چکیده
زمینه و هدف: آموزش بینحرفهای باعث ارتقای دانش پرستاران و در نتیجه بهبود کیفیت ارائه خدمات پزشکی و مراقبت از بیمار میشود. با توجه به این که دورههای آموزشی لازم در زمینه تصویربرداری پزشکی در کوریکولوم دوره کارشناسی پرستاری وجود ندارد، به نظر میرسد، یادگیری پرستاران در این خصوص موجب کاهش استرس روحی، روانی پرستار و بیمار جهت انجام فرایند تصویربرداری شده و موفقیت انجام تصویربرداری صحیح را افزایش دهد که خود می تواند به تشخیص به موقع و صحیح بیماری منجر شود. این مطالعه، با هدف تعیین نیازها و میزان یادگیری پرستاران در مورد مفاهیم، کاربردها و مخاطرات روشهای تصویربرداری پزشکی و بر اساس نیازسنجی انجام شده توسط پرستاران در قالب دورههای آموزش ضمن خدمت، انجام شد.
نتیجهگیری: نتایج این پژوهش گویای این بود که الگوی ADDIE و ساختار ارزیابی آن برای یادگیری بینحرفهای پرستاران در زمینه تصویربرداری پزشکی، مناسب بود. در مضمون "مفاهیم تصویربرداری" نیازهای آموزشی پرستاران در زمینه تصویربرداری، مشکلات موجود در زمینه آموزش بینحرفهای، اهمیت آگاهی از مطالب و محیط یادگیری این مهارتها به دست آمدند. علیرغم استفاده از رویکرد آموزشی بینحرفهای به مدت سی سال در سطح بین الملل و به ویژه در کشورهای توسعه یافته، با توجه به این مهم که هنوز شناخت دقیقی از این رویکرد آموزشی در نظام آموزش سلامت در ایران وجود ندارد و مطالعات اندکی نیز برای شناساندن آن به جامعه سلامت کشور انجام شده است و نیز آمادگی بالاتر از حد متوسط فراگیران برای این سبک آموزش اثر بخشی و پیامدهای مثبت آن قابل توجه بود، لذا استفاده از این الگو برای طراحی و اجرای دوره های آموزش مداوم و توانمندسازی توصیه میشود.