• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. ارزیابی تأثیر مداخلات حمایتی بر سطح اضطراب تجربه شده پس از مواجهه با کاداور در دانشجویان پزشکی

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

ارزیابی تأثیر مداخلات حمایتی بر سطح اضطراب تجربه شده پس از مواجهه با کاداور در دانشجویان پزشکی

    نویسندگان

    • اسماعیل رنجبر 1، 2
    • علیرضا ابراهیم زاده بیدسکان 1
    • ریحانه شفیعیان 1

    1 گروه علوم تشریحی و بیولوژی سلولی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

    2 کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2021.58309.1162
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: علوم تشریحی یکی از دروس اصلی مقطع علوم پایه رشته پزشکی می‌باشد؛ اما برخورد اول دانشجویان با جسد فیکس‌شده (کاداور) می‌تواند موجب بروز سطح بالایی از اضطراب در آنها گردد. هدف از انجام این مطالعه، بررسی مقایسه‌ای تأثیر مداخلات حمایتی بر سطح اضطراب ناشی از مواجهه با کاداور در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در نیمسال اول سال تحصیلی 98-1397 بود.
روش کار: این مطالعه از نوع نیمه‌تجربی با گروه شاهددار و نمونه‌گیری در آن به روش دردسترس صورت گرفت؛ بدین صورت که ابتدا دانشجویانی که تجربه برخورد با کاداور را نداشتند، به‌صورت تصادفی به پنج گروه تقسیم شده و پرسشنامه سنجش سطح اضطراب آشکار و پنهان اشپیل برگر را تکمیل کردند. سپس چهار گروه از آنها مداخلات حمایتی، شامل آموزشی، نگرشی، تعلیمی و مذهبی را دریافت نموده، درحالی که یک گروه مداخله‌ای دریافت نکرد (شاهد). پس از مواجهه با کاداور و یک ماه بعد از مواجهه، فرم سنجش سطح اضطراب توسط هر فرد مجددا تکمیل گردید.
نتایج: در این مطالعه، 155 نفر دانشجوی پزشکی با میانگین سنی 18.10±2.14 سال شرکت نمودند. درحالی که در گروه شاهد، سطح اضطراب ثبت شده پس از مواجهه با کاداور، نسبت به قبل از مواجهه، افزایش معناداری را نشان داد، دریافت حمایت‌های نگرشی و مذهبی توانست آن را به‌طور معناداری دچار کاهش نماید؛ با این حال، این مقدار در گروه دریافت‌کننده حمایت تعلیمی تغییر معناداری را نشان نداد و در گروه دریافت‌کننده حمایت آموزشی، به‌صورت معناداری دچار افزایش گردید. بعلاوه، سطح اضطراب ثبت شده قبل از مواجهه با کاداور در تمامی گروه‌ها برای دانشجویان دختر بیشتر از پسر بود.
نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که با استفاده از مداخلات نگرشی و مذهبی می‌توان از سطح اضطراب دانشجویان پزشکی در اولین مواجهه با کاداور کاست.

کلیدواژه‌ها

  • اضطراب
  • دانشجوی پزشکی
  • کاداور
  • XML
  • اصل مقاله 1.45 M
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
1. Böckers A, Jerg‐Bretzke L, Lamp C,
Brinkmann A, Traue HC, Böckers TM. The
gross anatomy course: an analysis of its
importance. Anatomical sciences education.
2010;3(1):3-11.
2. Rath G, Garg K. Inception of cadaver dissection
and its relevance in present day scenario of
medical education. Journal of the Indian
Medical Association. 2006;104(6):331-3.
3. Lala M. Cadaveric oath and its relevance in
anatomy. International Journal Of Advances In
Case Reports. 2016;3(6):282-5.
4. Bob MH, Popescu CA, Suciu ŞM, Buzoianu
AD. BIOMEDICAL EDUCATION. Rom J
Morphol Embryol. 2015;56(1):321-4.
5. Horne DJ, Tiller JW, Eizenberg N, Tashevska
M, Biddle N. Reactions of first-year medical
students to their initial encounter with a cadaver
in the dissecting room. Academic medicine.
1990;65(10):645-6
6. Bernhardt V, Rothkötter HJ, Kasten E.
Psychological stress in first year medical
students in response to the dissection of a
human corpse. GMS Zeitschrift für
Medizinische Ausbildung. 2012;29(1):Doc12.
7. Criado‐Álvarez JJ, González González J, Romo
Barrientos C, Ubeda‐Bañon I, Saiz‐Sanchez D,
Flores‐Cuadrado A, et al. Learning from human
cadaveric prosections: Examining anxiety in
speech therapy students. Anatomical sciences
education. 2017;10(5):487-94.
8. Dempster M, Black A, McCorry N, Wilson D.
Appraisal and consequences of cadaver
dissection. Medical Education Online.
2006;11(1):4592.
9. McLachlan JC, Bligh J, Bradley P, Searle J.
Teaching anatomy without cadavers. Medical
education. 2004;38(4):418-24.
10. Sándor I, Birkás E, Győrffy Z. The effects of
dissection-room experiences and related coping
strategies among Hungarian medical students.
BMC Medical Education. 2015;15(1):1-9.
11. Madill A, Latchford G. Identity change and the
human dissection experience over the first year
of medical training. Social Science & Medicine.
2005;60(7):1637-47.
12. Trait Anxiety and State Anxiety before
Coronary Angiography. Quarterly Journal of
Health Breeze. 2012;1(1):41-6.
13. Marteau TM, Bekker H. The development of a
six‐item short‐form of the state scale of the
Spielberger State—Trait Anxiety Inventory
(STAI). British journal of clinical Psychology.
1992;31(3):301-6.
14. Heshmatifar N, Mohebbi M, Borzoee F,
Rakhhani M. The Effect of Mental Imagery on
Preoperative Anxiety of Elective Hernia.
Complementary Medicine Journal.
2020;9(4):3930-9.
15. González-Pinilla J, Gallego-Largo TR, Barrio-
Asensio C, Catón J, Martínez-Sanz E, Murillo-
González J. Does education about death and
dying decrease stress generated in the dissection
room? International Journal of Morphology.
2020;38(5):1184-91.
16. Arráez‐Aybar LA, Casado‐Morales MI,
Castaño‐Collado G. Anxiety and dissection of
the human cadaver: an unsolvable relationship?
The Anatomical Record Part B: The New
Anatomist: An Official Publication of the
American Association of Anatomists.
2004;279(1):16-23.
17. Litman JA. The COPE inventory:
Dimensionality and relationships with
approach-and avoidance-motives and positive
and negative traits. Personality and Individual
differences. 2006;41(2):273-84.
18. Chang HJ, Kim HJ, Rhyu IJ, Lee YM, Uhm CS.
Emotional experiences of medical students
during cadaver dissection and the role of
memorial ceremonies: A qualitative study 13
Education 1303 Specialist Studies in Education.
BMC Medical Education. 2018;18(1):255.
19. Leboulanger N. First cadaver dissection: Stress,
preparation, and emotional experience.
European annals of otorhinolaryngology, head
and neck diseases. 2011;128(4):175-83.
20. Harville M, Stokes SJ, Templer DI, Rienzi B.
Relation of existential and religious variables to
the death depression scale-revised. OMEGA-
Journal of Death and Dying. 2004;48(2):165-
84.
21. Dickinson GE, Lancaster CJ, Winfield IC,
Reece EF, Colthorpe CA. Detached concern
and death anxiety of first‐year medical students:
Before and after the gross anatomy course.
Clinical Anatomy: The Official Journal of the
American Association of Clinical Anatomists
and the British Association of Clinical
Anatomists. 1997;10(3):201-7.
22. Qamar K, Kiani MRB, Ayyub A, Khan AA,
Osama M. Higher stress scores for female
medical students measured by the Kessler
Psychological Distress Scale (K10) in Pakistan.
Journal of educational evaluation for health
professions. 2014;11:27.
23. Wisenden PA, Budke KJ, Klemetson CJ, Kurtti
TR, Patel CM, Schwantz TL, et al. Emotional
response of undergraduates to cadaver
dissection. Clinical Anatomy. 2018;31(2):224-
30.
24. Patel SB, Mauro D, Fenn J, Sharkey DR, Jones
C. Is dissection the only way to learn anatomy?
Thoughts from students at a non-dissecting
based medical school. Perspectives on medical
education. 2015;4(5):259-60.
25. Hafferty FW. Cadaver stories and the emotional
socialization of medical students. Journal of
Health and Social Behavior. 1988;29(4):344-56.
26. Changmai MC, Gohain K, Zulkarnaie AAB.
Cadaver dissection: Attitude and perception of
its importance among medical and health
science students in learning anatomy.
Malaysian Journal of Medicine and Health
Sciences. 2020;16:52-6.
27. Ramazani S, Aramjoo H, Ramazani A,
Hajipoor R, Naseri M. Survey of Stress,
Anxiety and Depression in Paramedical
students of Birjand University of Medical
Sciences, 2016. Horizons of Medical Education
Development. 2020;11(1):5-14.
28. Gammon J, Morgan-Samuel H. A study to
ascertain the effect of structured student tutorial
support on student stress, self-esteem and
coping. Nurse education in practice.
2005;5(3):161-71.
29. Bourguet CC, Whittier WL, Taslitz N. Survey
of the educational roles of the faculty of
anatomy departments. Clinical Anatomy: The
Official Journal of the American Association of
Clinical Anatomists and the British Association
of Clinical Anatomists. 1997;10(4):264-71.
30. Blackwell B, Rodin A, Nagy F, Reece R.
Humanizing the student-cadaver encounter.
General hospital psychiatry. 1979;1(4):315-21.
31. Hendelman WJ, Boss M. Reciprocal peer
teaching by medical students in the gross
anatomy laboratory. Journal of medical
education. 1986;61(8):674-80.
32. Houwink AP, Kurup AN, Kollars JP, Kral
Kollars CA, Carmichael SW, Pawlina W. Help
of third‐year medical students decreases
first‐year medical students' negative
psychological reactions on the first day of gross
anatomy dissection. Clinical Anatomy: The
Official Journal of the American Association of
Clinical Anatomists and the British Association
of Clinical Anatomists. 2004;17(4):328-33.
33. Gupta N, Jenkins GD. Substance use as an
employee response to the work environment.
Journal of Vocational Behavior. 1984;24(1):84-
93
    • تعداد مشاهده مقاله: 2,186
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,124
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 14، شماره 1
خرداد 1402
صفحه 77-64
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.45 M
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 2,186
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,124

APA

رنجبر, اسماعیل , ابراهیم زاده بیدسکان, علیرضا و شفیعیان, ریحانه . (1402). ارزیابی تأثیر مداخلات حمایتی بر سطح اضطراب تجربه شده پس از مواجهه با کاداور در دانشجویان پزشکی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 14(1), 77-64. doi: 10.22038/hmed.2021.58309.1162

MLA

رنجبر, اسماعیل , , ابراهیم زاده بیدسکان, علیرضا , و شفیعیان, ریحانه . "ارزیابی تأثیر مداخلات حمایتی بر سطح اضطراب تجربه شده پس از مواجهه با کاداور در دانشجویان پزشکی", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 14, 1, 1402, 77-64. doi: 10.22038/hmed.2021.58309.1162

HARVARD

رنجبر, اسماعیل, ابراهیم زاده بیدسکان, علیرضا, شفیعیان, ریحانه. (1402). 'ارزیابی تأثیر مداخلات حمایتی بر سطح اضطراب تجربه شده پس از مواجهه با کاداور در دانشجویان پزشکی', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 14(1), pp. 77-64. doi: 10.22038/hmed.2021.58309.1162

CHICAGO

اسماعیل رنجبر , علیرضا ابراهیم زاده بیدسکان و ریحانه شفیعیان, "ارزیابی تأثیر مداخلات حمایتی بر سطح اضطراب تجربه شده پس از مواجهه با کاداور در دانشجویان پزشکی," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 14 1 (1402): 77-64, doi: 10.22038/hmed.2021.58309.1162

VANCOUVER

رنجبر, اسماعیل, ابراهیم زاده بیدسکان, علیرضا, شفیعیان, ریحانه. ارزیابی تأثیر مداخلات حمایتی بر سطح اضطراب تجربه شده پس از مواجهه با کاداور در دانشجویان پزشکی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1402; 14(1): 77-64. doi: 10.22038/hmed.2021.58309.1162

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • جلسه همکاری و بررسی پیشرفت‌های مجله «افق توسعه آموزش علوم ... 1404-02-29
  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب