• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. بررسی تأثیر استفاده از روش بحث مبتنی بر مورد در دوره کارآموزی بیماری‎های زنان

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

بررسی تأثیر استفاده از روش بحث مبتنی بر مورد در دوره کارآموزی بیماری‎های زنان

    نویسندگان

    • الهام فکوری 1
    • فاطمه کشمیری 2

    1 عضو هیات علمی، مرکز تحقیقات مراقبت‎های پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران.

    2 دانشیار، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران.

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2020.52386.1088
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: استفاده از روش‌های ارزیابی مبتنی بر عملکرد در کارآموزی‌های دانشجویان رشته‌ی مامایی اهمیت زیادی دارد و امکان رشد مهارت‌های فراگیران را در تشخیص، تصمیم گیری و مهارت‌های عملی فراهم می‌کند. مطالعه حاضر با هدف  تعیین تاثیر استفاده از روش بحث مبتنی بر مورد  در دوره کارآموزی بیماری‎های زنان بر مهارت‌های مدیریت بیمار و رضایتمندی دانشجویان مامایی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت اجرا شد.
روش کار: مطالعه حاضر، مداخله‎ای تک گروهی است. دانشجویان مامایی ترم هفت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت به‎صورت سرشماری در مطالعه وارد شدند. در این مطالعه از روش بحث مبتنی بر مورد به عنوان یکی از روش های ارزیابی مبتنی بر عملکرد در کارآموزی بیماری زنان استفاده شد. هدف این روش، ارزیابی توانایی مدیریت بیماران، در 9 بیماری شایع و مهم زنان بود. برای اجرای روش مذکور، دانشجو لازم بود با گرفتن شرح حال کامل، بررسی پرونده بیمار و مطالعه منابع و متون در دسترس، بطور کامل بیماری مدنظر را بررسی کند و مراقبت‎های مورد نیاز بیمار را انجام دهد. جلسات بحث مبتنی بر مورد به‎صورت تکوینی و پس از جلسات کارآموزی برگزار شد. در این جلسات مهارت دانشجو در بررسی شکایت‎های بیمار و علایم بیماری، تشخیص‎های افتراقی، اقدامات تشخیصی و درمانی مورد نیاز ارزیابی شد. پس از ارزیابی، بازخورد لازم به دانشجو ارائه شد. ارزشیابی پایانی دانشجویان بصورت مشاهده‎ای انجام شد. رضایت‎مندی فراگیران بااستفاده از فرم نظرسنجی السون و همکاران انجام شد. تجزیه و تحلیل داده‎ها با استفاده از نرم افزار SPSS16 و آزمون‎های توصیفی(mean, SD) انجام شد.
نتایج: در این مطالعه 30 نفر از دانشجویان مامایی شرکت داشتند. میانگین سنی آن‎ها 1±22 سال بود. میانگین نمرات دانشجویان در رابطه با ارزیابی مدیریت بیمار 72/12±86 تعیین شد. 8/77 درصد دانشجویان معتقد بودند آموخته‌های حاصل از این روش در زمان اشتغال به آن‌ها کمک کرده است.
نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد روش بحث مبتنی بر مورد برای دانشجویان مامایی می‎تواند به عنوان ابزاری متناسب برای ارزیابی تکوینی مهارت های مدیریت بیمار دانشجویان استفاده گردد. استفاده از این روش، ضمن تعیین نقش و مسئولیت به دانشجویان به دلیل ارزیابی و ارائه بازخورد آنی می‎تواند به عنوان روشی مناسب در کارآموزی‎های بالینی مورد استفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

  • بحث مبتنی بر مورد
  • بیماری‎های زنان
  • دانشجو
  • مامایی
  • XML
  • اصل مقاله 1.61 M
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
1. Gottfreethsdottir H, Nieuwenhuijze MJ.
Midwifery education: Challenges for the future in a
dynamic environment. Midwifery. 2018;59:78-80.
2. Khatiban M, Sangestani G, Oshvandi K.
Midwifery students’ experience of role-playing as a
teaching strategy: a qualitative study. 3 JNE. 2014;
3 (1) :61-70.
3. Mohammadi A, Mohammadi J. Survey of
lecturers' opinions about the learning environment
at Zanjan University of Medical Sciences. J of
Medical Education Development. 2014;7(15):117-
26.
4. Hassanzahraii R, Atashsokhan G, Salehi S.
Comparison of correlative factors with effective
clinical teaching from teacher & student insight.
Iranian Journal in Medical Education.
2007;7(2):249-56. [In Persian]
5. Maharlouei N, Moalaee M, Ajdari S, Zarei M,
Lankarani KB. Caesarean delivery in south-western
Iran: trends and determinants in a community-
based survey. Medical principles and practice:
international journal of the Kuwait University,
Health Science Centre. 2013;22(2):184-8.
6. AdibHajbagheri M, Parvizi S, Salsali M. quality
study methods, 1st ed. 2007:27-89.
7. Omidvar s, Bakouee f, Salmalian h. Clinical
Education Problems: the Viewpoints of Midwifery
Students in Babol Medical University. Iranian
Journal of Medical Education. 2005;5(2):15-21.
8 .Ahmady S, Yazdi L. Exploring the Midwifery
Training Challenges in Iran from the Viewpoint of
Faculty Members and Graduates of this Field:
Content Analysis. Journal of Medical Education.
2016;15(2): 82- 9.
9. Pervasive evaluation methods: Study and
development of medical education center of Shahid
Sadoughi University of Yazd. 2018. [In Persian].
10. Primhak R, Gibson N. Workplace-based
assessment: how to use case-based discussion as a
formative assessment. Breathe 2019; 15: 163–166.
11. Bodgener S, Tavabie A. Is there a value to case-
based discussion? Education for primary care : an
official publication of the Association of Course
Organisers, National Association of GP Tutors,
World Organisation of Family Doctors.
2011;22(4):223-8.
12. Olson LG, Coughlan J, Rolfe I, Hensley MJ.
The effect of a Structured Question Grid on the
validity and perceived fairness of a medical long
case assessment. Medical education.
2000;34(1):46-52.
13. Kim S, Phillips W, Pinsky L, Brock D, Phillips
K andb Keary J (2006) A conceptual framework
for developing teaching cases: a review and
synthesis of the literature across disciplines.
Medical Education 40: 867–76.
14. Brown, N., Holsgrove, G., & Teeluckdharry, S.
(2011). Case-based discussion. Advances in
Psychiatric Treatment, 17(2), 85-90.
doi:10.1192/apt.bp.107.003939.
15. Carr S. The Foundation Programme assessment
tools: an opportunity to enhance feedback to
trainees? Postgraduate Medical Journal.
2006;82(971):576-9.
16. Mehta F, Brown J, Shaw N. Do trainees value
feedback in case-based discussion assessments?
Medical teacher. 2013;35(5):e1166-e72.
17. Jyothirmayi R. Case-based discussion:
assessment tool or teaching aid? Clinical Oncology.
2012;24(10):649-53.
18. Mohanaruban A, Flanders L, Rees H.
Case‐based discussion: perceptions of feedback.
The clinical teacher. 2018;15(2):126-31
    • تعداد مشاهده مقاله: 6,474
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,191
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 12، شماره 4
اسفند 1400
صفحه 73-64
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.61 M
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 6,474
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,191

APA

فکوری, الهام و کشمیری, فاطمه . (1400). بررسی تأثیر استفاده از روش بحث مبتنی بر مورد در دوره کارآموزی بیماری‎های زنان. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 12(4), 73-64. doi: 10.22038/hmed.2020.52386.1088

MLA

فکوری, الهام , و کشمیری, فاطمه . "بررسی تأثیر استفاده از روش بحث مبتنی بر مورد در دوره کارآموزی بیماری‎های زنان", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 12, 4, 1400, 73-64. doi: 10.22038/hmed.2020.52386.1088

HARVARD

فکوری, الهام, کشمیری, فاطمه. (1400). 'بررسی تأثیر استفاده از روش بحث مبتنی بر مورد در دوره کارآموزی بیماری‎های زنان', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 12(4), pp. 73-64. doi: 10.22038/hmed.2020.52386.1088

CHICAGO

الهام فکوری و فاطمه کشمیری, "بررسی تأثیر استفاده از روش بحث مبتنی بر مورد در دوره کارآموزی بیماری‎های زنان," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 12 4 (1400): 73-64, doi: 10.22038/hmed.2020.52386.1088

VANCOUVER

فکوری, الهام, کشمیری, فاطمه. بررسی تأثیر استفاده از روش بحث مبتنی بر مورد در دوره کارآموزی بیماری‎های زنان. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1400; 12(4): 73-64. doi: 10.22038/hmed.2020.52386.1088

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • جلسه همکاری و بررسی پیشرفت‌های مجله «افق توسعه آموزش علوم ... 1404-02-29
  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب