومغفول با نظر به بسته های طرح تحول و نوآوری نظام سلامت", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 11, 3, 1399, 84-59. doi: 10.22038/hmed.2020.49858.1046

HARVARD

صبوری, سارا, اعتماد اهری, علا الدین, مکی ال اقا, بدیع الزمان, عمادزاده, علی. (1399). 'طراحی الگوی برنامه درسی با رویکرد برنامه درسی پنهان ومغفول با نظر به بسته های طرح تحول و نوآوری نظام سلامت', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 11(3), pp. 84-59. doi: 10.22038/hmed.2020.49858.1046

CHICAGO

سارا صبوری , علا الدین اعتماد اهری , بدیع الزمان مکی ال اقا و علی عمادزاده, "طراحی الگوی برنامه درسی با رویکرد برنامه درسی پنهان ومغفول با نظر به بسته های طرح تحول و نوآوری نظام سلامت," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 11 3 (1399): 84-59, doi: 10.22038/hmed.2020.49858.1046

VANCOUVER

صبوری, سارا, اعتماد اهری, علا الدین, مکی ال اقا, بدیع الزمان, عمادزاده, علی. طراحی الگوی برنامه درسی با رویکرد برنامه درسی پنهان ومغفول با نظر به بسته های طرح تحول و نوآوری نظام سلامت. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1399; 11(3): 84-59. doi: 10.22038/hmed.2020.49858.1046

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25
  • فراخوان ویژه نامه هوش مصنوعی 1403-01-18
  • رتبه علمی-پژوهشی 1402-11-04

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب