- XML
- اصل مقاله 1.73 M
- فایلهای تکمیلی/اضافی
- چکیده صوتی1273.mp3
- پرسشنامه1273.pdf
چکیده
مقدمه: ارزشیابی برنامه آموزش پزشکی یکی از مهمترین استراتژیهای دریافت بازخورد است و میتواند منجر به پویایی آموزش شود. هدف این مطالعه تعیین توانایی دانش آموختگان پزشکی دراستفاده از آموختههای دوره کارآموزی رادیولوژی بود.
روش کار: این مطالعه مقطعی برروی 64 نفر از دانش آموختگان پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در سال 1397-1399 انجام شد. برای تمام شرکت کنندگان چک لیست اطلاعات فردی و پرسشنامه پژوهشگر ساخته که مبتنی بر اهداف آموزشی کوریکولوم کارآموزی رادیولوژی طراحی شده بود و روایی و پایایی تایید شده بود تکمیل گردید و اطلاعات به دست آمده با استفاده از آزمونهای توصیفی و استنباطی در نرم افزار SPSS نسخه 25 تحلیل گردید.
نتایج: میانگین نمره پرسشنامه 4/86 ± 37/37 بود و اکثریت شرکت کنندگان(%87/5) نمره آنها بیشتر از 30 بود . نمره پرسشنامه ارزیابی آموختههای دوره کارآموزی رادیولوژی در افراد زیر 30 سال 3/95 ± 35/37 و در افراد 30 سال و بیشتر 4/82 ± 39/79 بود. همچنین این نمره در افراد فارغ التحصیل سال 97، 4/98 ± 39/78 ،در افراد فارغ التحصیل سال98 ، 4/06 ± 35/67 ودرافرادفارغ التحصیل سال99 ، 2/79 ± 34/37 بود. نمره پرسشنامه سنجش توانایی استفاده از آموختههای دوره کارآموزی رادیولوژی در افراد با سابقه کار کمتر از یک سال، 3/29 ± 33/10، در افراد با سابقه کار یک تا سه سال، 2/97 ± 37/48 و در افراد با سابقه کار بیشتر از سه سال، 2/42 ± 45/1 بود (0.001>p ). نمره پرسشنامه تفاوت معنی داری بر حسب جنسیت و وضعیت تاهل نداشت.
نتیجه گیری: در نهایت میتوان نتیجه گرفت خودارزیابی دانش آموختگان رشته پزشکی در زمینه استفاده از آموختههای آن در دوره کارآموزی رادیولوژی مطلوب بوده است. برای مطالعات بعدی پیشنهاد میگردد به مقایسه دانش رادیولوژی دانش آموختگان با دانشجویان در مقاطع مختلف نظیر استاژری و اینترنی و رزیدنتی پرداخته شود.
کلیدواژهها
1.Borjian Borujeni S, Shirzad H. kheiri S, Haghshenas Z, Mirzavand H, Beigi A, et al. Students’ Educational Problems, Presented in the University’s Educational Councils from 2002 to 2005, Shahrekord University of Medical Sciences. J Med Edu Develop Center Kerman Univ Med Sci. 2009;6(1):50-6.
4 Sanatkhani M, Molla Z, Akbari M. Evaluation of the students’ perception about clinical education and examination in Mashhad School of Dentistry (Iran) in 2009. Journal of Mashhad Dental School. 2012;36(3):211-22.
5.Kandahari K, Etamadi MM. Examining the opinions and level of satisfaction of medical graduates regarding their professional capabilities and the practical value of the subjects taught in the field of brain and nerve diseases. The development horizon of medical science education. 2009;3(4):14-21.
7.Jalili M, Mirzazadeh A, Azarpira A. A survey of medical students' perceptions of the quality of their medical education upon graduation. Annals Academy of Medicine Singapore. 2008;37(12):1012.
8.Zamanzad B, Moezzi M, Shirzad H. Rate of satisfaction and evaluation of medical students (interns and externs) from the quality of clinical education in the Shahre-kord university of medical sciences-2005. Koomesh journal. [Applicable]. 2007;9(1):13-20.
9.Seif Aa. Sanjesh va andazegiri. Tehran: Adine; 1400.
10.Tahernejad k. Advanced assessment of clinical performance of medical students: challenges, methods and approaches. STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION. 1387;5(1):58-70.
11.Saha A, Roland RA, Hartman MS, Daffner RH. Radiology medical student education: an outcome-based survey of PGY-1 residents. Academic radiology. 2013;20(3):284-9.
12.Zaighami R, Faseleh M, Jahanmiri S, Ghodsbin F. Nursing students’ viewpoints about the problems of clinical teaching. Journal of Inflammatory Diseases. 2004;8(1):51-5.
13.Levett-Jones T, Lathlean J. Belongingness: A prerequisite for nursing students’ clinical learning. Nurse education in practice. 2008;8(2):103-11.
14.Inah GB, Efanga SA. Assessment of the knowledge of radiology in exiting medical students in University of Calabar. Journal: Calabar Journal of Health Sciences. 2021:45-52.