• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. طراحی سنجه‌های عمومی ارزیابی یادگیری عملیاتی برای دانشجویان رشته های مختلف علوم پزشکی: یک مطالعه ترکیبی

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

طراحی سنجه‌های عمومی ارزیابی یادگیری عملیاتی برای دانشجویان رشته های مختلف علوم پزشکی: یک مطالعه ترکیبی

    نویسندگان

    • پژمان باقری 1
    • امین کیانی 2

    1 گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی فسا، فسا، ایران.

    2 گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی فسا، فسا، ایران.

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2023.74821.1290
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: ضرورت پاسخگو بودن آموزش در جامعه امروز در راستای تحقق رسالت اجتماعی دانشگاه‌ها بیش از هر زمان دیگریست. هدف از این مطالعه ارزیابی و طراحی سنجه هایی برای ارزیابی یادگیری عملیاتی دانشجویان به صورتی عمومی بوده است.
روش کار: این مطالعه یک مطالعه ابزارسازی با رویکرد ترکیبی (متوالی اکتشافی) بود که در سال 1400 در نمونه‌ای از دانشجویان رشته های مختلف علوم پزشکی انجام گردید. ابتدا با گردآوری داده های کیفی، تحلیل محتوای متون، سنجه های اولیه تدوین و پس از اجرای پایلوت ابزار، ارزیابی پایائی و روایی ابزار و تدوین مدل نهایی به اجرا درآمد. جهت تعیین روایی از روایی صوری، محتوا و سازه و پایایی نیز با روش تنصیف و آلفای کرونباخ بررسی شد. تناسب تحلیل اکتشافی برای شناسایی ساختار با شاخصهای KMO و آزمون بارتلت تعیین گردید.
نتایج: ابتدا 42 آیتم در طراحی پرسشنامه تعیین و در فرایند روایی و پایایی تعداد گویه‌ها به 38 مورد رسید. شاخص های CVI و CVR به ترتیب 79% و 62% به دست آمد. تحلیل عاملی نشان داد 7 عامل (قدرت حل مسأله، احساس شایستگی رشته، دغدغه مندی، مهارت های اجتماعی، آگاهی از کاربرد رشته، مسئولیت پذیری و مهارت در رشته) دارای مقدار ویژه بیش از یک هستند، که 80/30% واریانس، را تبیین می‌کردند. پایایی ابزار با آلفای کرونباخ 0/976 و مقدار ضریب گاتمن نیز 0/945بدست آمد.
نتیجه گیری: یافته ها حاکی از کفایت روایی و پایایی ابزار سنجش یادگیری عملیاتی دانشجویان دارد. لذا می‌تواند به عنوان یک ابزار معتبر در دانشگاههای علوم پزشکی مورد استفاده قرار گیرد

کلیدواژه‌ها

  • یادگیری عملیاتی
  • مطالعه ترکیبی
  • دانشجویان علوم پزشکی
  • طراحی ابزار
  • XML
  • اصل مقاله 1.87 M
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • پرسشنامه 1290.pdf
  • چکیده صوتی1290.m4a
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
1.Gross RD. Psychology: the science of mind and behaviour. Seventh edition ed. London: Hodder Education, a Hachette UK Company London; 2015.
2.Sohrabi-Nasirabadi M, Mohammadi S, A. M-T. Assessing and Designing a Generic Learning Evaluation Model from Art and Historical Museums Based on GLOs Model. Journal of Visual and Applied Arts. 2015;7(14):107-21. [In Persian]
3.Ambrose T PC. Museum Basics ed. n, editor: London: Routledge.; 2006.
4.Vaghee s, Salarhaji A, Karimi H, Saadarjo A, Banezhad A. Effect of Portfolio Application on Satisfaction and Educational Achievement of Nursing Students in psychiatry clerkship. Journal of Medical Education Development. 2016;9(23):112-21. [In Persian]
5.Segers M, Nijhuis J, Gijselaers W. Redesigning a learning and assessment environment: The influence on students' perceptions of assessment demands and their learning strategies. Studies in Educational Evaluation. 2006;32(3):223-42.
6.Yousefi Afrashteh M, Ghazi Tabatabaei M, Gharavi MJ, Bazargan A, Shokouhi Yekta, Mohsen. Need to define and measure "learning outcomes" in medical education. Iranian Journal of Medical Education. 2014;14(3):266-75. [In Persian]
7.Lagrosen S, Seyyed‐Hashemi R, Leitner M. Examination of the dimensions of quality in higher education. Quality Assurance in Education. 2004;12(2):61-9.
8.Coates H. The value of student engagement for higher education quality assurance. Quality in Higher Education. 2005;11(1):25-36.
9.Houston D. Rethinking quality and improvement in higher education. Quality Assurance in Education. 2008;16(1):61-79.
10.Iacovidou M, Gibbs P, Zopiatis A. An Exploratory Use of the Stakeholder Approach to Defining and Measuring Quality: The Case of a Cypriot Higher Education Institution. Quality in Higher Education. 2009;15(2):147-65.
11.Hashemi SA, Abbasi A. Assessing the Quality of Teaching Process Lamerd School of Nursing. Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences. 2015;8(3):131-6. [In Persian]
12.Asia UPROf, Pacific t. Higher Education and National Development in Four Countries: India, Bangladesh, Thailand and the Philippines: UNESCO Principal Regional Office for Asia and the Pacific; 1988.
13.Enayati T, Zameni F, Nasirpoor Deravi N. Assessing the quality of educational service in Mazandaran University of Medical Sciences using Servqual Model. Journal of Health Promotion Management. 2013;2(2):32-9. [In Persian]
14.Ghotbi N., Khoddami M., Jalaei S. Satisfaction and learning level of university students in basic courses comparison of lecture and group discussion teaching methods. Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences. 2013;6(1):31-6. [In Persian]
15.El Ansari W, Oskrochi R. What matters most? Predictors of student satisfaction in public health educational courses. Public Health. 2006;120(5):462-73.
16.Ansari WE. Satisfaction Trends in Undergraduate Physiotherapy Education. Physiotherapy. 2003;89(3):171-85. [In Persian]
17.Shakurnia A, Alijani H, Elhampour H, afra M. Nursing and Midwifery students’ approaches to study and learning in AJUMS. Iranian Journal of Nursing Research. 2012;7(26):57-68. [In Persian]
18.Malau-Aduli BS, Jones K, Alele F, Adu MD, Drovandi A, Knott G, et al. Readiness to enter the workforce: perceptions of health professions students at a regional Australian university. BMC Medical Education. 2022;22(1):89.
19.Zafar A, Rehman A. Clinical Capability Self-Appraisal as Indicative of Preparedness for Future Medical Practice. A Graduates׳ Perspective. Health Professions Education. 2017;3(1):44-9.
20.McNeil HP, Scicluna HA, Boyle P, Grimm MC, Gibson KA, Jones PD. Successful development of generic capabilities in an undergraduate medical education program. Higher Education Research & Development. 2012;31(4):525-39.
21.Haghani F, Masoomi R. Overview of learning theories and its applications in medical education. Iranian Journal of Medical Education. 2011;10(5):1188-97. [In Persian]
22.Lefrançois GR. Theories of Human Learning: Kro's Report: Brooks/Cole; 1995.
23.Seif A. Modern Educational Psychology Learning and Teaching Psychology Seventh Edition ed. Tehran: Doran 2013. [In Persian]
24.Jafaei Dalooei R, Karimi mooanaghi H, alizadeh S. Pop Quiz: a method for teaching and evaluation of students. Research in Medical Education. 2015;7(1):1-2. [In Persian]
25.Fattahi B KY. Comparison of the impact of measurement methods (functional, descriptive and objective) on the performance of counseling and guidance students in the course of research methods, Shabestar Islamic Azad University. Scientific journal of education and evaluation 2009;6(2):7-33. [In Persian]
26.Rezaie A, Akbar Saif A. The effect of descriptive evaluation on cognitive, affective and psychomotor characteristics of elementary third grade students in Tehran. Educational Innovations. 2006;5(4):11-40. [In Persian]
27.Farajollahi M HF. Online Education Assessment: Possible and Novel Methods for Evaluating Online Learning. Interdisciplinary Journal of Virtual Learning in Medical Sciences. 2011(4):24-33.
28.Carmines E ZR. Reliability and Validity Assessment. Beverly Hills, California.: Sage Publications; 1979.
29.Negahban T, Ansari A, Allah Tavakkoli M, Shahabinejad M, Heidari S. Assessment of students' self-directed learning readiness in Rafsanjan University of Medical Sciences in 2012: An approach to assess the effectiveness of higher education. Journal of Medical Education and Development. 2014;8(4):47-54. [In Persian]
30.Kuhpayehzadeh J, Afshar por S, Naghizadeh mooghari Z. Psychometric Adequacy of the Persian Version of The DELES questionnaire to evaluate the educational environment of environment of IUMS. Razi Journal of Medical Sciences. 2017;24(159):66-75. [In Persian]
31.Mohamad Davodi AH, Hojati F. Evaluating Students’ Team Learning Process in Terms of Knapp’s Model. Journal of New Approaches in Educational Administration. 2011;2(7):57-88. 
32.Sharafi M, A. A. Identification of Employability Capabilities Graduates of Universities based on Grounded Theory. Journal of Innovation and Value Creation. 2019;7(4):33-48. [In Persian]
33.Mardanian dehkordi l, Ghiasvandian S. Application of Portfolio in Nursing Education and Assessment of Learning. Journal of Medical Education and Development. 2019;14(2):136-43. [In Persian]
34.Jebraeily M, Niazkhani Z, Faezi A, Delavari S. Evaluation of the quality of virtual education during the covid-19 pandemic from students' viewpoint in urmia university of medical sciences. Nursing and Midwifery Journal. 2022;20(6):469-78. [In Persian]
35.Ghasemi M, Fardanesh H, Hatami J, Ahmady S. Evaluation of the Electronic Learning System of Medical Education (Case Study of Shahid Beheshti Medical School). Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences. 2018;11(4):39-52. [In Persian]
36.Hassanabadi M, Zare-Bidaki M, Rezaeian M. Medical Students’ Perceptions of the Educational Environment in Rafsanjan University of Medical Sciences in 2016. Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences. 2017;16(5):465-78. [In Persian]
37.Rastegar T, Hoshyari Manesh S, Salari H. Effect of Team Based Learning on Rehabilitation Students Anatomy Learning. Scientific Journal of Ilam University of Medical Sciences. 2016;23(6):163-8. [In Persian]
38.Akbari M, Naderi H, Fathabadi J, Shokri O. Categorization of Components of Learning Outcomes for University Students (Grounded Theory). Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences. 2023;15(6):592-602. [In Persian]
39.Rahmani A, Fathi Azar A, Mohajel Aghdam A. Concept mapping and theoretical learning of nursing students. Iran Journal of Nursing. 2005;17(40):39-46. [In Persian]
40.Maleki S, Akbari F, Khademi R, H. H. Theory-oriented versus operational learning The first national conference of applied studies in education processes 1400. [In Persian]
41.Fatahi M, Dehghani M, Salehi K. Analysis of Students' Perception of Excessive Learning Concept and its Consequences in the Field of Educational Sciences. Teaching and Learning Research. 2021;18(1):53-70. [In Persian]
42.Goli-Roshan S, Aziznejad-Roshan P, khafri S, Gholizadah-Gardrodbary M. The Effect of Training Based on Educational Needs on Clinical Learning of Undergraduate Nursing Students. Research in Medical Education. 2017;9(2):12-3. [In Persian]
43.Boelen C. Global consensus on social accountability of medical schools]. Sante publique (Vandoeuvre-les-Nancy, France). 2011;23(3):247-50.
44.Boelen C, Woollard R. Social accountability: the extra leap to excellence for educational institutions. Medical teacher. 2011;33(8):614-9.
45.Pourabbas A, Amini A, Asghari Jafarabadi M. The status of accountable education in clinical education departments of Tabriz University of Medical Sciences. Research in Medical Education. 2020;12(2):71-82.
    • تعداد مشاهده مقاله: 1,362
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 416
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 15، شماره 2
تیر 1403
صفحه 35-48
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.87 M
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • پرسشنامه 1290.pdf
  • چکیده صوتی1290.m4a
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 1,362
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 416

APA

باقری, پژمان و کیانی, امین . (1403). طراحی سنجه‌های عمومی ارزیابی یادگیری عملیاتی برای دانشجویان رشته های مختلف علوم پزشکی: یک مطالعه ترکیبی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 15(2), 35-48. doi: 10.22038/hmed.2023.74821.1290

MLA

باقری, پژمان , و کیانی, امین . "طراحی سنجه‌های عمومی ارزیابی یادگیری عملیاتی برای دانشجویان رشته های مختلف علوم پزشکی: یک مطالعه ترکیبی", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 15, 2, 1403, 35-48. doi: 10.22038/hmed.2023.74821.1290

HARVARD

باقری, پژمان, کیانی, امین. (1403). 'طراحی سنجه‌های عمومی ارزیابی یادگیری عملیاتی برای دانشجویان رشته های مختلف علوم پزشکی: یک مطالعه ترکیبی', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 15(2), pp. 35-48. doi: 10.22038/hmed.2023.74821.1290

CHICAGO

پژمان باقری و امین کیانی, "طراحی سنجه‌های عمومی ارزیابی یادگیری عملیاتی برای دانشجویان رشته های مختلف علوم پزشکی: یک مطالعه ترکیبی," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 15 2 (1403): 35-48, doi: 10.22038/hmed.2023.74821.1290

VANCOUVER

باقری, پژمان, کیانی, امین. طراحی سنجه‌های عمومی ارزیابی یادگیری عملیاتی برای دانشجویان رشته های مختلف علوم پزشکی: یک مطالعه ترکیبی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1403; 15(2): 35-48. doi: 10.22038/hmed.2023.74821.1290

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25
  • فراخوان ویژه نامه هوش مصنوعی 1403-01-18
  • رتبه علمی-پژوهشی 1402-11-04

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب