• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. بررسی تأثیرآموزش بر میزان فعالیت بدنی بهورزان زن مراکز خدمات جامع سلامت شهرستان مشهد

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

بررسی تأثیرآموزش بر میزان فعالیت بدنی بهورزان زن مراکز خدمات جامع سلامت شهرستان مشهد

    نویسندگان

    • فرحناز فرهمندی 1
    • حسن غلامی 2
    • علی عمادزاده 3

    1 دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش جامعه نگر در نظام سلامت - دانشکده پزشکی - دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

    2 دانشجوی دکترای سنجش و اندازه گیری، گروه آموزش پزشکی مشهد، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد ، ایران.

    3 دانشیار آموزش بهداشت-گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد ، ایران

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2020.51084.1072
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: از جمله پیامدهای زندگی ماشینی در قرن حاضر، فقر حرکتی و کاهش فعالیت بدنی مناسب در افراد است. مطالعات کشور نشان می دهد، سلامت زنان در بیشتر حیطه ها کمتر از مردان است. با توجه به این که نقش کارکنان نظام سلامت به ویژه بهورزان در سطح اول ارجاع بسیار حائز اهمیت می‌باشد، لذا؛ این پژوهش با هدف تعیین تاثیر آموزش مبتنی برالگوی فرانظریه‌ای و با استفاده از سازه مراحل تغییر رفتار بر میزان فعالیت بدنی بهورزان زن مراکز خدمات جامع سلامت روستایی شهرستان مشهد یک در سال 1398انجام شد.
روش کار: درمطالعه مداخله ای نیمه تجربی حاضر تعداد 62 بهورز زن(میانسال) شاغل در مرکز بهداشت شماره یک مشهد، مورد بررسی قرار گرفتند که تعداد 31 نفر در گروه مداخله و تعداد 31 نفر در گروه شاهد قرار داشتند. برای جمع آوری داده ها، از پرسشنامه بین المللی فعالیت بدنی فرم کوتاه مدت  و پرسشنامه مارکوس  استفاده شد. پس از جمع آوری اطلاعات، گروه مداخله با استفاده از روش سخنرانی - پرسش و پاسخ مورد مداخله آموزشی قرار گرفتند. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار  SPSS نسخه 21 استفاده شد.
نتایج: نتایج این مطالعه نشان داد که قبل از برگزاری دوره آموزشی اختلاف آماری معنی داری از نظر سطوح فعالیت بدنی و مراحل تغییر رفتار بین دو گروه وجود نداشت(.(P>0.05 اما پس از برگزاری دوره آموزشی، این اختلاف بین دو گروه معنی دار شد(p <0.05).
نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که آموزش با استفاده از الگوی فرانظریه ای و سازه مراحل تغییر رفتار می تواند موجبات ارتقاء سطح فعالیت بدنی کارکنان به سطوح بالاتر را فراهم نماید. لذا در برنامه ریزی های آموزشی جهت ارتقاء رفتارهای فعالیت بدنی در کارکنان می تواند اثر بخش باشد.

کلیدواژه‌ها

  • بهورز
  • فعالیت بدنی
  • آموزش
  • الگوی فرانظریه ای
  • XML
  • اصل مقاله 1.82 M
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
1. Khajavi D, Shahbazi N. Predicting
Physical Activity Level of Female College
Students based upon Sources of Perceived Social
Support. JSR. 2016;17(2):108-16.
2. Koosha A, etal. A set of basic
interventions for non-communicable diseases in the
primary health care system of IranEducational
content and executive instructions of the physician
ordered by the Ministry of Health and Medical
Education. Tehran: Mojasameh; 1396.
3. moodi m, sharifzadeh G, rakhshany zabol
f. Effectiveness of an Educational Program Based
on the Transtheoretical Model to Increase Use of
the Processes of Change for Physical Activity
among the Employees of Birjand Universities.
Journal of health research in community.
2017;3(1):9-19.
4. Esteghamati A, Khalilzadeh O, Rashidi A,
Kamgar M, Meysamie A, Abbasi M. Physical
activity in Iran: results of the third national
surveillance of risk factors of non-communicable
diseases (SuRFNCD-2007). Journal of Physical
Activity and Health. 2011;8(1):27-35.
5. Keshavarz Mohammadian S, Farmanbar
R, Mohtasham-Amiri Z, Atrkar Roushan Z. Factors
Associated with Physical Activity Based On the
Stages of Change Model among Health Volunteers
in Rasht. Iranian Journal of Health Education and
Health Promotion. 2015;3(3):253-65.
6. Eskandari N, Araban M, Saki Malehi A.
Promoting physical activity in women referred to
health centers applying the trans-theoretical model.
Iranian Journal of Health Education and Health
Promotion. 2015;3(1):14-22.
7. Pourranjbar M, Jamalizadeh H, Mehrtash
M, Divsalar K. Evaluation of Relationship Between
Physical Activity and Body Mass index on
Postmenopausal Women’s Health Status in Kerman
Province. Iranian Journal of Epidemiology.
2019;15(2):179-87.
8. Khajehlandi K, Babaei Heydarabadi A,
Araban M, Haghighizadeh M. Effect of Targeted
Educational Program Based on the Transtheoretical
Model in Promoting Healthy Nutrition Behaviors
in Middle-aged Women in Dehdez, Iran. J Educ
Community Health. 2019;6(1):25-31.
9. Sharma M. Theoretical foundations of
health education and health promotion: Jones &
Bartlett Publishers; 2016.
10. Evers KE, Paiva AL, Johnson JL,
Cummins CO, Prochaska JO, Prochaska JM, et al.
Results of a transtheoretical model-based alcohol,
tobacco and other drug intervention in middle
schools. Addictive Behaviors. 2012;37(9):1009-18.
11. Moeini B., Rahimi M., Hazaveie S. M.,
Allahverdi Pour H., Moghim Beigi A.,
Mohammadfam I. Effect of education based on
trans-theoretical model on promoting physical
activity and increasing physical work capacity.
Journal of Military Medicine. 2010;12(3):123-30.
12. Vahedian shahroudi M, Sedghi F, Esmayli
Ha, Lael-monfared E. Effect of Intervention
Counseling 5A Step Method Based on the Structure
on Stage of Change to Promote Physical Activity
Female Employees in Mashhad Factories
Industrial. Journal of School of Public Health and
Institute of Public Health Research. 2016;14(1):59-
70.
13. Mostafavi F, Pirzadeh A. Physical activity
among employee women based on transtheoretical
model. Journal of education and health promotion.
2015;4.
14. Barrett B. An application of the
transtheoretical model to physical activity
(Doctoral dissertation, University of Minnesota).
Dissertation Abstracts International. 1997;58.
15. Kurdi R, etal. A healthy lifestyl for
middle-aged people/ first volume/ counseling to
change health behavior1397.
16. Jalilian M, Maryam D, SHarifrad G,
Kakaei H. Effectiveness of interventional program
based on trans-theoretical model to promote regular
physical activity in office workers. 2013.
17. Amini N, Shojaeezadeh D, Saffari M. The
study of the effect of e-education on physical
activity and body mass index of female employees.
Journal of School of Public Health and Institute of
Public Health Research. 2014;11(3):95-106.
18. Shirazi KK, Wallace LM, Niknami S,
Hidarnia A, Torkaman G, Gilchrist M, et al. A
home-based, transtheoretical change model
designed strength training intervention to increase
exercise to prevent osteoporosis in Iranian women
aged 40–65 years: a randomized controlled trial.
Health education research. 2007;22(3):305-17.
19. Abadi J, Efthekhar H, Mahmod M,
SHojaeizadeh D, Sadeghi R. Physical activity
status of employees of governmental departments
in hamadan, Iran: An application of the
transtheoretical model. 2016.
20. Charkazi A, Nazari N, Samimi A,
Koochaki GM, Badeleh MT, Shahnazi H, et al. The
relationship between regular physical activity and
the stages of change and decisional balance among
Golestan University of Medical Sciences’ students.
Journal of Research Development in Nursing &
Midwifery. 2013;9(2):74-81.
21. Halabchi. F, etal. A collection of healthy
lifestyles for middle-aged people/Secondary
Volume Physical Activity. Gom: Andisheh
Mndegar; 1397.
22. Jafarpour K, Arastoo AA, Gholammnia
Shirvani Z, Saki O, Araban M. The effect of health
education intervention based on the theory of
planned behavior to promote physical activity in
women's health volunteers of Shushtar health
centers. The Iranian Journal of Obstetrics,
Gynecology and Infertility. 2016;19(37):62-74.
23. Moeini B, Jlilian F, Jalilian M, Barati M.
Prodiciting Factors Associated With Regular
Physical Activity Among College Students
Applying Basnef Model. Avicina Journal Of
Clinical Medicine (Scientific Journal Of Hamadan
University Of Medical Sciences And Health
Services). 2011;18(3 (SN 61)) :-.
24. Jalilian F, Emdadi S, Mirzaie M, Barati
M. The survey physical activity status of employed
women in Hamadan University of Medical
Sciences: The relationship between the benefits,
barriers, self-efficacy and stages of change. 2011.
25. Karami Daranjani S, Panah Y, Kharazmi
E. The Effect of Health Education Program Based
on Trans Theoritical Model on Promotion of
Physical Activity among Children of Patients with
Hypertension and Diabetes. Journal of Health.
2017;8(4):394-407.
26. Jalali S, Roozbahani N, Shamsi M.
Determinants of Physical Activity Behaviors
among People Aged 30 to 50 Years: An
Application of the Trans-Theoretical Model. J Educ
Community Health. 2019;6(1):17-23.
27. Vafaee Njar A, Vahedian Shahrvdy M,
Dogonchi M, Dogonchi AM. The effectiveness of
physical activity training on emotional exhaustion
of employees in city of Agh Ghala-2013. Pajouhan
Scientific Journal. 2017;15(2):20-6.
28. Abdi J, Efthekhar H, Mahmodi M,
Shojaeizadeh D, Sadeghi R. Physical activity status
of employees of governmental departments in
hamadan, Iran: An application of the
transtheoretical model. 2016.
29. McNeill LH, Kreuter MW, Subramanian
S. Social environment and physical activity: a
review of concepts and evidence. Social science &
medicine. 2006;63(4):1011-22.
30. Hashwmi Sz, Rakhshani F, Navidian A,
Mosavi R. Effectiveness of educational program
based on Trans-Theoretical model on rate of
physical activity among household women in
Zahedan, Iran. 2013.
31. Solhi M, Ahmadi L, Taghdisi MH,
Haghani H. The Effect of Trans Theoretical Model
(TTM) on exercise behavior in pregnant women
referred to dehaghan rural health center in. Iranian
Journal of Medical Education. 2012;11(8):942-50.
32. L.Hassani, Jahanlu As, A.Ghanbarnejad,
Rizi As. Effect of educational intervention based
on TTM model about regular physical
activity amoung high school gairl students in
lenjan. 2014
    • تعداد مشاهده مقاله: 5,986
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,874
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 12، شماره 2
تیر 1400
صفحه 69-57
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.82 M
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 5,986
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,874

APA

فرهمندی, فرحناز , غلامی, حسن و عمادزاده, علی . (1400). بررسی تأثیرآموزش بر میزان فعالیت بدنی بهورزان زن مراکز خدمات جامع سلامت شهرستان مشهد. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 12(2), 69-57. doi: 10.22038/hmed.2020.51084.1072

MLA

فرهمندی, فرحناز , , غلامی, حسن , و عمادزاده, علی . "بررسی تأثیرآموزش بر میزان فعالیت بدنی بهورزان زن مراکز خدمات جامع سلامت شهرستان مشهد", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 12, 2, 1400, 69-57. doi: 10.22038/hmed.2020.51084.1072

HARVARD

فرهمندی, فرحناز, غلامی, حسن, عمادزاده, علی. (1400). 'بررسی تأثیرآموزش بر میزان فعالیت بدنی بهورزان زن مراکز خدمات جامع سلامت شهرستان مشهد', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 12(2), pp. 69-57. doi: 10.22038/hmed.2020.51084.1072

CHICAGO

فرحناز فرهمندی , حسن غلامی و علی عمادزاده, "بررسی تأثیرآموزش بر میزان فعالیت بدنی بهورزان زن مراکز خدمات جامع سلامت شهرستان مشهد," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 12 2 (1400): 69-57, doi: 10.22038/hmed.2020.51084.1072

VANCOUVER

فرهمندی, فرحناز, غلامی, حسن, عمادزاده, علی. بررسی تأثیرآموزش بر میزان فعالیت بدنی بهورزان زن مراکز خدمات جامع سلامت شهرستان مشهد. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1400; 12(2): 69-57. doi: 10.22038/hmed.2020.51084.1072

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25
  • فراخوان ویژه نامه هوش مصنوعی 1403-01-18

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب