• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. برنامه های کوتاه مدت توانمندسازی: راهکاری برای رشد مهارت تدریس و انتقال آموخته های اعضای هیئت علمی به محیط‌های آموزشی

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

برنامه های کوتاه مدت توانمندسازی: راهکاری برای رشد مهارت تدریس و انتقال آموخته های اعضای هیئت علمی به محیط‌های آموزشی

    نویسنده

    • فاطمه کشمیری 1، 2

    1 استادیار، گروه آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران

    2 استادیار، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی ،یزد، ایران

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2020.49862.1047
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

 مقدمه:دوره های کوتاه مدت توانمندسازی اعضای هیئت علمی یکی از روشهای توسعه مهارتهای آموزشی اعضای هیئت علمی در دانشگاه­های علوم پزشکی است. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر دوره های کوتاه مدت توانمندسازی بر رشد مهارتهای آموزشی و انتقال یادگیری به محیط­های آموزشی توسط اعضای هیئت علمی در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد انجام شده است.
روش کار:مطالعه ی حاضر مقطعی است. در این مطالعه برنامه دوره کوتاه­مدت با استفاده از بررسی متون و دیدگاه صاحبنظران تدوین شده است. اهداف آموزشی دوره در رابطه با نقشهای آموزشی مورد انتظار از اعضای هیئت علمی تعیین شد. این دوره آموزشی در سه محور طراحی شده است که شامل برنامه ریزی آموزشی، روشهای یاددهی-یادگیری و ارزشیابی است. در این دوره از روشهای یاددهی-یادگیری فعال شامل روشهای معمایی، یادگیری مبتنی بر مورد، و بحث گروهی در گروه های کوچک استفاده شد. اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی  کهدر دوره های توانمندسازی شرکت کردند(78 نفر)، در مطالعه وارد شدند. ارزشیابی برنامه با استفاده از ارزیابی رضایت فراگیران، انتقال آموخته ها به محیط آموزشی و میزان یادگیری شرکت کنندگان انجام شده است. داده ها با استفاده از  شاخص های آمار توصیفی با نرم افزار SPSS نسخه 19 تحلیل شد.
یافته ها:در مطالعه حاضر 78 نفر از اعضای هیئت علمی در 4 دوره کوتاه مدت توانمندسازی شرکت کردند. نتایج مطالعه حاضر نشان داد فراگیران از اجرای دوره های آموزشی رضایت داشتند (15/0±57/4) و عملکرد آنان در سوالات مبتنی بر سناریو در سطح مطلوب (96/2 ±57/8) گزارش شده است. میانگین نمرات خودارزیابی شرکت کنندگان در رابطه بکارگیری آموخته ها در محیط واقعی (انتقال یادگیری) بالاتر از متوسط (36/0±73/3) ارزیابی شد.
نتیجه گیری:نتایج مطالعه حاضر نشان داد دوره­های کوتاه مدت توانمندسازی می تواند به عنوان راهکاری جهت بهبود کیفیت آموزشی از طریق رشد مهارتهای آموزشی اعضای هیئت علمی و بکارگیری آموخته ها در محیط های واقعی مورد استفاده قرار گیرد. ارزشیابی برنامه کوتاه مدت توانمندسازی نشان داد تاثیر برنامه آموزشی بر عملکرد شرکت کنندگان در سطح قابل قبول گزارش شده است.

کلیدواژه‌ها

  • توانمندسازی
  • مهارت تدریس
  • اعضای هیئت علمی
  • دانشگاه علوم پزشکی
  • XML
  • اصل مقاله 1.45 M
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
1. Harden R, Crosby J. AMEE Guide No 20: The
good teacher is more than a lecturerÐthe twelve
roles of the teacher. Medical teacher.
2000;22(4):334-47.
2. Srinivasan M, Li S-TT, Meyers FJ, Pratt DD,
Collins JB, Braddock C, et al. “Teaching as a
competency”: competencies for medical educators.
Academic Medicine. 2011;86(10):1211-20.
3. Milner RJ, Gusic ME, Thorndyke LE.
Perspective: toward a competency framework for
faculty. Academic Medicine. 2011;86(10):1204-10.
4. McLean M, Cilliers F, Van Wyk JM. Faculty
development: yesterday, today and tomorrow.
Medical teacher. 2008;30(6):555-84.
5. Steinert Y, Mann K, Anderson B, Barnett BM,
Centeno A, Naismith L, et al. A systematic review
of faculty development initiatives designed to
enhance teaching effectiveness: A 10-year update:
BEME Guide No. 40. Medical teacher.
2016;38(8):769-86.
6. Karimi Moonaghi H, Majidi F, Makarem A,
Emadzadeh A, Shoeibi A. Appropriate Strategies to
Empower Faculty Members of Medicine in
Education: Viewpoints of Faculty Members of
Mashhad School of Medicine. Iranian Journal of
Medical Education. 2015;15(0):227-39.
7. Steinert Y, Mann K, Centeno A, Dolmans D,
Spencer J, Gelula M, et al. A systematic review of
faculty development initiatives designed to
improve teaching effectiveness in medical
education: BEME Guide No. 8. Medical teacher.
2006;28(6):497-526.
8. Burdick W, Amaral E, Campos H, Norcini J. A
model for linkage between health professions
education and health: FAIMER international
faculty development initiatives. . Medical Teacher.
2011;33(8):632-7.
9. Steinert Y. Faculty development: On becoming a
medical educator. Medical Teacher. 2012;34(1):74-
6.
10. Bilal, Guraya SY, Chen S. The impact and
effectiveness of faculty development program in
fostering the faculty's knowledge, skills, and
professional competence: A systematic review and
meta-analysis. Saudi journal of biological sciences.
2019;26(4):688-97.
11. Dennick R. Long-term retention of teaching
skills after attending the Teaching Improvement
Project: a longitudinal, self-evaluation study.
Medical teacher. 2003;25(3):314-8.
12. Gjerde CL, Hla KM, Kokotailo PK, Anderson
B. Long-term outcomes of a primary care faculty
development program at the University of
Wisconsin. . Fam Med. 2008;40:579–84.
13. Sullivan AM, Lakoma MD, Billings JA, Peters
AS, Block SD. Teaching and learning end-of-life
care: evaluation of a faculty development program
in palliative care. Academic Medicine.
2005;80(7):657-68.
14. Sarikaya O, Kalaca S, Yeğen BÇ, Cali S. The
impact of a faculty development program:
evaluation based on the self-assessment of medical
educators from preclinical and clinical disciplines.
Advances in physiology education. 2010;34(2):35-
40.
15. Godfrey J, Dennick R, Welsh C. Training the
trainers: do teaching courses develop teaching
skills? . Medical Education. 2004;38(8):844–7
    • تعداد مشاهده مقاله: 5,670
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,461
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 12، شماره 1
فروردین 1400
صفحه 72-62
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.45 M
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 5,670
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,461

APA

کشمیری, فاطمه . (1400). برنامه های کوتاه مدت توانمندسازی: راهکاری برای رشد مهارت تدریس و انتقال آموخته های اعضای هیئت علمی به محیط‌های آموزشی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 12(1), 72-62. doi: 10.22038/hmed.2020.49862.1047

MLA

کشمیری, فاطمه . "برنامه های کوتاه مدت توانمندسازی: راهکاری برای رشد مهارت تدریس و انتقال آموخته های اعضای هیئت علمی به محیط‌های آموزشی", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 12, 1, 1400, 72-62. doi: 10.22038/hmed.2020.49862.1047

HARVARD

کشمیری, فاطمه. (1400). 'برنامه های کوتاه مدت توانمندسازی: راهکاری برای رشد مهارت تدریس و انتقال آموخته های اعضای هیئت علمی به محیط‌های آموزشی', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 12(1), pp. 72-62. doi: 10.22038/hmed.2020.49862.1047

CHICAGO

فاطمه کشمیری, "برنامه های کوتاه مدت توانمندسازی: راهکاری برای رشد مهارت تدریس و انتقال آموخته های اعضای هیئت علمی به محیط‌های آموزشی," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 12 1 (1400): 72-62, doi: 10.22038/hmed.2020.49862.1047

VANCOUVER

کشمیری, فاطمه. برنامه های کوتاه مدت توانمندسازی: راهکاری برای رشد مهارت تدریس و انتقال آموخته های اعضای هیئت علمی به محیط‌های آموزشی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1400; 12(1): 72-62. doi: 10.22038/hmed.2020.49862.1047

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • جلسه همکاری و بررسی پیشرفت‌های مجله «افق توسعه آموزش علوم ... 1404-02-29
  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب