• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. مروری بر حرفه ای گری در پزشکی

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

مروری بر حرفه ای گری در پزشکی

    نویسندگان

    • مهناز برومند 1
    • سید رضا موسوی 2
    • مجید خادم رضاییان 3
    • طیبه سیفی زاده 4

    1 استادیار گروه زنان و مامایی، دانشکده پزشکی مشهد، ایران.

    2 دانشیار گروه مسمومین، دانشکده پزشکی مشهد، ایران.

    3 استادیار گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی مشهد، ایران.

    4 کارشناس ارشد مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی مشهد، ایران.

,

نوع مقاله : مقاله مروری

10.22038/hmed.2021.50208.1055
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: حرفه‌گری پزشکی یکی از مهم‌ترین موضوعات چالش برانگیز کنونی در بحث اخلاق پزشکی است. این مقوله به معنای رفتارهای مطلوبی است که بایستی پزشکان در برابر بیماران و جامعه داشته باشند تا منجر به تعاملات مناسب شود. اشکالات ارتباط پزشک-بیمار منشاء شکایات متعددی می‎باشد. با وجود مطالعات فراوان در این زمینه، خلاء عظیمی از دانش تا عمل موجود است. و رفتارهای غیرحرفه‌ای همچنان ادامه دارد. هدف از این مقاله آن است که با مرور متون مرتبط، راهکاری عملی جهت ارتقاء حرفه‌گری پزشکی ارائه نماید.
روش کار: موضوع در پایگاه‌های اطلاعاتی ERIC, Google Scholar, PubMed, با استفاده از واژگان کلیدی: (حرفه‌ای‌گری پزشکی Professionalism)، (آموزش پزشکی Medical Education)، (اخلاق پزشکی Medical ethics) بررسی انجام شد. تعداد 38 مقاله مورد مطالعه قرار گرفت.
نتایج: پزشک خوب علاوه بر دانش و مهارت تکنیکی، نیازمند مهارت ارتباطی و رفتار حرفه‌ای مناسب است. برای رسیدن به این هدف بایستی در طی دوران آموزش پزشکی، آموزش حرفه‌ای‌گری پزشکی نیز در متن کوریکولوم آموزشی قرار گیرد. جهت تحقق این هدف، طراحی کوریکولوم حرفه‌ای‌گری، تعیین اهداف کلی و جزئی، انتخاب روش تدریس، ارزشیابی مناسب و بویژه تمرکز بر پویایی این کوریکولوم با کمک گرفتن از بازخوردهای مستمر بایستی مدنظر قرار گیرد.
نتیجه‌گیری: جهت تحقق اهداف حرفه‌ای‌گری پزشکی و پرورش صحیح پزشکان آینده، ضروری است که کوریکولوم مبتنی بر حرفه‌ای‌گری پزشکی در تمامی دانشگاه های سطح کشور عملیاتی شده و به طور مستمر مورد سنجش و اصلاح قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

  • "حرفه ای گری"
  • "آموزش پزشکی"
  • "اخلاق پزشکی"
  • XML
  • اصل مقاله 1.41 M
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
1. in medicine: definitions and
considerations for teaching. Proc (Bayl
Univ Med Cent). 2007 Jan;20(1):13-6.
2. Hafferty FW. Academic medicine and
medical professionalism: a legacy and a
portal into an evolving field of educational
scholarship. Acad Med. 2018
Apr;93(4):532-536..
3. Eraky MM, Marei HF. Professionalism in
medical education: a review article. Adv
Health Prof Educ. 2015;1(1):37-40.
4. Li H, Ding N, Zhang Y, Liu Y, Wen D.
Assessing medical professionalism: a
systematic review of instruments and their
measurement properties. PLoS One. 2017
May 12;12(5):e0177321..
5. Latham SR. Medical professionalism. Mt
Sinai J Med. 2002 Nov;69(6):363-9.
6. Klemenc-Ketis Z, Vrecko H.
Development and validation of a
professionalism assessment scale for
medical students. Int J Med Educ. 2014
Nov 9;5:205-11.
7. Shakour M, Badrian M. Assessment of
professionalism between medical students
in clinical situations. Int J Med Invest.
2015; 4(2):199-207.
8. Scheurer D. Medical Professionalism: Its
Evolution and What It Means to
Hospitalists [Internet]. 2015 [ Publish
date: July 29, 2015]; Available from:
https://www.the-
hospitalist.org/hospitalist/article/122262/
medical-professionalism-its-evolution-
and-what-it-means-hospitalists
9. Deway CM. Creating a cultures of
professionalism [Internet].2012 [cited
2012 August 28]; Available from.
https://fliphtml5.com/wmni/gkcj/basic.
10. Hafferty FW, Papadakis M, Sullivan W,
Wynia MK. ABMS Definition of
MedicalProfessionalism (Long Form)
Ethics and Professionalism Committee-
ABMS Professionalism Work Group.
2012 [Accessed: 31March 2019];
Available at:
https://www.abms.org/media/84742/abms-
definition-of-medical-professionalism.pdf
11. Abadel FT, Hattab AS. Patients’
assessment of professionalism and
communication skills of medical
graduates. BMC Med Educ. 2014 Feb
11;14:28.
12. Jameel A, Noor SM, Ayub S, Ali SS, Park
YS, Tekian A. Feasibility, relevance and
effectiveness of teaching and assessment
of ethical status and communication skills
as attributes of professionalism. J Pak
Med Assoc. 2015 Jul;65(7):721-6..
13. Davis LE, King MK, Wayne SJ,
Kalishman SG. Evaluating medical
student communication/professionalism
skills from a patient’s perspective. Front
Neurol. 2012 Jun 20;3:98.
14. Mahajan R, Aruldhas BW, Sharma M,
Badyal DK, Singh T. Professionalism and
ethics: a proposed curriculum for
undergraduates. Int J Appl Basic Med Res.
2016 Jul-Sep;6(3):157-63..
15. Ladhani MB, Writer H. Developing a
meaningful curriculum map. In: Bandiera
G, Dath D, editor. The Royal College
program directors handbook: A practical
guide for leading an exceptional program.
The Royal College of Physicians and
Surgeons of Canada: Canada; 2012.p.92-
100.
16. Martimianakis MA, Maniate JM, Hodges
BD. Sociological interpretations of
professionalism. Med Educ. 2009
Sep;43(9):829-37.
17. Burford B, Rothwell C, Beyer F, Tanner
L, Vance G. Best practice in the
assessment of competence: a literature
review. [Internet]. 2018; Available from:
https://eprints.ncl.ac.uk/file_store/producti
on/256120/583235F1-240D-4652-98D6-
450F919B3496.pdf
18. Schreiner E. What to acknowledge during
a performance evaluation [Internet]. 2017
[Updated September 26, 2017]. Available
from: https://bizfluent.com/info-7892981-
acknowledge-during-performance-
evaluation.html.
19. Junod Perron N, Klöckner Cronauer C,
Hautz SC, Schnabel KP, Breckwoldt J,
Monti M, et al. How do Swiss medical
schools prepare their students to become
good communicators in their future
professional careers: a questionnaire and
interview study involving medical
graduates, teachers and curriculum
coordinators. BMC Med Educ. 2018 Nov
29;18(1):285.
20. Danielsen RD, Cawley JF. Compassion
and integrity in health professions
education. Int J Allied Health Sci Pract
2007;5(2):6. The Internet Journal of Allied
Health Sciences and Practice. 2007 Apr
01;5(2), Article 6
21. Chisholm MA, Cobb H, Duke L,
McDuffie C, Kennedy WK. Development
of an instrument to measure
professionalism. Am J Pharm Educ. 2006
Aug 15;70(4):85.
22. Standards for professional behaviour
[Internet]. 2021 [Approved by Faculty
Council May 5, 2021]. Available from:
https://www.uvic.ca/ecs/assets/docs/profes
sional-behaviour.pdf
23. Professionalism Assessment Tool.
University of Mississippi. [Internet]. 2012.
Available from:
https://www.umc.edu/Research/Centers-
and-Institutes/Centers/Center-for-
Bioethics-and-Medical-
Humanities/CBMH%20Education/Profess
ionalism-Across-the-
Curriculum/Professionalism-Assessment-
Tool.html
24. Coulehan J. Written role models in
professionalism education. Med Humanit.
2007 Dec;33(2):106-9.
25. Chris J. 10 Characteristics of
Professionalism [Internet]. 2019 [updated
March 12, 2019]. Available from:
https://smallbusiness.chron.com/10-
characteristics-professionalism-708.html.
26. Anderson DK, Irwin KE. Self-assessment
of professionalism in physical therapy
education. Work. 2013;44(3):275-81.
27. Irvine D. Measuring Medical
Professionalism; Understanding Doctors'
Performance. BMJ. 2006 Jul
1;333(7557):49. PMCID: PMC1488770.
28. Turner I. GMC report: Medical
professionalism matters [Internet]. 2017
[Updated 7 February 2017]; Available
from: https://www.rlb-
law.com/briefings/healthcare/gmc-report-
medical-professionalism-matters/.
29. Fuller B. 12 professional behaviour tips:
Career Advice, Resume Writing Tips,
Australia [Internet]. 2022; Available from:
https://www.katieroberts.com.au/career-
advice-blog/12-professional-behaviour-
tips./
30. Nittur N, Kibble J. Current Practices in
Assessing Professionalism in United
States and Canadian Allopathic Medical
Students and Residents. Cureus. 2017
May 22;9(5):e1267..
31. Barnhoorn PC. What does a
professionalism assessment scale
measure? Int J Med Educ. 2015 May
4;6:62.
32. Mahan JD. New Tools and Paradigms for
Assessing Professionalism in the Health
Sciences [Web Seminars]. 2016 [October
6, 2016 at 12:00 pm]. Available from:
http://www.iamse.org/websem/new-tools-
paradigms-assessing-professionalism-
health-sciences/.
33. Hashemi A, Mirzazadeh A, Shirazi M,
Asghari F. Design of formative
assessment model for professional
behavior using stages of change theory.
Med J Islam Repub Iran. 2016; 30 (1)
:797-804
    • تعداد مشاهده مقاله: 4,240
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,435
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 13، شماره 1
خرداد 1401
صفحه 87-95
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.41 M
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 4,240
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,435

APA

برومند, مهناز , موسوی, سید رضا , خادم رضاییان, مجید و سیفی زاده, طیبه . (1401). مروری بر حرفه ای گری در پزشکی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 13(1), 87-95. doi: 10.22038/hmed.2021.50208.1055

MLA

برومند, مهناز , , موسوی, سید رضا , , خادم رضاییان, مجید , و سیفی زاده, طیبه . "مروری بر حرفه ای گری در پزشکی", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 13, 1, 1401, 87-95. doi: 10.22038/hmed.2021.50208.1055

HARVARD

برومند, مهناز, موسوی, سید رضا, خادم رضاییان, مجید, سیفی زاده, طیبه. (1401). 'مروری بر حرفه ای گری در پزشکی', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 13(1), pp. 87-95. doi: 10.22038/hmed.2021.50208.1055

CHICAGO

مهناز برومند , سید رضا موسوی , مجید خادم رضاییان و طیبه سیفی زاده, "مروری بر حرفه ای گری در پزشکی," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 13 1 (1401): 87-95, doi: 10.22038/hmed.2021.50208.1055

VANCOUVER

برومند, مهناز, موسوی, سید رضا, خادم رضاییان, مجید, سیفی زاده, طیبه. مروری بر حرفه ای گری در پزشکی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1401; 13(1): 87-95. doi: 10.22038/hmed.2021.50208.1055

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25
  • فراخوان ویژه نامه هوش مصنوعی 1403-01-18
  • رتبه علمی-پژوهشی 1402-11-04

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب