• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. تاثیر آموزش برنامه خودمراقبتی بر اضطراب و افسردگی بیماران مبتلا به آنژین صدری

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

تاثیر آموزش برنامه خودمراقبتی بر اضطراب و افسردگی بیماران مبتلا به آنژین صدری

    نویسندگان

    • محمد رضا جانی 1
    • محمدهادی سروری 2
    • سید مصطفی محسنی زاده 3
    • مریم سادات کاتبی 4

    1 گروه پرستاری، دانشکده پیراپزشکی و بهداشت فردوس ، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران.

    2 گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی قاین ، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران..

    3 گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی قاین ، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران.

    4 گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی قاین ، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2023.70203.1253
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: در میان بیماری‌های ایسکمیک قلبی، آنژین صدری شایع‌­ترین بیماری است و بیش‌ترین موارد پذیرش در بخش اورژانس بیمارستانی را شامل می‌شود. افسردگی و اضطراب زمینه ساز بیماری های قلبی- عروقی می‌باشند .امروزه آموزش به عنوان هسته‌ی اصلی فعالیت‌های بهداشتی درمانی پذیرفته شده است. از این رو مطالعه حاضر با هدف تاثیر آموزش برنامه خود مراقبتی بر اضطراب و افسردگی بیماران مبتلا به آنژین صدری انجام شد .
روش کار: این پژوهش از نوع  تجربی می باشد که بر روی 60 نفر از بیماران مبتلا به آنژین صدری مراجعه کننده به مرکز آموزشی درمانی شهدا قاین انجام گرفت. در طی این مطالعه پرسشنامه‌های افسردگی بک و اضطراب اشپیلبرگر قبل از اجرای مداخله و دو ماه بعد مداخله تکمیل شد. مداخله شامل 3 جلسه 45 دقیقه‌ای آموزش خود مراقبتی توسط یک پرستار بود. در گروه شاهد هیچ مداخله خود مراقبتی صورت نگرفت و درمان و مراقبت معمول را دریافت کردند. اطلاعات با نرم افزار SPSS19 و با استفاده از آزمون های فیشر، کای اسکوئر، من ویتنی، آزمون‌های مستقل، تی زوجی و کروسکال والیس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: تفاوت آماری معنی داری در متغیرهای جمعیت شناختی و میانگین نمرات پایه اضطراب و افسردگی بین دو گروه وجود نداشت. میانگین نمرات افسردگی در گروه کنترل و آزمون قبل از  مداخله به ترتیب 7/15 ± 13/30و 9/10± 16/90بود. پس  از مداخله این نمرات  به 6/86 ± 14/46 (در گروه شاهد) و 3/27 ± 6/66 (در گروه آزمون) رسید.  میانگین نمرات اضطراب موقعیتی نیز در گروه کنترل و آزمون قبل از مداخله به ترتیب 4/82 ± 50/50 و 7/77 ± 48/16بود که این نمرات بعد از مداخله به5/25 ± 50/30 (در گروه شاهد) و 6/05 ± 35/56 (در گروه آزمون) رسید. قبل از  مداخله, میانگین نمرات اضطراب خصیصه ای در گروه شاهد 4/26 ± 48/20 و در گروه آزمون 8/08 ± 45/60 بود؛ که بعد از مداخله، به 4/62± 47/56 در گروه کنترل و 4/59 ± 41/53در گروه آزمون رسید. تمامی این تغییرات در گروه آزمون معنی دار بود (0/05˂P).
نتیجه گیری: آموزش خود مراقبتی در بهبود اضطراب و افسردگی بیماران مبتلا به آنژین صدری موثر است. بنابراین استفاده از این روش آموزشی در بیماران مبتلا به آنژین صدری برای کنترل و کاهش اضطراب و افسردگی توصیه می شود.

کلیدواژه‌ها

  • آنژین صدری
  • خودمراقبتی
  • اضطراب
  • افسردگی
  • XML
  • اصل مقاله 2.55 M
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • پیوست1253(1).docx_.pdf
  • پیوست1253(2)_.pdf
  • پیوست1253(3)_.pdf
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
1. Ndindjock R, Gedeon J, Mendis S, Paccaud F
& Bovet P. Potential impact of single-risk-
factor versus total risk management for the
prevention of cardiovascular events in
Seychelles. Bulletin of the World Health
Organization 2011; 89(4): 286-95.
2.American Heart Association. International
Cardiovascular Disease Statistics,
Cardiovascular Disease. Available at:
nal_cardiovascula_disease_statistics.p df.
Assessed on November 2 ،2013.
3. Sahranavard S, Ahadi H, Taghdisi MH,
Kazemi T, Krasekian A. The Role of
Psychological Factors on the Psychological
and Social Adjustment Through the Mediation
of Ischemic Heart Disease Hypertension.
Hypertension. 2017;5(2):139-46.
https://doi.org/10.30699/acadpub.ijhehp.5.2
.139(In Persian).
4.Mehta S, Kleiman N. Stable angina. Essential
Cardiology: Springer; 2013: 419-38.
5.Pająk A, Jankowski P, Kotseva K, Heidrich J,
De Smedt D, De Bacquer D. Depression,
anxiety, and risk factor control in patients
after hospitalization for coronary heart
disease: the EUROASPIRE III Study. European
Journal of Preventive Cardiology
2013;20:331-40.
6. Sharif, F.; Shoul, A.; Janati, M.; Kojuri, J.;
Zare, N. The effect of cardiac rehabilitation on
anxiety and depression in patients
undergoing cardiac bypass graft surgery in
Iran. BMC Cardiovasc. Disord. 2012, 12, 40.
7.Vogelzangs N, Seldenrijk A, Beekman AT,
van Hout HP, de Jonge P, Penninx BW.
Cardiovascular disease in persons with
depressive and anxiety disorders. J Affect
Disord. 2010;125(1-3):241–8.
8. Izzo P, Macchi A, De Gennaro L, Gaglione A,
Di Biase M, Brunetti ND. Recurrent angina
after coronary angioplasty: mechanisms,
diagnostic and therapeutic options. Eur Heart
J Acute Cardiovasc Care. 2012;1(2):158–69.
9.Riegel B, Lee CS, Dickson VV. Self care in
patients with chronic heart failure. Nat Rev
Cardiol. 2011 Jul 19; 8(11): 644-54.
10. Sahebi A, Mohammad-Aliha J, Ansari-
Ramandi M, Naderi N. Investigation the
relationship between self-care and
readmission in patients with chronic heart
failure. Res Cardiovasc Med. 2015 Jan 22;
4(1): e25472.
11.Seyam Sh, Hidarnia Al, Tavafian S, Self care
Education through coping style for patients
after heart surgery. J Isfahan Med school
2012; 2(135): 433-44. (In Persian).
12.Peyman N, Abdollahi M, Zadehahmad Z.
The study of related factors with self-care and
self-efficacy in heart failure patients. Journal
of Torbat Heydariyeh University of Medical
Sciences. 2018;6(1):55-61. (In Persian).
13. abootalebi G, vosooghi N, mohammad
nejad E, namadi M, akbari kaji M. Study of the
self-care agency in patients with heart failure
. jccnursing 2012; 4 (4) :203-208 (In Persian).
14. Jackson SF, Cole DC. Graduate global
public health education: activities and
outcomes in relation to student prior
experience. Glob J Health Sci 2013; 5(3): 54-
63.
15. Ejadi A, Rejeh N, Heravi- Karimooi M,
Tadrisi S D. Examining the Level of Self-
efficacy and its Related Factors in Patients
with Angina Pectoris Disease Referring to
Selected Hospitals in Tehran During 2018.
jccnursing 2018; 11 (4) :9-16 (In Persian).
16. Moattari M, Adib F, Kojuri J, Tabatabaee S.
Angina Self-Management Plan and Quality of
Life, Anxiety and Depression in Post Coronary
Angioplasty Patients. Iran Red Crescent Med J.
2014 November; 16(11): e16981.
17. Liou HL, Chen HI, Hsu SC, Lee SC, Chang CJ
& Wu MJ. The effects of a self-care program
on patients with Heart failure. Journal of the
Chinese Medical Association 2015; 78(11):
648-56.
18. Sezgin D, Mert H, Ozpelit E & Akdeniz B.
The effect on patient outcomes of a nursing
care and follow-up program for patients with
Heart failure: A randomized controlled trial.
International Journal of Nursing Studies
2017; 70(1): 17-26.
19.Moon MK, Yim J & Jeon MY. The effect of a
telephone-based self-management program
led by nurses on self-care behavior, biological
index for cardiac function, and depression in
ambulatory Heart failure patients. Asian
Nursing Research 2018; 12(4): 251-7.
20.Mangolian shahrbabaki P, Shahnazari J,
Mahmoodi M, Farokhzadian J. The Effect of on
educational self-care program on knowledge
and performance in patients with heart
failure. Iran J Med Educ 2011; (6)11; 609-19.
(In Persian).
21.McGillion MH, Watt-Watson J, Stevens B,
Lefort SM, Coyte P, Graham A. Randomized
controlled trial of a psycho education
program for the self- management of chronic
cardiac pain. J Pain Symptom Manage. 2008;
36(2):126-40.
22. Masterson Creber R, Patey M, Lee CS,
Kuan A, Jurgens C, Riegel B.Motivational
interviewing to improve self-care for patients
with chronic heart failure: MITI-HF
randomized controlled trial. Patient Educ
Couns. 2016;99(2):256-264.
23. Heo S, Moser DK, Lennie TA, Riegel B,
Chung ML. Gender differences and factors
related to self-care behaviors: A cross-
sectional, correlational study of patients with
heart failure. Int J Nurs Stud 2008; 45: 1807-
1815.
24.Moadab FA, Salari A, Kazemnejad E,
Sadaghi Sabet M, Pariad E. Study status of
self-care behaviors and gender differences in
patients with heart failure. Payavard Salamat
2014; 8: 220-234. (In Persian).
25.Aghakhani N, Khademvatan K, Habibzadeh
H, Jasemi M, Eghtedar S, Rahbar N. The effect
of education on anxiety and depression in
patients with myocardial infarction in
selected hospitals, iran. J Urmia Univ Med Sci.
2012; 23 (2) :105-114. (In Persian).
26.Beck AT, Brad A. Depression Causes and
Treatment. Second Edition, Philadelphia:
University of Pennsylvania press; 2009.
27.khanipour H, mohamad khani P,
tabatabaei S. Thought control strategies and
trait anxiety: predictors of pathological worry
in non-clinical sample. Journal of Behavioral
Sciences. 2011; 5 (2) :21-22. (In Persian).
28.SalehMoghaddam A, zoka A, mazlom S R,
amini S. The Effect of Educational Videos On
Preoperation Anxiety Among Patients Before
Undergoing Open Heart Surgerywithout
Pump. J Urmia Nurs Midwifery Fac. 2016; 14
(7) :648-657. (In Persian).
29.Akbarzadeh M, Toosi M, Zare N, Sharif F.
Effect of learning attachment behaviors on
anxiety and maternal fetal attachment in first
pregnant women. Evidence Based Care
Journal. 2011;1(1): 21-34. (In Persian).
30. Kordi M, Nasiri S, Modarres Gharavi M,
Ebrahimzadeh S. The effect of problem
solving skills training on severity of
depression symptoms in postpartum period.
Journal of Fundamentals of Mental Health.
2012; 14(3):226-35(In Persian).
31.Ruffinengo C, Versino E, Renga G.
Effectiveness of an informative video on
reducing anxiety levels in Patients
undergoing elective coronarography: An RCT.
Eur J Cardiovasc Nurs 2009;8(1): 57-61.
32.Dehghani H, Dehghani K, Nasiriani K,
Banaderakhshan H. The effect of
familiarization with cardiac surgery process
on the anxiety of patients undergoing
coronary artery bypass graft surgery. Modern
Care J 2014;10(4):257–63. (In Persian).
33.Ezzati N. The effect of awareness of self-
care behaviors on the level of fear and anxiety
of patients heart vessels. Journal of woman &
study of family. 2013: 17(3): 107–130. (In
Persian).
34.Mei Z, Lei K. Angina Self-Management Plan
and Quality of Life, Anxiety and Depression in
Post Coronary Angioplasty Patients. Ethiop. J.
Health Dev. 2023;37(1)
35.Khoshab H & et al. The Effect of
Partnership Care Model on Depression and
Anxiety in the Patients with Heart Failure,
Evidence Based Care, 2012; 2(2): 37.
36.Varaei S, Cheraghi M, Seyedfatemi N,
Talebi M, Bahrani N, Dehghani A. Effect of
peer education on anxiety in patients
candidated for coronary artery bypass graft
surgery: a randomized control trial. 3 JNE.
2013; 2 (3) :28-37(In Persian).
37.Tofighian T & et al. THE effect of individual
counselling on the quality of life in patients
with myocardial infarction, Journal of
Sabzevar University of Medical Sciences,
2010; 16(4) (In Persian).
38.Kaiser AS, Ferris LE, Kats R, Pastuszak A,
Llewellyn-Thomas H, Johnson JA.
Psychological responses to prenatal NTS
counseling and the uptake of invasive testing
in women of advanced maternal age. Patient
Educ Couns 2004; 54(1):45-53 .
39.Bgorklund U, Marsk A, ohman SG. Does an
information film about prenatal testing in
early pregnancy affect worries? J Psychosom
Obstet Gynaecol 2013; 34(1):9-14.
40.Ahmadi M, Poormansouri S. Effectineness
of educational program based on self
management model on depressin, anxiety and
stress in patient with sickle cell disease.
Nursing and Midwifery Journal 2016; 13 (12)
:1039-1049. (In Persian).
41.Shojaaddin F, Kazemi M, AliPour A,
OrakiM. The Effect of Cognitive Behavioral
Therapy on Depression and Anxiety in
Patients with Myocardial Infarction, Journal
of Evidence-based Care .2012;2(5):47-52(In
Persian).
42.Jamshidimanesh M, Tehrani S, Hosseini A,
Alizadeh N, Lahoni F. The effect of an
educational program on prevention of
postpartum depression. Journal of the Iranian
Institute for Health Sciences Research. 2013;
12: 619-627(In Persian).
43.Martens E, Hoen P, Mittelhaeuser M, De
Jonge P, Denollet J. Symptom dimensions of
postmyocardial infarction depression, disease
severity and cardiac prognosis. Psychol Med
2010;40(05): 807-14.
44. Arefi S, Zakerimoghadam M, Ghiasvandian
S, Haghani H. The effect of first phase cardiac
rehabilitation programs on anxiety and
depression in acute coronary syndrome
patients. Cardiovascular Nursing
Journal.2012;1 (3) :32-38. (In Persian).
    • تعداد مشاهده مقاله: 2,336
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,030
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 14، شماره 4
آذر 1402
صفحه 53-63
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 2.55 M
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • پیوست1253(1).docx_.pdf
  • پیوست1253(2)_.pdf
  • پیوست1253(3)_.pdf
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 2,336
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,030

APA

جانی, محمد رضا , سروری, محمدهادی , محسنی زاده, سید مصطفی و کاتبی, مریم سادات . (1402). تاثیر آموزش برنامه خودمراقبتی بر اضطراب و افسردگی بیماران مبتلا به آنژین صدری. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 14(4), 53-63. doi: 10.22038/hmed.2023.70203.1253

MLA

جانی, محمد رضا , , سروری, محمدهادی , , محسنی زاده, سید مصطفی , و کاتبی, مریم سادات . "تاثیر آموزش برنامه خودمراقبتی بر اضطراب و افسردگی بیماران مبتلا به آنژین صدری", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 14, 4, 1402, 53-63. doi: 10.22038/hmed.2023.70203.1253

HARVARD

جانی, محمد رضا, سروری, محمدهادی, محسنی زاده, سید مصطفی, کاتبی, مریم سادات. (1402). 'تاثیر آموزش برنامه خودمراقبتی بر اضطراب و افسردگی بیماران مبتلا به آنژین صدری', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 14(4), pp. 53-63. doi: 10.22038/hmed.2023.70203.1253

CHICAGO

محمد رضا جانی , محمدهادی سروری , سید مصطفی محسنی زاده و مریم سادات کاتبی, "تاثیر آموزش برنامه خودمراقبتی بر اضطراب و افسردگی بیماران مبتلا به آنژین صدری," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 14 4 (1402): 53-63, doi: 10.22038/hmed.2023.70203.1253

VANCOUVER

جانی, محمد رضا, سروری, محمدهادی, محسنی زاده, سید مصطفی, کاتبی, مریم سادات. تاثیر آموزش برنامه خودمراقبتی بر اضطراب و افسردگی بیماران مبتلا به آنژین صدری. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1402; 14(4): 53-63. doi: 10.22038/hmed.2023.70203.1253

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • جلسه همکاری و بررسی پیشرفت‌های مجله «افق توسعه آموزش علوم ... 1404-02-29
  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب