• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. دیدگاه مربیان و دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی قاین درباره عوامل بازدارنده و تسهیل کننده موثر بر یادگیری مهارتهای بالینی

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

دیدگاه مربیان و دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی قاین درباره عوامل بازدارنده و تسهیل کننده موثر بر یادگیری مهارتهای بالینی

    نویسندگان

    • محمد رضا جانی 1
    • زهره برزگری اسفدن 2
    • محمدرضا رزم ارا 3
    • اسما نیکخواه بیدختی 4
    • حمید قریب 5
    • قاسم دستجردی 5
    • حسین لطفی 5

    1 مربی، کارشناس ارشد مهندسی بهداشت محیط، گروه بهداشت عمومی، دانشکده پرستاری و مامایی قاین، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران.

    2 مربی، کارشناس ارشد پرستاری مراقبت های ویژه، گروه پرستاری، دانشکده پیراپزشکی و بهداشت فردوس، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران.

    3 مربی، کارشناسی ارشد آموزش پرستاری ، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری قاین، دانشگاه آزاد، بیرجند، بیرجند، ایران.

    4 مربی، کارشناسی ارشد پرستاری کودکان، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی بیرجند، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران.

    5 دانش آموخته کارشناسی پرستاری، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری و مامایی قائن، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2020.52169.1087
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: در جهان امروز با گسترش دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی بحث در مورد کیفیت آموزش از اهمیت ویژه ای برخوردار است به‌طوری که مسائل و مشکلات دانشجویی از موضوعات بسیار حیاتی به‌حساب می‌آید. لذا این مطالعه باهدف بررسی دیدگاه مربیان و دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی قاین درباره عوامل بازدارنده و تسهیل کننده مؤثر بر یادگیری مهارت‌های بالینی در سال 1395 انجام گرفت.
روش کار: این مطالعه از نوع توصیفی تحلیلی می باشد که بر روی کلیه مربیان بالینی (22 نفر) و دانشجویانی دانشکده پرستاری و مامایی قاین که واحد کارآموزی دارند (280 نفر) به‌صورت سرشماری انجام شد ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌ای مشتمل بر سه بخش مشخصات فردی، 38 سؤال در رابطه با عوامل تسهیل‌کننده و 27 سؤال عوامل بازدارنده مؤثر بر یادگیری مهارت‌های بالینی بود داده‌ها توسط Spss ورژن 22 تجزیه و تحلیل شد..
نتایج: نتایج نشان داد که میانگین سنی در مربیان 54/4±13/32 و در دانشجویان 24/3±4/22 سال بود. در توزیع فراوانی عوامل بازدارنده از دیدگاه مربیان، ارتباط بین مربی و دانشجو 7/XMRبررسی عوامل تسهیل کننده از دیدگاه مربیان، رضایت دانشجو از نحوه ی ارائه ی دروس عملی و تئوری 7/XMR درصد بیشترین درصد فراوانی را به خود اختصاص دادند.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده جهت تسهیل در نحوه ارائه دروس تئوری و نظری و بهبود ارتباط بین دانشجویان و مربی‌ها و همچنین با ایجاد انگیزه و مسئولیت در دیگر اعضای تیم بهداشتی – درمانی، بازنگری و اقدامات مناسب توسط مسئولین آموزشی برای یک محیط بالینی آموزشی پیشنهاد می‌شود.

کلیدواژه‌ها

  • عوامل تسهیل‌کننده
  • عوامل بازدارنده
  • آموزش بالینی
  • دانشجویان علوم پزشکی
  • XML
  • اصل مقاله 1.74 M
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
1-Darounparvar D. Issues and problems of students
and its impact on educational achievement Islamic
Azad University of firoozkohe,Journal of Industrial
Strategic Management.2004; 2(4):58-64
2-Ghaffari A, Mofrad F, Hafez R. Comparison of
the effect on students' academic skills workshops
(strong and weak). 5th National Conference on
Mental Health; 2010.
3-Ghodsbin F, Shafakhah M. Facilitating and
Preventing Factors in Learning Clinical Skills from
the Viewpoints of the Third Year Students of
Fatemeh School of Nursing and Midwifery. Iranian
Journal of Medical Education.2008; 7(2): 343- 354.
[In Persian]
4-Azemian A, Motamed N, Yousefi MR. Barriers
and Facilitating Factors in Learning of Effective
Clinical Teaching in Bushehr University of
Medical Sciences: Clinical Students, Point of
View-2010. Journal of Educational Developement
of JundishapuR. 2015; 12(1): 8-17. [In Persian]
5-Sahebalzamani M,Salahshorianfard A,Akbarzade
A,mohamedian R. comparison of preventing and
facilitating factors of effective clinical teaching of
nursing student and traniers Islamic azad university
of maragheh in 1388.Medical Science Journal of
Islamic Azad University Tehran Medical
Branch.2010; 21(1): 38-43. [In Persian]
6-Akhavan P, Mashoufi M, Mustafazadeh F,
allahyari E, vosoughi V, hatami H. stress factors in
clinical education Ardabil university of medical
sciences in 2009.Journal of health and care. 2009;
11(3): 41-48. [In Persian]
7-Valiee S, Moridi G, Khaledi Sh. Barriers to and
Facilitators of Clinical Education from Sanandaj
Nursing Students' Viewpoints, 2010-2011.
Preventive Care in Nursing & Midwifery Journal.
2013; 3(1): 74- 75. [In Persian]
8-Shafiei M, Hallakoie M, Alidalaki M, sagafi Z.
The Facilitating and preventing factors in learning
clinical skills from the viewpoints of the third year
nursing students of Rafsanjan university of Medical
Sciences during 2009. 2010; 4(1): 34-42. [In
Persian]
10-Pour bandbani M, Sadeghi R, Salsali M,
Borhani F. Factors affecting nurses active
participation in solving ethical problems
encountered in clinical practice from the
perspective of nursing graduate students.Journal of
nursing and midwifery urmia university of medical
sciences. 2012; 11(1); 42-50. [In Persian]
11-Hsiang-Chu P. An integrated model for the
effects of self-reflection and clinical experiential
learning on clinical nursing performance in nursing
students: A longitudinal study. Nurse Education
Today. 2016; 9(6): 156-162.
12-Bagheri H, Bazghaleh M. Clinical education
and its related factors in nursing: A qualitative
metasynthesis study. Iranian journal of nursing
Research. 2015; 4(4): 27-39. [In Persian]
13-Hadizadeh F, Firoozi M, Shamaeyan Razavi N.
Nursing and Midwifery Students Perspective on
Clinical Education in Gonabad University of
Medical Sciences. Iranian Journal of Medical
Education. 2005; 5 (1): 70-78. [In Persian]
    • تعداد مشاهده مقاله: 9,072
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,098
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 12، شماره 4
اسفند 1400
صفحه 84-74
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.74 M
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 9,072
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,098

APA

جانی, محمد رضا , برزگری اسفدن, زهره , رزم ارا, محمدرضا , نیکخواه بیدختی, اسما , قریب, حمید , دستجردی, قاسم و لطفی, حسین . (1400). دیدگاه مربیان و دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی قاین درباره عوامل بازدارنده و تسهیل کننده موثر بر یادگیری مهارتهای بالینی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 12(4), 84-74. doi: 10.22038/hmed.2020.52169.1087

MLA

جانی, محمد رضا , , برزگری اسفدن, زهره , , رزم ارا, محمدرضا , , نیکخواه بیدختی, اسما , , قریب, حمید , , دستجردی, قاسم , و لطفی, حسین . "دیدگاه مربیان و دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی قاین درباره عوامل بازدارنده و تسهیل کننده موثر بر یادگیری مهارتهای بالینی", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 12, 4, 1400, 84-74. doi: 10.22038/hmed.2020.52169.1087

HARVARD

جانی, محمد رضا, برزگری اسفدن, زهره, رزم ارا, محمدرضا, نیکخواه بیدختی, اسما, قریب, حمید, دستجردی, قاسم, لطفی, حسین. (1400). 'دیدگاه مربیان و دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی قاین درباره عوامل بازدارنده و تسهیل کننده موثر بر یادگیری مهارتهای بالینی', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 12(4), pp. 84-74. doi: 10.22038/hmed.2020.52169.1087

CHICAGO

محمد رضا جانی , زهره برزگری اسفدن , محمدرضا رزم ارا , اسما نیکخواه بیدختی , حمید قریب , قاسم دستجردی و حسین لطفی, "دیدگاه مربیان و دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی قاین درباره عوامل بازدارنده و تسهیل کننده موثر بر یادگیری مهارتهای بالینی," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 12 4 (1400): 84-74, doi: 10.22038/hmed.2020.52169.1087

VANCOUVER

جانی, محمد رضا, برزگری اسفدن, زهره, رزم ارا, محمدرضا, نیکخواه بیدختی, اسما, قریب, حمید, دستجردی, قاسم, لطفی, حسین. دیدگاه مربیان و دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی قاین درباره عوامل بازدارنده و تسهیل کننده موثر بر یادگیری مهارتهای بالینی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1400; 12(4): 84-74. doi: 10.22038/hmed.2020.52169.1087

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • جلسه همکاری و بررسی پیشرفت‌های مجله «افق توسعه آموزش علوم ... 1404-02-29
  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب