• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. شناسایی عوامل مؤثر در عدم استفاده مناسب از آموزش مجازی در ایام کووید 19 از دیدگاه دانشجویان

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

شناسایی عوامل مؤثر در عدم استفاده مناسب از آموزش مجازی در ایام کووید 19 از دیدگاه دانشجویان

    نویسندگان

    • سمیرا درخشانفرد 1
    • زهرا مرتضوی 2
    • عفت قنبری 3
    • سعیده سادات مرتضوی 4

    1 دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.

    2 کارشناس ارشد، گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی ، دانشگاه علوم پزشکی همدان ، همدان، ایران

    3 دانشجوی کارشناسی کاردرمانی، مرکز پژوهش دانشجویان، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.

    4 دانشجوی دکتری کاردرمانی، گروه کاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، ایران. تهران.

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2021.53361.1104
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: نیاز به آموزش مجازی باتوجه به مزایای آن در مقایسه با آموزش سنتی در هر زمان احساس میشد که در ایام شیوع کووید 19 و عدم حضور دانشجویان در دانشگاه ها،ضرورت این نوع آموزش به اوج خود رسید. هدف از پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر در عدم استفاده مناسب از آموزش مجازی در ایام کووید 19 از دیدگاه دانشجویان دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی همدان می-باشد.
روش کار: مطالعه حاضر توصیفی، مقطعی است. جامعه آماری دانشجویان دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی همدان به تعداد 350 می باشند که براساس جدول مورگان از بین آن ها  نمونه ای به تعداد 206 نفر براساس معیار ورود و خروج به روش تصادفی انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید. برای تعیین روایی محتوایی پرسشنامه، از نظرات 10 متخصص در این حوزه استفاده شد که براساس فرمول CVR مورد بررسی قرار گرفت مقدار بدست آمده مجموع پرسشنامه 98/0 بود که براساس جدول لاوشه مقدار قابل قبولی می باشد. همچنین شاخص روایی محتوایی CVI برای مربوط بودن، واضح بودن و ساده بودن به ترتیب 89/0، 93/0، 90/0 بود که با توجه به اینکه  مقدار بالاتری از 79/0 دارند مورد قبول است. جهت بررسی داده-ها از آزمون توصیفی(میانگین) و آزمون استنباطی(تحلیل عاملی اکتشافی) استفاده شد این داده ها با نرم افزار Spss نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: بطور کلی 8 عامل (آموزشی، فردی، اجرایی، مدیریتی، فنی، بودجه ای، سازمانی، فرهنگی) در مجموع 819/74  درصد از کل واریانس راتبیین می کند که عامل پداگوژی 979/4 درصد از تبیین واریانس بیش ترین سهم را در تببین متغییر داشت و عامل فرهنگی 588/1 درصد از تبیین واریانس کمترین سهم را در تبیین متغییر داشت.
نتیجه گیری: مهم ترین مشکلات دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان در استفاده از آموزش مجازی در ایام کووید 19 مانع پداگوژی بود که نیاز است اساتید درباره محتوایی که تدریس می کنند و نحوه بیان آن محتوا  بازاندیشی کنند و باعث جلب توجه فراگیران و فعال شدن آن ها شوند.

کلیدواژه‌ها

  • یادگیری الکترونیکی
  • دانشجویان
  • کووید 19
  • XML
  • اصل مقاله 381.15 K
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
1. Vahedi M. The Effect of E-Learning Readiness
on Self-Regulated Learning Strategies and
Students’ Behavioral Tendency to Web-based
Learning: The Mediating Role of Motivational
Beliefs. Bimonthly of Education Strategies in
Medical Sciences. 2020;13.
2. Clark RC, Mayer RE. E-learning and the science
of instruction: Proven guidelines for consumers and
designers of multimedia learning: John Wiley &
Sons; 2016.
3. Najimi A, Yamani N, Soleimani B. Needs
assessment of virtual training development:
Assessment of the level of readiness at faculties of
Isfahan University of Medical Sciences. Iranian
Journal of Medical Education. 2017;17:70-6.
4. Searson M, Monty Jones W, Wold K.
Reimagining schools: The potential of virtual
education. British Journal of Educational
Technology. 2011;42(3):363-71.
5. Zarif Sanaee N. Assessing the criteria for the
quality and effectiveness of e-Learning in higher
education. Interdisciplinary Journal of Virtual
Learning in Medical Sciences. 2020;1(3):24-32.
6. Hamdi MS. MASACAD: A multi-agent
approach to information customization for the
purpose of academic advising of students. Applied
Soft Computing. 2007;7(3):746-71.
7. Moore JL, Dickson-Deane C, Galyen K. e-
Learning, online learning, and distance learning
environments: Are they the same? The Internet and
Higher Education. 2011;14(2):129-35.
8. Wang S-L, Wu P-Y. The role of feedback and
self-efficacy on web-based learning: The social
cognitive perspective. Computers & Education.
2008;51(4):1589-98.
9. SEIF MH. The Extended Causal model of
Behavioral Intention to Web Based Learning: The
Role of Learning Goal Orientation and Self-
Regulated Learning. 2015.
10. JALALINIA F, Alhani f. Pathology of training
the course on emergency, and crisis management in
nursing curriculum: A qualitative study. 2011.
11. El Ansari W. Student nurse satisfaction levels
with their courses: Part I-effects of demographic
variables. Nurse education today. 2002;22(2):159-
70.
12. Eghbal M, Yaghobi A, Hosseitabaghdeh L.
Factors Affecting E-Learning Success at
Universities.Quarterly Journal of Infarmation and
Communication Technology in Educational
Sciences. 2015; 1(21): 71-85. [Persian]
13. Zarghani M Eskrootchi, R, Hoseini A,
Noorishadkam M, Golmohammadi A, Mostaghaci
M. Virtual Library: An Essential Component of
Virtual Education. The Journal of Medical
Education and Development, 2015, 10(1): 36-46.
[Persian]
14. Zare M, Sarikhani R. Obstacles to
Implementation of Mobile Learning in Universities
of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical
Education. 2015; 15 :571-578. [Persian]
15. Alizadeh M, Faghih Aram B, Mahdizadeh A.
Determining the Main Factors Causing the
Tendency to E-Learning Among the Professors of
Islamic Azad University, Islamshahr Branch.2015;
3(19):83-99. [Persian]
16. Kazemi Malekmahmoudi SH, PiriTosanloo M,
Norouzi N, Aryaie. Investigation of Factors
Affecting E-learning Development According to
Students' Viewpoint of Golestan University of
Medical Sciences. Journal of Research Center for
Medical Education Development. 2015; 6(3): 229-
236. [Persian]
17. Ahmadi, KH, Zahed babelan, A, Moeini kia, M,
Babaei menghari, M. Factors Affecting Application
of Information and Communications Technology
from the Viewpoint of Faculty Members.
Information and Communication Technology in
Educational Sciences. 2017; 8(29): 141-159.
[Persian]
18. Kheyrandish M. Explaining Model of
Affecting Factors on E-Learning Effectiveness in
Post Graduate Courses. Journal of Information
Technology Management. 2015; 6(4): 629-648.
[Persian]
19. Shariatmadari M. A Pathological Study of
Barriers to Using ICT in Universities Information
and Communication Technology in Educational
Sciences. 2012; 2(4): 113-129. [Persian]
20. Bagherimajd R, Shahei S, Mehralizadeh Y.
Assessing Challenges in the Development of
Electronic Learning in Higher Education Case
Study of Shahid Chamran University in Ahwaz.
Journal Medical Education Develop. 2013; 6 (12)
:1-13. [Persian]
21. Hoseini Largani M, Mir Arab R, Rezayi S. An
Investigation of Obstacles in the Development of
E-learning in Iran Educational System, Quarteriy
Journal of Management and Planning, in
Educational Systems 2008; (1) 1;47-59. [Persian]
22. Sayah G, Derakhshanfard S. The Inhibitory
Factors of Using E-Learning in Urmia University
of Medical Sciences from The Students' Point of
View. Iranian Journal of Medical Education. 2019;
19 :371-380 [Persian]
23. El Ansari W, Oskrochi R. What matters most?
Predictors of student satisfaction in public health
educational courses. Public health.
2006;120(5):462-73.
24. Aslami M, Esmaeili Z, Saeidipour B, Sarmadi
MR. Explaining the Professional Competencies of
Instructors in the E-learning Environment.
Education Strategies in Medical Sciences.
2018;11(2):15-24.
25. Williams PE. Roles and competencies for
distance education programs in higher education
institutions. The American Journal of Distance
Education. 2003;17(1):45-57.
26. Rochefort B, Richmond N. Connecting
Instruction to Connected Technologies Why
Bother? An Instructional Designer’s Perspective.
RUSC, Universities and Knowledge Society
Journal. 2011;8(1):217-32.
27. Bates C, Watson M. Re-learning teaching
techniques to be effective in hybrid and online
courses. Journal of American Academy of
Business. 2008;13(1):38-44.
28. Muñoz Carril PC, González Sanmamed M,
Hernández Sellés N. Pedagogical roles and
competencies of university teachers practicing in
the e-learning environment. International Review
of Research in Open and Distributed Learning.
2013;14(3):462-87.
29. Varvel VE. Master online teacher
competencies. Online journal of distance learning
administration. 2007;10(1(
30. Trentin G. Networked Collaborative Learning:
social interaction and active learning: Elsevier;
2010.
31. Briggs S. Changing roles and competencies of
academics. Active learning in higher education.
2005;6(3):256-68
    • تعداد مشاهده مقاله: 5,875
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,467
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 12، شماره 3
مهر 1400
صفحه 59-72
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 381.15 K
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 5,875
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,467

APA

درخشانفرد, سمیرا , مرتضوی, زهرا , قنبری, عفت و مرتضوی, سعیده سادات . (1400). شناسایی عوامل مؤثر در عدم استفاده مناسب از آموزش مجازی در ایام کووید 19 از دیدگاه دانشجویان. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 12(3), 59-72. doi: 10.22038/hmed.2021.53361.1104

MLA

درخشانفرد, سمیرا , , مرتضوی, زهرا , , قنبری, عفت , و مرتضوی, سعیده سادات . "شناسایی عوامل مؤثر در عدم استفاده مناسب از آموزش مجازی در ایام کووید 19 از دیدگاه دانشجویان", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 12, 3, 1400, 59-72. doi: 10.22038/hmed.2021.53361.1104

HARVARD

درخشانفرد, سمیرا, مرتضوی, زهرا, قنبری, عفت, مرتضوی, سعیده سادات. (1400). 'شناسایی عوامل مؤثر در عدم استفاده مناسب از آموزش مجازی در ایام کووید 19 از دیدگاه دانشجویان', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 12(3), pp. 59-72. doi: 10.22038/hmed.2021.53361.1104

CHICAGO

سمیرا درخشانفرد , زهرا مرتضوی , عفت قنبری و سعیده سادات مرتضوی, "شناسایی عوامل مؤثر در عدم استفاده مناسب از آموزش مجازی در ایام کووید 19 از دیدگاه دانشجویان," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 12 3 (1400): 59-72, doi: 10.22038/hmed.2021.53361.1104

VANCOUVER

درخشانفرد, سمیرا, مرتضوی, زهرا, قنبری, عفت, مرتضوی, سعیده سادات. شناسایی عوامل مؤثر در عدم استفاده مناسب از آموزش مجازی در ایام کووید 19 از دیدگاه دانشجویان. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1400; 12(3): 59-72. doi: 10.22038/hmed.2021.53361.1104

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • جلسه همکاری و بررسی پیشرفت‌های مجله «افق توسعه آموزش علوم ... 1404-02-29
  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب