• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. ﺗﺪرﻳﺲ روش‌های تصویربرداری ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﻧﻴﺎزهای پرستاران شاغل در مشهد بر اساس الگوی ADDIE

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

ﺗﺪرﻳﺲ روش‌های تصویربرداری ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﻧﻴﺎزهای پرستاران شاغل در مشهد بر اساس الگوی ADDIE

    نویسندگان

    • محمود علی نژاد نامقی 1
    • حسین کریمی مونقی 2، 3
    • علی عمادزاده 1، 3
    • مسعود پزشکی راد 4
    • امیرحسین ضیائی 5

    1 گروه آموزش پزشکی،دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

    2 مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

    3 مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

    4 گروه تکنولوژی پرتوشناسی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

    5 گروه رادیولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2021.51453.1077
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: آموزش بین‌حرفه‌ای باعث ارتقای دانش پرستاران و در نتیجه بهبود کیفیت ارائه خدمات پزشکی و مراقبت از بیمار می‌شود. با توجه به این که دوره‌های آموزشی لازم در زمینه تصویربرداری پزشکی در کوریکولوم دوره کارشناسی پرستاری وجود ندارد، به نظر می‌رسد، یادگیری پرستاران در این خصوص موجب کاهش استرس روحی، روانی پرستار و بیمار جهت انجام فرایند تصویربرداری شده و موفقیت انجام تصویربرداری صحیح را افزایش دهد. این مطالعه، با هدف تعیین نیازها و میزان یادگیری پرستاران در مورد مفاهیم، کاربردها و مخاطرات روش‌های تصویربرداری پزشکی و بر اساس نیازسنجی انجام شده توسط پرستاران در قالب دوره‌های آموزش ضمن خدمت، انجام شد.
روش کار: این مطالعه مقطعی بر روی 107 نفر از پرستاران شاغل در بخش‌های بالینی مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی امام رضا(ع) انجام شد که از طریق نیازسنجی انجام شده در سامانه آموزش ضمن خدمت کارکنان وارد مطالعه شدند. دوره آموزشی لازم بر اساس نیازسنجی مزبور و مطابق با گام‌های الگوی ADDIE طراحی و اجرا شد. داده‌ها با استفاده از spss ویرایش 20 تجزیه و تحلیل شد.
نتایج: افراد شرکت کننده در مطالعه 83 نفر زن (77/5 درصد)، 85 نفر متأهل (79/4 درصد) و اکثرا دارای مدرک کارشناسی (95 نفر، 88/7 درصد) بودند. 91/37 درصد از کارمندان نیز استخدام رسمی بودند. در افراد شرکت کننده، میانگین نمره یادگیری 26/63 ± 144/1 بود. نمره یادگیری با جنسیت پرستاران (0/48=p)، وضعیت تاهل (0/2=p) و وضعیت استخدامی (0/79=p)ارتباط آماری معنی داری نداشت اما ارتباط آماری آن با سطح تحصیلات (0/03=p) معنی دار بود.
نتیجه گیری:  نتایج این مطالعه نشان داد که مدل ADDIE برای یادگیری بین حرفه‌ای پرستاران در زمینه تصویربرداری پزشکی مناسب است. استفاده از این مدل برای طراحی و اجرای دوره‌های آموزش مداوم و توانمندسازی توصیه می‌شود. 

کلیدواژه‌ها

  • "طراحی دوره آموزشی"
  • " تصویربرداری پزشکی"
  • "" پرستار"
  • " الگوی ADDIE
  • XML
  • اصل مقاله 2.04 M
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • چکیده صوتی 1077.mp4
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
1.Irajpour A, Khorasani P. Developing Plan of action and strategic map for "Nursing Sciences development": an experience.1. Iranian Journal of Medical Education 2017; 17:110-119
2.Speakman E, Tagliareni E, Sherburne A, Sicks S. A Guide to Effective Interprofessional Education. National League for Nursing. 2016, pp: 20-24.
3.Jafaei Dalooei R, Karimi Moonaghi H, Yamani N, Irajpoor A, Saadatyar F. Interprofessional education: the strategy to improve health care. Research in Medical Education. 2015; 62-54:(1)7
4.Irajpour A, Alavi M. Readiness of postgraduate students of Isfahan University of Medical Sciences for inter professional learning. Iranian Journal of Medical Education. 2012; 11(9):6-105.
5.Hakimzade R, Javadpour M, Mansoubi S, Ghorbani H, Fallah Mehjordi M, Ghafariyan M. Nurses educational needs assessment by DACUM method: A case study. Journal of Nursing Management. 2014; 3(1):54-45
6.Vaezi A, Vanaki Z, Ahmadi F. Strategies for continuous nursing education: a qualitative study. Iranian Journal of Medical Education. 2013; 13(1):1-17
7.Dehghani H, Dehghani K, Nasiriani K, Dehghani A, Banaderakhshan H. Educational Need Assessment of Nursing Personal of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences using Delphi method in Yazd. The Journal of Medical Education and Development. 2013; 7(4):83-73
8.Pasyar N, Sharif F, Rambod M. Nurses and Physicians’ Collaborative Behaviors in Intensive Care Units. 2017
9.Davis AL. Using instructional design principles to develop effective information literacy instruction: The ADDIE model. College & Research Libraries News. 2013; 74(4)7-205
10.Karimi Moonaghi H, Zhianifard A. Instruction design in medical sciences. Published y Mashed University of Medical Sciences; 2020, pp: 45-50.
11.Rezaei Rad M, Nederi K, Mohamadi Atregaleh R. The effect of IDEA design model (analysis, design, production, implementation and evaluation) with emphasis on mobile learning on self-concept, students' achievement motivation and academic achievement in English language course. Journal of Educational Management Research. 1392; 32-4:14
12.Lu S-C, Cheng Y-C, Chan P-T. Using ADDIE Model to Develop a Nursing Information System Training Program for New Graduate Nurse. Studies in health technology and informatics. 2016; 70-225:969
13.Yu DTY, Gillon JT, Dickson R, Schneider KA, Stevens MW. Developing a sustainable need-based pediatric acute care training curriculum in Solomon Islands. Frontiers in Public Health. 2017; 5: 86
14.Vanaki Z, Ebadi A. An overview of the most prominent applied models of inter-professional education in health sciences in the world. Research in Medical Education. 2016; 8(4):80-69
15.Vafadar Z, Vanaki Z, Ebadi A. Interprofessional Education a Response to Health System Challenges. Iranian Journal of Medical Education. 2014; 14(2):64-148
16.Yamani N, Masoomi R. A Review on Interprofessional Education in Health Professionals’ Training. IJME/ Special issue for educational development and health promotion. 2013:1231
17.Battles J. improving patient safety by instructional systems design. BMJ Quality & Safety. 2006; 15(suppl 1): i25-i.9
    • تعداد مشاهده مقاله: 586
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 178
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 15، شماره 4
دی 1403
صفحه 6-16
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 2.04 M
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • چکیده صوتی 1077.mp4
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 586
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 178

APA

علی نژاد نامقی, محمود , کریمی مونقی, حسین , عمادزاده, علی , پزشکی راد, مسعود و ضیائی, امیرحسین . (1403). ﺗﺪرﻳﺲ روش‌های تصویربرداری ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﻧﻴﺎزهای پرستاران شاغل در مشهد بر اساس الگوی ADDIE. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 15(4), 6-16. doi: 10.22038/hmed.2021.51453.1077

MLA

علی نژاد نامقی, محمود , , کریمی مونقی, حسین , , عمادزاده, علی , , پزشکی راد, مسعود , و ضیائی, امیرحسین . "ﺗﺪرﻳﺲ روش‌های تصویربرداری ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﻧﻴﺎزهای پرستاران شاغل در مشهد بر اساس الگوی ADDIE", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 15, 4, 1403, 6-16. doi: 10.22038/hmed.2021.51453.1077

HARVARD

علی نژاد نامقی, محمود, کریمی مونقی, حسین, عمادزاده, علی, پزشکی راد, مسعود, ضیائی, امیرحسین. (1403). 'ﺗﺪرﻳﺲ روش‌های تصویربرداری ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﻧﻴﺎزهای پرستاران شاغل در مشهد بر اساس الگوی ADDIE', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 15(4), pp. 6-16. doi: 10.22038/hmed.2021.51453.1077

CHICAGO

محمود علی نژاد نامقی , حسین کریمی مونقی , علی عمادزاده , مسعود پزشکی راد و امیرحسین ضیائی, "ﺗﺪرﻳﺲ روش‌های تصویربرداری ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﻧﻴﺎزهای پرستاران شاغل در مشهد بر اساس الگوی ADDIE," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 15 4 (1403): 6-16, doi: 10.22038/hmed.2021.51453.1077

VANCOUVER

علی نژاد نامقی, محمود, کریمی مونقی, حسین, عمادزاده, علی, پزشکی راد, مسعود, ضیائی, امیرحسین. ﺗﺪرﻳﺲ روش‌های تصویربرداری ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﻧﻴﺎزهای پرستاران شاغل در مشهد بر اساس الگوی ADDIE. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1403; 15(4): 6-16. doi: 10.22038/hmed.2021.51453.1077

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25
  • فراخوان ویژه نامه هوش مصنوعی 1403-01-18
  • رتبه علمی-پژوهشی 1402-11-04

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب