• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. چالش های مقطع آموزش پزشکی عمومی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد . مطالعه کیفی

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

چالش های مقطع آموزش پزشکی عمومی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد . مطالعه کیفی

    نویسندگان

    • علی اکبر حیدری 1
    • ملیحه دادگر مقدم 2
    • حمیده ابراهیمی گرویی 3

    1 کارشناس ارشد برنامه ریزی آموزشی ، دانشکده پزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

    2 دانشیار،گروه پزشکی اجتماعی ، دانشکده پزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

    3 استادیار، گروه پزشکی اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد ایران .

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2020.51532.1079
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: چالش های آموزشی مقطع پزشکی عمومی به عنوان مهم ترین مقطع دوره پزشکی  اثرات نامطلوبی در حرفه آینده پزشکی دانشجویان این مقطع و متعاقب با آن در سلامت افراد جامعه دارد. بدون تردید شناخت این چالش ها از طریق نظرخواهی از دانشجویان این مقطع می تواند گامی موثر درارتقای کیفیت آموزش خصوصا آموزش بالینی به همراه داشته باشد..
روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه کیفی از نوع تحلیل محتوا بود که در اواخر سال 1398 انجام شد و جامعه مورد مطالعه آن شامل دانشجویان مقطع کاراموزی و کارورزی دانشکده پزشکی مشهد بود. روش نمونه گیری یه صورت هدفمند صورت گرفت. روش گرداوری داده از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته صورت گرفت و مصاحبه ها تا حد اشتباع ادامه یافت و در نهایت تعداد 18 نفر از کاراموزان  و کارورزان به عنوان نمونه انتخاب شدند. داده ها با استفاده از نرم افزار تحلیل و تفسیر گردیدند.
نتایج: از تجزیه و تحلیل داده ها چهار مقوله یا درون مایه اصلی و یازده مقوله فرعی استخراج گردید.مقوله های اصلی و زیر مقوله های آن عبارت بودند: از ساختار آموزش(برنامه آموزشی) با موضوعات فرعی عدم تناسب محتوا آموزشی با نیازها، عدم تناسب زمان روتیشن ها. مقوله اصلی فعالیت های یادهی و یادگیری با زیرمقوله های آزمون های غیر استاندارد، ضعف در آموزش مجازی، عدم تطابق آموزش تئوری و عملی ، ضعف شیوه آموزش و عدم کاربیت یافته های نظرسنجی. مقوله اصلی تعاملات حرفه ای با زیر مقوله های گاردهای رزیدنتی و عدم احترام متقابل استاد به دانشجو  و درنهایت مقوله منابع  با زیر مقوله های فضای آموزشی  وتسهیلات رفاهی.
نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش، شناسایی موانع و چالش های پزشکی عمومی و برنامه ریزی جهت مرتفع ساختن آن ،  نیاز به یک رویکرد اقتضایی و سیستمی در حوزه آموزش دارد.

کلیدواژه‌ها

  • "آموزش"
  • "مقطع پزشکی عمومی"
  • "آموزش بالینی"
  • XML
  • اصل مقاله 347.85 K
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
1. Gharaei sh, amirchakhmaghi m, gholami h.
Educational problems from the perspective of
Mashhad dental school students: Qualitative Study.
Bimonthly scientific-research Education Strategies
in Medical Sciences Baqiyatallah University of
Medical Sciences July 2015;8(2):124-130. [In
Persian]
2. Amiresmaeili m,nekoueimoghadam m,
mousazadeh m,pahlevane. Challenges of general
medical education in Iran: A Qualitative Study
strides in development of medical development in
medical education. The Journal of Medical
Education and Development 2012;8(9):118-131.
[In Persian]
3. Dehghani kh,dehghani h,fallahzadeh h. Clinical
education problems of intern in the field From the
point of view of nursing educators and students.
Shahid Sadoughi School of Nursing and
Midwifery, Yazd the journal of education in
medical education 2005;5(1):24-33. [In Persian]
4. Azizi f. Challenges and perspectives of medical
education in Iran. Journal of Shahid Beheshti
University of Medical Sciences and Health
Services, Tehran 2015;39(1):1-3. [In Persian]
5. Abbaszadeh a,borhani f,sabzevari s, Perception
of clinical educators Of obstacles of clinical
education: qualitive study. Journal of Qualitative
Research in Health Sciences.2013;2(2):134-145
6. Hadizadeh f,firouzim,razavin. Evaluation of
Status of clinical education from the viewpoint of
nursing and midwifery students of Gonabad
University of Medical Sciences. Iranian journal of
medical science2005;5(1):70-78. [In Persian]
7. Sanatkhani M, Molla Z, Akbari M. Evaluation of
the students' perception about clinical education
andexamination in Mashhad school of dentistry
(Iran) in 2009. J Mashhad Dent Sch.
2012;36(3):211-22. [Persian]
8. Dargahih,ghazisaeidi m,ghasemi m. The position
of e-learning in medical universities. Journal of
Paramedical School of Tehran University of
Medical Sciences 2007;1(2):20-29. [In Persian]
9. Zolfaghari m, bahramnezhad f, asgari p, shiri m.
Challenges of clinical education of Master students
of intensive care nursing: Qualitative content
analysis. Clinical Journal of Nursing and
Midwifery winter2015; 4(4):56-67. [In Persian]
10. Jerlock M, Falk K, Severinsson E. Academic
nursing education guidelines: tool for bridging the
gap between theory, research and practice. Nursing
and Health Sciences. 2003; 5(3): 219-28.
11. Esmaeili h,nazerm. Effective factors in
rafsanjan student training base on them
viewpoint.8th congress of medical education. 2009
May ;316(7128): 345-50[In Persian]
12. Toulabi t, alhani f.the survey of Comparison of
curriculums goals with professional needs From the
point of view of nursing graduates during Three
courses in three years. Scientific Research
Quarterly Lorestan university of medical science
2010;12(2). [In Persian]
13.Maroufi y,kiamanesh a,
mehrmohammadim.asgaria. Assessing the quality
of teaching in higher education institutions
Quarterly of Curriculum Studies 2007;1(5):86-112.
[In Persian]
14. Student news Evaluation of professors. From
myth to reality / Why do students find faculty
surveys ineffective?9 January 2017. News
code574881.aveilable at snn.ir/002PYH
15. Siabani s,moradi m, Siabani h,Rezaei m,siabani
s,amolaeikh. Educational problems of Kermanshah
Medical School from the viewpoint of medical
students.2009 summer;13(2):162-171. [In Persian]
16. Khaghani m,maleki h,abasi m,abbaspour
a,mohammadi s. Challenges of medical ethics
education About professors. Qualitative Study
Iranian Journal of Medical Education February
2019;11(7):903-916
17. Amine h. professional commitment, A choice
or a necessity in residency education and
evaluation? Iranian Journal of Psychiatry and
Clinical Psychology Summer 2015;21(2):85-87
18. Rezaei b. Quality of clinical education. A case
study from the viewpoint of nursing and midwifery
students of Islamic Azad University, Falavarjan
Branch Bimonthly scientific and research of
educational strategy in medical education
baghiatalah university oh medical Science June
2016;9 )2(
19. Vahabi Y, Ebadi A, Rahmani R, Tavallaei
A,Khatouni A R, Tadrisi S D, et al.Comparison of
the status of clinical education in the views of
nursing educators and students. Educ Strategy Med
Sci. 2011;3 (4):179-182. [Persian]
20. Fotoukian Z, Hosseini S J, Beheshti Z, Zabihi
A,Aziznejad P, Ghaffari F. Clinical Education
Status According to the Nursing Students’ Point of
View,Babol Medical Sciences University. 2013; 1
(1):26-33. [Persian].
    • تعداد مشاهده مقاله: 6,057
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,664
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 12، شماره 3
مهر 1400
صفحه 35-49
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 347.85 K
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 6,057
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,664

APA

حیدری, علی اکبر , دادگر مقدم, ملیحه و ابراهیمی گرویی, حمیده . (1400). چالش های مقطع آموزش پزشکی عمومی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد . مطالعه کیفی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 12(3), 35-49. doi: 10.22038/hmed.2020.51532.1079

MLA

حیدری, علی اکبر , , دادگر مقدم, ملیحه , و ابراهیمی گرویی, حمیده . "چالش های مقطع آموزش پزشکی عمومی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد . مطالعه کیفی", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 12, 3, 1400, 35-49. doi: 10.22038/hmed.2020.51532.1079

HARVARD

حیدری, علی اکبر, دادگر مقدم, ملیحه, ابراهیمی گرویی, حمیده. (1400). 'چالش های مقطع آموزش پزشکی عمومی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد . مطالعه کیفی', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 12(3), pp. 35-49. doi: 10.22038/hmed.2020.51532.1079

CHICAGO

علی اکبر حیدری , ملیحه دادگر مقدم و حمیده ابراهیمی گرویی, "چالش های مقطع آموزش پزشکی عمومی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد . مطالعه کیفی," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 12 3 (1400): 35-49, doi: 10.22038/hmed.2020.51532.1079

VANCOUVER

حیدری, علی اکبر, دادگر مقدم, ملیحه, ابراهیمی گرویی, حمیده. چالش های مقطع آموزش پزشکی عمومی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد . مطالعه کیفی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1400; 12(3): 35-49. doi: 10.22038/hmed.2020.51532.1079

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • جلسه همکاری و بررسی پیشرفت‌های مجله «افق توسعه آموزش علوم ... 1404-02-29
  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب