• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. بررسی تاثیرآموزش به روش ترکیب واقعیت مجازی و واقعیت افزوده درجراحی عروق کرونر برمیزان عملکرد دانشجویان کارشناسی اتاق عمل

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

بررسی تاثیرآموزش به روش ترکیب واقعیت مجازی و واقعیت افزوده درجراحی عروق کرونر برمیزان عملکرد دانشجویان کارشناسی اتاق عمل

    نویسندگان

    • فرشته سرگلزایی 1
    • احمد قدمی 2
    • اطهر امید 3
    • طیبه آذرمهر 4

    1 گروه اتاق عمل دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران

    2 گروه اتاق عمل،دانشکده پرستاری مامایی،دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

    3 ﮔﺮوه آموزش پزشکی، مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، شهراصفهان، ایران

    4 گروه اتاق عمل،دانشکده پرستاری مامایی،دانشگاه علوم پزشکی زابل،زابل، ایران

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2023.69629.1246
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: پیچیدگی تکنیک های جراحی و وجود محدودیت ها در محیط اتاق عمل برای آموزش دانشجویان باعث شده تا از روش‌های نوین برای بهبود عملکرد و کاهش خطاها استفاده شود. این مطالعه باهدف ارزیابی تأثیرات آموزش مبتنی بر واقعیت افزوده و مجازی (VAR) بر میزان یادگیری در بین دانشجویان اتاق عمل درجراحی بایپس عروق کرونر(CABG) انجام شد.
روش کار: این کارآزمایی تصادفی کنترل شده در سال 2020 انجام شد. سی و شش دانشجو اتاق عمل به صورت هدفمند به کار گرفته شدند و به طور تصادفی در دو گروه مداخله (18 نفر) و کنترل (18 نفر) قرار گرفتند. شرکت کنندگان در گروه کنترل آموزش های معمولی را دریافت کردند ، در حالی که  گروه مداخله از طریق تماشایی ک فیلم 360 درجه که بادوربین 360 درجه گرفته شده بود واقعیت مجازی و واقعیت افزوده از جراحیCABG(بای پس عروق کرونر) علاوه بر آموزش های معمولی ، آموزش  (واقعیت مجازی و واقعیت افزوده)VAR دریافت کردند. برای ارزیابی میزان یادگیری (عملکرد) از چک‌لیست محقق ساخته استفاده شد. سطح عملکرد به‌صورت چک‌لیست محقق ساخته بر اساس محتوای فیلم 360 درجه که دانشجویان با عینک مجازی دیدند (گروه مداخله) و عمل جراحی بای پس شریان کرونری که گروه کنترل به‌صورت روتین در آن عمل اسکراب می‌شدند، تهیه شد که میزان یادگیری دانشجویان را برحسب نمره نشان داد. داده‌ها از طریق آزمون t مستقل ، آزمون مجذور کای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: میانگین نمره یادگیری در گروه مداخله 56/25 با انحراف معیار 50/1 و در گروه کنترل 76/20 با انحراف معیار 92/1 به دست آمد و آزمون t مستقل نشان داد که در گروه مداخله و کنترل اختلاف معنی داری وجود داشت به طوری که میانگین نمره یادگیری در گروه مداخله به‌طور معناداری بیشتر از گروه کنترل بود (05/0 P <).
نتیجه گیری: استفاده از واقعیت مجازی به همراه واقعیت افزوده قبل از عمل و اسکراب شدن، باعث افزایش یادگیری در حیطه عملکردی دانشجویان کارشناسی اتاق عمل شد.

کلیدواژه‌ها

  • واقعیت مجازی
  • واقعیت افزوده
  • جراحی قلب
  • یادگیری
  • XML
  • اصل مقاله 2.56 M
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • پیوست1246.docx_.pdf
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
1.Moro C, Štromberga Z, Raikos A, Stirling A.
The effectiveness of virtual and augmented
reality in health sciences and medical
anatomy. Anatomical sciences education.
2017;10(6):549-59.
2. Kine sha, Lili Man, Saeed S. Comparison of
the effect of using two methods of virtual and
traditional education on students' ability-
oriented skills.
3.Baker CJ, Sinha R, Sullivan ME. Development
of a cardiac surgery simulation curriculum:
from needs assessment results to practical
implementation. The Journal of thoracic and
cardiovascular surgery. 2012.7-16:(1)144;
4.Hannani S, Arbkhazaie A, Sadati L,
Arbkhazaie A. The Effect of Education based
on the Spinal Fusion Surgery Simulation on the
Level of Knowledge and Practical skills the 8th
Students. Journal of Nursing Education (JNE).
2019;7(5)
5.Wilson HK, Feins RH. Simulation in
cardiothoracic surgery. Comprehensive
Healthcare Simulation: Surgery and Surgical
Subspecialties: Springer; 2019. p. 263-74.
6.Scavarelli A, Arya A, Teather RJ. Virtual
reality and augmented reality in social
learning spaces: A literature review. Virtual
Reality. 2020:1-21.
7.Kim Y, Kim H, Kim YO. Virtual reality and
augmented reality in plastic surgery: a review.
Archives of plastic surgery. 2017;44(3):179.
8.Pelargos PE, Nagasawa DT, Lagman C, Tenn
S, Demos JV, Lee SJ ,et al. Utilizing virtual and
augmented reality for educational and clinical
enhancements in neurosurgery. Journal of
Clinical Neuroscience. 2017;35:1-4.
9.Ayoub A, Pulijala Y. The application of virtual
reality and augmented reality in Oral &
Maxillofacial Surgery. BMC Oral Health.
2019;19(1):1-8.
10.Izard SG, Juanes JA, Peñalvo FJG, Estella
JMG, Ledesma MJS, Ruisoto P. Virtual reality as
an educational and training tool for medicine.
Journal of medical systems. 2018;42(3):1-5.
11.Jenson CE, Forsyth DM .Virtual reality
simulation: using three-dimensional
technology to teach nursing students. CIN:
Computers, Informatics, Nursing.
2012;30(6):312-8.
12.Makransky G, Lilleholt L. A structural
equation modeling investigation of the
emotional value of immersive virtual reality in
education. Educational Technology Research
and Development. 2018;66(5):1141-64.
13.Martín-Gutiérrez J, Mora CE, Añorbe-Díaz
B, González-Marrero A. Virtual technologies
trends in education. EURASIA Journal of
Mathematics, Science and Technology
Education. 2017;13(2):469-86.
14.Yuen SC-Y, Yaoyuneyong G, Johnson E.
Augmented reality: An overview and five
directions for AR in education. Journal of
Educational Technology Development and
Exchange (JETDE). 2011;4(1):11.
15.Carmigniani J ,Furht B, Anisetti M, Ceravolo
P, Damiani E, Ivkovic M. Augmented reality
technologies, systems and applications.
Multimedia tools and applications.
2011;51(1):341-77.
16.Dunleavy M, Dede C, Mitchell R.
Affordances and limitations of immersive
participatory augmented reality simulations
for teaching and learning. Journal of science
Education and Technology. 2009;18(1):7-22.
17.Akçayır M, Akçayır G, Pektaş HM, Ocak MA.
Augmented reality in science laboratories: The
effects of augmented reality on university
students’ laboratory skills and attitudes
toward science laboratories. Computers in
Human Behavior. 2016;57:334-42.
18.Lin H-CK, Hsieh M-C, Wang C-H, Sie Z-Y,
Chang S-H. Establishment and Usability
Evaluation of an Interactive AR Learning
System on Conservation of Fish. Turkish
Online Journal of Educational Technology-
TOJET. 2011;10(4):181-7.
19.Hutchinson TL, Janiszewski Goodin H.
Nursing student anxiety as a context for
teaching/learning. Journal of Holistic Nursing.
2013;31(1):19-24.
20.Heydarzadeh M, Nourani M, Park J, editors.
An augmented reality platform for CABG
surgery. 2015 IEEE Biomedical Circuits and
Systems Conference (BioCAS); 2015: IEEE.
21.Desselle MR, Brown RA, James AR,
Midwinter MJ, Powell SK, Woodruff MA.
Augmented and virtual reality in surgery.
Computing in Science & Engineering.
2020;22(3):18-26.
22.Uzun M. Augmented Reality in Cardiology.
Anatolian journal of cardiology.
2019;22(Suppl 2):25-8.
23.Piromchai P, Avery A, Laopaiboon M,
Kennedy G, O'Leary S. Virtual reality training
for improving the skills needed for performing
surgery of the ear, nose or throat. Cochrane
Database of Systematic Reviews. 2015.(9)
24.Choi K-S, He X, Chiang VC-L, Deng Z. A
virtual reality based simulator for learning
nasogastric tube placement .Computers in
Biology and Medicine. 2015;57:103-15.
25.Barsom EZ, Graafland M, Schijven MP.
Systematic review on the effectiveness of
augmented reality applications in medical
training. Surgical endoscopy.
2016;30(10):4174-83.
26.Alaker M, Wynn GR, Arulampalam T.
Virtual reality training in laparoscopic
surgery: a systematic review & meta-analysis.
International Journal of Surgery. 2016;29:85-
94.
27.Gasco J, Patel A, Ortega-Barnett J, Branch D,
Desai S, Kuo YF, et al. Virtual reality spine
surgery simulation: an empirical study of its
usefulness. Neurological research.
2014;36(11):968-73.
28.Ribeiro IB, Ngu JM, Lam B-K, Edwards RA.
Simulation-based skill training for trainees in
cardiac surgery: a systematic review. The
Annals of thoracic surgery. 20.972-
82:(3)10;18
29.Moreno R, Mayer RE. Learning science in
virtual reality multimedia environments: Role
of methods and media. Journal of educational
psychology. 2002;94(3):598.
30.Stepan K, Zeiger J, Hanchuk S, Del Signore
A, Shrivastava R, Govindaraj S, et al., editors.
Immersive virtual reality as a teaching tool for
neuroanatomy. International forum of allergy
& rhinology; 2017: Wiley Online Library.
31.Lorenzo G, Pomares J, Lledó A. Inclusion of
immersive virtual learning environments and
visual control systems to support the learning
of students with Asperger syndrome.
Computers & Education. 2013;62:88-101.
32.Papanastasiou G, Drigas A, Skianis C, Lytras
M, Papanastasiou E. Virtual and augmented
reality effects on K-12, higher and tertiary
education students’ twenty-first century skills.
Virtual Reality. 2019;23(4):425-36
    • تعداد مشاهده مقاله: 2,729
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,381
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 14، شماره 4
آذر 1402
صفحه 43-52
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 2.56 M
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • پیوست1246.docx_.pdf
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 2,729
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,381

APA

سرگلزایی, فرشته , قدمی, احمد , امید, اطهر و آذرمهر, طیبه . (1402). بررسی تاثیرآموزش به روش ترکیب واقعیت مجازی و واقعیت افزوده درجراحی عروق کرونر برمیزان عملکرد دانشجویان کارشناسی اتاق عمل. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 14(4), 43-52. doi: 10.22038/hmed.2023.69629.1246

MLA

سرگلزایی, فرشته , , قدمی, احمد , , امید, اطهر , و آذرمهر, طیبه . "بررسی تاثیرآموزش به روش ترکیب واقعیت مجازی و واقعیت افزوده درجراحی عروق کرونر برمیزان عملکرد دانشجویان کارشناسی اتاق عمل", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 14, 4, 1402, 43-52. doi: 10.22038/hmed.2023.69629.1246

HARVARD

سرگلزایی, فرشته, قدمی, احمد, امید, اطهر, آذرمهر, طیبه. (1402). 'بررسی تاثیرآموزش به روش ترکیب واقعیت مجازی و واقعیت افزوده درجراحی عروق کرونر برمیزان عملکرد دانشجویان کارشناسی اتاق عمل', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 14(4), pp. 43-52. doi: 10.22038/hmed.2023.69629.1246

CHICAGO

فرشته سرگلزایی , احمد قدمی , اطهر امید و طیبه آذرمهر, "بررسی تاثیرآموزش به روش ترکیب واقعیت مجازی و واقعیت افزوده درجراحی عروق کرونر برمیزان عملکرد دانشجویان کارشناسی اتاق عمل," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 14 4 (1402): 43-52, doi: 10.22038/hmed.2023.69629.1246

VANCOUVER

سرگلزایی, فرشته, قدمی, احمد, امید, اطهر, آذرمهر, طیبه. بررسی تاثیرآموزش به روش ترکیب واقعیت مجازی و واقعیت افزوده درجراحی عروق کرونر برمیزان عملکرد دانشجویان کارشناسی اتاق عمل. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1402; 14(4): 43-52. doi: 10.22038/hmed.2023.69629.1246

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • جلسه همکاری و بررسی پیشرفت‌های مجله «افق توسعه آموزش علوم ... 1404-02-29
  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب