• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. ارتقاء یادگیری جراحی آپیکال در دستیاران اندودانتیک دانشکده دندانپزشکی مشهد با استفاده از مدل فک گوسفند

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

ارتقاء یادگیری جراحی آپیکال در دستیاران اندودانتیک دانشکده دندانپزشکی مشهد با استفاده از مدل فک گوسفند

    نویسندگان

    • مریم قره چاهی 1
    • سیاوش موشخیان 2

    1 دانشیار بخش درمان ریشه ، دانشکده دندانپزشکی مشهد، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد ایران

    2 استادیار بخش درمان ریشه ، دانشکده دندانپزشکی مشهد، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد ایران.

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2021.53710.1108
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: طبق بررسی های متعدد مشخص شد که دستیاران درمان ریشه در زمینه انجام جراحی های آپیکال مشکلاتی داشتند و بدون هیچ آموزش عملی و صرفا بر اساس اندوخته های نظری ، در سال سوم دستیاری جراحی آپیکال را آغاز میکردند که موجب کاهش کیفیت جراحی ها، شکست های بالای درمان ها، استرس بالا و کاهش انگیزه و اعتماد به نفس دستیاران ، طولانی شدن عمل های جراحی، اذیت شدن بیمار و گاها ایجاد خطا های جبران ناپذیر بر روی بیمار می شد. بنابراین تصمیم گرفته شد که گام هایی پیوسته جهت رفع این مشکلات از مرحله پره کلینیک آغاز شود و تا مراحل کلینیک و کار بر روی بیمار  ادامه یابد. هدف از انجام مطالعه حاضر، بررسی ارتقاء مهارت ، توانمندی و انگیزه دستیاران رشته درمان ریشه در انجام جراحیهای پری آپیکال بعد از اعمال تغییرات در پره کلینیک درمان ریشه بود.
روش کار: سال 1395 تغییراتی در مدل و نحوه آموزش جراحی آپیکال در بخش درمان ریشه دانشکده دندانپزشکی مشهد انجام شد که بر اساس نظرسنجی هایی از اساتید و دستیاران ، همچنین بررسی کیفیت درمان های انجام شده، کارآیی این سیستم جدید ارزیابی شد. بنابراین مطالعه ای توصیفی - مقطعی طراحی گردید. جهت بررسی میزان رضایتمندی دستیاران ،پرسشنامه ها بین دستیاران درمان ریشه دانشکده دندانپزشکی مشهد از ورودی1395 تا 1399 توزیع شد و به منظور ارزیابی اساتید از نحوه عملکرد دستیاران، پرسشنامه ها به 13 نفر هیات علمی بخش درمان ریشه داده شد. قبل از توزیع پرسشنامه ها روایی صوری و محتوایی آنها بررسی شد و پایایی آنها با روش آزمون - باز آزمون تعیین گردید. نمونه گیری به صورت همه پرسی انجام شد.
نتایج: نتایج نظرسنجی از دستیاران، نشان از افزایش 3/78% کیفیت درمان ها، 65% در سرعت عمل و افزایش اعتماد به نفس، و 3/78 % در انگیزه انجام عمل های جراحی پری آپیکال به طور مستقل بود. بر اساس نظر اساتید، تسلط و مهارت ، موفقیت درمان ها، نمرات در سمینارهای ارائه caseجراحی 100 افزایش داشت و سرعت عمل ، دستیاران و همچنین رضایتمندی بیماران به میزان 70% افزایش یافت.
نتیجه گیری: ارایه این مدل آموزشی جراحی پری آپیکال، نقش مهمی در ارتقا آموزش دستیاران درمان ریشه دارد و میتواند در کوریکولوم آموزشی وارد شود.

کلیدواژه‌ها

  • آموزش جراحی پری آپیکال
  • دستیاران درمان ریشه
  • آموزش پری کلینیک
  • مدل فک گوسفند
  • XML
  • اصل مقاله 2.15 M
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
1- Torabinejad M, Nosrat A, Verma P, Udochukwu
O. Regenerative Endodontic Treatment or Mineral
Trioxide Aggregate Apical Plug in Teeth with
NecroticPulps and Open Apices: A Systematic
Review and Meta-analysis. J Endod
2017;43(11):1806-20.
2- Chércoles-Ruiz A, Sánchez-Torres A, Gay-
Escoda C. Endodontics, Endodontic Retreatment,
and Apical Surgery Versus Tooth Extraction and
Implant Placement: A Systematic Review. J Endod
2017;43(5):679-86.
3- Creasy JE, Mines P, Sweet M. Surgical trends
among endodontists: the results of a web-based
survey. J Endod 2009;35(1):30-4.
4- Dechouniotis G, Petridis XM, Georgopoulou
MK. Influence of specialty training and experience
on endodontic decision making. J Endod
2010;36(7):1130-4.
5- Qiao J, Xu J, Fu X, Niu F, Gui L, Girod S, et al.
Assessment of a Novel Standardized Training
System for Mandibular Contour Surgeries.
JAMAFacial Plast Surg 2019;21(3):221-9.
6 Razaviyan SH, Heshmati A. Evaluation and
Comparison of Endodontic Errors by
Undergraduate Dental Students Trained with and
Without the Use of a Head Phantom in Isfahan
University of Medical Sciences. J Isfahan
DentSch2019;15(3):295-304.
    • تعداد مشاهده مقاله: 5,579
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,785
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 12، شماره 4
اسفند 1400
صفحه 37-22
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 2.15 M
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 5,579
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,785

APA

قره چاهی, مریم و موشخیان, سیاوش . (1400). ارتقاء یادگیری جراحی آپیکال در دستیاران اندودانتیک دانشکده دندانپزشکی مشهد با استفاده از مدل فک گوسفند. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 12(4), 37-22. doi: 10.22038/hmed.2021.53710.1108

MLA

قره چاهی, مریم , و موشخیان, سیاوش . "ارتقاء یادگیری جراحی آپیکال در دستیاران اندودانتیک دانشکده دندانپزشکی مشهد با استفاده از مدل فک گوسفند", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 12, 4, 1400, 37-22. doi: 10.22038/hmed.2021.53710.1108

HARVARD

قره چاهی, مریم, موشخیان, سیاوش. (1400). 'ارتقاء یادگیری جراحی آپیکال در دستیاران اندودانتیک دانشکده دندانپزشکی مشهد با استفاده از مدل فک گوسفند', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 12(4), pp. 37-22. doi: 10.22038/hmed.2021.53710.1108

CHICAGO

مریم قره چاهی و سیاوش موشخیان, "ارتقاء یادگیری جراحی آپیکال در دستیاران اندودانتیک دانشکده دندانپزشکی مشهد با استفاده از مدل فک گوسفند," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 12 4 (1400): 37-22, doi: 10.22038/hmed.2021.53710.1108

VANCOUVER

قره چاهی, مریم, موشخیان, سیاوش. ارتقاء یادگیری جراحی آپیکال در دستیاران اندودانتیک دانشکده دندانپزشکی مشهد با استفاده از مدل فک گوسفند. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1400; 12(4): 37-22. doi: 10.22038/hmed.2021.53710.1108

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • جلسه همکاری و بررسی پیشرفت‌های مجله «افق توسعه آموزش علوم ... 1404-02-29
  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب