• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. تبیین عملکرد آموزشی اساتید دانشکده بهداشت مشهد از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی : یک مطالعه کیفی

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

تبیین عملکرد آموزشی اساتید دانشکده بهداشت مشهد از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی : یک مطالعه کیفی

    نویسندگان

    • سید سعید طباطبایی 1، 2
    • حسین علی دادی 1، 3
    • وحید قوامی 1، 4
    • مریم سرخوش 1، 3
    • مهرالسادات مهدی زاده 1، 5
    • سمیه نصراللهی 1
    • هادی طهرانی 1، 5

    1 مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر برسلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

    2 گروه علوم مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

    3 گروه مهندسی بهداشت محیط و حرفه‌ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

    4 گروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

    5 گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2023.73841.1285
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: ارتقا مستمر کیفیت نظام آموزشی مستلزم ارزیابی عملکرد اساتید است تا تصمیمات آگاهانه‌تری در خصوص بهبود روش‌های تدریس اتخاذ شود. این مطالعه با هدف تبیین عملکرد آموزشی اساتید دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی انجام شد.
روش کار: این مطالعه به صورت تحلیل محتوای کیفی انجام شد . جامعه پژوهش دانشجویان تحصیلات تکمیلی مقطع دکتری بودند. نمونه گیری به صورت مبتنی بر هدف آغاز و تا اشباع اطلاعات، یعنی عدم دریافت اطالعات جدید، به صورت نمونه گیری تئوریک ادامه یافت. برای جمع آوری داده‌ها از طریق روش مصاحبه چهره به چهره استفاده شد. در تجزیه و تحلیل از روش تحلیل محتوای کیفی مرسوم استفاده شد بدین صورت که بلافاصله پس از برگزاری مصاحبه‌ها، صدای ضبط شده مشارکت کنندگان پیاده و در نرم افزار ورد کلمه به کلمه تایپشد و با استفاده از نرم افزار 10MAXQDA تحلیل انجام شد.
نتایج: چالش‌های عملکردی اساتید از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی در چهار حیطه ساختاری، اخلاقی، صلاحیت علمی و مهارت ارتباطی در 10 زیر مقوله(عدم مدیریت زمان، سوء استفاده از دانشجو، عدم شمول گرایی، عدم بروزرسانی کوریکولوم، دردسترس نبودن اساتید، عدم هدایتگری تخصصی، چند استاد برای یک درس، نداشتن فن بیان، عدم دانش کافی، عدم تجربه) شناسایی شدند. 
نتیجه گیری: بروزرسانی کوریکولوم‌های آموزشی، تعامل بیشتر استادان بـا دانـشجویان، استفاده ازاساتید دارای مهارت‌ها و تجربیات اجرایی در دروس مرتبط، تقویت مهارت‌های ارتباطی و فن بیان، داشتن سعه صدر و بردباری و رعایت اخلاق حرفه‌ای می‌تواند نقش مهمی در عملکرد آموزشی اساتید داشته باشند.

کلیدواژه‌ها

  • عملکرد آموزشی
  • کیفیت آموزش
  • دانشجو
  • مطالعه کیفی
  • XML
  • اصل مقاله 1.67 M
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • 1285چکیده صوتی.mp3
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
  1. 1.Rostamzadeh Z, Zareh Z, Homan K. The viewpoint of paramedical students’ of Urmia University of Medical Sciences about the influential factors on teachers’ evaluation. Future of Medical Education Journal. 2013;3(3):41-6.

    2.Kopnina H. Education for the future? Critical evaluation of education for sustainable development goals. The Journal of Environmental Education. 2020;51(4):280-91.

    3.Hassanzadeh Taheri M, Riyasi H, Miri M, Davari M, Hajiabadi M. Survey of observing educational rules and regulations by educational staff in different faculties of Birjand University of Medical Sciences. Journal of Birjand University of Medical Sciences. 2009;16(1):58-64.

    4.Blanch-Hartigan D. Medical students’ self-assessment of performance: results from three meta-analyses. Patient education and counseling. 2011;84(1):3-9.

    5.Gillespie M. Student–teacher connection: a place of possibility. Journal of Advanced Nursing. 2005;52(2):211-9.

    6.Morrison J. ABC of learning and teaching in medicine: Evaluation. BMJ: British Medical Journal. 2003;326(7385):385.

    7.Bastani P, Amini M, Taher Nejad K, Shaarbafchi Zadeh N. Faculty members’ viewpoints about the present and the ideal teacher evaluation system in Tehran University of Medical Sciences. Journal of Advances in Medical Education & Professionalism. 2013;1(4):140-7.

    8.Amini M, Honardar M. The view of faculties and medical students about evaluation of faculty teaching experiences. Koomesh journal. 2008;9(3):171-8.

    9.Bowles LT. The evaluation of teaching. Medical Teacher. 2000;22(3):221-4.

    10.Ranjbar M, Vahidshahi K, Mahmoudi M. Viewpoints of the attendings and medical students about the Students' evaluation of the attendings, Mazandaran. Journal of Mazandaran University of Medical Sciences. 2007;16(56):126-35.

    11.Zamanzadeh V, Parsa Yekta z, Fathi Azar E, Valizadeh L. The Clinical Teaching Role of Nursing Teachers. Iranian Journal of Medical Education. 2002;2(2):27-33.

    12.Hajiaghajani S. Viewpoints of Shahid beheshti university faculty members about the effect of their evaluation by students on teaching activities. Res Med Sci. 1999;1(8).

    13.Merghati khoii E A, RImaz S, Zarei F, dastoorpour M. Exploring The Teaching and Learning Approaches from the viewpoint of Postgraduate Students and their Lecturers. Iran J Health Educ Health Promot 2013; 1 (3) :67-82

    14.Jamshidi S, Baghaei F, Abdolsamadi HR, Faradmal J, Soltanian AR, Ahmadiani E. Evaluation of Academic Staffs’ Viewpoint about Their Assessment by Students in Hamadan University of Medical Sciences (2011 – 2012). Research in Medical Education. 2013;5(2):39-45.

    15.Zahedi M, Amirmaleki Tabrizi H. Medical education effectiveness from the viewpoints of medical students of Tehran University of Medical Sciences. Iranian journal of medical education. 2008;7(2):289-98.

    1. Atashrouz M, Pourmoghadasian AM, Marashi SM. Investigating the teaching quality of faculty members from the perspective of students; the case of branches of Farhangian University in Khuzestan Province. Educational Measurement and Evaluation Studies. 2018;8(23):49-79.

    17.Sadighmaroufi S, Mohammadi A, Mousavi S, Raadabadi M. Study of the most important factors influencing the effectiveness of teaching from viewpoint of graduate students:AHP model approach. Journal of Medical Education and Development. 2014;9(3):58-66.

    18.Mahmoudi H., Pazargadi M., Ebadi A. Evaluation of faculty teaching experience by postgraduate students. Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences. 2009;2(2):1-2.

    19.Zamani Z, Asadi I, Ameri Z. The Necessity of Correction of the Educational Curriculum of Medical Sciences Based On COVID-19. Horizon of Medical Education Development. 2022;13(3):95-85.

    20.Vaezi R, Maddah Shariati N, Azmandian MS. Academic evaluation criteria in mind research students in the school of management and accounting of allameh tabatabai university. Quarterly Journal of Public Organizations Management. 2013;2(1):29-44.

    1. Onwuegbuzie AJ, Witcher AE, Collins KM, Filer JD, Wiedmaier CD, Moore CW. Students’ perceptions of characteristics of effective college teachers: A validity study of a teaching evaluation form using a mixed-methods analysis. American Educational Research Journal. 2007;44(1):113-60.
    2. Saberian M. What Write Lesson Plan. Tehran: Salemi Publication; 2003.
    3. Asadi B, Aghasiab B, Jalalloo A, Nozari A. The degree of adaptation of the lesson plan presented by the faculty members and the content of the curriculum presented in the classroom with the theoretical courses approved by the Ministry of Health. Journal of Educational Studies (Nama). 2012;1(2):31-32
    4. Saberian M, Haji Aghajani S, Ghorbani R, Malek M. Instructors’ point of view about lesson planning, Semnan Medical University, 2002. Journal of Babol University of Medical Sciences. 2003;5(5):33-6.
    5. Akbari Lakeh M. The Relationship Between Spiritual Intelligence and Teaching Competency in Mashhad: MSc thesis, Medical Faculty Members Mashhad, Iran: Mashad medical school; 2011.
    6. Akbari Lakeh M, Karimi Moonaghi H, Makarem A. Medical faculty members’ teaching competencies and factors affecting it. Future of medical education journal. 2012;2(3):7-10.
    7. Vadastreanu AM, Maier D, Maier A. Is the success possible in compliance with ethics and deontology in business? Procedia Economics and Finance. 2015; 26:1068-73.
    8. Babasafari M, Marzoghi RU, Faqih N, Torkzadeh J, Yousefi F. Evaluation of the professional ethics of professors at Shiraz University from postgraduate students’ perspectives and its training implications for curriculum planning. Journal of Curriculum Research. 2013;3(1):67-86.
    9. Sobhani Nejad M, Najafi H, Jafari Harandi R, Farmahini Farahani M. Teaching professional ethics components from the viewpoint of students Qom University of Medical Sciences. Education Strategies in Medical Sciences. 2015;7(6):399-403.

    30.Talebzadeh Shoshtari L, Pourshafaie H. Attributions of Successful Professors in Promoting Academic Motivation in Birjand University Students. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education. 2011;17(2):81-97.

    31.Alhija FN-A. Teaching in higher education: Good teaching through students’ lens. Studies in Educational Evaluation. 2017; 54:4-12.

    1. Behnamfar R. Rhetoric in teaching: A Neglected element (letter to editor). Iranian Journal of Medical Education. 2013;13(7):623-5.

     

    • تعداد مشاهده مقاله: 1,071
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 560
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 15، شماره 1
فروردین 1403
صفحه 46-58
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.67 M
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • 1285چکیده صوتی.mp3
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 1,071
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 560

APA

طباطبایی, سید سعید , علی دادی, حسین , قوامی, وحید , سرخوش, مریم , مهدی زاده, مهرالسادات , نصراللهی, سمیه و طهرانی, هادی . (1402). تبیین عملکرد آموزشی اساتید دانشکده بهداشت مشهد از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی : یک مطالعه کیفی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 15(1), 46-58. doi: 10.22038/hmed.2023.73841.1285

MLA

طباطبایی, سید سعید , , علی دادی, حسین , , قوامی, وحید , , سرخوش, مریم , , مهدی زاده, مهرالسادات , , نصراللهی, سمیه , و طهرانی, هادی . "تبیین عملکرد آموزشی اساتید دانشکده بهداشت مشهد از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی : یک مطالعه کیفی", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 15, 1, 1402, 46-58. doi: 10.22038/hmed.2023.73841.1285

HARVARD

طباطبایی, سید سعید, علی دادی, حسین, قوامی, وحید, سرخوش, مریم, مهدی زاده, مهرالسادات, نصراللهی, سمیه, طهرانی, هادی. (1402). 'تبیین عملکرد آموزشی اساتید دانشکده بهداشت مشهد از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی : یک مطالعه کیفی', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 15(1), pp. 46-58. doi: 10.22038/hmed.2023.73841.1285

CHICAGO

سید سعید طباطبایی , حسین علی دادی , وحید قوامی , مریم سرخوش , مهرالسادات مهدی زاده , سمیه نصراللهی و هادی طهرانی, "تبیین عملکرد آموزشی اساتید دانشکده بهداشت مشهد از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی : یک مطالعه کیفی," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 15 1 (1402): 46-58, doi: 10.22038/hmed.2023.73841.1285

VANCOUVER

طباطبایی, سید سعید, علی دادی, حسین, قوامی, وحید, سرخوش, مریم, مهدی زاده, مهرالسادات, نصراللهی, سمیه, طهرانی, هادی. تبیین عملکرد آموزشی اساتید دانشکده بهداشت مشهد از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی : یک مطالعه کیفی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1402; 15(1): 46-58. doi: 10.22038/hmed.2023.73841.1285

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25
  • فراخوان ویژه نامه هوش مصنوعی 1403-01-18
  • رتبه علمی-پژوهشی 1402-11-04

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب