• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. بررسی همراهی رضایت تحصیلی و تیپ های شخصیتی در دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در سال 1399

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

بررسی همراهی رضایت تحصیلی و تیپ های شخصیتی در دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در سال 1399

    نویسندگان

    • فاطمه اربابی کلاتی 1
    • حامد ربیعی 2

    1 گروه بیماریهای دهان، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران .

    2 دندانپزشک، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران.

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2021.54754.1118
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه:. رضایت تحصیلی طیف وسیعی از جنبه های زندگی دانشجویان دندانپزشکی را در بر می گیرد که  تحقق برخی یا همه جنبه ها می تواند بر بهبود فرایند آموزش و ارتقای سطح کیفیت اموزش تأثیرگذار باشد. یکی از این جنبه ها ، تیپ شخصیتی است که ممکن است زمینه ساز رضایت تحصیلی دانشجویان دندانپزشکی باشد. ما نیز در این مطالعه به بررسی ارتباط تیپ شخصیتی با رضایت تحصیلی دانشجویان دندانپزشکی شهر زاهدان پرداختیم.
روش کار:در این مطالعه ی مقطعی، 135 دانشجوی دندانپزشکی پیوسته مشغول به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به صورت حضوری شرکت نمودند. پرسشنامه شامل اطلاعات زمینه ای دانشجویان، پرسشنامه ی رضایت تحصیلی JDI  و پرسشنامه ی تیپ های شخصیتی  MBTI  بود که از در اختیار دانشجویان قرار گرفت. میانگین نمره ی تیپ های شخصیتی و رضایت تحصیلی توسط نرم افزار SPSS.22 در سطوح مختلف متغیرهای زمینه ای مقایسه شد.
نتایج:در مطالعه ی حاضر شایع ترین تیپ های شخصیتی ESTJ , ISTJ , ENTJ , INTJ  بودند. میزان رضایت کلی تحصیلی در دانشجویان دختر 179.09 و در دانشجویان پسر 164.95 و به طور معنی داری رضایت دختران بیشتر از پسران بود (P=0.007)..
 نتیجه گیری:به نظر می رسد دندانپزشکان با تیپ های شخصیتی  ENTP, ESTJ, ISTJ, ISTP, ENFJ، قابلیت بیشتری در یادگیری و مقابله با استرس هایی که روزانه در رشته ی دندانپزشکی به وجود می آید را داشته باشند و در نتیجه رضایت تحصیلی بیشتری را تجربه کنند.
 

کلیدواژه‌ها

  • رضایت تحصیلی
  • تیپ شخصیتی
  • دانشجویان دندانپزشکی
  • XML
  • اصل مقاله 1.9 M
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
1. Harris J, McKay D. Personality distribution of
Canadian medical students: A first look. Canadian
medical education journal. 2018;9(2): e11.
2. Morris DO. Personality types of dental school
applicants. European Journal of Dental Education.
2000;4(3):100-7.
3. Boyle GJ. Myers‐Briggs type indicator (MBTI):
some psychometric limitations. Australian
Psychologist. 1995;30(1):71-4.
4. Jafrani S, Zehra N, Zehra M, Ali SMA, Mohsin
SAA, Azhar R. Assessment of personality type and
medical specialty choice among medical students
from Karachi; using Myers-Briggs Type Indicator
(MBTI) tool. JPMA. 2017;67 (520.)
5. Zhao C, Wang J, Feng X, Shen H. Relationship
between personality types in MBTI and dream
structure variables. Frontiers in Psychology.
2020;11.
6. میرحیدری, نیستانی. رابطه بینخودکارآمدیو رضایتتحصیلیبا
پیشرفتتحصیلیدر درس ریاضیدانشآموزان پایهسومدوره دوم
متوسطه شهر اصفهان در سالتحصیلی93-92. پژوهش در برنامهریزی
درسی.2016;12(47:)51-60.
7. صادقی, مسعود, بفروییب. نقش واسطه ایهیجاناتتحصیلیدر
رابطهینیازهایبنیادیروانشناختیو رضایتتحصیلیدانشجویان.
پژوهش در آموزش علوم پزشکی.2019;11(2:)32-43.
8. بریمانی. مدل ساختاریرابطه بینسالمت روانیو رضایتتحصیلی
با نقش میانجیخودکارآمدیدر دانشجویانمقطع کارشناسیارشد.
دوفصلنامه راهبردهایشناختیدریادگیری.2020;8(14:)73-93.
9. Wach F, Karbach J, Ruffing S, Brünken R,
Spinath FM. University students' satisfaction with
their academic studies: Personality and motivation
matter. Frontiers in psychology. 2016; 7:55.
10 .Pau A, Sabri BA. Relationship between
emotional intelligence and job satisfaction in newly
qualified Malaysian dentists. Asia Pacific Journal
of Public Health. 2015;27(2):NP1733-NP41.
11. Yaghoobi Beglar N. The Study of the Role of
Myers/Briggs Personality Traits in Predicting
Students' Academic Procrastination in Tabriz
University of Medical Sciences. Education
Strategies in Medical Sciences. 2018;11(1):118-25.
12. Torkzadeh J, Mohtaram M. The Validation of
Student's Academic Satisfaction scale. Journal of
Higher Education Letter. 2014;7(26):155 -.
13. Silberman S, Cain M, Mahan J. Dental students'
personality: A Jungian perspective. Journal of
dental education. 1982;46(11):646-51.
14. Jessee SA, O'Neill PN, Dosch RO. Matching
student personality types and learning preferences
to teaching methodologies. Journal of Dental
Education. 2006;70(6):644-51.
15. Wu S, Miao D, Zhu X, Luo Z, Liu X.
Personality types of Chinese dental school
applicants. Journal of dental education.
2007;71(12):1593-8.
16. Dalanon J, Matsuka Y. An investigation of the
Filipino dental students' personality types.
Philippine Journal of Health Research and
Development. 2018;22(2):12-7
    • تعداد مشاهده مقاله: 4,905
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,259
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 13، شماره 1
خرداد 1401
صفحه 48-58
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.9 M
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 4,905
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,259

APA

اربابی کلاتی, فاطمه و ربیعی, حامد . (1401). بررسی همراهی رضایت تحصیلی و تیپ های شخصیتی در دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در سال 1399. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 13(1), 48-58. doi: 10.22038/hmed.2021.54754.1118

MLA

اربابی کلاتی, فاطمه , و ربیعی, حامد . "بررسی همراهی رضایت تحصیلی و تیپ های شخصیتی در دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در سال 1399", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 13, 1, 1401, 48-58. doi: 10.22038/hmed.2021.54754.1118

HARVARD

اربابی کلاتی, فاطمه, ربیعی, حامد. (1401). 'بررسی همراهی رضایت تحصیلی و تیپ های شخصیتی در دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در سال 1399', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 13(1), pp. 48-58. doi: 10.22038/hmed.2021.54754.1118

CHICAGO

فاطمه اربابی کلاتی و حامد ربیعی, "بررسی همراهی رضایت تحصیلی و تیپ های شخصیتی در دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در سال 1399," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 13 1 (1401): 48-58, doi: 10.22038/hmed.2021.54754.1118

VANCOUVER

اربابی کلاتی, فاطمه, ربیعی, حامد. بررسی همراهی رضایت تحصیلی و تیپ های شخصیتی در دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در سال 1399. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1401; 13(1): 48-58. doi: 10.22038/hmed.2021.54754.1118

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25
  • فراخوان ویژه نامه هوش مصنوعی 1403-01-18
  • رتبه علمی-پژوهشی 1402-11-04

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب