• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. بررسی میزان انطباق کوریکولوم کارشناسی رشته ی علوم آزمایشگاهی با مهارت شغلی بر مبنای آموزش پاسخگو در دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال ۱۳۹۹

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

بررسی میزان انطباق کوریکولوم کارشناسی رشته ی علوم آزمایشگاهی با مهارت شغلی بر مبنای آموزش پاسخگو در دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال ۱۳۹۹

    نویسندگان

    • حسن رفیعی مهر 1
    • معصومه رستمی معز 2

    1 .دکتری، گروه علوم آزمایشگاهی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان ،ایران .

    2 دکتری، مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان ،ایران.

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2021.57273.1147
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: برنامه درسی (کوریکولوم) یکی از مهم‌ترین عناصر نظام آموزشی یک جامعه شناخته می‌شود. هدف از این مطالعه، تعیین میزان انطباق کوریکولوم کارشناسی رشته‌ی علوم آزمایشگاهی با نیازهای شغلی این رشته بر مبنای آموزش پاسخگو بود.
روش کار: این مطالعه مقطعی بر روی 54 نفر از دانشجویان ترم آخر و 150 فارغ التحصیل کارشناسی شاغل در ده سال اخیر به روش سرشماری در سال 1399 انجام شد. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته شامل سه بخش اطلاعات دموگرافیک، نظرسنجی در خصوص میزان کاربردی بودن دروس، و میزان رضایت کلی از برنامه درسی جمع آوری گردید. شاخص روایی پرسشنامه 75/0 و پایایی پرسشنامه 88/0=α تعیین شد. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و تی مستقل از طریق نرم‌افزار SPSS نسخه 23 تجزیه تحلیل شدند.
نتایج: بیشترین کاربرد دروس اختصاصی به دروس خون‌شناسی(1) و خون‌شناسی(2) به ترتیب با 9/51 و3/59 درصد از دید دانشجویان و 4/61 و 4/62 درصد از دید شاغلین و کمترین کاربرد برای درس سمینار از دیدگاه دانشجویان (6/55%) و شاغلین (8/56%) اختصاص داشت. در مورد دروس پایه نیز از دیدگاه دانشجویان و شاغلین بیوشیمی عمومی به ترتیب با 4/33 و 4/36 درصد بیشترین کاربرد و درس فیزیک حیاتی به ترتیب با 63 و 53 درصد کم کاربردترین دروس در انجام وظایف شغلی بود.
نتیجه‌گیری: طبق نتایج این تحقیق برخی دروس اختصاصی و پایه انطباق کمی را با نیازهای شغلی داشته‌اند؛ لذا بازنگری کوریکولوم در جهت انطباق دروس بر مبنای آموزش پاسخگو، ضروری است.

کلیدواژه‌ها

  • علوم آزمایشگاهی
  • کوریکولوم
  • مهارت شغلی
  • آموزش پاسخگو
  • XML
  • اصل مقاله 1.88 M
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • Voice 005.m4a
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
1. ekrami A, savari M. Assessment of laboratory
sciences bachelor degree curriculum in Iranian
universities. Educ Strategy Med Sci. 2018; 11
(3): 118-123
2. Mehrabian F, Dadash Khah Z, Karimi Z.
Attitude of environmental health students
toward their discipline and future career in
Gilan University of Medical Science. Research
in Medical Education 2012; 4 (1): 43-8.
3. Ghazanfari Z, Forozy M, Khosravi F. The
opinions of graduated students of medicine on
the amount of compatibility existing between
the programs of clinical education and their
occupation needs in Kerman. J Babol Univ Med
Sci. 2010; 12(1): 52-9.
4. Hajiaghajani S, Mir Mohammad MR. Physicians
and interns Introduction to the application of
basic science courses and clinical issues. J
Shaheed Sadoughi Univ Med Sci. 2001; 7 (8):
56-62.
5. Fasihiharandi T, Soltaniarabshahi SK, Tahami
SA, Mohammadalizadeh S. Viewpoints of
medical students about the quality of clinical
education. J Qazvin Univ Med Sci. 2004; 8(30):
4-9.
6 .Mortazavi R. Critical look at challenges in the
medical laboratory science training in the
workplace. International Journal of Medical
Science and Education. 2020; 7(4):1-4.
7. Seifi S, Sum Sh. Comparison of dental students
consent towards their educational line in
clinical and basic science course. Biannual
Journal of Medical Education Development
Center, Babol Univ Med Sci 2015; 3 (2); 38-45.
8. Memarpour M, Bazrafkan L, Mosavi E,
Vossoughi M. Factors Influencing Dental
Students' Choice of Discipline. Iranian Journal
of Medical Education 2013; 13 (4): 260-9.
9. Hakim A. Factors affecting satisfaction of
nursing students of nursing major. JNE 2013; 2
(2): 10-20.
10. Gharouni M. The Correspondence between the
Curriculum of Public Health Undergraduate
Program and Job Requirements: A Cross-
sectional Study. 2018. SADRA MEDICAL
SCIENCES JOURNAL, 6(3 ), 171-184.
11. Fadaei A, Ghafari M, Amiri M, Shakeri K.
Investigating environmental health engineering
in graduates’ viewpoints about the conformity
rate of the curriculum with their professional
needs in Chaharmahal and Bakhtiari Province.
Iranian journal of medical education 2014; 14:
787-95.
12. Bakhtiyar k., Nouraei Motlagh s., Imani Nasab
m.h., Tarahi m.j., Gharouni M.H., Asadi h.
Critical look at challenges in the medical
laboratory science training in the workplace.
International Journal of Medical Science and
Education. 2020; 7: 1-4 .
13. Noormohammadian Z, Ghatreh-Samani K,
Farrokhi E, Daris F, Akbarian E. A study on the
amount of application of laboratory sciences
courses in work place. Journal of Shahrekord
University of Medical Sciences 2015; 16(6):
139-47.
14. Shadfar H, Liaghatdar M, Sharif M.
Investigating Conformity Scope of Educational
Planning and Administration Curriculum with
Students Needs. Quarterly Journal of Research
and Planning in Higher Education. 2012;
17(4):123-46.
15. Habibzadeh R, Reihani H, Rahmanian
Shahdabad A,Karimi Moonaghi H, Foroughian
M. Evaluation of Implementation of Emergency
Medicine Specialty Curriculum in Medical
Universities of Iran. Horizon of Medical
Education Development. 2020; 11(2):29-41
16. Shekarbaghani, A. Study the effectiveness of
the curriculum content of Bachelor and Master
Degree courses on community their job needs
(Case Study: Applied Physics syllabus content).
Research in Curriculum Planning, 2018; 15(56):
94-108.
17 .Nabatchian F, Einollahi N, Abbasi S, Gharib M,
Zarebavani M. Comparative Study Of
Laboratory Sciences Bachelor Degree Program
In Iran And Several Countries. Payavard. 2015;
9 (1):1-16.
18.Asgharzadeh kangachar S, Mojtahedi A, Tabari
R, Nikokar I. Comparative Investigation of
Bachelor’s Degree Curriculum of Clinical
Laboratory Sciences in Iranian Universities of
Medical Sciences and World's Top Universities.
Iranian Journal of Medical Microbiology. 2016;
10 (5):1-10
    • تعداد مشاهده مقاله: 3,726
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,738
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 13، شماره 2
شهریور 1401
صفحه 26-15
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.88 M
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • Voice 005.m4a
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 3,726
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,738

APA

رفیعی مهر, حسن و رستمی معز, معصومه . (1401). بررسی میزان انطباق کوریکولوم کارشناسی رشته ی علوم آزمایشگاهی با مهارت شغلی بر مبنای آموزش پاسخگو در دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال ۱۳۹۹. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 13(2), 26-15. doi: 10.22038/hmed.2021.57273.1147

MLA

رفیعی مهر, حسن , و رستمی معز, معصومه . "بررسی میزان انطباق کوریکولوم کارشناسی رشته ی علوم آزمایشگاهی با مهارت شغلی بر مبنای آموزش پاسخگو در دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال ۱۳۹۹", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 13, 2, 1401, 26-15. doi: 10.22038/hmed.2021.57273.1147

HARVARD

رفیعی مهر, حسن, رستمی معز, معصومه. (1401). 'بررسی میزان انطباق کوریکولوم کارشناسی رشته ی علوم آزمایشگاهی با مهارت شغلی بر مبنای آموزش پاسخگو در دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال ۱۳۹۹', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 13(2), pp. 26-15. doi: 10.22038/hmed.2021.57273.1147

CHICAGO

حسن رفیعی مهر و معصومه رستمی معز, "بررسی میزان انطباق کوریکولوم کارشناسی رشته ی علوم آزمایشگاهی با مهارت شغلی بر مبنای آموزش پاسخگو در دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال ۱۳۹۹," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 13 2 (1401): 26-15, doi: 10.22038/hmed.2021.57273.1147

VANCOUVER

رفیعی مهر, حسن, رستمی معز, معصومه. بررسی میزان انطباق کوریکولوم کارشناسی رشته ی علوم آزمایشگاهی با مهارت شغلی بر مبنای آموزش پاسخگو در دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال ۱۳۹۹. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1401; 13(2): 26-15. doi: 10.22038/hmed.2021.57273.1147

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25
  • فراخوان ویژه نامه هوش مصنوعی 1403-01-18
  • رتبه علمی-پژوهشی 1402-11-04

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب