• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. مروری بر مبانی تعیین نقطه برش در آزمونهای پیشرفت تحصیلی و معرفی روش علمی انگوف

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

مروری بر مبانی تعیین نقطه برش در آزمونهای پیشرفت تحصیلی و معرفی روش علمی انگوف

    نویسندگان

    • حسین کارشکی 1
    • فاطمه حاجی آبادی 2
    • مریم باقری 3
    • اکرم قنبری مقدم 4

    1 دانشیار گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد

    2 استادیار، گروه داخلی جراحی ، دانشکده پرستاری مامایی ،دانشگاه علوم پزشکی مشهد ،مشهد ،ایران

    3 مربی ، گروه فوریتهای پزشکی ، دانشکده پرستاری مامایی ،دانشگاه علوم پزشکی مشهد ،مشهد ،ایران

    4 مربی گروه پرستاری، مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامایی ، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

,

نوع مقاله : مقاله مروری

10.22038/hmed.2021.54426.1116
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: نقطه برش در یک آزمون، نمره ای است که آزمون دهندگان را به طبقات مختلف(نظیر رد – قبول ) تقسیم می کند. فرایند تعیین نقطه برش در آزمون های حوزه آموزشی  به کرات مورد استفاده قرار می گیرد .نقطه برش باید بر اساس یک متدولوژی مورد قبول عموم بوده و منعکس کننده قضاوت افراد با کفایت و واجد شرایط باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین مبانی اولیه تعیین نقطه برش در آزمون های پیشرفت تحصیلی انجام شد.
روش کار: مطالعه حاضر یک مطالعه مروری است که طی آن کلیه مقالات مرتبط با هدف، با استفاده از کلید واژه های فارسی استاندارد سازی آزمون و تعیین نقطه برش در سایت های معتبر علمی فارسی  و انگلیسی جستجو شد.
نتایج: در جستجوی انجام شده،  هیچ منبع علمی معتبر فارسی  در زمینه تعیین نقطه برش یافت نشد. با این حال مقالات و کتب انگلیسی موجود در این زمینه به دقت مورد مطالعه و بررسی قرار گرفتند.
نتیجه گیری: با وجود اهمیت تعیین صحیح نقطه برش علی الخصوص در آزمونهای پیشرفت تحصیلی، واینکه متون فارسی حاوی منابع اندکی در زمینه اصول و مبانی انجام این کار می باشد و احتمالا اندک بودن این منابع موجب آشنایی کمتر پزوهشگران با روند صحیح تعیین نقطه برش و تمایل انها به استفاده از روش های غیر علمی جهت انجام این مهم در مطالعات خود می باشد، این مقاله می تواند به عنوان راهنمای مبانی اولیه تعیین نقطه برش در آزمون های پیشرفت تحصیلی ، کمک کننده باشد 

کلیدواژه‌ها

  • آزمون های پیشرفت تحصیلی
  • استاندار سازی آزمون
  • تعیین نقطه برش
  • XML
  • اصل مقاله 1.66 M
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
1. Zieky, M., M. Perie, and S. Livingston, A primer
on setting cut scores on tests of educational
achievement. Princeton, NJ: Educational Testing
Service, 2006. 320.
2. Kaftandjieva, F., Methods for setting cut scores
in criterion-referenced achievement tests. Cito,
Arnhem: EALTA, 2010. 170.
3. http://www.nocti.org/pdf/CRCutScores.pdf.
4. Tavakol, M. and R. Dennick, Standard setting:
the application of the receiver operating
characteristic method. 2012, IJME.
5. Wheaton, A. and J. Parry. Using the Angoff
method to set cut scores. in Users Conference.
2012.
6
.https://www.questionmark.com/us/seminars/Docu
ments/webinar_angoff_handout_may_2012.pdf.
7. Haertel, E.H. and W.A. Lorie, Validating
standards-based test score interpretations.
Measurement, 2004. 2(2): p. 61-103
    • تعداد مشاهده مقاله: 7,948
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,186
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 12، شماره 4
اسفند 1400
صفحه 96-85
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.66 M
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 7,948
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,186

APA

کارشکی, حسین , حاجی آبادی, فاطمه , باقری, مریم و قنبری مقدم, اکرم . (1400). مروری بر مبانی تعیین نقطه برش در آزمونهای پیشرفت تحصیلی و معرفی روش علمی انگوف. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 12(4), 96-85. doi: 10.22038/hmed.2021.54426.1116

MLA

کارشکی, حسین , , حاجی آبادی, فاطمه , , باقری, مریم , و قنبری مقدم, اکرم . "مروری بر مبانی تعیین نقطه برش در آزمونهای پیشرفت تحصیلی و معرفی روش علمی انگوف", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 12, 4, 1400, 96-85. doi: 10.22038/hmed.2021.54426.1116

HARVARD

کارشکی, حسین, حاجی آبادی, فاطمه, باقری, مریم, قنبری مقدم, اکرم. (1400). 'مروری بر مبانی تعیین نقطه برش در آزمونهای پیشرفت تحصیلی و معرفی روش علمی انگوف', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 12(4), pp. 96-85. doi: 10.22038/hmed.2021.54426.1116

CHICAGO

حسین کارشکی , فاطمه حاجی آبادی , مریم باقری و اکرم قنبری مقدم, "مروری بر مبانی تعیین نقطه برش در آزمونهای پیشرفت تحصیلی و معرفی روش علمی انگوف," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 12 4 (1400): 96-85, doi: 10.22038/hmed.2021.54426.1116

VANCOUVER

کارشکی, حسین, حاجی آبادی, فاطمه, باقری, مریم, قنبری مقدم, اکرم. مروری بر مبانی تعیین نقطه برش در آزمونهای پیشرفت تحصیلی و معرفی روش علمی انگوف. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1400; 12(4): 96-85. doi: 10.22038/hmed.2021.54426.1116

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • جلسه همکاری و بررسی پیشرفت‌های مجله «افق توسعه آموزش علوم ... 1404-02-29
  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب