• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. تبیین تجربه زیسته دانشجویان دندانپزشکی یزد از تحصیل در دوران همه‌گیری کووید 19

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

تبیین تجربه زیسته دانشجویان دندانپزشکی یزد از تحصیل در دوران همه‌گیری کووید 19

    نویسندگان

    • مهدی قانع عز آبادی 1
    • سید مصطفی محمودی 2
    • آمنه حسینی یکانی 3

    1 دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی. یزد. ایران.

    2 گروه آسیب شناسی دهان، فک و صورت.دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی.یزد.ایران

    3 گروه سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی. دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی.یزد.ایران

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2022.59498.1168
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: فعالیت‌های آموزشی هر کشور را می‌توان سرمایه‌گذاری یک نسل برای نسل دیگر دانست که هدف اصلی این سرمایه‌گذاری توسعه‌ی انسانی یا در واقع رشد آگاهی و توانایی‌های بالقوه‌ی انسان است. با توجه به اینکه نظام آموزشی وظیفة سنگینی را بر عهده دارد، لازم است در طراحی و اجرای فعالیت‌های آن از مطلوب‌ترین شیوه‌ها استفاده شود. دانشکده‌های علوم پزشکی شیوه‌های خود برای آموزش و ارزشیابی دانشجویان دارند که با پاندمی کووید-19 اکثر این روش‌ها اکنون قابل استفاده نیست و به‌ناچار شیوه‌های جدید بایستی جایگزین شیوه‌های سنتی شود. این تحقیق با هدف تبیین دیدگاه دانشجویان دندانپزشکی یزد از تحصیل در دوران همه‌گیری کووید-19 انجام شد.
روش کار: در این مطالعه از رویکرد پدیدارشناسی جهت تبیین دیدگاه دانشجویان دندانپزشکی یزد از تحصیل در دوران همه‌گیری کرونا استفاده شد. داده‌ها به‌وسیله مصاحبه‌های عمیق و نیمه ساختارمند از10 نفر از دانشجویان دوره‌ی بالینی دانشکده دندانپزشکی شهید صدوقی یزد به‌صورت حضوری و تلفنی جمع‌آوری شد. مصاحبه‌ها پس از ضبط به‌صورت متن برگردانده شد. جملات و بیانات مرتبط با هدف مطالعه از متن مصاحبه‌ها استخراج، کدگذاری و طبقه‌بندی شد. تحلیل داده‌ها به روش تحلیل محتوی انجام گردید.
نتایج: با تحلیل محتوای داده‌ها، هفت مضمون اصلی شامل: مدیریت در دوران کووید-19 , فعالیت غیردرسی، فعالیت درسی، پروتکل‌ها، آموزش علمی، آموزش مجازی، اضطراب و نگرانی پدید آمد.
نتیجه‌گیری: نتایج این تحقیق نشان می‌دهد دانشجویان دندان‌پزشکی از آموزش الکترونیکی، سامانه نوید و ارزشیابی الکترونیکی راضی بودند. همچنین بزرگ‌ترین نگرانی آنها هنگام تعطیلات عقب‌افتادگی تحصیلی بوده است.

کلیدواژه‌ها

  • تجربه زیسته
  • پدیدارشناسی
  • تحلیل محتوا
  • XML
  • اصل مقاله 1.54 M
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
1. Chahrour M, Assi S, Bejjani M, Nasrallah AA,
Salhab H, Fares M, et al. A bibliometric
analysis of COVID-19 research activity: A call
for increased output. Cureus. 2020; 12 (3).
2. Xiang Y-T, Yang Y, Li W, Zhang L, Zhang Q,
Cheung T, et al. Timely mental health care for
the 2019 novel coronavirus outbreak is urgently
needed. The Lancet Psychiatry. 2020; 7(3):228-
9.
3. Spina S, Marrazzo F, Migliari M, Stucchi R,
Sforza A, Fumagalli R. The response of Milan's
Emergency Medical System to the COVID-19
outbreak in Italy. The Lancet. 2020;
395(10227):e49-e50.
4. COVID I. no 17. 27 de marzo de 2020.
Accessed March 29, 2020.
5. Dong E, Du H, Gardner L. An interactive web-
based dashboard to track COVID-19 in real-
time. The Lancet infectious diseases. 2020;
20(5):533-4.
6. Khachfe HH, Chahrour M, Sammouri J, Salhab
H, Makki BE, Fares M. An epidemiological
study on COVID-19: a rapidly spreading
disease. Cureus. 2020; 12 (3.)
7. Bedford J, Enria D, Giesecke J, Heymann DL,
Ihekweazu C, Kobinger G, et al. COVID-19:
towards controlling a pandemic. The Lancet.
2020; 395(10229):1015-8.
8. Liu W, Zhang Q, Chen J, Xiang R, Song H, Shu
S, et al. Detection of Covid-19 in children in
early January 2020 in Wuhan, China. New
England Journal of Medicine. 2020;
382(14):1370-1.
9. Daniel SJ. Education and the COVID-19
pandemic. 2020; 382(14):12-18
10. Sahu P. Closure of universities due to
Coronavirus Disease 2019 (COVID-19): impact
on education and mental health of students and
academic staff. Cureus. 2020; 12(4).
11. Bothwell E. Flexible admissions could mitigate
COVID-19 impact. Times Higher Education.
2020.
12. Quarterly of Educational Psychology Allameh
Tabataba’i University Vol. 16, No. 56, Spring
2020 214.
13. Alvin MD, George E, Deng F, Warhadpande S,
Lee SI. The Impact of COVID-19 on Radiology
Trainees. 2020; 296(2):246-8.
14. Liu W, Zhang Q, Chen J, Xiang R, Song H,
Shu S, et al. Detection of Covid-19 in children
in early January 2020 in Wuhan, China. New
England Journal of Medicine. 2020;
382(14):1370-1.
15. .Halstead M, Taylor MJ. Values in education
and education in values: Routledge; 2005.
16. Aghakasiri Z, Fazelian P. Evaluation of virtual
education programs of Tehran universities
from the perspective teachers and students:
Master Thesis]. Tehran: Tarbiat Moalem
University; 2006.
17. Bencheva N. Learning styles and e-learning
face-to-face to traditional learning. Научни
Трудове На Русенския Университеt. 2010;
49(3.2):63-7.
18. Cromby J, Harper D, Reavey P. Psychology,
mental health and distress. Macmillan Int
Higher Education; 2013 Feb 27.
19. Horton WK. Leading e-learning: American
Society for Training and Development; 2001.
    • تعداد مشاهده مقاله: 3,225
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,672
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 13، شماره 3
آذر 1401
صفحه 84-76
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.54 M
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 3,225
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,672

APA

قانع عز آبادی, مهدی , محمودی, سید مصطفی و حسینی یکانی, آمنه . (1401). تبیین تجربه زیسته دانشجویان دندانپزشکی یزد از تحصیل در دوران همه‌گیری کووید 19. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 13(3), 84-76. doi: 10.22038/hmed.2022.59498.1168

MLA

قانع عز آبادی, مهدی , , محمودی, سید مصطفی , و حسینی یکانی, آمنه . "تبیین تجربه زیسته دانشجویان دندانپزشکی یزد از تحصیل در دوران همه‌گیری کووید 19", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 13, 3, 1401, 84-76. doi: 10.22038/hmed.2022.59498.1168

HARVARD

قانع عز آبادی, مهدی, محمودی, سید مصطفی, حسینی یکانی, آمنه. (1401). 'تبیین تجربه زیسته دانشجویان دندانپزشکی یزد از تحصیل در دوران همه‌گیری کووید 19', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 13(3), pp. 84-76. doi: 10.22038/hmed.2022.59498.1168

CHICAGO

مهدی قانع عز آبادی , سید مصطفی محمودی و آمنه حسینی یکانی, "تبیین تجربه زیسته دانشجویان دندانپزشکی یزد از تحصیل در دوران همه‌گیری کووید 19," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 13 3 (1401): 84-76, doi: 10.22038/hmed.2022.59498.1168

VANCOUVER

قانع عز آبادی, مهدی, محمودی, سید مصطفی, حسینی یکانی, آمنه. تبیین تجربه زیسته دانشجویان دندانپزشکی یزد از تحصیل در دوران همه‌گیری کووید 19. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1401; 13(3): 84-76. doi: 10.22038/hmed.2022.59498.1168

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25
  • فراخوان ویژه نامه هوش مصنوعی 1403-01-18
  • رتبه علمی-پژوهشی 1402-11-04

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب