• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. انگیزش تحصیلی و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشکده‌ پرستاری و مامایی زاهدان

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

انگیزش تحصیلی و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشکده‌ پرستاری و مامایی زاهدان

    نویسندگان

    • مهدیه سرحدی 1
    • سکینه مظلوم 2
    • سمیه سلطانی نژاد 3، 4
    • میثم اربوضیا 3

    1 دانشکده‌ی پرستاری و مامایی زاهدان،دانشگاه علوم پزشکی زاهدان،زاهدان، ایران.

    2 دانشگاه آزاد اسلامی زاهدان، زاهدان، ایران.

    3 دانشکده ی پرستاری واحد بندر عباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس،بندرعباس ، ایران

    4 دانشکده ی پرستاری و مامایی واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی کرمان،کرمان ، ایران.

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2021.60081.1174
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: در ﻣﻴﺎن ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺘﻌﺪد و ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن ﺗﺄﺛﻴﺮﮔﺬار ﺑﺮ ﻳﺎدﮔﻴﺮی و ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ ﻳﺎدﮔﻴﺮﻧﺪﮔﺎن، انگیزش نقش ﺑﺮﺟﺴﺘﻪ و ﺑﻠﻜﻪ ﻣﻬﻤﺘﺮی را اﻳﻔﺎ می‌نماید. ﺷﻨﺎﺧﺖ اﻧﮕﻴﺰش ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ ﻣﺪرس را در اﻧﺘﺨﺎب ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺗﺪاﺑﻴﺮ و فعالیت‌های ﻳﺎددﻫﻲ و ﻳﺎدﮔﻴﺮی و ﺗﻌﺎﻣﻞ اﺛﺮﺑﺨﺶ ﺑﺎ ﻓﺮاﮔﻴﺮان و در ﻧﻬﺎﻳﺖ اﻓﺰاﻳﺶ اﺛﺮﺑﺨﺸﻲ ﺗﺪرﻳﺲ ﻳﺎری می‌نماید. لذا این ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ با ﻫﺪف ﺑﺮرﺳﻲ ﻣﻴﺰان اﻧﮕﻴﺰش ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ و ﻋﻮاﻣﻞ ﻣؤﺛﺮ ﺑﺮ آن در داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن دانشکده‌ی پرستاری و مامایی زاهدان انجام گردید.
روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه مقطعی است که بر روی 255 نفر از دانشجویان دانشکده‌ی پرستاری و مامایی زاهدان که به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای انتخاب شده بودند انجام گرفت. جهت جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه انگیزش تحصیلی والرند و پرسش‌نامه عوامل مرتبط روحی و همکاران که چهار عامل رفاه دانشجویی، آموزش دانشکده، مراکز آموزشی و آینده شغلی را مورد بررسی قرار می‌دهد، استفاده گردید.
نتایج: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که میانگین سنی مشارکت‌کنندگان در این پژوهش 04/3 ±22/23 بود و میانگین نمره‌ی کلی انگیزش دانشجویان (6/16± 68/133) بود و اکثریت دانشجویان از لحاظ انگیزش تحصیلی در سطح متوسط قرار داشتند و انگیزش تحصیلی دانشجویان با سن، جنس، رشته‌ی تحصیلی و سال چندم دانشگاه بودن ارتباط دارد(p≤0/05). بررسی ارتباط انگیزش تحصیلی با عوامل مرتبط نیز نشان داد که بین هر چهار عامل رفاه دانشجویی، آموزش دانشکده، مراکز آموزشی و آینده شغلی با انگیزش تحصیلی دانشجویان ارتباط معنی‌داری وجود دارد (p≤0/05).
نتیجه گیری: از آنجایی که انگیزش کلید یادگیری دانشجویان هست و دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی مهم‌ترین سرمایه نه‌تنها برای جامعه پزشکی بلکه یک سرمایه ملی محسوب می‌شوند و انگیزش تحصیلی به‌عنوان نیروی محرک فعالیت‌های دانشجو و عامل جهت‌دهنده حرکت محسوب می‌شود. لذا هرگونه تلاش درجهت تقویت نیروی محرکه در فراگیران بسیار مؤثر و با اهمیت خواهد بود.

کلیدواژه‌ها

  • انگیزش تحصیلی
  • عوامل مرتبط
  • دانشجویان
  • XML
  • اصل مقاله 1.5 M
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
1. Saif A. Cultured psychology:
psychology of learning and teaching.
Tehran: Cognizant; 2008.
2. Kosgeroglu N. Acat MB. Ayranci
U. Ozabaci N. Erkal S. An investigation
on nursing, midwifery and health care
students’ learning motivation in Turkey.
Nurse education in practice.
2009;9(5):331-9.
3. Firouznia S. Yousefi A. Ghassemi
G. The relationship between academic
motivation and academic achievement in
medical students of Isfahan University of
Medical Sciences. Iranian Journal of
Medical Education. 2009;9(1):79-84.
4. Cameron R. Educational
psychology: The distinctive contribution.
Educational Psychology in Practice.
2006;22(4):289-304.
5. Izadi S. Jouybari L. Behnampoor
N. Taghavi A. Baiky F. Academic
motivation and associated factors of the
Golestan University of Medical Sciences.
Development Strategies in Medical
Education. 2014;1(2):44-50.
6. Wilkesmann U. Fischer H.
Virgillito A. Academic motivation of
students-the German case: Zhb; 2012.
7. Kazemi H. Motahari S.
Relationship between early maladaptive
schemas and meta-cognitive states in girls
and boys studentes. Research in Cognitive
and Behavioral Sciences. 2013;3(1):11-22.
8. S. L. Motivation in the Classroom.
Tehran: University of Tarbiat Moallem;
2005.
9. Abbaspour S. Hasanzedeh M.
Motivations for the choice of the nursing
course in faculty of nursing in Torbat
Heidariyeh. Journal of Urmia Nursing and
Midwifery Faculty. 2008;6(2):71-4.
10. Hakim A. Azimi N. Latifi M.
Ghalvandi H. Nursing students viewpoints
about educational motivation and its
related factors in Ahvaz Jundishapur
University of Medical Sciences. Research
in Medical Education. 2015;7(1):35-44.
11. Vahedi S. Poorkhalil E.
Zamanzadeh V. Ataeizadeh A. Profile of
nursing students' academic motivation and
its relationship with progress academic:
individual-centered approach. Nursing
vision. 2012;1(1):36-46.
12. Bengtsson M. Ohlsson B. The
nursing and medical students motivation to
attain knowledge. Nurse Education Today.
2010;30(2):150-6.
13. Askari J. Assessment of risk
factors of motivational deficiencies in
university students from their viewpoints.
Iranian journal of psychiatry and clinical
psychology. 2006;11(4):455-62.
14. Javadi A. Faryabi R. Relationship
between motivation and academic
performance in students at Birjand
University of Medical Sciences. Education
Strategies in Medical Sciences.
2016;9(2):142-9.
15. Ramezani S. Aramjo H. Ramezani
A. Hemati M. Study of academic
motivation and related factors in
laboratory science students of medical
universities in the east of the country.
Journal of Education Development in
Medical Sciences. 2019;13(37):62-8.
16. Naseh L. Mardanian Dehkordi L.
Naseh H. Investigation of Educational
Motivation and Its Related Factors in
Students of Shahrekord University of
Medical Sciences. The Journal of Medical
Education and Development.
2017;12(1):27-39.
17. Javaeed A. Asghar A. Allawat Z.
Haider Q. Mustafa KJ. Ghauri SK.
Assessment of Academic Motivation
Level of Undergraduate Medical Students
of Azad Kashmir. Pakistan. Cureus.
2019;11(3):e4296.
18. Poteliūnienė S. First-Year Pre-
Service Physical Education Teachers’
Academic Motivation and Their
Satisfaction with Academic Studies.
Pedagogika. 2018;129(1):234-49.
19. Roshan Milani Sh AME KF.
Saboori E. Mikaeeli P. Masoodi S. et al.
Study of Academic Motivation and its
Relationship to Personal Situation and
Academic Achievement of Students at
Basic Sciences. Urmia University of
Medical Sciences Journal of Faculty of
Nursing and Midwifery. 2011;9(5):357-66.
20. Ravaghi V. Sadra A. Borzabadi
FN. The motivation of dental students to
enter the dental school.journal of dental
school shahid beheshti university of
medical science. 2005;22(4):597-604.
21. Baghani M. Dehghan Neyshaboori
M. Effects of motivation, self-efficacy,
and approaches the study of student
achievement. First Conference Cognitive
Sience in Education; 2011.
22. Heideri A AP SSMR. The
Relationship between Academic
Motivations, Achievement Motive and
Educational Environment for Female
Students of SAMA. Woman and Culture.
2015;7(24):95-107.
23. Bohrani M. Academic motivation
of high school students in Fars province
and its correlated factors. Journal of Social
Science and Humanities. 2005;22:15-104.
24. Roshanmilani SH AE KF. Sabouri
E. mikaeili P. Masoudi S. Assessment of
academic motivation and its relationship
with the individual situation and academic
achievement in medical students in
Uroumiyeh University of Medical
Sciences. Journal of Nursing and
Midwifery. 2010;9(5):357-66.
25. Rohi Q. Hosseini S. Badleh M.
Rahmani H. Academic motivationand its
relationship with some factors in Golestan
University of Medical Sciences students.
Journal of Studies in the Development of
Medical Education. 2007;4:77-83.
26. Ramazani A. Hedayati S. Faraji O.
Khamsaii M. Heydari MM. Survey of
educational motivation and its related
factors in Zabol University of Medical
Sciences Students in 2009. Zabol; 2011;2
(3):1-11.
27. Sharififard F. Asayesh H. Nourozi
K. Hosseini MA. Taheri Kharameh Z. The
relationship between motivation and
academic burnout in nursing and
paramedical students of Qom University of
medical sciences, Iran. Qom University of
Medical Sciences Journal. 2016;9(12):72-
8.
28. Sharififard F. Asayesh H. Nourozi
K. Hosseini MA. Taheri Kharameh Z. The
relationship between motivation and
academic burnout in nursing and
paramedical students of Qom University of
medical sciences.journal of Qom
university of medical
science.2016;9(12):72-78
29. Jolher M. Farhadi S. Rahimi Kian
A. Academic motivation and its
relationship with some factors in the first
to third year students of dentistry of
Tehran islamic azad university of medical
sciences. Journal of Research in Dental
Sciences. 2018;15(1):49-55.
30. Azizzadeh Forozi M. Mohammad
Alizadeh S Fasihi Harandi T. Opinions of
faculty members about the motivational
factors affecting educational performance
Studies in Development of Medical
Education. 2006;4(1):102-8.
31. Roohi G. Asayesh H. Students’
academic motivation in Golestan
university of medical sciences. Iranian
Journal of Medical Education.
2012;12(3):152-9.
32. Tamannaifar MR. Seddighi Arfaei
F. Maspi A. An investigation about the
Relationship between Personality Traits,
Advanced Motivation and Learning Styles
among University Students. Higher
Education letter. 2014;7(5):145-58.
33. GM. TF. Evaluation of Academic
Achievement in Girls versus Boys in
North, South and KhorasanRazavi.
Knowledge and Research in Education.
2007;15:119-47.
34. Molavi P. Mohammadnia H. Arab
R. Evaluation of effective factors in
reduction of educational motive of
students of Ardebil University of Medical
Science. Pakistan Journal of Social
Sciences. 2007;4(1):98-101.
35. Rouhi G. Hoseini SA. Badeleh
MT. Rahmani H. Educational motivation
and its relationship with some factors
among the students of Golestan University
of Medical Sciences. Strides in
Development of Medical Education.
2008;4(2):77-83.
36. Noohi S. Hosseini M.
Rokhsarizadeh H. Saburi A. Alishiri G.
Progress motivation among Baqiyatallah
university of medical sciences students and
its relationship with academic
achievement. Journal of Military
Medicine. 2012;14(3):200-4.
37. Rezakhani S. Internal and external
motivations of academic achievement in
students of Islamic Azad University
Roodehen Branch. Quarterly of new ideas
in education. 2007;2(2):84-105.
38. Ebrahimi Gh. Omran E.
Hosseinzadeh M. Factors affecting
motivation instudents of Gheirentefaei
(Non for Profit) Universities. Journal of
Higher Education in Iran. 2010;3(3):39-66.
39. Gottfried AE. Fleming JS.
Gottfried AW. Continuity of academic
intrinsic motivation from childhood
through late adolescence: A longitudinal
study. Journal of educational psychology.
2001;93(1):3-13.
40. Asadzadeh F. Mostafazadeh F.
Sadeghi S. A survey of the motivation of
nursing students toward their field of study
selection. Journal of health and care.
2012;14(1-2):9-15.
41. Zahiri NB. Rajabi S. The study of
variables reducing academic motivation of
“persian language and literature” students.
Journal of Daneshvar of Shahed University
2009;16(36):69-80.
42. Zahiri NB. Rajabi S. The Study of
Variables Reducing Academic Motivation
of â Persian Language and Literatureâ
Students. Teaching and Learning
Research. 2009;7(1):69-80.
43. Ghanbari P. Motivation and
attitude of dental students and graduates to
their field of study and future career in
Qazvin dental school during 2001-2 in
School of Dentistry (Dissertation). Qazvin:
Qazvin University of Medical Sciences;
2001.
44. Salehi M. Hajizad M. Fallah A.
Salim Bahrami H. Factors affecting on
decreased academic motivation in male
and female students of Mazandaran
Islamic Azad University. Journal of
Islamic Social Sciences University.
2010;4(9):73-86.
45. Mazloomy S. Ehrampoush M.
Servat F. Askarshahi M. Assessment of
academic motivation and its relationship
with health-risk behaviors in male students
of Yazd University. SSU Journals.
2010;18(3):184-90
    • تعداد مشاهده مقاله: 4,229
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,307
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 13، شماره 4
دی 1401
صفحه 84-71
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.5 M
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 4,229
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,307

APA

سرحدی, مهدیه , مظلوم, سکینه , سلطانی نژاد, سمیه و اربوضیا, میثم . (1401). انگیزش تحصیلی و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشکده‌ پرستاری و مامایی زاهدان. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 13(4), 84-71. doi: 10.22038/hmed.2021.60081.1174

MLA

سرحدی, مهدیه , , مظلوم, سکینه , , سلطانی نژاد, سمیه , و اربوضیا, میثم . "انگیزش تحصیلی و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشکده‌ پرستاری و مامایی زاهدان", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 13, 4, 1401, 84-71. doi: 10.22038/hmed.2021.60081.1174

HARVARD

سرحدی, مهدیه, مظلوم, سکینه, سلطانی نژاد, سمیه, اربوضیا, میثم. (1401). 'انگیزش تحصیلی و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشکده‌ پرستاری و مامایی زاهدان', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 13(4), pp. 84-71. doi: 10.22038/hmed.2021.60081.1174

CHICAGO

مهدیه سرحدی , سکینه مظلوم , سمیه سلطانی نژاد و میثم اربوضیا, "انگیزش تحصیلی و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشکده‌ پرستاری و مامایی زاهدان," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 13 4 (1401): 84-71, doi: 10.22038/hmed.2021.60081.1174

VANCOUVER

سرحدی, مهدیه, مظلوم, سکینه, سلطانی نژاد, سمیه, اربوضیا, میثم. انگیزش تحصیلی و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشکده‌ پرستاری و مامایی زاهدان. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1401; 13(4): 84-71. doi: 10.22038/hmed.2021.60081.1174

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25
  • فراخوان ویژه نامه هوش مصنوعی 1403-01-18
  • رتبه علمی-پژوهشی 1402-11-04

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب