- XML
- اصل مقاله 1.67 M
- فایلهای تکمیلی/اضافی
- 1285چکیده صوتی.mp3
چکیده
مقدمه: ارتقا مستمر کیفیت نظام آموزشی مستلزم ارزیابی عملکرد اساتید است تا تصمیمات آگاهانهتری در خصوص بهبود روشهای تدریس اتخاذ شود. این مطالعه با هدف تبیین عملکرد آموزشی اساتید دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی انجام شد.
روش کار: این مطالعه به صورت تحلیل محتوای کیفی انجام شد . جامعه پژوهش دانشجویان تحصیلات تکمیلی مقطع دکتری بودند. نمونه گیری به صورت مبتنی بر هدف آغاز و تا اشباع اطلاعات، یعنی عدم دریافت اطالعات جدید، به صورت نمونه گیری تئوریک ادامه یافت. برای جمع آوری دادهها از طریق روش مصاحبه چهره به چهره استفاده شد. در تجزیه و تحلیل از روش تحلیل محتوای کیفی مرسوم استفاده شد بدین صورت که بلافاصله پس از برگزاری مصاحبهها، صدای ضبط شده مشارکت کنندگان پیاده و در نرم افزار ورد کلمه به کلمه تایپشد و با استفاده از نرم افزار 10MAXQDA تحلیل انجام شد.
نتایج: چالشهای عملکردی اساتید از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی در چهار حیطه ساختاری، اخلاقی، صلاحیت علمی و مهارت ارتباطی در 10 زیر مقوله(عدم مدیریت زمان، سوء استفاده از دانشجو، عدم شمول گرایی، عدم بروزرسانی کوریکولوم، دردسترس نبودن اساتید، عدم هدایتگری تخصصی، چند استاد برای یک درس، نداشتن فن بیان، عدم دانش کافی، عدم تجربه) شناسایی شدند.
نتیجه گیری: بروزرسانی کوریکولومهای آموزشی، تعامل بیشتر استادان بـا دانـشجویان، استفاده ازاساتید دارای مهارتها و تجربیات اجرایی در دروس مرتبط، تقویت مهارتهای ارتباطی و فن بیان، داشتن سعه صدر و بردباری و رعایت اخلاق حرفهای میتواند نقش مهمی در عملکرد آموزشی اساتید داشته باشند.
کلیدواژهها
1.Rostamzadeh Z, Zareh Z, Homan K. The viewpoint of paramedical students’ of Urmia University of Medical Sciences about the influential factors on teachers’ evaluation. Future of Medical Education Journal. 2013;3(3):41-6.
2.Kopnina H. Education for the future? Critical evaluation of education for sustainable development goals. The Journal of Environmental Education. 2020;51(4):280-91.
3.Hassanzadeh Taheri M, Riyasi H, Miri M, Davari M, Hajiabadi M. Survey of observing educational rules and regulations by educational staff in different faculties of Birjand University of Medical Sciences. Journal of Birjand University of Medical Sciences. 2009;16(1):58-64.
4.Blanch-Hartigan D. Medical students’ self-assessment of performance: results from three meta-analyses. Patient education and counseling. 2011;84(1):3-9.
5.Gillespie M. Student–teacher connection: a place of possibility. Journal of Advanced Nursing. 2005;52(2):211-9.
6.Morrison J. ABC of learning and teaching in medicine: Evaluation. BMJ: British Medical Journal. 2003;326(7385):385.
7.Bastani P, Amini M, Taher Nejad K, Shaarbafchi Zadeh N. Faculty members’ viewpoints about the present and the ideal teacher evaluation system in Tehran University of Medical Sciences. Journal of Advances in Medical Education & Professionalism. 2013;1(4):140-7.
8.Amini M, Honardar M. The view of faculties and medical students about evaluation of faculty teaching experiences. Koomesh journal. 2008;9(3):171-8.
9.Bowles LT. The evaluation of teaching. Medical Teacher. 2000;22(3):221-4.
10.Ranjbar M, Vahidshahi K, Mahmoudi M. Viewpoints of the attendings and medical students about the Students' evaluation of the attendings, Mazandaran. Journal of Mazandaran University of Medical Sciences. 2007;16(56):126-35.
11.Zamanzadeh V, Parsa Yekta z, Fathi Azar E, Valizadeh L. The Clinical Teaching Role of Nursing Teachers. Iranian Journal of Medical Education. 2002;2(2):27-33.
12.Hajiaghajani S. Viewpoints of Shahid beheshti university faculty members about the effect of their evaluation by students on teaching activities. Res Med Sci. 1999;1(8).
13.Merghati khoii E A, RImaz S, Zarei F, dastoorpour M. Exploring The Teaching and Learning Approaches from the viewpoint of Postgraduate Students and their Lecturers. Iran J Health Educ Health Promot 2013; 1 (3) :67-82
14.Jamshidi S, Baghaei F, Abdolsamadi HR, Faradmal J, Soltanian AR, Ahmadiani E. Evaluation of Academic Staffs’ Viewpoint about Their Assessment by Students in Hamadan University of Medical Sciences (2011 – 2012). Research in Medical Education. 2013;5(2):39-45.
15.Zahedi M, Amirmaleki Tabrizi H. Medical education effectiveness from the viewpoints of medical students of Tehran University of Medical Sciences. Iranian journal of medical education. 2008;7(2):289-98.
17.Sadighmaroufi S, Mohammadi A, Mousavi S, Raadabadi M. Study of the most important factors influencing the effectiveness of teaching from viewpoint of graduate students:AHP model approach. Journal of Medical Education and Development. 2014;9(3):58-66.
18.Mahmoudi H., Pazargadi M., Ebadi A. Evaluation of faculty teaching experience by postgraduate students. Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences. 2009;2(2):1-2.
19.Zamani Z, Asadi I, Ameri Z. The Necessity of Correction of the Educational Curriculum of Medical Sciences Based On COVID-19. Horizon of Medical Education Development. 2022;13(3):95-85.
20.Vaezi R, Maddah Shariati N, Azmandian MS. Academic evaluation criteria in mind research students in the school of management and accounting of allameh tabatabai university. Quarterly Journal of Public Organizations Management. 2013;2(1):29-44.
30.Talebzadeh Shoshtari L, Pourshafaie H. Attributions of Successful Professors in Promoting Academic Motivation in Birjand University Students. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education. 2011;17(2):81-97.
31.Alhija FN-A. Teaching in higher education: Good teaching through students’ lens. Studies in Educational Evaluation. 2017; 54:4-12.