نویسندگان
1
مرکزتحقیقات آموزش علوم پزشکی، مرکزمطالعات و توسعه آموزش پزشکی، مرکز تحقیقات علوم دندانپزشکی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.
2
دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.
3
گروه آمارزیستی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.
4
دانشکده پرستاری مامایی شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان،رشت،ایران
,
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
مقدمه: پدیده تدریس و مؤلفههای اثربخشی آن از گذشته تا به امروز جزء دغدغههای نظریهپردازان تعلیم و تربیت بوده است. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین ویژگیهای تدریس اثربخش از دیدگاه دستیاران تخصصی دانشکده دندانپزشکی دانشگاههای علوم پزشکی کشور در سال 1399 انجام گرفت.
روشکار: مطالعه توصیفی- تحلیلی حاضر بر روی 191 نفر از دستیاران در حال تحصیل در دانشکدههای دندانپزشکی دانشگاههای علوم پزشکی کشور انجام گرفت. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه تحت وب شامل اطلاعات فردی-اجتماعی و 33 گویه در حیطههای دانشپژوهشی، روش تدریس، قدرت ارتباط با دستیار و خصوصیات فردی بود. دادهها با استفاده از آزمونهای Wilcoxon، Mann-Whitney، Kruskal-Wallis و ضریب همبستگی Spearman تجزیهوتحلیل شد.
نتایج: میانگین و انحراف معیار سنی دستیاران 79/2±42/29 سال و 6/58 درصد زن بودند. مهمترین ویژگی استاد از نظر دستیاران، موضوع تدریس با 3/73 درصد در حیطه دانشپژوهی، انتقال شفاف و واضح مطالب با 44درصد در حیطه روش تدریس، ارتباط صمیمی و دوستانه با دستیار 2/38 درصد در حیطه قدرت ارتباط با دستیار و انتقادپذیر بودن 1/47 درصد و لحن احترام آمیز 45 درصد در حیطه خصوصیات فردی بود. بیشترین میانگین مربوط به حیطه خصوصیات فردی 65/0 ± 85/3 و کمترین مربوط به حیطه روش تدریس 71/0±81/3 بود. حیطههای ویژگیهای حرفهای و روش تدریس در دستیاران مجرد به صورتی معنیدار بالاتر از دستیاران ﻣﺘﺄهل بود (به ترتیب، 045/0=p و 038/0=p) بود.
نتیجهگیری: این مطالعه نشان داد که مهمترین ویژگی تدریس اثربخش، داشتن تسلط بر موضوع تدریس و آگاهی از آن و انتقال شفاف و واضح مطالب بود. همچنین خصوصیات فردی اساتید از جمله انتقادپذیر بودن و لحن احترامآمیز در ویژگیهای تدریس اساتید مؤثر است.
1. Saif A.A. Modern educational
Psychology. Psychology of learning and
Instruction (6th edition), Tehran: Doran;
2010.
2. Labrague LJ. McEnroe-Petitte DM.
D'Souza MS. Hammad KS. Hayudini
JNA. Nursing faculty teaching
characteristics as perceived by nursing
students: an integrative review.
Scandinavian journal of caring sciences.
2020;34(1):23-33.
3. Sattary S. Assessment of effective
teaching, components based on the
student's viewpoints. Research in
Curriculum Planning. 2013;10(39):134-46.
4. MirarabRozi R. HajiTabartemeh M. Jafari
F. Comparison of the effective teaching
components of faculty members and
invited professors from the perspective of
the students. Scientific Journal
Management System 2018;6(3):206-17.
5. Akbari M. Moeintaghavi A. Ghanbari H.
Bagheri M. Atoofi A. A Comparison of
the Students’ and Teachers’ Viewpoints
about the Characteristics of a Good
Teacher in Dentistry. Journal of Mashhad
Dental School 2014;38(4):281-90.
6. Asadi M. Gholami K. Bolandhemtan K.
The University of Kurdistan's faculty and
students view on basic elements of
effective teaching. Faculty of Education
and Psychology. 2015;11(1):1-27.
7. Tofoghiyan T. Monadi H. Nasrollahi S.
Rakhshani MH. Prioritization of the
Effective Teaching Parameters;
Comparing the Viewpoints of Students
and Teachers of Sabzevar University of
Medical Sciences. Bimonthly Educational
Strategies in Medical Sciences.
2015;8(1):1-6.
8. Pourjavid S. Alibeygi A. Teaching
Effectiveness of Faculties: The Case of
Campus of Agriculture and Natural
Resources, Razi University. Higher
Education Letter. 2013;5(20):61-80.
9. Talebzade Shoshtari L. Khamesan A.
Pourshafei H. Attributions of Successful
Professors in Effective Teaching based on
Grounded Theory Method. Quarterly
Journal of New Thoughts on Education.
2017;13(3):211-28.
10. Eslamian H. Ealamian Z. karami M. Study
the Relationship of Applying the Criteria
for Effective Teaching by Faculty with
Students Morale Bitch. Research in
Curriculum Planning. 2018;15(56):132-47.
11. Rahbar S. Rahbar A. Mohebi S.
Gharlipour Z. Ghorbani E. Nikseresht S. et
al. Designing and Validating of the
Questionnaire of Factors Affecting
Teacher - Student Relationship from the
Point of View of Students of Qom
University of Medical Sciences. Qom
University of Medical Sciences Journal.
2020;13(12):75-86.
12. Seyyedmajidi M. Seyyedmajidi A.
Habibzadehbijani F. Khodadadi E.
Motalebnejad M. Evaluation of an
effective teaching’s characteristics from
Babol dental faculty postgraduate
students´ viewpoints .Biannual Journal of
Medical Education Education
Development Center (edc). JBUMS Babol
University of Medical Sciences.
2018;6(2):32-8.
13. Zohoor A. Eslaminezhad T. Effective
teaching criteria as viewed by Kerman
University of Medical Sciences' students.
Payesh (Health Monitor). 2002;1(4):5-13.
14. Eslamian H. Evaluation of Application
Measure of Effective Teaching
Components by Faculty Members of
Isfahan University of Medical Science
Based on the of “Student’s Evaluation”
Approach. Teb Va Tazkieh.
2018;27(3):190-203.
15. Tahmasebzadeh Sheikhlar D. Fathiazar E.
Jafarian V. Hamrahzadeh M. Zilabi Gh.
Criteria of Effective Teaching and Its
Application in the Educational Process:
Views of Faculty Members and Students.
Iranian Journal of Medical Education.
2018;18(81):257-268.
16. Sayyadi M. Vahabi A. Vahabi B. Roshani
D. Students' viewpoints on the effective
teaching and related factors in Kurdistan
University of Medical Sciences and
Islamic Azad University, Sanandaj
Branch, 2015. Scientific Journal
of Kurdistan University of Medical
Sciences. 2016;21(1):93-103.
17. Mohammadzadeh N. Vaezi G. Ramezani
Z. Rezaei M. Moradi G. Roshani D.
Defined under the factors related to the
effectiveness of teaching according to
comments of Medical Sciences Students
of Kurdistan University Zanko. Zanko
Journal of Medical Sciences.
2019;15(45):67-75.
18. Darvishpour A. Javadi Pashaki N. Good
clinical instructor from the perspective of
nursing students: a qualitative study.
Journal of Qualitative Research in Health
Sciences. 2019;7(4):372–82.
19. Soroush A. Andaieshgar B. Vahdat A.
Khatony A. The characteristics of an
effective clinical instructor from the
perspective of nursing students: a
qualitative descriptive study in Iran. BMC
Nursing. 2021;20(1):1-9