• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. تبیین راهکارهای عملی به منظور ارتقاء سطح پروفشنالیسم دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

تبیین راهکارهای عملی به منظور ارتقاء سطح پروفشنالیسم دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد

    نویسندگان

    • جواد سرآبادانی 1
    • حسین کریمی 2
    • نغمه فرهمندی 3
    • مائده شکری 4
    • ارمغان صالحی 4

    1 مرکز تحقیقات بیماری های دهان،فک و صورت، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

    2 مرکز تحقیقات مراقبت پرستاری و مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد،مشهد، ایران.

    3 دانشکده دندان پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

    4 کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2021.56666.1146
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: از ابتدای تاریخ شغل مقدس پزشکی در خدمت انسان‌ها بوده و از این رو معنویت و اعتبار خاصی دارد. همچنین به عنوان یک حرفه در فرهنگ‌ها و مکان‌های مختلف، سوگندها و کدهای اخلاقی، وظایف و ارزش‌های اخلاقی پزشکان توصیف شده است. دندانپزشکی نیز به عنوان زیرشاخه‌ای از طبابت از این موضوع مستثنی نیست. در دهه‌های اخیر کادر درمانی به علت نقص حرفه‌ای‌گری مورد انتقاد قرار گرفته‌اند، در این تحقیق ما به دنبال تبیین راهکارهای عملی به منظور ارتقای سطح حرفه‌ای‌گری دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستیم.
روش کار: در این پژوهش کیفی سه جلسه گروه مشورتی تشکیل شد. شرکت کنندگان شامل ۲۱ نفر از اساتید دانشکده دندانپزشکی مشهد بودند که با توجه به تجربه و رشته کاری انتظار می‌رفت بتوانند نکات جدیدی اضافه کنند. از اساتید درخواست شد تا در جلسه حضور یابند. این جلسات به صورت گروه‌های کوچک بحث برگزار شد به این معنا که ابتدا توضیحی کلی در مورد تاریخچه و مفهوم حرفه‌ای‌گری داده شد و سپس اساتید شروع به بحث کردند و به بیان مشکلات موجود در سر راه حرفه‌ای‌گری و راهکارهای عملی جهت ارتقای آن پرداختند. صحبت‌های شرکت کنندگان ضبط و پس از چند بار گوش دادن کلمه به کلمه پیاده شدند و سپس راهکارها بر اساس تشابهات دسته‌بندی شدند.
نتایج: در این تحقیق راهکارهای زیادی برای ارتقاء حرفه‌گرایی ارایه شد که براساس شباهت‌شان دسته‌بندی شدند. مهمترین این راهکارها عبارت بودند از: 1- الگو بودن 2- ارتباط مناسب و مستمر با دانشجویان 3- اخلاق مداری 4- سیاست‌های کلی در مورد اساتید 5- برقراری رابطه رفاقتی به جای رابطه از بالا به پایین 6- ارزیابی پیوسته و7- آموزه های مرتبط با مطب داری.
نتیجه‌گیری: مطالب بیان شده در این مطالعه تا حدود زیادی ابعاد مختلف حرفه‌ای‌گری را پوشش داده است و راهکارهای فراونی را جهت اصلاح ساختار و ارتقای حرفه‌ای‌گری ارایه داده است.

کلیدواژه‌ها

  • پروفشنالیسم
  • حرفه‌ای‌گری
  • دانشجویان دندانپزشکی
  • اخلاق
  • XML
  • اصل مقاله 1.25 M
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
1. Moghadam Nia A, ZahedPasha Y, Mir Blooki
M, Baradaran Aghili M. An analysis of
prescription indices of Babol general
practitioners prescriptions, 1999. Journal of
Babol University of Medical Sciences. 2000;
2(3):21-6.
2. Ebrahimi nik Z. Comparing MUMS dentistry
students, perception of professionalism concept.
[Doctorate Thesis]. Iran. Dental School of
Mashhad University of Medical Sciences; 2012.
(Persian).
3. Cruess RL, Cruess SR, Johnston SE.
Professionalism: an ideal to be sustained.
Lancet. 2000; 356(9224):156-9.
4. Yamaoka K, Nakagawa T, Uno T. Statistical
moments in pharmacokinetics. J Pharmacokinet
Biopharm. 1978; 6(6):547-58.
5. Garrett TM, Baillie HW, Garrett RM,
McGeehan JF. Health care ethics: Principles
and problems: Prentice Hall Englewood Cliffs,
NJ; 1989.
6. ADEA Statement on Professionalism in Dental
Education: (As approved by the 2009 ADEA
House of Delegates). J Dent Educ. 2017;
81(7):885-90.
7. JVM W. Do You Have a Healthy Smile?
Medicine, Health Care and Philosophy. 1999;
2(2):169-80.
8. Cohen JJ. Professionalism in medical
education, an American perspective: from
evidence to accountability. Med Educ. 2006;
40(7):607-17.
9. Dana J, Loewenstein G. A social science
perspective on gifts to physicians from industry.
Jama. 2003; 290(2):252-5.
10. Hicks LK, Lin Y, Robertson DW, Robinson
DL, Woodrow SI. Understanding the clinical
dilemmas that shape medical students' ethical
development: questionnaire survey and focus
group study. Bmj. 2001; 322(7288):709-10.
11. LCoM E. Functions and structure of a medical
school: Standards for accreditation of medical
education programs leading to the MD Degree.
USA: Liaison Committee on Medical
Education. 2007.
12. Cruess SR, Cruess RL. Teaching
professionalism: old issues, new solutions.
Canadian Journal of Ophthalmology. 2005;
40(2):125-31.
13. Emadzadeh A, Farzad F, Gholami H, Bahari A,
Zarezadeh Y. Development of a framework for
assessing professionalism in medical students.
Future of medical education journal 2014; 4:8-
12.
14. Goshtai M, Abbasi M. Ethics in Public Health.
Journal of Medical Ethics.6 (19):149-61.
15. Moein A, Maarefi G. Medical professionalism
and Islamic teachings. Medical Ethics. 2014;
8(28):11-28.
16. Saberi A, Nemati S, Fakhrie asl S, Heidarzadeh
A, Fahimi A. Education of Medical
Professionalism and the Role of Educators of
Guilan University of Medical Sciences, Iran,
According to its Residents. Strides in
Development of Medical Education. 2013;
10(2):100.
17. Nemati S, Saberi A, Heidarzadeh A. Medical
Professionalism and its Education to Medical
Students. Research in Medical Education. 2010;
2(1):54-61
    • تعداد مشاهده مقاله: 3,806
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,718
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 13، شماره 3
آذر 1401
صفحه 75-62
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.25 M
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 3,806
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,718

APA

سرآبادانی, جواد , کریمی, حسین , فرهمندی, نغمه , شکری, مائده و صالحی, ارمغان . (1401). تبیین راهکارهای عملی به منظور ارتقاء سطح پروفشنالیسم دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 13(3), 75-62. doi: 10.22038/hmed.2021.56666.1146

MLA

سرآبادانی, جواد , , کریمی, حسین , , فرهمندی, نغمه , , شکری, مائده , و صالحی, ارمغان . "تبیین راهکارهای عملی به منظور ارتقاء سطح پروفشنالیسم دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 13, 3, 1401, 75-62. doi: 10.22038/hmed.2021.56666.1146

HARVARD

سرآبادانی, جواد, کریمی, حسین, فرهمندی, نغمه, شکری, مائده, صالحی, ارمغان. (1401). 'تبیین راهکارهای عملی به منظور ارتقاء سطح پروفشنالیسم دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 13(3), pp. 75-62. doi: 10.22038/hmed.2021.56666.1146

CHICAGO

جواد سرآبادانی , حسین کریمی , نغمه فرهمندی , مائده شکری و ارمغان صالحی, "تبیین راهکارهای عملی به منظور ارتقاء سطح پروفشنالیسم دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 13 3 (1401): 75-62, doi: 10.22038/hmed.2021.56666.1146

VANCOUVER

سرآبادانی, جواد, کریمی, حسین, فرهمندی, نغمه, شکری, مائده, صالحی, ارمغان. تبیین راهکارهای عملی به منظور ارتقاء سطح پروفشنالیسم دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1401; 13(3): 75-62. doi: 10.22038/hmed.2021.56666.1146

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25
  • فراخوان ویژه نامه هوش مصنوعی 1403-01-18
  • رتبه علمی-پژوهشی 1402-11-04

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب