• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. ارزیابی کیفیت برنامه کارآموزی رشته بهداشت عمومی براساس الگوی CIPP در دانشگاه علوم پزشکی گلستان

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

ارزیابی کیفیت برنامه کارآموزی رشته بهداشت عمومی براساس الگوی CIPP در دانشگاه علوم پزشکی گلستان

    نویسندگان

    • علیرضا حیدری 1
    • جواد خادمی 2
    • زهرا خطیرنامنی 3
    • نرگس رفیعی 4
    • سیدکمال الدین میرکریمی 5
    • عبدالرحمن چرکزی 5
    • منصوره لطفی 6
    • معصومه سهرابی 7

    1 استادیار، دکتری تخصصی سیاستگذاری سلامت ، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران

    2 استادیار، دکتری تخصصی فیزیوتراپی، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران.

    3 کارشناسی ارشد آمار زیستی، مرکز تحقیقات مدیریت سلامت و توسعه اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران

    4 دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، مرکز تحقیقات مدیریت سلامت و توسعه اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران.

    5 استادیار، دکتری تخصصی آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران

    6 کارشناس ارشد مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، مرکز تحقیقات مدیریت سلامت و توسعه اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران.

    7 کارشناس پرستاری، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران.

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2020.49976.1051
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: رشته بهداشت عمومی شاخه اساسی علوم بهداشتی است که دانش‌آموختگان آن، مسئولیت تامین، حفظ و ارتقای سلامت جامعه را به عهده می‌گیرند. هدف این مطالعه، بهبود کیفیت و ارزیابی برنامه کارآموزی رشته بهداشت عمومی با استفاده از الگوی CIPP بود.
روش کار: این مطالعه طولی، به روش تمام شماری، در سال 1398 بر روی 38 نفر از دانشجویان و مربیان رشته بهداشت عمومی در دانشگاه علوم پزشکی گلستان انجام شد. ابزار پژوهش شامل پرسش‌نامه مشخصات دموگرافیک و الگوی ارزشیابی براساس مدل CIPP بود. برای تحلیل داده‌ها، از شاخص‌های توصیفی برای متغیرهای کمی و کیفی و همچنین در هریک از فازهای مطالعه، از آزمون تی مستقل برای بررسی تفاوت میانگین‌ها در گروه‌ها و در نرم افزار SPSS23 استفاده شد.
نتایج: بین دیدگاه دانشجویان پیوسته و ناپیوسته و همچنین دیدگاه دانشجویان و مربیان برنامه کارآموزی در ارزیابی کیفیت برنامه کارآموزی در فازهای مطالعه تفاوت معناداری وجود نداشت(P >0.05). دریافت بازخورد از دانشجویان،نگاهی ویژه به دفترچـه فعالیتهای عملی، استفاده از تجهیزات کمک آموزشی، انجام مهارت‌های عملی و همچنین تعیین مدت زمان مناسب جهت ارائه برنامه کارآموزی از جمله نکاتی است که می‌بایست مورد توجه تصمیم گیرندگان و مسئولین طراحی و اجرای برنامه کارآموزی قرار گیرد.
نتیجه گیری: در هر کدام از فازهای مطالعه، ارزشیابی با استفاده از الگوی CIPP، موجب شناسایی نقاط ضعف و قوت کارآموزی از دیدگاه دانشجویان و مربیان شد. مدل ارزیابی CIPP این پتانسیل را دارد که سیاستگذاران و ذینفعان را برای اجرای اصلاحات در یک برنامه آموزشی،به منظور تصمیم‌گیری آگاهانه هدایت کند.

کلیدواژه‌ها

  • ارزشیابی
  • رشته بهداشت عمومی
  • کارآموزی
  • مدل CIPP
  • بهبود کیفیت
  • XML
  • اصل مقاله 1.79 M
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
1. World Health Organization .World Health
Report 2006. working Together for Health.
available:http://www.Who.int/bookorders/anylais/d
etart1.jsp?sesslan Landcodlan=landcodl=24.
2. Hatam N, Heidari A, Keshtkaran V,
Heidari Arjlu P. Measurement of Career
Development Dimensions among the Staff of
Shiraz University of Medical Sciences. Director
General. 2012; 8 (6.)
3. Ranjeh BK. Education and training in
century 21. Available from:
http://www.ayandeh.com/ feb2008 page 10 php?
New-id=4013.
4. Biabangardy Z, Soltani Arabshahi K,
Amini A, Shekarabi R, Yadavar Nikravesh M.
[Role of Basic Science Courses on Promoting the
Medical Graduate’s Competencies in Medical
Schools of Iran]. Iranian Journal of Medical
Education. 2005; 5(1): 13-23 .
5. Tremblay K, Lalancette D, Roseveare D.
Assessment of higher education learning outcomes.
Feasibil Stud Rep. 2012;1.
6. Kabir M, Heidari A, Jafari N, Honarvar
M, Vakili M, Aghapour S, et al . Internal
environment assessment of hospitals in Gorgan and
Gonbad-e Qabus cities, Iran, according to
Weisbord’s six-dimension model. J Mazandaran
Univ Med Sci. 2014; 23 (108) :123-132. URL:
http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-2048-en.html .
7. Stake R. The countenance of educational
evaluation. .In M.W. McLaughlin & D. C. Phillips
(Eds.), Evaluation and education: At quarter
century (Ninetieth yearbook of the National
Society for the Study of Education). Chicago:
Chicago University Press. 2013.
8. Scriven M. The logic of evaluation. In
H.V. Hansen, et. al. (Eds), Dissensus and the
Search for. Common Ground, CD-ROM . Windsor,
ON: OSSA. 2016, 1-16
9. Stufflebeam, DL, Shinkfield, AJ.
Evaluation theory, models, and applications. San
Francisco: Jossey Bass Press. 2007.
10. Eseryel D. Approaches to Evaluation of
Training: Theory & Practice. Educational
Technology & Society. 2002; 5(2): 93-8 .
11. Stufflebeam DL. CIPP Evaluation Model
Checklist (Online). 2007 (cited 2007 Mar 17) URL:
http://www.wmich.edu/evalctr/archive_checklists/c
ippchecklist_mar07.pdf/
12. Jabbari, S. Evaluating the Practiced
Curriculum of SAMPAD Schools from the
Teachers’ Viewpoints Based on the CIPP Model.
Journal of Curriculum Research. 2018; 7(2): 189-
220. doi: 10.22099/jcr.2018.4750 .
13. Turnock BJ. Public Health:What It Is and
How It Works. 6th ed. US: Jones & Bartlett
Learning Publisher; 2015.
14. Khayyati F , Jahanlou A, Lotfizadeh M.
Developing and Introducing a New Curriculum for
Apprenticeship of Public Health Students in
Bachelor Level in 2009. Journal of Health. 2013;
3(4): 81-93 .
15. Zarei J, Abdolkhani R, Azizian S,
Sarikhani L. A survey on the viewpoint of
graduates of medical records bachelor degree about
strengths and weaknesses of the internships
program in Ahvaz Jundishapour University of
medical sciences. Quarterly educational
development of Jundishapur 2014; 5 (1.)
16. Mirmoghtadaei Z, Karamaliyan H.
Comparison of compliance of program courses and
midwifery training with job requirements views of
teachers and midwives working in Isfahan. Iranian
Journal of Medical Education. 2011; 11(2):163164 .
17. Mazloomy Mahmoudabad S S, Moradi L.
Evaluation of Externship curriculum for public
health Course in Yazd University of Medical
Sciences using CIPP model. Educ Strategy Med
Sci. 2018; 11 (3) :28-36. URL:
http://edcbmj.ir/article-1-1294-fa.html .
18. Remmen R, Denekens J, Scherpbier A,
Hermann I, van der Vleuten C, Royen PV, Bossaert
L. An evaluation study of the didactic quality of
clerkships. Med Educ. 2000; 34(6):460-4.
19. Javadi M, Raeisi A, Golkar M.
Comparison between Health Care Management
Students & Instructors' Point of View about
Internship lessons in this major, Isfahan University
of Medical Sciences, 2006. Strides in Development
of Medical Education. 2008; 4 (2): 84-91 .
20. Nabilou B, Amirzadeh J, Mirzapour S,
Salem Safi P, Yusefzadeh H. Evaluation of
clerkship quality of public health students in Urmia
medical sciences university in 2017. J Urmia Nurs
Midwifery Fac. 2018; 16 (4) :218-224 .
21. Ortiz, Q, Isabel D, Munoz Marín JH,
Sierra Ospina N. CIPP Model-based Context
Evaluation on an English Language Reading
Comprehension Course at a Public University in
Colombia. Ikala, Revista de Lenguaje y Cultura.
2015; 20 (3): 293-314.
22. Zahiri M, Torabipour A. Assessment of
Field Training Programs in Graduates of Health
Services Management in Ahwaz Jondishapour
University of Medical Sciences. Iranian Journal of
Medical Education 2011, 11(2): 184-191.
23. Toulabi T, Janani F, Qurbanmohammadi
E. [The Appropriateness of Educational Programs'
Objectives for Professional Needs: The Viewpoints
of Khorramabad School of Nursing and Midwifery
Graduates]. Iran J Med Educ. 2009;8(2):263-73.
24. Siavash Vahabi Y, Ebadi A, Rahmani R,
Tavallaei A, Khatouni AR, Tadrisi SD.
[Comparison of the status of clinical education in
the views of nursing educators and students].
Bimonth Educ Strateg Med Sci. 2011;3(4):179-82 .
25. Pournamdar Z, Salehiniya H,
Shahrakipoor M, Sohrabzade S. [Nurse and
Midwifery Students' Satisfaction of Clinical
Education in Hospitals of Zahedan]. JRME.
2015;8(2):45-51.
26. Ahanchian M, Sharafi S, Vafaee M,
Hajiabadi. [Evaluate the Effectiveness of Internship
Program in Nursing Student Using Kirkpatrick's
Mode]. JRME. 2017;9(1):9-17 .
27. Tabrizi JS, Azami-Aghdash S.
[Perspective of Health Service Management Master
Students about Methods of Holding Clerkship and
Internship Courses: A Qualitative Study]. JRUMS.
2015;7(3):1-10 .
28. Mirzabeigi GSM, Shirazi F, Heidari S,
Salemi S. [Nursing Students' and Educators' Views
About Nursing Education in Iran]. IJNR.
2011;6(20):64-74 .
29. Attar A, Bazrafkan L, Naghshzan A. [A
Survey on Medical Students Viewpoint on
Logbook as a Tool for Recording New Ideas and
Reflection]. IJME. 2011;11(1):16-23 .
30. Kogan J R, Lin Hemmer P, Bellini L M, et
al. [The impact of resident duty hours reform on
the internal medicine core clerkship: Results from
the clerkship directors in internal medicine survey].
Academic Medicine. 2006; 81:1038-1044.
31. Alimohammadi T, Rezaeian M, Bakhshi
H, Vazirinejad R. [The Evaluation of the Medical
School Faculty of Rafsanjan University of Medical
Sciences Based on the CIPP Model in 2010].
JRUMS. 2010;12(3):205-18.
32. Nazari Nooghabi S, Iravani H, Shabanali
Fami H. [A study on present challenges on
experiential learning of university students
(University of Tehran, The Colleges of Agriculture
and Natural Resources, Iran]. Prosed Soci Behav
Sci. 2011;15:3522–30.
33. Mirzazadeh, A, Gandomkar R, Hejri SM,
Hassanzadeh G, Koochak HE, Golestani A, et al.
[Undergraduate medical education programme
renewal: a longitudinal context, input, process and
product evaluation study]. Perspectives on medical
education. 2016; 5(1): 15-23
    • تعداد مشاهده مقاله: 6,527
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,184
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 12، شماره 2
تیر 1400
صفحه 20-6
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.79 M
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 6,527
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,184

APA

حیدری, علیرضا , خادمی, جواد , خطیرنامنی, زهرا , رفیعی, نرگس , میرکریمی, سیدکمال الدین , چرکزی, عبدالرحمن , لطفی, منصوره و سهرابی, معصومه . (1400). ارزیابی کیفیت برنامه کارآموزی رشته بهداشت عمومی براساس الگوی CIPP در دانشگاه علوم پزشکی گلستان. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 12(2), 20-6. doi: 10.22038/hmed.2020.49976.1051

MLA

حیدری, علیرضا , , خادمی, جواد , , خطیرنامنی, زهرا , , رفیعی, نرگس , , میرکریمی, سیدکمال الدین , , چرکزی, عبدالرحمن , , لطفی, منصوره , و سهرابی, معصومه . "ارزیابی کیفیت برنامه کارآموزی رشته بهداشت عمومی براساس الگوی CIPP در دانشگاه علوم پزشکی گلستان", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 12, 2, 1400, 20-6. doi: 10.22038/hmed.2020.49976.1051

HARVARD

حیدری, علیرضا, خادمی, جواد, خطیرنامنی, زهرا, رفیعی, نرگس, میرکریمی, سیدکمال الدین, چرکزی, عبدالرحمن, لطفی, منصوره, سهرابی, معصومه. (1400). 'ارزیابی کیفیت برنامه کارآموزی رشته بهداشت عمومی براساس الگوی CIPP در دانشگاه علوم پزشکی گلستان', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 12(2), pp. 20-6. doi: 10.22038/hmed.2020.49976.1051

CHICAGO

علیرضا حیدری , جواد خادمی , زهرا خطیرنامنی , نرگس رفیعی , سیدکمال الدین میرکریمی , عبدالرحمن چرکزی , منصوره لطفی و معصومه سهرابی, "ارزیابی کیفیت برنامه کارآموزی رشته بهداشت عمومی براساس الگوی CIPP در دانشگاه علوم پزشکی گلستان," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 12 2 (1400): 20-6, doi: 10.22038/hmed.2020.49976.1051

VANCOUVER

حیدری, علیرضا, خادمی, جواد, خطیرنامنی, زهرا, رفیعی, نرگس, میرکریمی, سیدکمال الدین, چرکزی, عبدالرحمن, لطفی, منصوره, سهرابی, معصومه. ارزیابی کیفیت برنامه کارآموزی رشته بهداشت عمومی براساس الگوی CIPP در دانشگاه علوم پزشکی گلستان. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1400; 12(2): 20-6. doi: 10.22038/hmed.2020.49976.1051

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • جلسه همکاری و بررسی پیشرفت‌های مجله «افق توسعه آموزش علوم ... 1404-02-29
  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب