• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. بررسی ارتباط هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی و انگیزش تحصیلی در دانشجویان دانشکده پیراپزشکی شهرکرد در سال1398- 1397

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

بررسی ارتباط هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی و انگیزش تحصیلی در دانشجویان دانشکده پیراپزشکی شهرکرد در سال1398- 1397

    نویسندگان

    • آزیتا ظهیری 1
    • سیده زینب اسحاقی 2
    • سلیمان خیری 3
    • حوری وش قادری 4

    1 مربی گروه هوشبری، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران

    2 دانشجوی کارشناسی گروه هوشبری، دانشکده پیراپزشکی،دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران

    3 استاد گروه امار و اپیدمیولوژی،مرکز تحقیقات مدل سازی در سلامت ، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران

    4 استاد یار گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران.

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2020.50678.1063
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: شناخت هوش هیجانی(Emotional Intelligence) و تقویت آن در همه افراد جامعه خصوصا دانشجویان مفید می باشد. دانشجویان با شناخت هوش هیجانی و به کارگیری آن می توانند در امر تحصیل موفقیت بیشتری را کسب کنند. انگیزش تحصیلی نیز خود یک مولفه ایست که در جهت افزایش پیشرفت تحصیلی(Academic Achievement) می تواند موثر باشد. این مطالعه با هدف بررسی ارتباط هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی و انگیزش انجام گرفت.
روش کار: مطالعه بصورت مقطعی بر تعداد 125 نفر از دانشجویان دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در سال 1397 انجام گرفت. برای هوش هیجانی و انگیزش تحصیلی بترتیب از پرسشنامه‌های هوش هیجانی بار ان و انگیزش تحصیلی  هارتر استفاده شد. برای شاخص پیشرفت تحصیلی از معدل دانشجویان استفاده گردید. تحلیل داده ها با استفاده از ازمونهای آنالیز واریانس، تی مستقل و ضریب همبستگی اسپیرمن به کمک نرم افزار spss21   صورت گرفت.
نتایج: هرسه متغیر هوش هیجانی ،پیشرفت تحصیلی و انگیزش تحصیلی همبستگی معنی دار و مثبتی با یکدیگر داشتند(p <0/05). متغیر های سن ،جنس، سال ورود به دانشگاه تاثیری بر میزان پیشرفت تحصیلی دانشجویان نداشتند(p>0/05).
نتیجه گیری: هر چه هوش هیجانی فرد بیشتر باشد انگیزش تحصیلی بالاتری داشته و همچنین پیشرفت تحصیلی بهتری را شاهد خواهیم بود در نتیجه لازم است با مداخلات صحیح به تقویت هوش هیجانی دانشجویان در محیط علمی و جامعه پرداخت.

کلیدواژه‌ها

  • پیشرفت تحصیلی
  • هوش هیجانی
  • انگیزش تحصیلی
  • دانشجویان علوم پزشکی
  • XML
  • اصل مقاله 1.88 M
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
1. Nasiri ،Ghaderi ،Mosab ،Ayine
Heidari،Chachang Adarvishi(2014). The
Relationship between Emotional Intelligence and
Academic Achievement among Students in Jiroft
Universities in. Jundishapur Education
Development Scientific-Research
Quarterly(2014).5 (2),.47-137 .
2. Tamanayi far ،Sedighi A ،Salami Ai. The
relationship between emotional intelligence, self-
concept and self-esteem with academic
achievement. Bimonthly Scientific-Research
Strategies for Medical Education(2010). 3(3). 6-
121
3. .Jahani MA, Rostami FH, Mahmoudi G,
Bahrami MA. The relationship between hospital
employees’ achievement motivation and quality of
working life with moderating role of job class: a
multigroup analysis. bmj. 2017 Jan 1;6:611 .
4. Khatoon A, Afzal A, Kiran K, Ijaz B.
Effects of Emotional intelligence on Students
Academic Performance. Journal La Edusci. 2020
May 19;1(2):13-8 .
5. Hen M, Goroshit M. Academic
procrastination, emotional intelligence, academic
self-efficacy, and GPA: A comparison between
students with and without learning disabilities.
Journal of learning disabilities. 2014
Mar;47(2):116-24 .
6. Golemann, D.(1393). Emotional
intelligence, Tehran: Jihun Publications, First
Edition
7. Azimifar M. The relationship between
emotional intelligence and academic achievement
among Iranian students in elementary schools.
European Online Journal of Natural and Social
Sciences. 2013 5;2(2): -216. 222
8. Tehrani T،Karami Kabir N ،Cheraghi
F.The Relationship between Emotional Intelligence
and Mental Health and Academic Achievement in
Nursing Students of Neishabour University.
Scientific Journal of Hamedan Nursing and
Midwifery Faculty2012.20(3).35-45 .
9. Adib Haj Bagheri M, Lotfi S (2013), The
Relationship between Emotional Intelligence &
Academic Achievement in Students of Kashan
University of Medical Sciences. Journal of
Psychological Sciences2013.13( 9).303-709 .
10. Akgündüz D, Akınoğlu O. The Impact of
Blended Learning and Social Media-Supported
Learning on the Academic Success and Motivation
of the Students in Science Education. Education &
Science/Egitim ve Bilim. 2017 May 1;42 (191.)
11. Loghmanpour zarini, R., Talaromi, Z.
Investigating the Interaction of Emotional
Intelligence, Spiritual Intelligence and Students'
Academic Achievement Motivation (A
Comparative Study of Imam Khomeini University
of Marine Sciences, Noshahr and Technical &
Technical University). Journal of Research on
Management of Teaching in Marine Sciences,
2018; 4(4): 62-78
12. -Afandi NS, Bakar AY. Emotional
Intelligence and Academic Achievement Among
Management and Science University’s (MSU)
School of Education and Social Sciences (SESS)
students. Bisma The Journal of Counseling. 2019
.30;3(2):58-65 .
13. Al-Ajmi ZA, Al-Ayasrah MA, Al-mehrzi
RS. The Impact of an Educational Program based
on the Components of Emotional Intelligence
according to the Golman Model in the
Development of Ethical Behavior in Islamic
Education. Journal of Educational and
Psychological Studies [JEPS]. 2019 2;13(2):275-99
14. Mongkuo MY, Lucas NJ, Mongkuo MY,
Graves KB, Crow SJ, Graves TD. The Impact Of
Motivation On Academic Success Of
Predominantly Black College Students In North
Carolina Public University System. International
Journal of Educational Studies. 2017 Dec
31;4(3):69-8
15. Bakhshande M ،Hakim At ،Azimi N
،Latifi M ،Ghalondi H. Study of academic
motivation and its related factors from the
viewpoint of nursing students of Ahvaz
Jundishapur University of Medical Sciences.
Research in medical science
education.2015.7(1).35-41
16. Safdari Dehcheshmeh F, Delaram M,
Parvin N, Kheiri S, Forouzandeh N, Kazemian A.
The viewpoints of students and educators, in
faculty of nursing and midwifery of Shahrekord
University of Medical Sciences, about the effective
factors in academic improvement of students, 2004.
Journal of Shahrekord Uuniversity of Medical
Sciences. 2007;9 (3),71-77
17. Soltani Shal Y ،Kafi ،Khanzade H .The
Relationship between Emotional Intelligence, Time
Management and Quality of Life with Students'
Academic Achievement. Journal of Rafsenjan
University of Medical Sciences201312(3)32-219
18. Nejati R, Meshkat M.The Reliability and
Validity of Bar-On's Emotional Quotient Inventory
for Iranian English Language Learners. Jornal of
foreign language research . 2016 Mar 20;6(1):131-
54.
19. Bahrani M,Evaluation of validity and
reliability of Harter Academic Motivation
Questionnaire, Quarterly Journal of Psychological
Studies2010;5(1).51-72
20. Keshavarz N, Amini M, Mani A, Nabeiei
P, Saffari Z, Jafari MM. A study on the relationship
between emotional intelligence and academic
achievement in students of Shiraz University of
Medical Sciences. Interdisciplinary Journal of
Virtual Learning in Medical Sciences. 2020 Jan
1;5(3):70-7.
21. Besharat MA, Reza Zadeh MR, Firouzi
M, Habibi M. The Effect of Emotional Intelligence
on Mental Health & Academic Achievement in
Transition from High School to College. Journal of
Psychological Sciences. 2005;4(4):13-26.
22. Safari Dehnavi Y,Abedi A . The
relationship between age, education, gender and
job history with emotional intelligence, and
cognitive intelligence among managers in enjan
area;New educational approach2012:6(2).83-98
23. Gottfried AE, Fleming JS, Gottfried AW.
Continuity of academic intrinsic motivation from
childhood through late adolescence: A
Longitudinal study. Journal of Educational
Psychology 2001;93(1):3-13.
24. Roohi G, Asayesh H. [Students’
Academic Motivation in Golestan University of
Medical Sciences]. Iranian Journal of Medical
Education 2012;12(3):152-9.
25. Asadzadeh F, Mostafazadeh F, Sadeghi S.
A survey of the motivation of nursing students
toward their field of study selection. Journal of
health and care. 2012 ؛10;14(1.)131-312
26. Joibari A, Mohammadtaheri N. The study
of relation between emotional intelligence and
students’ academic achievement of High Schools in
Tehran city. Procedia-Social and Behavioral
Sciences. 2011 Jan 1;29:1334-41
27. Chamundeswari S .Emotional intelligence
and academic achievement among students at the
higher secondary level. International Journal of
Academic Research in Economics and
Management Sciences2013.2(4):178 .
28. Izadi Yazdan Abadi A, Abolghsemi M,
Mirali Rostami O.The Relationship between
EmotionalIntelligence & Academic Achievement
in Student of Military University. Journal of
MilitaryPsychology2011.l2(.5);17-27
    • تعداد مشاهده مقاله: 6,764
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,206
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 12، شماره 2
تیر 1400
صفحه 32-21
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.88 M
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 6,764
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,206

APA

ظهیری, آزیتا , اسحاقی, سیده زینب , خیری, سلیمان و قادری, حوری وش . (1400). بررسی ارتباط هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی و انگیزش تحصیلی در دانشجویان دانشکده پیراپزشکی شهرکرد در سال1398- 1397. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 12(2), 32-21. doi: 10.22038/hmed.2020.50678.1063

MLA

ظهیری, آزیتا , , اسحاقی, سیده زینب , , خیری, سلیمان , و قادری, حوری وش . "بررسی ارتباط هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی و انگیزش تحصیلی در دانشجویان دانشکده پیراپزشکی شهرکرد در سال1398- 1397", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 12, 2, 1400, 32-21. doi: 10.22038/hmed.2020.50678.1063

HARVARD

ظهیری, آزیتا, اسحاقی, سیده زینب, خیری, سلیمان, قادری, حوری وش. (1400). 'بررسی ارتباط هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی و انگیزش تحصیلی در دانشجویان دانشکده پیراپزشکی شهرکرد در سال1398- 1397', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 12(2), pp. 32-21. doi: 10.22038/hmed.2020.50678.1063

CHICAGO

آزیتا ظهیری , سیده زینب اسحاقی , سلیمان خیری و حوری وش قادری, "بررسی ارتباط هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی و انگیزش تحصیلی در دانشجویان دانشکده پیراپزشکی شهرکرد در سال1398- 1397," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 12 2 (1400): 32-21, doi: 10.22038/hmed.2020.50678.1063

VANCOUVER

ظهیری, آزیتا, اسحاقی, سیده زینب, خیری, سلیمان, قادری, حوری وش. بررسی ارتباط هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی و انگیزش تحصیلی در دانشجویان دانشکده پیراپزشکی شهرکرد در سال1398- 1397. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1400; 12(2): 32-21. doi: 10.22038/hmed.2020.50678.1063

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • جلسه همکاری و بررسی پیشرفت‌های مجله «افق توسعه آموزش علوم ... 1404-02-29
  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب