• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. آموزش عالی و بررسی روش های یادگیری خودمحور در آموزش مجازی

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

آموزش عالی و بررسی روش های یادگیری خودمحور در آموزش مجازی

    نویسندگان

    • ماندانا صاحب زاده 1
    • منصوره مهری 2

    1 استادیار، مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

    2 گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشگده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ایران

,

نوع مقاله : مقاله مروری

10.22038/hmed.2020.53747.1110
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: آموزش، موتور حیاتی و اقتصادی هر جامعه ای می باشد که در پی اپیدمی کووید-19، از حالت سنتی به حالت الکترونیک تغییر پیدا کرد و زمینه لازم را برای ایجاد تفکر خود-آموزی تشکیل داد. در حوزه آموزش، مفهومی به نام self-directed learning وجود دارد که از سه قسمت مجزا تشکیل شده است: self به معنای شخصی، directed به معنای  هدایت کننده و  learningبه معنای یادگیری می باشد. در واقع یادگیری خودمحور شامل کلیه فرایندهای شناختی و انگیزشی می باشد که یادگیرنده متناسب با آن هدف گزینی کرده و در جهت آن  برنامه ریزی می کند.
روش کار: این پژوهش یک مطالعه مروری روایتی بر برخی مقالات و کتاب های منتشر شده در زمینه یادگیری خودمحور از سال های 1975 تا 2020 می باشد.
نتایج: برای دستیابی به خودراهبری در یادگیری، لازم است تا مهارت ها و ویژگی هایی را در خود تقویت کرد. در واقع هم یادگیرنده هم یاددهنده دارای نقش هایی می باشند که یاددهنده می تواند به اثربخش بودن یادگیری خود کمک کند.
نتیجه گیری: یکی از راهکارهای موثر برای خودراهبر بودن در یادگیری، انگیزه و تعهد شخص می باشد. درواقع یادگیری خودمحور هنگامی اثربخش خواهد بود که ابتدا فرد نیاز به یادگیری را در خود احساس کرده سپس اهداف یادگیری موفق را تعیین نموده و در نهایت برای نیل به اهداف از وسایل ارتباطی، مشارکت و نظارت یاددهنده کمک گیرد.

کلیدواژه‌ها

  • آموزش عالی
  • یادگیری خودمحور
  • یادگیری خودتنظیمی
  • یادگیری مبتنی بر مسئله
  • XML
  • اصل مقاله 384.69 K
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
1. Emadzadeh M. Issues on the Economy of
Education. Esfahan: Jahad Daneshgahi Publication;
2001.
2. Arasteh HR. International corporation’s in
higher education and improvement it. J Res Plan
High Educ. 2006; 12(1):99-115. [Persian]
3. Roberson DN. Self-directed learning-past and
present ERIC Document 2005. Available from:
http://www.eric.ed.gov/PDFS/ED490435.pdf.
Accessed Mar 26, 2011.
4. Ibrahim Ghavam, Soghari (1377). The
effectiveness of three methods of teaching learning
strategies (mutual education, direct explanation and
thought cycle) on comprehension, problem solving,
metacognition knowledge, academic self-concept
and learning speed in second grade middle school
students below 15 in Tehran. Doctoral dissertation.
Tehran: Allameh Tabatabai University.
5. Weimer M. Learner-Centred Teaching: Five Key
Changes to Practice, San Francisco: Jossey-Bass
2002; 258.
6. Sajed AN, Amgain K. Corona Virus
Disease(COVID-19) Outbreak and the Strategy for
Prevention. Europasian Journal of Medical
Sciences 2020; 2(1): 1
7. Viner RM, Russell SJ, Croker H, Packer J, Ward
J, Stansfield C, et al. School closure and
management practices during coronavirus
outbreaks including COVID-19, a rapid systematic
review. The Lancet Child & Adolescent Health
2020; 4(5): 397-404.
8. Jahangard Alireza. Education in a world in
transition. Proceedings of the Second E-Learning
Conference. Higher Education Research and
planning Institute; 1383 July 22-21; Tehran.
9. Koizumi H. The Concept of developing the brain
a new natural science; 2002.
10. Young LE, Paterson BL. Teaching nursing
developing. a student-centered learning
environment: Lippincott Williams & Wilkins;
2007.
11. Pintrich PR. The role of motivation in
promoting and sustaining self-regulated learning.
International Journal of Educational Research
1999; 31: 459-470
12.Premkumar K, Pahwa P, Banerjee A, Baptiste
K, Bhatt H, Lim HJ. Does medical training
promote or deter self- directed learning? A
longitudinal mixed-methods study. Acad Med
2013; 88: 64-1754
13. Gordanshekan M, Yoosofi A. A Review of
Self-directed Learning Development. Journal of
Education in Medical Sciences. Educational
Development Special Edition; 2010.
14. Boekaerts M. The interface between
intelligence and personality as determinants of
classroom learning; 1995.
15. Norman G. The adult learner: a mythical
species. Academic Medicine 1999; 74(8):886-889
16. Temple C. Rodero ML. Active learning in a
Democratic Classroom: The " pedagogical
Invariants" of Celestin Freinet (Reading around the
world). Reading Teacher 1995; 49 (2):164-16
17. Bolhuis S. Towards active and self-directed
learning. Preparing for lifelong learning, with
reference to Dutch secondary education. Paper
presented at the Annual Meeting of the American
Educational Research Association New York:
1996; 8-12. Available from:
http://www.eric.ed.gov/PDFS/ED396141.pdf.
Accessed Mar 16, 2011.
18. Boekaerts M. Self-regulated learning. where we
are today. International Journal of Educational
1999; 445-457.
19. Bandura A, Cervone D. Differential
engagement of self-reactive influences in cognitive
motivation. Organizational Behavior and Human
Decision Processes 1986; 92-113.
20. Bandura A. Self-regulation of motivation and
action through goal systems. In: V Hamilton, G H
Bower, N H Frijda. Cognitive perspectives on
emotion and motivation Dordrecht, The
Netherlands, Kluwer Academic Publishers; p. 31-
67
21. Schmidt HG. Problem-based learning:
Rationale and description. Medical Education
1933; 11-16.
22.Bmj Volume 326 8 February 2003 bmj.com
23. Savin- Baden M. Major CH. Foundations of
problem-based learning: Maidenhead. Society for
Research into Higher Education & Open University
Press; 2004
    • تعداد مشاهده مقاله: 6,443
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,504
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 12، شماره 3
مهر 1400
صفحه 97-112
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 384.69 K
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 6,443
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,504

APA

صاحب زاده, ماندانا و مهری, منصوره . (1400). آموزش عالی و بررسی روش های یادگیری خودمحور در آموزش مجازی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 12(3), 97-112. doi: 10.22038/hmed.2020.53747.1110

MLA

صاحب زاده, ماندانا , و مهری, منصوره . "آموزش عالی و بررسی روش های یادگیری خودمحور در آموزش مجازی", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 12, 3, 1400, 97-112. doi: 10.22038/hmed.2020.53747.1110

HARVARD

صاحب زاده, ماندانا, مهری, منصوره. (1400). 'آموزش عالی و بررسی روش های یادگیری خودمحور در آموزش مجازی', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 12(3), pp. 97-112. doi: 10.22038/hmed.2020.53747.1110

CHICAGO

ماندانا صاحب زاده و منصوره مهری, "آموزش عالی و بررسی روش های یادگیری خودمحور در آموزش مجازی," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 12 3 (1400): 97-112, doi: 10.22038/hmed.2020.53747.1110

VANCOUVER

صاحب زاده, ماندانا, مهری, منصوره. آموزش عالی و بررسی روش های یادگیری خودمحور در آموزش مجازی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1400; 12(3): 97-112. doi: 10.22038/hmed.2020.53747.1110

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • جلسه همکاری و بررسی پیشرفت‌های مجله «افق توسعه آموزش علوم ... 1404-02-29
  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب