• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. بررسی تأثیر تدریس به روش یادگیری مبتنی بر تیم بر یادگیری و انگیزه تحصیلی دانشجویان فوریت‌های پزشکی در درس تریاژ

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

بررسی تأثیر تدریس به روش یادگیری مبتنی بر تیم بر یادگیری و انگیزه تحصیلی دانشجویان فوریت‌های پزشکی در درس تریاژ

    نویسندگان

    • شهرزاد غیاثوندیان 1
    • مهسا حاجی محمدحسینی 2
    • حمید آسایش 2
    • رقیه صادقی 3
    • محمدرضا آزاده 4
    • محمد پرورش مسعود 2

    1 استاد، گروه داخلی و جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

    2 مربی، گروه فوریت های پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران

    3 کارشناسی ارشد پرستاری، بیمارستان ایزدی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران

    4 دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری اورژانس، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2020.50081.1053
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: روش یادگیری مبتنی بر تیم نوعی یادگیری مشارکتی و جدید است. این مطالعه باهدف ارزیابی تأثیر تدریس به روش یادگیری مبتنی بر تیم بر یادگیری و انگیزه تحصیلی دانشجویان فوریت‌های پزشکی در درس تریاژ صورت گرفت.
روش کار: این مطالعه به‌صورت نیمه تجربی به صورت سرشماری در نیمسال دوم 97-1396 بر روی دانشجویان کاردانی فوریت‌های پزشکی در بخشی از محتوای درس دو واحدی فوریت‌های پزشکی در بلایا که مربوط به تریاژ در اطفال و بالغین است، صورت گرفت. برای سنجش میزان یادگیری در قبل و بعد از اجرای این روش و همچنین سنجش میزان به یادآوری مطالب قبل از شروع روش، بعد از پایان آن و نیز حدود شش ماه بعد آزمون برگزار و نمرات باهم مقایسه شد. همچنین جهت بررسی انگیزش تحصیلی قبل و پس از پایان دوره از پرسشنامه استاندارد انگیزش تحصیلی هارتر استفاده شد.  جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS نسخه 19 با شاخص‌های توصیفی و تحلیلی  همچون T زوجی در سطح معنی‌داری کمتر از 05/0 استفاده شد.
نتایج: در این مطالعه میانگین نمرات انگیزه بیرونی و  انگیزه دانشجویان در مقایسه با قبل اجرای روش یادگیری مبتنی بر تیم به میزان معناداری افزایش یافته بود (P value=0.03)و نمرات انگیزه درونی نیز در مقایسه با قبل افزایش را نشان داد(P value=0.05). مقایسه میانگین نمره علمی کسب شده از درس تریاژ نیز نشان داد میانگین نمره کسب شده دانشجویان بعد از اجرای روش یادگیری مبتنی بر تیم به میزان معناداری نسبت به قبل از اجرای این روش، بیشتر بوده است.(P value=0.01)
نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد استفاده از روش تدریس TBL موجب افزایش انگیزه و بهبود یادگیری دانشجویان رشته فوریت های پزشکی شده است. بنابراین استفاده از این روش در آموزش دانشجویان پیشنهاد می گردد.

کلیدواژه‌ها

  • روش تدریس
  • یادگیری مبتنی بر تیم
  • آموزش
  • انگیزه تحصیلی
  • XML
  • اصل مقاله 1.68 M
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
1. Abolghasemi H NA, Mohebbi AA. The medico-
operation views of disaster management. journal of
medical council of islamic republic of iran.
2009;27(2):184-9.
2. Briggs SM. Disaster management teams. Current
opinion in critical care. 2005;11(6):585-9.
3. Araghizadeh H, Saghafi Nia M, Entezari V.
Analyzing medical management in disasters: A
Review of the Bam Earthquake experiences.
Journal Mil Med. 2004;5(4):259-68.
4. M K. Epidemiology of Disasters. 1st ed. Tehran:
Ketab Mir; 2003.
5. Akhavan Moghaddam J, Adibnejad S, Mousavi-
Naaeni S. Introducing Hospital Emergency Incident
Command System (HEICS) and HEICS
Implementation in Iran Hospitals. Journal Mil Med.
2005;7(2):167-75.
6. Sztajnkrycer MD. Hospital preparedness: A
public health mandate remains under-
appreciated2005.
7. Rastegar T, Hoshyari Manesh S, Salari H. Effect
of Team Based Learning on Rehabilitation Students
Anatomy Learning. www sjimu medilam ac ir.
2016;23(6):163-8.
8. Zahiri NB, Rajabi, S. The Study of Variables
Reducing Academic Motivation of “Persian
Language and Literature” Students. DANESHVAR
RAFTAR 2009:69-80.
9. Gh H, Abolhasani F, Mirzazadeh A. Alizadeh
M.[TBL: A new method in education of medicine
multidisciplinary]. Iranian Edu Med
Sci2012.13:601-10.
10. Vaezi A, Azizian F, Kopayehzadeh J. Survey
compare team based learning and lecture teaching
method, on learning-teaching process nursing
student's, in Surgical and Internal Diseases course.
The Journal of Medical Education and
Development. 2015;10(3):246-54.
11. Silius-Ahonen E, Gustavson M. To learn and
not to learn–that is the question. Procedia-Social
and Behavioral Sciences. 2011;29:809-18.
12. Tedesco-Schneck M. Active learning as a path
to critical thinking: Are competencies a roadblock?
Nurse education in practice. 2013;13(1):58-60.
13. Panjehpour M, Ataee N. Comparison the
effectiveness of problem solving method with
lecture-based method in the teaching of metabolic
biochemistry. Iranian Journal of Medical
Education. 2012;11(9):1318-25.
14. S FA. Teaching Methods and Techniques.
Tabriz: Tabriz Uni Press 2012.
15. Safari M, Yazdanpanah B, Ghafarian HR,
Yazdanpanah S. Comparing the effect of lecture
and discussion methods on studentslearning and
satisfaction. Iranian journal of medical education.
2006;6(1):59-64.
16. Parmelee D, Michaelsen LK, Cook S, Hudes
PD. Team-based learning: a practical guide: AMEE
guide no. 65. Medical teacher. 2012;34(5):e275-
e87.
17. Zgheib NK, Simaan JA, Sabra R. Using team-
based learning to teach pharmacology to second
year medical students improves student
performance. Medical teacher. 2010;32(2):130-5.
18. Inuwa IM, Al-Rawahy M, Roychoudhry S,
Taranikanti V. Implementing a modified team-
based learning strategy in the first phase of an
outcome-based curriculum–Challenges and
prospects. Medical teacher. 2012;34(7):e492-e9.
19. Koles PG, Stolfi A, Borges NJ, Nelson S,
Parmelee DX. The impact of team-based learning
on medical students' academic performance.
Academic Medicine. 2010;85(11):1739-45.
20. Hekmatpou D, Seraji M, Ghaderi T,
Ghahremani M, Naderi M. Comparison of Group
Discussion and Lecture Method in Students’
Learning and Satisfaction of Life Instructions Unit.
Qom University of Medical Sciences Journal.
2013;7.
21. Arani ZA, Hoseini MHM, Afra LG,
Mohammadzade M. The effect of teaching on
team-based learning and group discussion on
learning and academic motivation of operating
room students in the technology of gastrointestinal
surgery lesson. Journal of Nursing and Midwifery
Sciences. 2019;6(2):72.
22. Harter S. A new self-report scale of intrinsic
versus extrinsic orientation in the classroom:
Motivational and informational components.
Developmental psychology. 1981;17(3):300.
23. Hojati M, Rezaei F, Iravani MR. Study the
Effects of Cognitive and Metacognitive Learning
Strategies to Increase Student Motivation and
Probation of Sama Vocational Schools Probation
Students of Najaf Abad Branches in School Year
2013-2014. UCT Journal of Management and
Accounting Studies. 2014;2(2):35-40.
25. Mohebi S, Gharlipoor Z, Rahbar A, Rajati F,
Matlabi M. Evaluation of the Effect of Application
of Team-based Learning Method on Learning and
Satisfaction of Public Health Students in the Health
Education and Communication Course. Qom
University of Medical Sciences Journal.
2018;12(7):60-8.
26. Chung E-K, Rhee J-A, Baik Y-H. The effect of
team-based learning in medical ethics education.
Medical teacher. 2009;31(11):1013-7.
27. Mody SK, Kiley J, Gawron L, Garcia P,
Hammond C. Team-based learning: a novel
approach to medical student education in family
planning. Contraception. 2013;88(2):239-42.
28. Wiener H, Plass H, Marz R. Team-based
learning in intensive course format for first-year
medical students. Croatian medical journal.
2009;50(1):69-76.
29. Hahn S, Ryu YM, Dongnam-Gu C. A Study on
the correlations among IRAT, GRAT, problem
solving, communication, learning motivation, and
learning satisfaction after team-based learning in
nursing students. International Journal of Pure and
Applied Mathematics. 2018;118.
30. Mollashaei Share S, Baradaran H, Boryri T,
Teimouri A, Mollashaei Share S, Mollashaei Share
A. The effect of Team Based Learning and
Classical Lecture on the Knowledge and Attitudes
of Midwifery Students in the Course of Midwifery
Emergency. Research in Medical Education.
2019;11(3):22-9.
31. Jafari Z, Miri K, Malekzade J, Davoudi N,
Mazloum S, Omid A, et al. XML Comparison of
Rehabilitation Students’ Learning in Neurology
through Lecture with Team-Based Learning (TBL).
Iranian J Medic Educ. 2013;13(6):448-56.
32. Kühne-Eversmann L, Eversmann T, Fischer
MR. Team- and case-based learning to activate
participants and enhance knowledge: An evaluation
of seminars in Germany. Journal of Continuing
Education in the Health Professions.
2008;28(3):165-71.
33. Hassanzadeh G, Abolhasani F, Mirzazadeh A,
Alizadeh M. Team-based learning a new strategy in
integrated medical curriculum: The experience of
school of medicine, Tehran University of Medical
Sciences. Iranian Journal of Medical Education.
2013;13(7):601-10.
34. Zingone MM, Franks AS, Guirguis AB, George
CM, Howard-Thompson A, Heidel RE. Comparing
team-based and mixed active-learning methods in
an ambulatory care elective course. American
journal of pharmaceutical education. 2010;74.
35. Rastegar T, Hoshyari Manesh S, Salari H.
Effect of Team based learning on rehabilitation
students anatomy learning. scientific journal of
ilam university of medical sciences.
2016;23(6):163-8.
36. Buljac-Samardzic M, Dekker-van Doorn CM,
van Wijngaarden JD, van Wijk KP. Interventions to
improve team effectiveness: a systematic review.
Health policy. 2010;94(3):183-95.
37. Vasan NS, DeFouw DO, Holland BK. Modified
use of team‐based learning for effective delivery of
medical gross anatomy and embryology.
Anatomical sciences education. 2008;1(1):3-9.
38. Fatmi M, Hartling L, Hillier T, Campbell S,
Oswald AE. The effectiveness of team-based
learning on learning outcomes in health professions
education: BEME Guide No. 30. Medical teacher.
2013;35(12):e1608-e24.
39. Mahram M, Mahram B, Mousavinasab SN.
Comparison between the effect of teaching through
studentbased group discussion and lecture on
learning in medical students. Strides in
Development of medical Education. 2009;5(2):71-
9.
40. Delaram M. The effect of lecture and focus
group teaching methods on midwifery student’s
learning in obstetrics (2) course. J Med Educ
Develop.2006;2(2):3-7
    • تعداد مشاهده مقاله: 6,913
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,016
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 12، شماره 1
فروردین 1400
صفحه 43-34
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.68 M
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 6,913
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,016

APA

غیاثوندیان, شهرزاد , حاجی محمدحسینی, مهسا , آسایش, حمید , صادقی, رقیه , آزاده, محمدرضا و پرورش مسعود, محمد . (1400). بررسی تأثیر تدریس به روش یادگیری مبتنی بر تیم بر یادگیری و انگیزه تحصیلی دانشجویان فوریت‌های پزشکی در درس تریاژ. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 12(1), 43-34. doi: 10.22038/hmed.2020.50081.1053

MLA

غیاثوندیان, شهرزاد , , حاجی محمدحسینی, مهسا , , آسایش, حمید , , صادقی, رقیه , , آزاده, محمدرضا , و پرورش مسعود, محمد . "بررسی تأثیر تدریس به روش یادگیری مبتنی بر تیم بر یادگیری و انگیزه تحصیلی دانشجویان فوریت‌های پزشکی در درس تریاژ", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 12, 1, 1400, 43-34. doi: 10.22038/hmed.2020.50081.1053

HARVARD

غیاثوندیان, شهرزاد, حاجی محمدحسینی, مهسا, آسایش, حمید, صادقی, رقیه, آزاده, محمدرضا, پرورش مسعود, محمد. (1400). 'بررسی تأثیر تدریس به روش یادگیری مبتنی بر تیم بر یادگیری و انگیزه تحصیلی دانشجویان فوریت‌های پزشکی در درس تریاژ', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 12(1), pp. 43-34. doi: 10.22038/hmed.2020.50081.1053

CHICAGO

شهرزاد غیاثوندیان , مهسا حاجی محمدحسینی , حمید آسایش , رقیه صادقی , محمدرضا آزاده و محمد پرورش مسعود, "بررسی تأثیر تدریس به روش یادگیری مبتنی بر تیم بر یادگیری و انگیزه تحصیلی دانشجویان فوریت‌های پزشکی در درس تریاژ," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 12 1 (1400): 43-34, doi: 10.22038/hmed.2020.50081.1053

VANCOUVER

غیاثوندیان, شهرزاد, حاجی محمدحسینی, مهسا, آسایش, حمید, صادقی, رقیه, آزاده, محمدرضا, پرورش مسعود, محمد. بررسی تأثیر تدریس به روش یادگیری مبتنی بر تیم بر یادگیری و انگیزه تحصیلی دانشجویان فوریت‌های پزشکی در درس تریاژ. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1400; 12(1): 43-34. doi: 10.22038/hmed.2020.50081.1053

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • جلسه همکاری و بررسی پیشرفت‌های مجله «افق توسعه آموزش علوم ... 1404-02-29
  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب