• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. ارزیابی نظام آموزش مجازی در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در دوران همه گیری کروناویروس 2019

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

ارزیابی نظام آموزش مجازی در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در دوران همه گیری کروناویروس 2019

    نویسندگان

    • محمدرضا صفدری 1
    • شیما شکری 2
    • احسان جعفری 3
    • مصطفی روشن روان 4
    • حسن نامدار احمدآباد 5

    1 استادیار ارتوپدی، گروه جراحی و ارتوپدی، بیمارستان امام علی (ع)، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران.

    2 استادیار اطفال، گروه اطفال، بیمارستان بنت الهدی، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران.

    3 استادیار پروتزهای دندانی، گروه پروتزهای دندانی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران.

    4 مربی پرستاری، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران.

    5 استادیار ایمنی شناسی پزشکی، گروه پاتوبیولوژی و علوم آزمایشگاهی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران.

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2020.51181.1080
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: بیماری همه گیر COVID 19 سیستمهای آموزشی در سراسر جهان از جمله آموزش عالی ایران را تحت تأثیر قرار داده است. آموزش مجازی برای جلوگیری از اختلال در آموزش در دانشگاه های علوم پزشکی ایران به عنوان جایگزینی برای رویکردهای متعارف آموزش رواج یافته است.  ما در مطالعه حاضر نظام آموزش مجازی را در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی از دیدگاه اعضای هیات علمی و دانشجویان مورد ارزیابی قرار دادیم.
روش کار: در این مطالعه توصیفی تحلیلی، 115 عضو هیئت علمی و 354 دانشجو از دانشکده های مختلف با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. جمع آوری داده ها با استفاده از پرسشنامه ای که شامل 8 مؤلفه برای ارزیابی سیستم آموزش مجازی بود، انجام شد. مؤلفه ها شامل فعالیت های یاددهی-یادگیری ، انعطاف پذیری ، محتوای آموزشی و سازمانی ، تعامل و بازخورد ، پشتیبانی کاربران ، حجم کار و سامانه آموزش مجازی بودند. از آمار توصیفی و استنباطی برای تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار گراف پد پریزم استفاده شد.
نتایج: یافته ها نشان داد از دیدگاه دانشجویان و اعضای هیات علمی همه مولفه های آموزش مجازی در وضعیت نیمه مطلوب (میانگین نمره بالاتر از متوسط) می باشند، تنها مولفه تعامل و بازخورد در وضعیت نامطلوب (میانگین نمره پایین تر از متوسط) قرار داشت. علاوه بر این، ما دریافتیم که تفاوت معناداری بین دیدگاه اعضای علمی و دانشجویان در مولفه های مختلف مرتبط با آموزش مجازی بجز مولفه سامانه آموزش مجازی وجود دارد.
نتیجه گیری: به منظور ارتقای کیفیت آموزش مجازی پیشنهاد می شود تعامل و بازخورد بین اعضای هیات علمی و دانشجویان از طریق برقراری ارتباط همزمان، فراهم نمودن امکان فعالیت یادگیری گروهی، ارتقای یادگیری فعال و ارائه بازخوردهای فوری در طول دوره فراهم گردد.

کلیدواژه‌ها

  • ارزیابی
  • آموزش مجازی
  • اعضای هیات علمی
  • دانشجویان
  • XML
  • اصل مقاله 2.1 M
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
1 .Kerimbayev N. Virtual learning: Possibilities and
realization. Education and Information
Technologies. 2016 Apr;21(6):1521-1533 .
2 .Farrell GM. The Changing Faces of Virtual
Education. . 1st ed. British Columbia: ERIC; 2001.
3 .O'Donoghue J, Singh G, Dorward L. Virtual
education in universities: a technological
imperative. British Journal of Educational
Technology. 2001 Nov;32(5):511-523.
4 .Jefferson RN, Arnold LW. Effects of virtual
education on academic culture: Perceived
advantages and disadvantages. Online Submission.
2009 Mar;6(3):61-66.
5 .Posey G, Burgess T, Eason M, Jones Y, editors.
The Advantages and Disadvantages of the Virtual
Classroom and the Role of the Teacher. Southwest
Decision Sciences Institute Conference; 2010.
6 .Shahbeigi F, Nazari S. Virtual education:
Benefits and limitations. Journal of Medical
Education and Development. [Review]. 2012
Dec;6(1):47-54.
7 .Karymian Z, Majid Reza F. Eight steps in the
development of e-learning in the educational
transformation and innovation plan. Teb va
Tazkiye. 2018 Aug; 27 (2): 101-112.[In Persian].
8 .Schneider SL, Council ML. Distance learning in
the era of COVID-19. Archives of Dermatological
Research. 2020:1.
9 .Poornematolah M. Theoretical foundations of
educational evaluation models. Quarterly Journal
of Research and Planning in Higher Education.
[Original]. 2002;8(1):119-44.[In Persian]
10 .Kearsley G, Lynch W. Structural issues in
distance education. Journal of Education for
Business. 1996 Jul;71(4):191-5.
11 .Ghanbari S, Rezghi H, Z Mohammad S, Mosleh
M. Evaluating the effectiveness of virtual education
for health care management students. 2019 Sep;
10(2):49-60. [In Persian]
12 .Adib-Hajbaghery M, Adib M-E, Jaddi Arani S.
The Effect of Web-Based Education on Learning in
Medical Sciences Students: A Review Study.
Iranian Journal of Medical Education. [Review
article]. 2017 Oct;17(0):298-310.
13 .Rovai AP, Downey JR. Why some distance
education programs fail while others succeed in a
global environment. The Internet and Higher
Education. 2010 June;13(3):141-147.
14 .Wilson RC. College professors and their impact
on students.1st ed. J. Wile; 1975: 211-214.
15 .Makoul G. Communication skills education in
medical school and beyond. Jama. 2003Jan;289
(1):93 .
16 .Crumpacker N. Faculty pedagogical approach,
skill, and motivation in today’s distance education
milieu. Online journal of distance learning
administration. 2001; 4 (40): 777-780.
17 .Zare M, Bidaki, Sadrinia S, Rajabpour A,
Sanati. Learning Management Systems in
Universities of Medical Sciences of Iran and
Several Developed Countries. Strides in
Development of Medical Education. 2015
May;12(1):18-27.
18 .Bergamin PB, Ziska S, Werlen E, Siegenthaler
E. The relationship between flexible and self-
regulated learning in open and distance
universities. International Review of Research in
Open and Distributed Learning. 2012
Apr;13(2):101-23.
19 .Zamani BE, Madani SA. Guidelines for
Increasing the Efficiency and Effectiveness of
Teachers in Virtual Education. Interdisciplinary
Journal of Virtual Learning in Medical Sciences.
2011 Dec;2(3):39-.50 .
20 .Zarabian F. The Study of Blended- Teaching
Methods on Learning, Motivation and Interest in
learning Anatomy Courses in Medical Students.
Research in Medical Education. 2018 Apr; 10 (1):
63-71.
21 .Razaghi M, Hashemi A. Relationship between
teachers 'attitudes toward using electronic content
and educational technology with students' learning.
Information and Communication Technology in
Educational Sciences. 2018 Jan; 2 (30): 23-40. [In
Persian]
22 .Klein MF. Curriculum design. 1st ed.
International encyclopaedia of education;
1985:1163-1170.
23 .Yasini A, Taban M. Study of the effectiveness
of virtual education courses from the perspective of
professors and students (Case study: University of
Tehran). Iranian Higher Education. 2015
Nov;7(4):175-200. [In Persian]
24 .Singh DK, Stoloff DL. Effectiveness of Online
Instruction: Perceptions of Pre-Service Teachers.
Online Submission. 2007 Feb;2(6):121-124.
25 .Kara M, Erdoğdu F, Kokoç M, Cagiltay K.
Challenges faced by adult learners in online
distance education: A literature review. Open
Praxis. 2019 Sep;11(1):5-22.
26 .Shurville S, O'Grady TB, Mayall P. Educational
and institutional flexibility of Australian
educational software. Campus-Wide Information
Systems. 2008 Mar;25(2):74-84.
27 .Cortes S. Flexible Learning as an Instructional
Modality in Environmental Science Course during
COVID-19. Aquademia; 2020 July; 4(1): 1-9 .
28 .Pratt K. Supporting distance learners: Making
practice more effective. Journal of Open, Flexible,
and Distance Learning. 2015 June;19(1):12-26.
29. Crothers C, Smith P, Urale P, Bell A. The
internet in new zealand 2015. Auckland, NZ:
Institute of Culture, Discourse & Communication,
Auckland University of Technology. 2016 May;
1(1): 1-55
    • تعداد مشاهده مقاله: 7,151
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,271
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 12، شماره 2
تیر 1400
صفحه 96-81
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 2.1 M
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 7,151
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,271

APA

صفدری, محمدرضا , شکری, شیما , جعفری, احسان , روشن روان, مصطفی و نامدار احمدآباد, حسن . (1400). ارزیابی نظام آموزش مجازی در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در دوران همه گیری کروناویروس 2019. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 12(2), 96-81. doi: 10.22038/hmed.2020.51181.1080

MLA

صفدری, محمدرضا , , شکری, شیما , , جعفری, احسان , , روشن روان, مصطفی , و نامدار احمدآباد, حسن . "ارزیابی نظام آموزش مجازی در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در دوران همه گیری کروناویروس 2019", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 12, 2, 1400, 96-81. doi: 10.22038/hmed.2020.51181.1080

HARVARD

صفدری, محمدرضا, شکری, شیما, جعفری, احسان, روشن روان, مصطفی, نامدار احمدآباد, حسن. (1400). 'ارزیابی نظام آموزش مجازی در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در دوران همه گیری کروناویروس 2019', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 12(2), pp. 96-81. doi: 10.22038/hmed.2020.51181.1080

CHICAGO

محمدرضا صفدری , شیما شکری , احسان جعفری , مصطفی روشن روان و حسن نامدار احمدآباد, "ارزیابی نظام آموزش مجازی در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در دوران همه گیری کروناویروس 2019," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 12 2 (1400): 96-81, doi: 10.22038/hmed.2020.51181.1080

VANCOUVER

صفدری, محمدرضا, شکری, شیما, جعفری, احسان, روشن روان, مصطفی, نامدار احمدآباد, حسن. ارزیابی نظام آموزش مجازی در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در دوران همه گیری کروناویروس 2019. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1400; 12(2): 96-81. doi: 10.22038/hmed.2020.51181.1080

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • جلسه همکاری و بررسی پیشرفت‌های مجله «افق توسعه آموزش علوم ... 1404-02-29
  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب