• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. به کارگیری راهنماهای بالینی پزشک خانواده در کارورزی پزشکی اجتماعی و خانواده به منظور ارتقاء صلاحیت بالینی کارورزان پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی گلستان سال 1397

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

به کارگیری راهنماهای بالینی پزشک خانواده در کارورزی پزشکی اجتماعی و خانواده به منظور ارتقاء صلاحیت بالینی کارورزان پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی گلستان سال 1397

    نویسندگان

    • فریده کوچک 1
    • فریبا بیکی 2

    1 استادیار ، گروه پزشکی - اجتماعی، دانشکده پزشکی،دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان،ایران.

    2 دانشجوی دکترای برنامه‌ریزی توسعه آموزش عالی، دفتر توسعه ، دانشکده بهداشت ،دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران.

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2021.55904.1131
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: ارزیابی دقیق و عینی صلاحیت بالینی به عنوان یکی از مهمترین جنبه‌های آموزش بالینی دانشجویان پزشکی تلقی می‌شود که در آن توانمندی‌های دانشجو برای حل مشکلات بیماران اندازه‌گیری می‌شود. استفاده از راهنماهای بالینی به عنوان منابع استاندارد و به روز در جهت مدیریت ییماری‌ها، باید با در نظر گرفتن آموزش مناسب، تمرین منظم و به روز رسانی مداوم همراه باشد تا مفید واقع شود. این مطالعه با هدف به کارگیری راهنماهای بالینی پزشک خانواده در کارورزی پزشکی اجتماعی و خانواده به منظور ارتقاء صلاحیت بالینی کارورزان پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی گلستان در سال 1397انجام شد.
روش کار: این مطالعه از نوع نیمه تجربی می‌باشد. تعداد دانشجویان در این مطالعه 50 نفر به صورت سرشماری بر اساس برنامه‌ریزی امور آموزش دانشکده پزشکی در سال 1397 در دانشگاه علوم پزشکی گلستان بوده است. کارورزان بر اساس انتخاب بخش پزشکی اجتماعی در 4 ماه به صورت دوره‌ای در این مطالعه شرکت کردند. کارگاه دو روزه‌ای به منظور آشنایی با مباحث دوره، اهداف دانشی، نگرشی، مهارتی و روش‌های آموزشی حل مسأله و تکنیک‌های بارش فکر برگزار گردید. سپس کارورزان وارد دو مرکز جامع سلامت انتخاب شده توسط معاونت آموزشی دانشگاه شدند و بقیه دوره را در این مراکز با هدف مسأله‌یابی و ارائه راهکار، استفاده از راهنماهای بالینی و مدیریت بیماران گذراندند. در این مطالعه از یک پرسشنامه در قالب 13 سؤال در حیطه‌های " تاثیر تدریس راهنمای بالینی بر یادگیری و قدرت تصمیم‌گیری"، "طراحی سناریو" و "فعالیت‌های گروهی" با پاسخ‌هایی در طیف لیکرتی چهارگزینه‌ای از کاملا ًموافقم تا کاملاً مخالفم با نمره ۰ تا ۳، استفاده شد.اﻃﻼﻋــﺎت جمع‌آوری شده ﺑــﺎ استفاده از آمار توصیفی در نرم‌افزار آﻣﺎری excel ﻣﻮرد ﺗﺠﺰﻳـﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ.
نتایج: در این مطالعه 50 نفر از کارورزان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گلستان شرکت کردند. 80 درصد موافق بودند که تدریس راهنمای بالینی موجب یادگیری ماندگارتری در موضوع مربوطه می‌گردد. 90 درصد موافق با تأثیر راهنمای بالینی در درمان گام به گام بیماران بودند. کارورزان خواهان توجه بیشتر به ویزیت پزشک خانواده، توجه بیشتر به راهنماهای بالینی و الگوریتم‌ها در مدیریت بیماران تحت پوشش مراکز و کاربردی تر کردن مطالب دوره بودند.
نتیجه‌گیری: آموزش راهنماهای بالینی به دانشجویان و تأکید بر اهمیت آن می‌تواند، نقش مهمی در افزایش مهارت و توانمندی آنها در درمان گام به گام بیماری‌ها داشته باشد. در نتیجه کاربردی کردن آموزش مدیریت بیماری‌ها می‌تواند موجب یادگیری عمیقتر در کارورزان شود.

کلیدواژه‌ها

  • راهنمای بالینی
  • پزشک خانواده
  • کارورزی پزشکی – اجتماعی
  • XML
  • اصل مقاله 1.71 M
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • صدا ۰۰۶.m4a
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
1- Daryazadeh S, Faghihi A, Jokar F, Yaghini O,
Ismaili A, Medical students' views on clinical
competency test - a qualitative study, Iranian
Journal of Medical Education, Visa of
Transformation and Innovation Packages in
Medical Education ,2017; 17 (9):pp 100-109.
2- Woolf SH, Grol R, Hutchinson A, Eccles M,
Grimshaw J, Potential benefits, limitations,
and harms of clinical guidelines. BMJ,1999;
318(7182): pp 527–530.
3- Ghadimi R, Haji Ahmadi M, Tirgar A,
Rashvand H, Amouee AI, Sajadi P, Hosseini
SR, Investigating the Necessity of
Educational Topics in Social Medicine
Internship and Internship from the Perspective
of Medical Graduates, Center for the Study
and Development of Medical Education,2013;
Volume 10, Number 2: pp 165-158.
4- Changiz T, Fakhari M, Jamshidian S, Zare S,
Asgari F, A systematic review of studies on
the ability of newly graduated general
practitioners on the eve of graduation in Iran,
development steps in medical education,
Journal of the Center for the Study and
Development of Medical Education,2015;
Volume 12, Number 2: pp 325-343.
5- Sadegh Tabrizi J, Mardani L, Kalantary H,
Hamzehee Z, Students' Perspectives of Health
Services Management and Family Health of
Tabriz University of Medical Sciences on
Internship in the Field, Iranian Journal of
Medical Education,2010; (10) 4:pp 439- 451.
6- Southwick F and etc, Commentary: IDSA
guidelines for improving the teaching of
preclinical medical microbiology and
infectious diseases, Acad Med, 2010; 85(1):
PP19-22 .
7- Moghaddam Azadi H, Taj Sharififar S,
Zareian A, Jafari M, Compilation of Triage
Clinical Guide to Nuclear-Radiological
Events, Journal of Military Care
Sciences,2017; Fourth Year, No. 1, Serial No.
11: pp10-18.
8- Valizadeh GH A, Bijani M, Bahram A E,
Kuhpayeh A, Evaluation of compliance of
blood pressure treatment with jnc-7 guideline
in patients referred to health centers of Fasa
health centers, Journal of Fasa University of
Medical Sciences,2014; Fourth year , No. 1:
pp 74-80.
9- Dietary Guidelines. Retrieved from,
https://www.eatforhealth.gov.au/guidelines/ab
out-australian-dietary-guidelines. (accessed:
19 Dec 2018)
10- Ali Hojjati N, Calligrapher M, Safi M,
Bozorgi A, Fartoukzadeh S, Valaei N,
Evaluation of Cardiovascular Physicians'
Adherence to Guidelines in the Treatment of
ACC / AHA Patients with Unstable Angina,
Journal of Medical Research, University of
Science Shahid Beheshti Medicine,
2011;Volume 35, Number 3:pp 147-151.
11- Grando A, Peleg M, Glasspool D. A goal-
oriented framework for specifying clinical
guidelines and handling medical errors,
Journal of Biomedical informatics,2010;
43:PP 287-299.
12- Hassankhani H , Soheili A, Shams Vahdati S
, Pain Management in P rehospital Emergency
S ervice: A Neglected Necessity in Iranian
Healthcare System, Iranian Journal of
Emergency Medicine,2018; the period 5 :
Continuous 16 :PP 1-5.
13- KimiaeimehrF, Hosseini1 S M,
Alimohammadzadeh KH, Bahadori M K,
Maher A, Thestudy of factors affecting the
implementation of clinical guidelines in Iran,
Journal ofMilitary Medicine,2019; Volume21,
Issue 3:PP 300-310.
14- Mee Kyoung K, 2019 Clinical Practice
Guidelines for Type 2 Diabetes Mellitus in
Korea, Diabetes Metab J, 2019; 43(4):PP 398-
406.
15- Sigfrid A and etc. systematic review of
clinical guidelines on the management of
acute, community-acquired CNS infections,
BMC Medicine, 2019; 6; 17(1): 170.
16- Khanjari S, Talebi R, Haghogh Doost Oskooi
S F, Compilation of clinical guidelines for
blood transfusion process in children with
thalassemia major, Hayat Magazine,2015;
Volume 21, Number 1; PP 37 - 55 .
17- Attari M A, Dehastani Ardakani H,
Localization of Guidelines for Diagnosis,
Treatment and Clinical Follow-up of Patients
with Stroke for Use in Medical Centers and
Hospitals of Isfahan Province, Journal of
Kerman University of Medical Sciences,
2016; Volume 34, Number 373: PP 182 - 189
    • تعداد مشاهده مقاله: 3,585
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,756
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 13، شماره 2
شهریور 1401
صفحه 70-61
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.71 M
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • صدا ۰۰۶.m4a
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 3,585
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,756

APA

کوچک, فریده و بیکی, فریبا . (1401). به کارگیری راهنماهای بالینی پزشک خانواده در کارورزی پزشکی اجتماعی و خانواده به منظور ارتقاء صلاحیت بالینی کارورزان پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی گلستان سال 1397. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 13(2), 70-61. doi: 10.22038/hmed.2021.55904.1131

MLA

کوچک, فریده , و بیکی, فریبا . "به کارگیری راهنماهای بالینی پزشک خانواده در کارورزی پزشکی اجتماعی و خانواده به منظور ارتقاء صلاحیت بالینی کارورزان پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی گلستان سال 1397", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 13, 2, 1401, 70-61. doi: 10.22038/hmed.2021.55904.1131

HARVARD

کوچک, فریده, بیکی, فریبا. (1401). 'به کارگیری راهنماهای بالینی پزشک خانواده در کارورزی پزشکی اجتماعی و خانواده به منظور ارتقاء صلاحیت بالینی کارورزان پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی گلستان سال 1397', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 13(2), pp. 70-61. doi: 10.22038/hmed.2021.55904.1131

CHICAGO

فریده کوچک و فریبا بیکی, "به کارگیری راهنماهای بالینی پزشک خانواده در کارورزی پزشکی اجتماعی و خانواده به منظور ارتقاء صلاحیت بالینی کارورزان پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی گلستان سال 1397," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 13 2 (1401): 70-61, doi: 10.22038/hmed.2021.55904.1131

VANCOUVER

کوچک, فریده, بیکی, فریبا. به کارگیری راهنماهای بالینی پزشک خانواده در کارورزی پزشکی اجتماعی و خانواده به منظور ارتقاء صلاحیت بالینی کارورزان پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی گلستان سال 1397. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1401; 13(2): 70-61. doi: 10.22038/hmed.2021.55904.1131

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25
  • فراخوان ویژه نامه هوش مصنوعی 1403-01-18
  • رتبه علمی-پژوهشی 1402-11-04

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب