• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. مروری بر توانمندی های همکاری بین حرفه ای در تیم سلامت

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

مروری بر توانمندی های همکاری بین حرفه ای در تیم سلامت

    نویسندگان

    • فاطمه کشمیری 1
    • ریحانه برغون 2
    • مریم برومند 2
    • اشرف ژاله 2
    • حسین نظمیه 3

    1 گروه آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران

    2 معاونت آموزشی، بیمارستان شهید صدوقی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران

    3 مربی، گروه پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران

,

نوع مقاله : مقاله مروری

10.22038/hmed.2020.52024.1085
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: همکاری بین حرفه ای مفهوم چندبعدی و پیچیده است که تحقق آن، نیازمند رشد ریزتوانمندیهای مختلف است. برای طراحی برنامه های آموزشی، شناخت حیطه ها و ریزتوانمندی های همکاری بین حرفه ای ضرورت دارد. در این مطالعه توانمندی های همکاری بین حرفه ای مورد بحث قرار گرفته است.
روش کار: مطالعه حاضر مروری است و با هدف بررسی و تبیین ویژگی های توانمندیهای همکاری بین حرفه ای انجام شد. این مطالعه با استفاده جستجو در بانکهای اطلاعاتی نظیرPubMed/ Medline ،Science Direct ،Google Scholar و با استفاده از کلید واژه هایInter Disciplinary, Multidisciplinary Collaborative Education, Practice, Competencies, Core Competencies در محدوده ی زمانی سال2000 الی2020 انجام شد. معیار ورود مقالات و مستندات مرتبط با تعریف آموزش و همکاری بین حرفه ای، ابزارهای مرتبط برای سنجش این مفهوم و چارچوب توانمندی مرتبط بودند که به زبان انگلیسی یا فارسی نوشته شده بودند. در مجموع تعداد 36 مقاله، گزارش و چارچوب توانمندی در این مقاله مورد استفاده قرار گرفتند.
نتایج: در مطالعه حاضر حیطه های همکاری در تیم های بین حرفه ای شامل ارزشهای بین حرفه ای، ارتباطات بین حرفه ای، کارتیمی بین حرفه ای و مدیریت تیم محور و شناخت نقش و مسئولیت ها مورد بحث قرار گرفت.
نتیجه گیری: رشد توانمندیهای بین حرفه ای در بین فراگیران نقش اساسی در توسعه ارائه خدمات تیم محور دارد. پایبندی به ارزشهای بین حرفه ای موجب رشد روابط احترام آمیز و ایجاد اعتماد متقابل بین اعضای تیم شده و همکاری بین حرف مختلف را تقویت می کند. علاوه بر این برقراری ارتباطات موثر و رشد مهارتهای کارتیمی در ایجاد روابط همکارانه نقش اساسی دارد. افراد با شناخت مسئولیتهای حرفه ای و تیمی خود و درک درست از نقش سایر حرف می توانند بهتر در فعالیتهای تیمی مشارکت داشته باشند و از توانمندیهای سایر اعضای تیم به منظور ارتقای اثربخشی فعالیتهای تیمی استفاده کنند. توسعه مهارتهای مدیریت تیم محور در هدایت فرایندهای آموزشی-درمانی با هدف اتقای پیامدهای تیمی نقش موثری دارد. همچنین رشد مهارتهای مدیریت چالش در بین اعضای تیم موجب بهره وری موثر از تعارضات می گردد و کارتیمی بین حرفه ای را بهبود می دهد. مجموعه این توانمندهای با عنوان همکاری بین حرفه ای لازم است در برنامه های آموزشی مورد توجه قرار گیرد.
 

کلیدواژه‌ها

  • بین حرفه ای
  • تیم بین حرفه ای
  • همکاری
  • آموزش
  • توانمندی
  • XML
  • اصل مقاله 301.44 K
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
1. WHO. Framework for Action on
Interprofessional Education& Collaborative
Practice the Health Professions Network Nursing
and Midwifery Office within the Department of
Human Resources for Healthretrive at:
http://wwwwhoint/hrh/nursing_midwifery/en/.
2010.
2. World Health Organization. Learning together to
work together for health: Report of a WHO study
group on multiprofessional education of health
personnel: The team approach.: Technical report
No. 769.[cited 2011 Mar2].Available from:
http://whqlibdoc.who.int/trs/WHO_TRS_769.pdf;
1988.
3. Irajpour A, Barr H, Abedi H, Salehi S, Changiz
T. Shared learning in medical science education in
the Islamic Republic of Iran: an investigation.
Journal of Interprofessional Care. 2010;24(2):139-
49.
4. Hall P, Weaver L. Interdisciplinary education
and teamwork: a long and winding road. Med
Educ. 2001;35(9):867-75.
5. CIHC CIHC. A national interprofessional
competency framework.: Canadian
Interprofessional Health Collaborative.; 2010.
6. Frank JR, Danoff D. The CanMEDS initiative:
implementing an outcomes-based framework of
physician competencies Medical Teacher.
2007;29(7):642 - 7.
7. Swing RS. The ACGME outcome project:
retrospective and prospective. Medical Teacher
2007;29(7):648-54.
8. Mirzazadeh A, Mortaz Hejri S, Jalili M, Asghari
F, Labaf A, Sedaghat Siyahkal M, et al. Defining a
Competency Framework: The First Step toward
Competency-Based Medical Education. Acta
Medica Iranica. 2014;52(9 ):710-6.
9. Calhoun JG, McElligott JE, Weist EM,
Raczynski JM. Core competencies for doctoral
education in public health. American journal of
public health. 102. 2012;1:22-9.
10. SIMPSON JG, FURNACE J, CROSBY J,
CUMMING AD, EVANS PA, FRIEDMAN M, et
al. The Scottish doctor—learning outcomes for the
medical undergraduate in Scotland: a foundation
for competent and reflective practitioners
Medical Teacher 2002;24(2):136-43.
11. THE SCOTTISH DOCTOR. :Learning
Outcomes for the Medical Undergraduate in
Scotland: A Foundation for Competent and
Reflective Practitioners. Association for Medical
Education in Europe (AMEE) Dundee, UKScottish
Deans’ Medical Curriculum Group. 2007.
12. Grant MJ, Booth A. A typology of reviews: an
analysis of 14 review types and associated
methodologies. Health Information & Libraries
Journal. 2009;26(2):91-108.
13. Swing S. Assessing the ACGME General
Competencies: General Considerations and
Assessment Methods Academic Emergency
Medicine. 2002;9:1278-88.
14. Canadian Interprofessional Health
Collaborative (CIHC). A national interprofessional
competency framework. Available at:
http://www.cihc.ca/files/CIHC_IPCompetencies_F
eb1210.pdf. 2010.
15. Lyons KJ, Giordano C, Speakman E, Smith K,
Horowitz JA. Jefferson Teamwork Observation
Guide (JTOG): An instrument to observe teamwork
behaviors. Journal of Allied Health. 2016;45(1):49-
53.
16. Interprofessional Education Collaborative. Core
competencies for interprofessional collaborative
practice: Report of an expert panel. Washington,
D.C. Interprofessional Education
Collaborative.2011,www.aacn.nche.edu/education-
resources/ ipecreport.pdf. 2011.
17. Collaborative Interprofessional Education. Core
competencies for interprofessional collaborative
practice: 2016 update. Washington, DC::
Interprofessional Education Collaborative
2016.
18. Brashers V, Haizlip J, Owen JA. The ASPIRE
Model: Grounding the IPEC core competencies for
interprofessional collaborative practice within a
foundational framework. Journal of
Interprofessional Care. 2020;34(1):128-32.
19. Keshmiri F, Sohrabpour A, Farahmand S,
Soltani Arabshahi K, Shahi F, Saleh N, et al. Inter-
professional ethics education in team-based
approach: values and ethics development in inter-
professional collaboration. Iranian Journal of
Medical Ethics and History of Medicine.
2013;6(4):42-56.
20. Frost JS, Hammer DP, Nunez LM, Adams JL,
Chesluk B, Grus C, et al. The intersection of
professionalism and interprofessional care:
development and initial testing of the
interprofessional professionalism assessment
(IPA). Journal of interprofessional care.
2019;33(1):102-15.
21. Reader TW, Flin RH, Mearns K, Cuthbertson
BH. Developing a team performance framework
for the intensive care unit. Critical Care Medicine.
2009;37(5):1787-93.
22. Amini B, Keshmiri F, Soltani Arabshahi K,
Shirazi M. Development and validation of the
inter-professional collaborator communication skill
core competencies. Razi Journal of Medical
Sciences 2013;20(115):8-16.
23. Walsh l, Gordon F, Marshall M, Wilson F,
Hunt T. Interprofessional capability: A developing
framework for interprofessional education. Nurse
Education in Practice. 2005;5.
24. Smilski A, Parrott M. Interprofessional
Competency Frameworks in Education.
MedEdPublish. 2019;8:56,-66.
25. MacDonald M, Bally J, Ferguson L, Murray L,
al e. Knowledge of the professional role of others:
A key interprofessional competency. Anonson
Nurse Education in Practice 2010; 10:238-42.
26. Suter E, Arndt J, Arthur N, al e. Role
understanding and effective communication as core
competencies for collaborative practice. Journal of
Interprofessional Care. 2009;23(1):41-51.
27. Johnson B, Hayla M, Jewesson P, Byrne C, al.
e. Core Interprofessional Education (IPE) health
competencies: The process of adaptation and
implementation for a local environment. Journal of
Local and Global Health Science. 2015;1:3-13.
https://doi.org/0.5339/jlghs.2015.3.
28. Curran V, Hollett A, Casimiro l, Mccarthy P,
Banfield V, Hall V, et al. Development and
validation of the interprofessional collaborator
assessment rubric (ICAR). Interprofessional Care.
2011; 25(5):339-44.
29. Bainbridge L, Nasmith L, Orchard C, Wood V.
Competencies for Interprofessional Collaboration.
Journal of Physical Therapy Education.
2010;24(1):6-11.
30. Barr H. Interprofessional education. Today,
yesterday and tomorrow. A review. UK Centre
for the Advancement of Interprofessional
Education. Oxford, UK: Blackwell Publishing Ltd.
2005.
31. Nijhuis BJ, Reinders-Messelink HA, de
Blécourt AC, Olijve WG, Groothoff JW, Nakken
H, et al. A review of salient elements defining team
collaboration in paediatric rehabilitation. Clinical
Rehabilitation. 2007; 21:195-211.
32. Atkinson K, Jackson C, Rawlin M. Competence
and the quality framework Australian Family
Physician 2007; 36(1/2): 24-6.
33. Olupeliyawa A, Hughes C, Balasooriya C. A
review of the literature on teamwork competencies
in healthcare practice and training: Implications for
undergraduate medical education
South East Asian Journal of Medical Education.
2009;3(2):61-72.
34. Lucas Molitor W, Naber A. Designing
Interprofessional Education Curriculum to
Maximize Collaborative Competency. Journal of
Occupational Therapy Education. 2020;4(1):6.
35. Undre S, Healey AN, Darzi A, Vincent CA.
Observational assessment of surgical teamwork: A
feasibility study, . World Journal of Surgery
2006;30:1774-83.
36. Healey AN, Undre S, Vincent CA. Defining the
technical skills of teamwork in surgical teams,
Quality and Safety in Health Care. 2006;15:231-4.
37. Frankel A, Gardner R, Maynard L, Kelly A.
Using the communication and teamwork skills
(cats) assessment to measure health care team
performance The Joint Commission Journal
on Quality and Patient Safety 2007;33(9):549-58.
38. Moradi K, Rahmati Najarkolai A, Keshmiri F.
Interprofessional Teamwork Education: Moving
Toward the Patient-Centered Approach. J Contin
Educ Nurs. 2016;47(10):449-60.
39. Delva D, Jamieson M, Lemieux M. Team
effectiveness in academic primary health care
teams Journal of Interprofessional Care.
2008;22(6):598-611.
40. Cole E, Crichton N. The culture of a trauma
team in relation to human factors. Journal of
Clinical Nursing,. 2006;15:1257-66.
41. Hammick M, Olckers L, Campion-Smith C.
Learning in interprofessional teams: AMEE Guide
No 38. Medical Teacher. 2009;31(1):1-12
    • تعداد مشاهده مقاله: 7,099
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,861
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 12، شماره 3
مهر 1400
صفحه 86-96
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 301.44 K
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 7,099
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,861

APA

کشمیری, فاطمه , برغون, ریحانه , برومند, مریم , ژاله, اشرف و نظمیه, حسین . (1400). مروری بر توانمندی های همکاری بین حرفه ای در تیم سلامت. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 12(3), 86-96. doi: 10.22038/hmed.2020.52024.1085

MLA

کشمیری, فاطمه , , برغون, ریحانه , , برومند, مریم , , ژاله, اشرف , و نظمیه, حسین . "مروری بر توانمندی های همکاری بین حرفه ای در تیم سلامت", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 12, 3, 1400, 86-96. doi: 10.22038/hmed.2020.52024.1085

HARVARD

کشمیری, فاطمه, برغون, ریحانه, برومند, مریم, ژاله, اشرف, نظمیه, حسین. (1400). 'مروری بر توانمندی های همکاری بین حرفه ای در تیم سلامت', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 12(3), pp. 86-96. doi: 10.22038/hmed.2020.52024.1085

CHICAGO

فاطمه کشمیری , ریحانه برغون , مریم برومند , اشرف ژاله و حسین نظمیه, "مروری بر توانمندی های همکاری بین حرفه ای در تیم سلامت," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 12 3 (1400): 86-96, doi: 10.22038/hmed.2020.52024.1085

VANCOUVER

کشمیری, فاطمه, برغون, ریحانه, برومند, مریم, ژاله, اشرف, نظمیه, حسین. مروری بر توانمندی های همکاری بین حرفه ای در تیم سلامت. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1400; 12(3): 86-96. doi: 10.22038/hmed.2020.52024.1085

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • جلسه همکاری و بررسی پیشرفت‌های مجله «افق توسعه آموزش علوم ... 1404-02-29
  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب